ajettavuus ja ääritilanteet Aerolla talvella

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JiiPee
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:24
Paikkakunta: Vaasa

ajettavuus ja ääritilanteet Aerolla talvella

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Niin. kysyisin 9-5 Aeron omistajilta, mitenkä auto käyttäytyy talvella, ohitustilanteissa syntyvillä kaistanvaihdoilla, jossa useimmin tie on polanteinen, uria täynnä ja liukas. Sitten minua kiinnostaisi tietää manuaalivaihteisen Aeron ero automaattivaihteiseen, niin kiihtyvyydessä kuin bensiinin kulutuksessa 100km ajon jälkeen? Ja sokerina pohjalla vakuutusmaksut täyskaskolla 0 bonuksin?
Taloudellista voimaa, Ecopower
Need 4 Speed
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 19:24
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Need 4 Speed »

Menee talvella niin jäällä kuin lumessa ja polanteiden sekä urien yli kuin kiskoilla :D . ESP päällä on vaikea saada autoa edes minkäänlaiseen luistoon....

Itsellä ei ole kokemusta kuin automaatista mutta voin sanoa että KIIHTYY! Bensaa vie keskimäärin 10,4 satasella ja vakuutuksia maksan reilut 900 euroa vuodessa. Ei ole bonuksia vaan tämä vakuutus tuli rahoituksen kylkiäisenä edullisesti (Autotalo Laakkosen kautta ja vakuutus Fenniassa).
Volvo V50 T5
Need 4 Speed
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 19:24
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Need 4 Speed »

....eihän sitä osaa laskea näin aikaisin sunnuntaiaamuna. Siis vakuutuksiin menee hieman alle 800 euroa vuodessa...
Volvo V50 T5
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Heitetäänpäs sitten vielä omat numerot kehiin.

Automaatilla ajellaan myös täällä ja itse en alle 12 litran pääse millään. SID näyttää tällä hetkellä jotain reipasta 12 litraa. Tosin ajan suurimmaksi osaksi kaupungissa / kehäteillä.

Vaimo pääsee kyllä yhdentoista nurkille. Ehkä jopa alle.

Toinen kulutuserä on eturenkaat. Pakko hankkia syksyksi uudet -> taitaa olla ehkä 1mm että sakkonippa alkaa kulua.

Ja 225/45/17 pötkylät ei ole sieltä halvimmasta päästä. Mutta mitäpä sitä ei maksaisi, että saa ajaa saapilla!
9-5 Aero
Pepeco
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Heinä 31, 2004 12:43
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Pepeco »

Meillä automaatissa kulutus on jotain 11-12 litran luokkaa. Kirjan mukaan kulutus on alle kympin mutta kuka ostaa aeron ja ajelee nelostietä päästä päähän pintakaasulla 85 km/tunnissa.

Aikaisempi auto (9-3 se 2.0i) oli myös tomaatti ja jo silloin päätimme että meille ei tule koskaan manuaalia enään.

On se niin hyvä..... Ja kiihtyy.....
9-5 Aero 2006 A
Mersu CLS 500 06
http://www.kuvatikkaus.fi
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-3:sen omistajana voin sanoa että ihan omaa luokkaansa toi 9-5. Menee tosiaankin kuin kiskoilla ja luistonesto toimii todella hyvin.
9-3.1972
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Joo saa aika reippaasti painaa kaasua, että auto "kuukahtaa". Eli "aivot" yrittää ensiksi himmata rauhallisesti liustoa, ennenkuin veto kokonaan katkeaa.

Jos tuota vertaa muihin, millä on tullut leikittyä (audi/bmw/toyota/opel) niin ehdottamasti toimivin ratkaisu. Tosin taitaa noi uudet saksalaiset olla kanssa aika päteviä.

Mutta kyllä ne nakit kummasti kuluu vaikka TCS päällä ajeleekin =)

EDIT: (Obeliskissa ei kyllä toimi mikään.. ei edes uusissa =)
9-5 Aero
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

saba9000 kirjoitti:Joo saa aika reippaasti painaa kaasua, että auto "kuukahtaa". Eli "aivot" yrittää ensiksi himmata rauhallisesti liustoa, ennenkuin veto kokonaan katkeaa.

Jos tuota vertaa muihin, millä on tullut leikittyä (audi/bmw/toyota/opel) niin ehdottamasti toimivin ratkaisu. Tosin taitaa noi uudet saksalaiset olla kanssa aika päteviä.

Mutta kyllä ne nakit kummasti kuluu vaikka TCS päällä ajeleekin =)

EDIT: (Obeliskissa ei kyllä toimi mikään.. ei edes uusissa =)
Tohon täytyy todeta, että uusi A6 Audi, kylläkin Quattrona on omaa luokkaansa noiden järjestelmien puolesta. Käytiin tuossa koeajoviikonloppuna ko.autolla Paimiossa liukkaan kelin radalla. Auto oli 3.2 bensakoneella varustettu yksilö, jossa järjestelmän ansiosta autoa oli holtittomallakaan tyylillä vaikea saada pois radalta. Auto tuntui muuten ajo-ominaisuuksiltaankin yllättävän "saabimaiselta" ja mukavalta. Silti saab on aina saab, jonka 2002-painoksen ESP:ssa on kyllä selkeästi parantamisen varaa. Tuntuu samalta, kun ESP alkaa toimia kuin joskus autokouluaikoina olisi "sammutellut" autoa nykien liian nopean kytkimen noston seurauksena. Järjestelmä pitää lisäksi auton huonommin tiellä kuin audin vastaava, jossa toimintaa ei juuri huomaa.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mitä mieltä muuten olit Audin sisustuksesta ja moottorista verrattuna Saabiin? No quattroa vastaavaa Saabilta ei löydy, mutta ylipäätään.

Itsellä A6:n (2004-malli) ajamisen jälkeen uuden 9-5:n ohjaamo tuntui ikävä kyllä halvalta. Audin 1.9TDI mottori oli kyllä valovuosia edellä Saabin 2.2 dieselistä niin ääneltään kuin ajo-ominaisuuksiltaan. Audin titpronic oli myös uskomattoman hieno. Ei Saabissa mitään vikaa ollut (ajanhan sillä itsekin :D ) mutta Audin laatuvaikutelma päihitti Saabin kyllä 5-0. Ikinä en ole Audia juuri minään ihmeellisenä pitänyt, mutta koeajon jälkeen mieli muuttui...
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
JiiPee
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:24
Paikkakunta: Vaasa

Totta

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Täytyy itse myöntää, vaikka saabisti olenkin se, että kun vaihdoin kolmen Saabin jälkeen Audiin, ei korjaamolla ole tarvinnut minkään vian takia vierailla. (vähän ihmetyttää nämä kaikenlaiset pikkuviat näissä 9-5:ssa, jopa uusissa malleissa.) Sen verran saabismia halusin tähän nykyiseen autooni, oli tietysti turboahdin. Itselläni on myös ESP ja sen toiminta ansaitsee minulta kiitokset varsinkin talvella. Tietysti fysiikan lakeja ei kumoa mitkään järjestelmät, kun tilanne nopeus on riittävän(erittäin)suuri.
Itse myös pidän quattro nelivetotekniikkaa autoalan parhaana järjestelmänä. Quattro on (jatkuvana, ei Haldex) nelivetona erittäin idioottivarma ja kestävä, ja varsinkin talvella, ei voi sanoihin pukea.
Mutta, muotoilullisesti Saab on ainakin minun mielestä aina ollut vähän edellä muita ja pysynyt ajattomana.
Taloudellista voimaa, Ecopower
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Tuohon TCS/ESP-juttuun kommentoisin että ainakin pelkällä TCS-järjestelmällä varustetut Saabit ovat ajasta reilusti jäljessä. Parempi olisi jos systeemi toimisi edes niin että sen saisi tarvittaessa päälle eikä olisi jatkuvana päällä. ESPistä ei ole kokemusta.

Työkaverini kanssa hankimme vuoden alusta uudet autot ja kaverini päätyi A6:een.

Ehkä ensituntuma Audissa tuntuu hitusen laadukkaammalta, mutta kun sillä on muutaman kerran ajellut, niin kyllä täytyy todeta asian olevan kuitenkin toisin päin. Audissa yhtyy kojelaudan linjat hienosti etuoviin ja vaihdekepin ympäristö on hyvän näköinen, mutta siihen loppuu ainakin minun silmääni hivelevät asiat.
Nykyisin kun joskus käyn Audillakin ajamassa, niin tuntuu melkein kuin hyppäisi 80-luvun cherryyn. Ratin muoto on huono (kehän poikkileikkaus miltei kolmio), kojelaudan pinta juuri kuin vanhoissa japseissa (hajukin hieman muistuttaa niitä). Sisustuskankaatkaan eivät miellytä minun silmääni. Valintavaiheessa minut yllätti myös se että Audilla oli todella surkea väri- ja vannevalikoima.
Audin valot (ellipsoidi) ovat todella surkeat. Audin puskureissa ei ole minkäänlaista mattapintaista listaa joten pienikin kosketus aiheuttaa naarmuuntumisen. Samoin tavaroiden lastaus kun puskurin päällys on maalipinnalla.

Ajomukavuus sensijaan on samalla tasolla Saabin kanssa. Sekään ei siis kulje suoraan 225/45-17 kumeilla, vaan hiukan vaeltaa.

Korjaamolla Saabia on käytetty kerran kun ilmastointia ei ollut tehtaalla laitettu toimimaan. Piti ohjelmoida Tech:llä että alkoi pelaamaan. Audia ei ole käytetty, mutta pitäisi käyttää kun multitronic ei suostu aina vaihtamaan sujuvasti, vaan ripeän kiihdytyksen jälkeen pieni vaihde jää päälle joksikin aikaa (n. 5 sek) ennen kuin tomaatti älyää vaihtaa isommalle.

Ei siís ollut vaikeaa pysytellä Saabissa (edellinen oli myös 9-5), silti ihan mielenkiintoista seurata läheltä toisenkin merkin toimintaa ja käyttömukavuutta.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
jari
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

-

Viesti Kirjoittaja jari »

Onhan 9-5 tcs:lle kytkin kojelaudassa,ainakin mulla 2000 vuoden mallissa.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: -

Viesti Kirjoittaja anttipa »

jari kirjoitti:Onhan 9-5 tcs:lle kytkin kojelaudassa,ainakin mulla 2000 vuoden mallissa.
Juu, kytkin on, mutta tarkoitankin että se on oletuksena päällä. Kun tulee tilanne jossa sitä ei tarvitsisi, niin yli 60 km/h:n vauhdissa sitä ei enää saa pois päältä. Voihan sen tietysti joka kerta ottaa ensin pois päältä kun autolla lähtee.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Vakaasti menee ja talvella tuntuu nopeissa vaihdoissa perä irtoavan helposti hallittavaan tasaseen luistoon. ESP päällä itse saan enemmän ongelmia, kuin ilman sitä, joten en pidä sitä about koskaan päällä.

Jooh, sen verran uusi A6:nen vakuutti, että äippä osti semmoisen 95:sen seuraajaksi :) Tosin neliveto oli pakollinen seuraavassa autossa, joten Saab oli poissuljettu vaihtoehto muutenkin.
STCF #3
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Saab ja Audi

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Menee jo off topic, mutta on ihan pakko osallistua tähän Audi-Saab-linjalle luiskahtaneeseen keskusteluun.

Mulla oli aiemmin Audin A4 (tätä uusinta korimallia) etuvetoisena. Ehkä takapään muotoilua lukuunottamatta se oli kaunis! Ajoin autolla sata tonnia ilman murheita, mutta tila alkoi loppua. Pitkäraajaisella kuskilla ei mahdu jalat luonnolliseen asentoon. Puhumattakaan tavaratilasta.

Ajoin pari viikkoa sitten uuden A6:n (kolmelitrainen diesel-Quattro). Oli moottoria lukuunottamatta pienoinen pettymys. Jotenkin steriili kokemus. Ja vaikka hintaa oli yli 60 tuhatta, penkit ja sisustus olivat ankeat. Ohjaus oli liian kevyt minun makuuni.

A4:n ohjaustuntuma on parasta mitä tällä hetkellä on. Alusta on napakka, minkä seurauksena rengasääntäkin riittää. Talvella Saabini (sport-alustalla) saa arvosanan 9 Audin kymppiä vastaan. Audin ESP toimii upeasti, Saabissani on vain TCS. Minusta ESP on etenkin keveissä, pöpperölumen päälle nousevissa autoissa ehdoton talvivaruste.

Laatuvaikutelma Saab-Audi 8.5-9-5 sillä Saabissa on pikkuklappeja ja natinoita enemmän. Konstruktion ikä näkyy.

Kaikesta huolimatta Saabissa saa enemmän autoa rahalla. Oman ysivitoseni hinnalla saisi hädin tuskin aanelosen sporttipenkeillä.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Vastaa Viestiin