Co2 arvot
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Co2 arvot
Tietääkö joku klubilaisista miten lasketaan tuo co2 keskiarvo ? Tehdas ilmoittaa sen 251 arvon, mutta katsastuksen todistus paperi näyttäisi Co arvoksi 0.033 ja Co2 arvoksi 15.76. Saako näistä arvoista edes oikeaoppista lasku kaavaa ? Katsastus inssi ei osannut auttaa, kertoi että tuo 251 arvo on tehtaalla mitattu " pakokaasu " pussista ja sen mukaan verotus tapahtuu kunhan siirrytään päästökohtaisiin veroihin. Lähtökohtana siis 2.0 litranen 9-5 jossa tehtaan teho päivitys 185 heppaseksi ilman muutoskatsastusta. Vai onko jollain sama tilanne ja se päivitetty co2 lukema olisi rekisteriotteessa ? Onko 2.3 litrasessa tuo 251 ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Co2 arvot
No ensinnäkin tehtaan ilmoittama CO2 arvo on yksiköltään grammaa per kilometri, sillä on aika vähän tekemistä katsastuksen mittauksen kanssa ja aika paljon tekmistä polttoaineen kulutuksen kanssa. Eli autojen ilmoitetut CO2-arvot ovat vain ja ainoastaan verrannollisia auton polttoaineen kulutukseen (ilmoitettu lukema on yhdistetylle kulutukselle).
Tuota tehtaan ilmoittamasta keskikulutuslukemasta laskettua CO2 arvoa käytetään myös päästöperusteisessa verotuksessa, jos lukema on standardien mukaan ilmoitettu (käytännössä vm. 2001 ja uudemmat autot).
Noissa katsastusarvoissa yksikkö CO-arvolle (ja vissiin myös CO2) on ppm (Parts Per Million). Eli katsastusarvolla ilmoitetaan komponentin suhteellinen pitoisuus pakokaasuista, eli aika Einstein saa olla, että saat noista tyhjäkäynnillä ja paikallaan kierroksilla mitatuista suhteellisista pitoisuuksista ynnäiltyä EU-standardin mukaisen ajosyklin päästön massana per kilometri![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tuota tehtaan ilmoittamasta keskikulutuslukemasta laskettua CO2 arvoa käytetään myös päästöperusteisessa verotuksessa, jos lukema on standardien mukaan ilmoitettu (käytännössä vm. 2001 ja uudemmat autot).
Noissa katsastusarvoissa yksikkö CO-arvolle (ja vissiin myös CO2) on ppm (Parts Per Million). Eli katsastusarvolla ilmoitetaan komponentin suhteellinen pitoisuus pakokaasuista, eli aika Einstein saa olla, että saat noista tyhjäkäynnillä ja paikallaan kierroksilla mitatuista suhteellisista pitoisuuksista ynnäiltyä EU-standardin mukaisen ajosyklin päästön massana per kilometri
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Co2 arvot
HC eli palamattomat hiilivedyt ilmoitetaan ppm:nä ja loput (CO, CO2, O2) prosentteina. Yksi prosentti on 10000 ppm.V.J.S kirjoitti: Noissa katsastusarvoissa yksikkö CO-arvolle (ja vissiin myös CO2) on ppm (Parts Per Million). Eli katsastusarvolla ilmoitetaan komponentin suhteellinen pitoisuus pakokaasuista, eli aika Einstein saa olla, että saat noista tyhjäkäynnillä ja paikallaan kierroksilla mitatuista suhteellisista pitoisuuksista ynnäiltyä EU-standardin mukaisen ajosyklin päästön massana per kilometri
Re: Co2 arvot
Akella on palvelu, josta saa jotain tietoa:
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi
Palvelussa näyttää olevan tällä hetkellä myynnissä olevien mallien päästöarvoja.
251 näyttää olevan automaattivaihteisen 2 litrasen bensafarkun arvo. Vastaava 2.3t näyttää päästelevän vähemmän ja Aero varmaankin päästäisi vielä vähemmän...
http://ekoake.autoalanverkkopalvelu.fi
Palvelussa näyttää olevan tällä hetkellä myynnissä olevien mallien päästöarvoja.
251 näyttää olevan automaattivaihteisen 2 litrasen bensafarkun arvo. Vastaava 2.3t näyttää päästelevän vähemmän ja Aero varmaankin päästäisi vielä vähemmän...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Co2 arvot
No niinpä tietenkin on CO ja CO2 prosentteina...pää jumissa, lisää kahviaHessu kirjoitti: HC eli palamattomat hiilivedyt ilmoitetaan ppm:nä ja loput (CO, CO2, O2) prosentteina. Yksi prosentti on 10000 ppm.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Co2 arvot
No niin, tulihan sieltä asiantuntemusta. Vielä kun saisi nuo faktanne illan uutisiin tai muuhun yleiseen mediaan noin hyvin selostettuna niin miljoonat kanssa ihmiset ( kuten allekirjoittanut ) saisi selkeämmän käsityksen asiasta.
Sen verran vielä että jos muutoskatsastan auton niin onkohan pudotus suurikin / sitä kautta tuleva euromääräinen osuus ?
Onko muutos katsastus tässä tapauksessa minkälainen toimen pide ja kustannuksiltaan normaali katsastus hintainen ?
Näin pienessä teholisäyksessä 150 - 185 ei varmaankaan tarvitse jarruja sun muita käydä päivittelemään ?
Sen verran vielä että jos muutoskatsastan auton niin onkohan pudotus suurikin / sitä kautta tuleva euromääräinen osuus ?
Onko muutos katsastus tässä tapauksessa minkälainen toimen pide ja kustannuksiltaan normaali katsastus hintainen ?
Näin pienessä teholisäyksessä 150 - 185 ei varmaankaan tarvitse jarruja sun muita käydä päivittelemään ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Co2 arvot
Mistä uusi alempi päästöarvo auton tietoihin tehtaan virillä olevaan mahtaa putkahtaa ensi vuonna? Ja paljonko se on? Itsellä on (rekisteröity ja katsastettu) mutta aiemmin otteessa näkynyt kulutuslukema kuitenkin oli sama kuin 2,3 litraisen automaatin. Eli jos tehtaan viri antaa pienemmän hyväksytyn CO2 arvon, niin mistä sen saa omaan autoonsa. Siinä todistuksessa joka silloin tarvittiin rekisteröintiin mainittiin vain tehomuutos ja muutossarjan numero ym.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Co2 arvot
Minulle riitti ainakin silloin 5 vuotta sitten Saabin tehtaan todistus, jossa muun muassa allaoleva teksti sekä kakkossivulla Metro-Auton leima siitä mihin autoon kyseinen kitti on asennettu ja teho sekä vääntömomenttilukemat, ym tietoja tulpista jne:
Tuning Kit certificate for
Saab 9-5 2,OLPT with Manual or Automatic gearbox
from year model 2002
We herby certify that a car equipped with Tuning Kit, part number 53 82 320,
is covered by the European Whole Vehicle Type Approval number
e11x96/27*0073*10 and future extensions as long as the Tuning Kit is suitable
to fit from homologation point of view.
Engine code B2O5EiTK
Manual gearbox code FM55
Automatic gearbox code FA57
Maximutum net power 136 kVv (185 bhp) at 5500 rpm
Kulutuksesta (ja näinollen myös päästöistä) ei mainita sanaakaan. Siksi ihmetyttääkin miten CO2 päästöarvo laskee ja mikä se arvo on.
Tuning Kit certificate for
Saab 9-5 2,OLPT with Manual or Automatic gearbox
from year model 2002
We herby certify that a car equipped with Tuning Kit, part number 53 82 320,
is covered by the European Whole Vehicle Type Approval number
e11x96/27*0073*10 and future extensions as long as the Tuning Kit is suitable
to fit from homologation point of view.
Engine code B2O5EiTK
Manual gearbox code FM55
Automatic gearbox code FA57
Maximutum net power 136 kVv (185 bhp) at 5500 rpm
Kulutuksesta (ja näinollen myös päästöistä) ei mainita sanaakaan. Siksi ihmetyttääkin miten CO2 päästöarvo laskee ja mikä se arvo on.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Co2 arvot
Täysin sama teksti allekirjoittaneellakin, yhdyn myös tuohon sinun kysymykseesi..tosu kirjoitti:
Tuning Kit certificate for
Saab 9-5 2,OLPT with Manual or Automatic gearbox
from year model 2002
We herby certify that a car equipped with Tuning Kit, part number 53 82 320,
is covered by the European Whole Vehicle Type Approval number
e11x96/27*0073*10 and future extensions as long as the Tuning Kit is suitable
to fit from homologation point of view.
Engine code B2O5EiTK
Manual gearbox code FM55
Automatic gearbox code FA57
Maximutum net power 136 kVv (185 bhp) at 5500 rpm
Kulutuksesta (ja näinollen myös päästöistä) ei mainita sanaakaan. Siksi ihmetyttääkin miten CO2 päästöarvo laskee ja mikä se arvo on.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Co2 arvot
CO2 päästöarvo on suoraan laskettu yhdistetystä kulutuksesta. Esim. 9-5 Aero 9,2l/100km = 219g/km.
Tyyppihyväksyntänumeron takaa voi löytyä tieto kulutuksesta (en osaa sanoa), mutta jos sitä ei mistään paperista löydy niin ei ole hyötyäkään tuon kannalta.
Omasta löytyi ruotsin rek. otteesta tuo CO2 g/km lukema joka myös ylös kirjattiin ja ruksasin veroilmoituksesta että vaadin veroprosentin laskettavan ko. ilmoitetun päästön eikä kokonaismassan perusteella. Hyötyä kertyy manuaali Aerossa hieman (kok. massan perusteella vastaisi 223g/km päästötasoa), kaikissa muissa malleissa (ainakin sedan) on parempi mennä massan perusteella koska ilmoitettu kulutus ja CO2-päästö on korkeampi kuin kokonaismassan perusteella laskettava prosentti.
Tyyppihyväksyntänumeron takaa voi löytyä tieto kulutuksesta (en osaa sanoa), mutta jos sitä ei mistään paperista löydy niin ei ole hyötyäkään tuon kannalta.
Omasta löytyi ruotsin rek. otteesta tuo CO2 g/km lukema joka myös ylös kirjattiin ja ruksasin veroilmoituksesta että vaadin veroprosentin laskettavan ko. ilmoitetun päästön eikä kokonaismassan perusteella. Hyötyä kertyy manuaali Aerossa hieman (kok. massan perusteella vastaisi 223g/km päästötasoa), kaikissa muissa malleissa (ainakin sedan) on parempi mennä massan perusteella koska ilmoitettu kulutus ja CO2-päästö on korkeampi kuin kokonaismassan perusteella laskettava prosentti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Co2 arvot
No, kyllä se vero aikoinaan tulee joka tapauksessa maksettavaksi, eli odotellaan rauhassa mutta jännityksellä minkä arvon kulutukselle (eli CO2 arvolle) ovat laittaneet.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Co2 arvot
Nuo on automaattilaatikolliselle. Manuaalilla arvot jotain 218->208 (voin tarkastaa, jos jollekin tärkeää). Hirsch ei ilmoita Wagonille erikseen.9-5T kirjoitti:Sedan 2.0t-> hirsch pudotusta jonkun taulukon mukaan laskettuna 45euroa.
Arvot tais olla 244->218
Ei kuitenkaan taloudellisesti perusteltavissa oleva investointi
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Co2 arvot
Sinun kilometreilläsi ehkä. 100000 km/vuosi? Sanotaan litran pudotus/100 km, tekee 1000 l/vuosi, bensan nykyhinnoilla ollaan siis Hirschin investointikustannuksen tienoilla. OK, on taloudellisesti perusteltavissa. Veron pudotus ei tuossa (45 euroa sinun mukaasi) paljon tunnu. Mutta jos pudotus onkin vain 0,5 l/100 km ja kilometreja vuodessa 20000, on vain paras ajatella, että onpahan auto sellainen kuin sen olisi pitänyt olla tehtaalta lähtiessä.9-5T kirjoitti:On automaatille ja täysin taloudellisesti perusteltavissajlu kirjoitti:Nuo on automaattilaatikolliselle. Manuaalilla arvot jotain 218->208 (voin tarkastaa, jos jollekin tärkeää). Hirsch ei ilmoita Wagonille erikseen.9-5T kirjoitti:Sedan 2.0t-> hirsch pudotusta jonkun taulukon mukaan laskettuna 45euroa.
Arvot tais olla 244->218
Ei kuitenkaan taloudellisesti perusteltavissa oleva investointi
9-5 2,0t Wagon -05
Re: Co2 arvot
Rekisteriotteessa yhd. kul 8.8l/100km ja CO2 209g/km manuaaliorggisvirille -01 boksi -02 autossa. Katsastusmies ne typärinumeron perusteella kaivoi esille.9-5T kirjoitti:On automaatille ja täysin taloudellisesti perusteltavissa, kulutus tippuu reilusti.jlu kirjoitti:Nuo on automaattilaatikolliselle. Manuaalilla arvot jotain 218->208 (voin tarkastaa, jos jollekin tärkeää). Hirsch ei ilmoita Wagonille erikseen.9-5T kirjoitti:Sedan 2.0t-> hirsch pudotusta jonkun taulukon mukaan laskettuna 45euroa.
Arvot tais olla 244->218
Ei kuitenkaan taloudellisesti perusteltavissa oleva investointi
Saabin oman virisarjan viralliset arvot tarttis löytää jostain kun niistä on vaihtelevia tietoja jopa suurempia arvoja.
Ainakin vakio 2.0t manuaalin yhd kulutus taisi joku vuosi (-06?) tippua 9.2:sta 8.6:een, tiedä sitten miten virin.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Co2 arvot
Tarpeeksi kun kaivoi niin löytyi jotain..eli jos en muutoskatsasta tuota 185 heppaista Saabin viriä vaan ajelen nykyisillä arvoilla ( 9-5, 2.0, 2003, A5, Wagon ) on päästömaksuni noin 215 euroa vuodessa.
Näin vertailun vuoksi..muuten identtisillä arvoilla mutta manuaalilla on co2 lukemat " vain 218 " ja täten maksu noin 182 euroa vuodessa..
En tiedä mitä tuo muutos katsastus maksaa mutta tiputtaisihan se jonkun euron tuota vuosimaksua, tosin ei varmasti maksa itseään takaisin tässä tapauksessa sillä en usko pitäväni tätä autoa niin kauan.
Näin vertailun vuoksi..muuten identtisillä arvoilla mutta manuaalilla on co2 lukemat " vain 218 " ja täten maksu noin 182 euroa vuodessa..
En tiedä mitä tuo muutos katsastus maksaa mutta tiputtaisihan se jonkun euron tuota vuosimaksua, tosin ei varmasti maksa itseään takaisin tässä tapauksessa sillä en usko pitäväni tätä autoa niin kauan.
Viimeksi muokannut saabvector, Su Marras 22, 2009 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04