elikkä kun auto on seisonut yhden yön ja pistän sen käymään ni noin 5 sekunnin päästä tulee kauhee sinen sauhu pölläys mut lämpimänä ei tapahdu tommosta onko kyse turbon kunnosta jos esim venttiilin ohjurit olis kulunu ni silloin se pölläyttäis aina jos kyse on turbosta ni paljonko on uudella hintaa vanhan korjaus maksaa kuiteski jo jonkun verran
Itsellä oli sama vika 9-5/ 2.0 vm 2001. Savutus paheni vähän kerrassaan ja sitten meni turbo. Kokeilepa seuraava: rivakka muutaman sekunnin kiihdytys, sitten äkkiä jalka pois kaasulta, jos tulee rutosti savua niin ainakin itsellä turbo oli mennyttä kalua. Turbon vaihdon jälkeen kylmäkäynnistyssavutus loppui. Henkilöautojen turboja ei taideta korjailla, uusi vaan tilalle ja maksaa parisen tonnia jos et osaa itse vaihtaa tai tunne asentajaa joka auttaisi. Saabilla kerrottiin, että moottorin öljynkiertohäiriöt ovat turbon surma, koska turbon voitelu on yhteydessä moottorin öljynkiertoon. Kun turbossa on kierroksia > 100.000rpm ja taitaa roottori käydä punahehkuisena niin vaikuttaa Saabin juttu uskottavalta. Aerossa ei ilmesti ole huohotinpäivityksiä mutta moottorin öljypohjassa olevan öljyn imuputken siivilä saattaa olla karstoittunut.
387 kirjoitti:Onko -99 2,3 T vielä T5 männät (olisi tälläinen mielessä)
Kaikissa 9-5 4-sylinterisissä bensakoneissa on Trionic 7 kone ja T7 männät tehtaalta tullessa. T5 koneet ja männät löytyvät pääpiirteittäin ng900 ja 9000 -94 -> , poikkeuksiakin on, niihen en nyt puutu.
387 kirjoitti:Onko -99 2,3 T vielä T5 männät (olisi tälläinen mielessä)
Kaikissa 9-5 4-sylinterisissä bensakoneissa on Trionic 7 kone ja T7 männät tehtaalta tullessa. T5 koneet ja männät löytyvät pääpiirteittäin ng900 ja 9000 -94 -> , poikkeuksiakin on, niihen en nyt puutu.
Matti
Arvaakohan tuota kuitenkaan ottaa ajettu 270tkm turbo kyllä vaihdettu 13tkm sitten. Tehoja on enemmän oli dynossa mitattu ainakin lapun mukaan nätisti kävi ja ei kuulunut ylimääräisiä ääniä?
marker kirjoitti:voi paska jos se syy tosiaan on noi öljyn renkaat jumissa tarvis tietää vaan sata varmasti ennenkö purkaa koko koneen
Yleensä jos renkaat on huonona niin kone kalkattelee pikkusen kylmäkäynnistyksen jälkeen. Itellä kalakatteli semmosen minuutin ehkä. Lisäksi kattelin että mäntien päällä oli öljyä jos käytti koneen käynnissä ja sammutti ennen ku savuttelu loppu.
Nämä ja nuo ylempänä neuvotut turbotarkastukset ku tekee niin on ehkä jo viisaampi.