Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Mielenkiintoinen experimentti : laitoin 1dl per pytty ainetta ja tarkoitus oli pitää niin kauan kuin pysyy pinnalla mutta aine olikin muuttunut vaahdoksi noin 30min kohdalla.
Annoin olla 1.5h ja imuletkulla ylimääräiset pois.. tai ainakin yritin. Vaahtoa ihan sikana . Koneen pyörittelyä reilu 30min ja sain suurimmat pois. Tulpat kiinni ja kone käyntiin.. piti hieman suostutella kun tulpat oli vaahdossa.
Ei muutakuin hormi punaiseksi ja seurataan.
Annoin olla 1.5h ja imuletkulla ylimääräiset pois.. tai ainakin yritin. Vaahtoa ihan sikana . Koneen pyörittelyä reilu 30min ja sain suurimmat pois. Tulpat kiinni ja kone käyntiin.. piti hieman suostutella kun tulpat oli vaahdossa.
Ei muutakuin hormi punaiseksi ja seurataan.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kahden moottorin kokemuksella voin sanoa, että öljyrenkaat pikeytyy uriin. Ihmeenä pidän että sieltä kaikki lähtee. Kun männänrenkaat poistin urista, katkaisin vanhan puristusrenkaan poikki ja tein siitä kalvamistyökalun. Sillä rapsuttelemalla irrotin kivettynyttä karstaa. Ja niinkuin jo aiemmin on sanottu, kuoleutuneet renkaat ei liottamalla enää vetristy. Ehkä hätäapuna voi toimia nuo liotukset, mutta ainoa varteenotettava keino vähentää öljynkulutusta avaamatta konetta on siirtyä paksumpaan öljyn viskositeettiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
10W40 öljyjä vaihdellut 5 vai 6 kertaa : joka kerta aivan totaalisen mustaa. Ajomäärä ollut about 100km per vaihtoväli.
Nyt kokeilin expirimenttinä 10w40 & stp viskositeetin nostajaa (stop smokea) - ei mitään vaikutusta mihinkään, ei mitään. Öljy oli aika liisteriä ja totaalisen mustaa. Savutus ihan samanlaista. Woot? Olis luullut vaikuttavan.. mut ei mitään.
Ajoin 250km ja vaihdoin pois. Öljyä kului vajaa litra. Eli aivan sairaasti. Se mitä en ymmärrä että kun kelit lämpeni, savuttaa enempi. Pakkasella selkeästi vähemmän.
Luulin että kaikki nämä liuotukset (kohta 1kk) tuottavat tulosta (vaikutti siltä kun savutus väheni) MUTTA - nyt kun lämpeni kelit, savuttaa enempi. Huooh!
Toinen mitä en ymmärrä on se että JOS öljyt ovat pikimustaa, MIKSI männän päällä on kirkasta nestettä/öljyn näköistä tavaraa.
Luulis olevan samaa mustaa kuin on muuallakin. Tulpat karstottuvat.
Tänään vaihdoin 5W40 täyssynt. Ajoa muutama km ja aivan mustat öölit.
Runtua kun on tullut annettua tuolle ihan sikana : lumeen jäi aiivan mustaa karstaa läjä. Nytkin putken päät ihan mustana. Ei öljyä, mutta selkeästi mustaa karstaa.
Jäähynestettä ei häviä. Paksumpaa öljyä en ole kokeillut - ehkä siis 10w60 tai 20w50?
#####
Olisikohan tämä teoria lähellä :
Kun oli pakkasta ja 10W40 öljyt koneessa : öljyt oli jo valmiiksi aika jähmeet ja kun moottori lämpeni savutus väheni. Eli jo startti vaiheessa oli jähmeämmät öölit (ei savuta kauheasti) ja moottorin lämmettyä renkaat tiivistyi ensisestään. Illuusiona se että samaan aikaan kun teki liuotuksia : luullaan että on vaikutusta.
Nyt kun kelit lämpeni : öölit juoksevampaa jo kylmänä, savuttaa pidempään ennenkuin moottori lämpenee.
Eli tuo kone on aivan loppu, ainoa vaihtoehto on laittaa 10W40 + STP ja odottaa pakkasia. Keväällä kone auki.
Nyt kokeilin expirimenttinä 10w40 & stp viskositeetin nostajaa (stop smokea) - ei mitään vaikutusta mihinkään, ei mitään. Öljy oli aika liisteriä ja totaalisen mustaa. Savutus ihan samanlaista. Woot? Olis luullut vaikuttavan.. mut ei mitään.
Ajoin 250km ja vaihdoin pois. Öljyä kului vajaa litra. Eli aivan sairaasti. Se mitä en ymmärrä että kun kelit lämpeni, savuttaa enempi. Pakkasella selkeästi vähemmän.
Luulin että kaikki nämä liuotukset (kohta 1kk) tuottavat tulosta (vaikutti siltä kun savutus väheni) MUTTA - nyt kun lämpeni kelit, savuttaa enempi. Huooh!
Toinen mitä en ymmärrä on se että JOS öljyt ovat pikimustaa, MIKSI männän päällä on kirkasta nestettä/öljyn näköistä tavaraa.
Luulis olevan samaa mustaa kuin on muuallakin. Tulpat karstottuvat.
Tänään vaihdoin 5W40 täyssynt. Ajoa muutama km ja aivan mustat öölit.
Runtua kun on tullut annettua tuolle ihan sikana : lumeen jäi aiivan mustaa karstaa läjä. Nytkin putken päät ihan mustana. Ei öljyä, mutta selkeästi mustaa karstaa.
Jäähynestettä ei häviä. Paksumpaa öljyä en ole kokeillut - ehkä siis 10w60 tai 20w50?
#####
Olisikohan tämä teoria lähellä :
Kun oli pakkasta ja 10W40 öljyt koneessa : öljyt oli jo valmiiksi aika jähmeet ja kun moottori lämpeni savutus väheni. Eli jo startti vaiheessa oli jähmeämmät öölit (ei savuta kauheasti) ja moottorin lämmettyä renkaat tiivistyi ensisestään. Illuusiona se että samaan aikaan kun teki liuotuksia : luullaan että on vaikutusta.
Nyt kun kelit lämpeni : öölit juoksevampaa jo kylmänä, savuttaa pidempään ennenkuin moottori lämpenee.
Eli tuo kone on aivan loppu, ainoa vaihtoehto on laittaa 10W40 + STP ja odottaa pakkasia. Keväällä kone auki.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Aika pahalta kyllä vaikuttaa. Ootko puristuspaineita mitannu?
Eipä se mittaus tietty mitään korjaa, mutta antaahan se osviittaa siitä, että mitä pytyissä tapahtuu. Onhan tuo öljynkulutus + sotkeentuminen kyllä sitä luokkaa, että ohi puhaltaa raakasti. Mutta voisko olla vain yhden sylinterin aiheuttama, mäntä/männänrengasvaurio?
Enivei, eihän tuo kyllä ilman motin aukaisua korjaannu
Eipä se mittaus tietty mitään korjaa, mutta antaahan se osviittaa siitä, että mitä pytyissä tapahtuu. Onhan tuo öljynkulutus + sotkeentuminen kyllä sitä luokkaa, että ohi puhaltaa raakasti. Mutta voisko olla vain yhden sylinterin aiheuttama, mäntä/männänrengasvaurio?
Enivei, eihän tuo kyllä ilman motin aukaisua korjaannu
Veikkaisin, että kelien lämmetessä öljy on tosiaan juoksevampaa, mutta katalysaattorin lämpeäminen ei pienistä ulkolämpötilan vaihteluista muutu. Kuuma katti kyllä filtteröi öljykäryt, kunnes antautuu liiallisesta sotkusta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Puristuksia en ole mitannut, ohivuotomittauksella kaikki pytyt ”vihreällä”.
Kaikkien pyttyjen yläosa kostea ja kaikki tulpat karstaiset.
Tänään laitan 20W50 koneeseen ajelen noilla kunnes otan koneen auki. Käsittämätön asia että 1kk liotuksilla ei juuri mmitään vaikutuksia, vaikka jo näyttikin paremmalta (kelit meni pakkaselle).
Kaikkien pyttyjen yläosa kostea ja kaikki tulpat karstaiset.
Tänään laitan 20W50 koneeseen ajelen noilla kunnes otan koneen auki. Käsittämätön asia että 1kk liotuksilla ei juuri mmitään vaikutuksia, vaikka jo näyttikin paremmalta (kelit meni pakkaselle).
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
20W50 koneessa : kylmäkäynnistyksessä tasan 2min savutusta, ulkolämpötila plussan puolella. Fataali ero eiliseen.
Kone auki ja rinkulat vaihtoon. Ei auta muu
Kone auki ja rinkulat vaihtoon. Ei auta muu
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Missä kunnossa turbo on? En nopsaan löytänyt tietoa oletko sitä rempannut?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Uusi Garretti nokalla.
Kyllä rinkulat tavattoman jumissa on kun ei 1kk liottelut vaikuttanut juuta eikä jaata. Olisi heti pitänyt laittaa tönäkämpää ööliä Eli kiitos vinkistä.
Nyt 200km ajettu näillä ööleillä, vaihdoin juuri uudet samanlaiset. Ei enää niin mustaa kuin aikaisemmin mutta nopeasti mustuu. Löpöllä huuhtelua en ole tehnyt.
###
Ennen kuin vaihdoin uudet 20W50 öljyt tein vielä kerran tämän testin:
”Vanhat” 20W50 öljyt pois (ajettu 200km). Tilalle 5W40 ja ajoa kone kuumaksi. Annoin jäähtyä, kone käyntiin : savuttaa sikana joka kyllä ”helpottaa” n10min tyhjäkäynnin jälkeen.
5W40 pois ja tilalle 20W50 + ajoa kone kuumaksi. Jäähdytys ja kone käyntiin : 2-3min savuttaa ja sitten helpottaa.
Kyllä rinkulat tavattoman jumissa on kun ei 1kk liottelut vaikuttanut juuta eikä jaata. Olisi heti pitänyt laittaa tönäkämpää ööliä Eli kiitos vinkistä.
Nyt 200km ajettu näillä ööleillä, vaihdoin juuri uudet samanlaiset. Ei enää niin mustaa kuin aikaisemmin mutta nopeasti mustuu. Löpöllä huuhtelua en ole tehnyt.
###
Ennen kuin vaihdoin uudet 20W50 öljyt tein vielä kerran tämän testin:
”Vanhat” 20W50 öljyt pois (ajettu 200km). Tilalle 5W40 ja ajoa kone kuumaksi. Annoin jäähtyä, kone käyntiin : savuttaa sikana joka kyllä ”helpottaa” n10min tyhjäkäynnin jälkeen.
5W40 pois ja tilalle 20W50 + ajoa kone kuumaksi. Jäähdytys ja kone käyntiin : 2-3min savuttaa ja sitten helpottaa.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
.. oli pakko vaihtaa 20W50 pois ja 10W40 tilalle. Alkoi raplattamaan ennen kuin öljynpaineet nousi.
Nyt ei raplata mutta savutus jatkuu
Nyt ei raplata mutta savutus jatkuu
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Kyllä sää sitten huomaat tilanteen surkeuden kokonaisuudessaan kun saat ensimmäisen männän kopsautettua koneesta ulos. Mekaaniseen vikaan ei liuotukset tai paksut liemet auta. Tai no ladan periä on vaiennettu sahajauholla kuulemma. Ite en ole moisia omistanu/myyny.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Näinhän se on. Ajattelin saada edes hetken lisäaikaa mutta taitaa lähtee pata auki sittenkin asap.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Onko venttiilikopan sisällä olevat metalliputket tutkittu/aukaistu?
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Ventt.kopan pillit on ok. Pistin kokeeksi grillinputsausainetta ja dieseliä pytyt ”täyteen”. Olleet useamman tunnin. Olkoon huomiseen asti, tai siihen asti kun ovat valuneet alas.
Onko pyttyjä ollenkaan vaiko sulaneena öljypohjassa.
Se selviää myöhemmin. Kansi aukaistaan joka tapauksessa.
Onko pyttyjä ollenkaan vaiko sulaneena öljypohjassa.
Se selviää myöhemmin. Kansi aukaistaan joka tapauksessa.
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Eikö tämän kaiken puljaamisen ja öljynvaihtelun sijaan olisi jo kannattanut ottaa pata pois keulilta ja ryhtyä hommiin? En halua mitään sarkasmia tässä esittää, vaan ihan raakaa talousajattelua. Maksaahan se koneremppa muttakun liotuksetkaan ei ole ilmaisia ja konerempalla tulee varmasti kuntoon ja pitkäksi aikaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)
Juu, viimeiseen asti pitää yrittää
Eniveis, kansi lähtee auki ja männät pöydälle. Tällä liottamisella oikeastaan tässä vaiheessa mielenkiinnosta katson mihin johtaa. Ainakin seuraavalla kerralla tietää mitä hyötyä liotuksilla.
Tai jos joku joskus ihmettelee että kannattaako tämä, voin sanoa että ei kannata.
Eniveis, kansi lähtee auki ja männät pöydälle. Tällä liottamisella oikeastaan tässä vaiheessa mielenkiinnosta katson mihin johtaa. Ainakin seuraavalla kerralla tietää mitä hyötyä liotuksilla.
Tai jos joku joskus ihmettelee että kannattaako tämä, voin sanoa että ei kannata.