Automaatin käyttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Napeilla voi laittaa ohitukseen sopivan vaihteen heti päälle, vaikkakin aeron kanssa tuossa ei ole niin väliä...

Maantiellä olen muutenkin ruvennut käyttämään rattivaihteita enemmänkin, ruuhkassa taas en koskaan.

Cruise tosiaan kaipaa pikavalintoja :)
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja axp102 »

talvella kaupungissa D + W (winter). turhat valoissa ja ylämäissä sutimiset jää pois.

maantiellä ohituspaikkaa kytätessä S (sport). tykkään pitää auton tuolloin "kynnellä".

vaunua vetäessä käytän manuaalina. ohje sanoo toisin, mutta tuntuu turhalta vaihdattaa pienemmälle kaasupolkimella vitostien kumpareissa. uskon, että näin toimiessa laatikolle ei kohdistu niin suurta rasitusta.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Useamman amerikkalaisen omistaneena (gm) olettaisin että ei tässäkään mallissa huonoa tee jos ajaa kaupungissa pakko 3:lla. D:llä laatikko käyttää aika taajaan "kytkintä" (ts vapaata) kaupunki ajossa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja topperharley »

9-5T kirjoitti:
topperharley kirjoitti:Useamman amerikkalaisen omistaneena (gm) olettaisin että ei tässäkään mallissa huonoa tee jos ajaa kaupungissa pakko 3:lla. D:llä laatikko käyttää aika taajaan "kytkintä" (ts vapaata) kaupunki ajossa.
Pakko kolmosta ei ole olemassa Saabissa vaan sen valitsemalla on käytössä vaihteet 1-3, kytkin toimisi kuten D:llä mutta se löytyy vain diesel Saabeista.
Eli 3 estää nelosen valinnan kysyjän -99 automaatissa.
Eli ilmeisesti makuasia kummalla ajaa D:llä vai 3:lla. Ei vaikuta laatikon kulumiseen?
Mepis
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 00:20

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Mepis »

Tämä vaihteiston manuaalikäyttö on mielenkiintoinen aihe, josta onkin pitänyt forumille kirjoittaa jo aiemmin.

Aiemmassa 9-3ng:ssä en koskaan käyttänyt manuaaliasetuksia, winter-asentoa joskus harvoin talvella, mutta sport-asetusta paljonkin maantieajossa ohitustilanteissa. Ohjekirjan mukaan sport-valinta lisäsi moottorin tehoa ja muutenkin auto oli hauska ajaa niin.

Nykyisessä dieselissä on 6-vaihteinen sentronics, jossa myös rattinapit ja sport-ohjelma. Alkuun tuntui manuaalivalinta aika turhalta ja kömpelöltä käyttää, lähinnä kuvittelin sillä olevan maantieajoon käyttöä tai erikoistilanteisiin esim. vetojuhtana. Sittemmin olen "harjoitellut" manuaalina ajoa ja havainnut sen hyödylliseksi nimenomaan kaupungissa jonoissa lipuessa. Syynä tähän on voimakkaampi moottorijarrutus, jolloin voi vaihteella säädellä sopivan jarrutuksen jonon hidastaessa. Tiedostan, että jarrupolkimen käyttö on turvallisempi tapa jos takana tulee toinen auto, mutta mites muuten onko tuollainen käyttö laatikolle kuluttavampaa kuin D-asennolla ajo. Käyttö on varsin maltillista tarkoituksena säilyttää matkustusmukavuus. Kulutuksesta en ole kyennyt havaitsemaan eroa manuaaliasetuksilla, luultavasti ero on niin pieni ettei arkiajossa havaitse.

Alkuun häiritsi kun laatikko vaihtaa n. 60 km/h nopeudessa automaattisesti neloselta kolmoselle ja jos on juuri samaan aikaan painanut nappia niin vaihde siirtyy kakkoselle ja jarrutusvaikutus on tarpeettoman tehokas. Sittemmin on oppinut huomioimaan tuon eikä tuota ole oikeastaan enää ilmennyt.

Rattinappien tarpeellisuudesta olen suunnilleen samaa mieltä, ovat varsin turhat ja väärässä paikassa käännettäessä risteyksissä. Kepistä joutaa leppoisasssa kaupunkiajossa vaihtelemaan ja samalla voi vaihtaa D-asentoon kiihdytykseen ja manuaalilla vain jarruttaa. Rattinappien haitta on myös että molemmat kädet pitäisi olla ratissa ja kun yleensä vasen on ratissa ja oikea operoi viihde-elektroniikkaa :wink:. Muutenkin vaihdekepistä vaihtamistuntuma on jotenkin luotettavampi kuin ratin muovilärpäikkeillä.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

P,R ja D ... muut ovat kaupunkiajossa täysin turhia, maalla kun kärryä vähän vaikeammissa oloissa kiskonut niin ollut joskus tuo L'lläkin päällä mutta kaupunkiajossa ehdottomast D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja espe »

Aamulla Deelle ja illalla Peelle.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja moksu »

espe kirjoitti:Aamulla Deelle ja illalla Peelle.
+1 :)
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

joo 3 tulee tempastua joskus päälle, kun oikein hermostuttaa edellä hinkkaava TDI :)
ja tietenkin, jos kyydissä istuu manuaalimies, niin kylillä ajellaan 2:lla... sillähän ne ilotikun vemppaajatkin kylillä ajaa... heh..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hirveitä kepin vatkaajia näyttäis olevan automaattimiehissä. Sen manuaaliaskin saa ihan pyytämättäkin ilman lisähintaa.

Tosin en ihmettele, on se automaatti niin huono virkaansa. Aiemmin siitä avauduin 9-3 osiolla ja tämä kaikki vahvistaa käsitystäni Saabin automaatista. Tosin kun katselee keski-iän ylittäneitä kuskeja niin ilmeisesti huomio- reaktiokyky on jo niin heikko että automaatista voi olla hyötyä yleiselle turvallisuudelle.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään sain pitkästä aikaa ajella mamman ekoautolla, joka siis tietenkin automaatti. En tuntenut mitään tarvetta minkäänlaiselle manuaalitoiminnon käyttämiselle, P ja D riitti kepin asennoiksi startista perille pääsyn sammutukseen. Kotimatkalla joutunee panostamaan näiden lisäksi myös R-pykälään jos ei edessä olevasta ruudusta auto häivy ja puolimetrinen lumivalli sula tuossa päivän aikana. :)

Sport-asentoa testasin kun saavuin Hyvinkään aamu"ruuhkaan" sillä tuloksella, että risteävästä suunnasta lähestyvän auton takia rivakampaa lähtöä tehdessäni TCS valo loimotti hetken ja Saappi hyökkäsi (Traktoriin tottuneena) eteenpäin kuin villivarsa kevätlaitumella. Aika hyvin näemmä herkistää polkimen toi sport-asento ja veekutonen antaa voimaa heti eikä viidestoistapäivä jahka turpo on spoolannu :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja ristos »

Eipä ollut kovin kannustava viesti keski-ikäisistä autoilijoista tuolla kaima-pojalla, mikä lie kannustus meille hieman iäkkäimmille automaattiautoilijoille?!

Itse olen ajellut automaatilla jo vuosikymmenet ja hyväksi sen havainnut! Kokemuksia on jo 60-luvun laatikoista aina näihin uusiin automaatteihin. Kyllä mielestäni D on hyvä eteenpäin ajossa ja R peruutelussa sekä P parkkiin. Noista Saabin ratin nappuloista on todellakin apua noissa alppien ja isojen mäkien moottorilla jarrutuksissa, sillä säästää jarrujaan.

En vaihtaisi automaattia enää manuaaliin!

Risto Suikkari, jäsen 1260 (62v.)
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Moi,

Sama täällä. En vaihtaisi automaattia enää manuaalivaihteiseen.
En ainakaan arkiautossa.
Nykyiset automaattilaatikot vaihtaa pehmeästi ja kulutus melkein samaa kun manuaalin kanssa, niin en näe syytä miksi ajaisin manuaalilla.
Miksi vaihtaa itse kun kone voi tehdä sen puolestasi?
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Petter »

Valitsemalla automaatin etkä manuaalia (9-5 SC 2.0t) joudut tinkimään numeroiden mukaan:
Kiihtyvyys 0-100 km/h 2.3 s
Huippunopeus 5 km/h
kulutus 2.6/1.0/1.6 l/100 km (kaupunki/maantie/yhdistetty)
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ei kait kukaan enää edes väitä, että manuaali olisi edes oikeasti vaihtoehto premium tason autoon.. ajelin tuossa taannoin manuaali tonnaria, ja sekin tuntui jo jotenkin auton imagoa vastaan taistelevalta viritykseltä. 96, 99 ja varauksin 900 voi olla manuaali... ei kai nyt enää uudemmat.. :roll:

edit: ja jos todella haluaa pihavireen kepitettävän, niin pitäiskö samalla haluta takaveto..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin