Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Shadow_Fi kirjoitti:Onkohan uusia tarinoita naftapesusta olemassa? Miten sulla V-M, onko kaikkie edelleen hyvin pesun jälkeen?
Jep, en ole konetta availlu mutta kone on äänetön ja öljyt on normaalit öljyn vaihdoissa. Suodattimet olen availlu ja niissä on vain normaalia karstaa ja pieni määrä epäpuhtauksia. Ja öljynä tuo Mobil 10W-40 semisyn ympäri vuoden. Ajettu n.25tkm remontin jälkeen. T5 männät koneessa. Ja softana stage 1. Ei RE softaa. Ajettu 95e:llä talvet ja kesällä 98e:llä

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jokohan päivittelin, kun e85:llä ajon jälkeen femman öljy haisi öljynvaihdon yhteydessä samalle, kuin joku viinipullon pohja tai etikka? Öljykin oli totutun mustan sijaan punertavaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Eilen tuli tehtyä operaatio. Ensin STB koneeseen ja käyttelyä n. 20 min. Sitten öljyt pois ja n. 6 l polttoöljyä koneeseen. Ne muhi siellä n. 2 tuntia ja pois laskiessa oli tosi mustaa. Samalla oli laitettu tulpan reiästä myös mäntien päälle. 1- ja 2-sylintereistä tuli tavaraa jonkin verran poiskin, mutta 3- ja 4-sylinterit olivat aivan "kuivat". Taitaa olla aika pahasti renkaat jumissa. Samoin männänpäät näyttivät kaikissa sylintereissä karstasilta, vaikka etanolilla on ajettu n. 30 tkm.

Sitten huuhdeltiin kerran 6:lla litralla ja laitettiin öljyt sisään ja ajettiin n. 50 km lenkki ja öljyt ja suodatin vaihtoon. Öljy oli ihan mustaa :!: Joten kyllä paskaa lähti irti.

Autolla on ajettu vasta 148 tkm. Ostettaessa oli ajettu 93 tkm ja minun aikana öljyt on vaihdettu alle 10 tkm välein. Alkup. omistaja on ajellu sillä n. 30 tkm vaihtovälillä, joten lienee syy siinä.

Saa nähdä oliko tuolla operaatiolla mitään vaikutusta öljyn kulutukseen (n. 1l/2000 km). Vai meneekö konerempaksi :(
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Miksei kukaan laita Injector cleaneria mäntien päälle? Veli venäläinen näin tekee, ja kuvista päätelle, paskaa lähtee aika mukavasti. Tuntuis olevan tehokkaampi mömmö kuin polttoöljy.


Tänään säikähdin, että olisi itsellä jotain koneelle sattunut. Aamulla kone käyntiin, ihan helvetisti valkoista höyryä takana, ja SID kertoo ADD COOLANT FLUID. Mulla silmät pyöreenä, kone seis. Äkkiä mömmöjä kaatamaan. Sitten hokasin että kait se on tämä aamuinen lämpötila (+8) ollut sen verran kylmempi, että mömmöt supistui sen verran. Ja valkoinen höry kait johtui sumuisesta säästä ja etanolista (39% näyttää OpenSID).

Toisaalta sitä höyryä oli minusta aivan liikaa... Eilen vielä poljin autoa, koska halusin mitata IMMun toimivuutta. Toivottavasti vain sattumaa nää kaikki.

Ehkä väärä osio kysyä, mutta tietäiskö joku miten varmistaa OpenSidistä ettei auto polta jäähdytysnestettä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Helpompi katsoa sieltä paisuntasäiliöstä kuin sidistä :D

ettei sulla vaan olisi jäänyt vain säiliö hieman vajaaksi turbonvaihdon yhteydessä ja nyt sitten lämpötilan takia meni alarajalle ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Keme »

Shadow_Fi kirjoitti:Miksei kukaan laita Injector cleaneria mäntien päälle?
Koska pöllö-öljy on halvempaa ja ajaa täysin saman asian tämmösessä puolivillaisessa korjailussa.
jeeeeeee!
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Paljonkos sitä pöllö-öljyä pitää lorauttaa sinne koneeseen öljyn sekaan tuollaisessa öljynvaihdon yhteydessä tehtävässä huuhtelussa? 4 dl vai enemmän?
Käyttö 15 min 2000 rpm.
Pitää isäukon pirssiin suorittaa testi :)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Termos »

Keme kirjoitti: Koska pöllö-öljy on halvempaa ja ajaa täysin saman asian tämmösessä puolivillaisessa korjailussa.
Määki tuun jankkaamaan :lol:

Onko kukaan koittanut suhauttaa uuninpuhdistusainetta mäntien päälle?
Satuin äsken lukemaan tuota viestiketjua, siinä oli pahoin karstoittuneesta NG-satkun öljypohjasta saatu todella siisti uuninpuhdistusaineen avulla (postaus PART THREE):
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... ing-Engine
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

toni1976 kirjoitti:Paljonkos sitä pöllö-öljyä pitää lorauttaa sinne koneeseen öljyn sekaan tuollaisessa öljynvaihdon yhteydessä tehtävässä huuhtelussa? 4 dl vai enemmän?
Käyttö 15 min 2000 rpm.
Pitää isäukon pirssiin suorittaa testi :)
Itse käytin sitä samaa määrää pöötä kun on siinä stp:n virallisessa purkissakin sitä litkua, olikos se ny sitten 450ml tai jotain.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Nyt on pööt pyöritetty koneessa ja öljynvaihto suoritettu. Tällainen pelkistetty puhdistus :)
Laitoin myös tulpanreijistä polttoöljyä sisään ja ne sai siellä vaikuttaa yön yli...
Nyt seurataan oliko käsittelyllä mitään merkittävää vaikutusta mihinkään.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Siis, polttoöljy on hyvä mömmö, mutta nämä "oikeat" moottoripesuaineet parempia (tehokkaampia), syystä kun eivät ole ihan tismalleen ihan samoja aineita. Lähin sukulainen tuolla oikealle pesuaineelle on esim. lamppuöljy.

Kaiken tämän lisäksi engine flushit saattaa sisältää jotain muita liuotusaineita.

Joten en ymmärrä yhtään jätkää täällä joka tekee polttoöljyllä ns. puhdistuksen kun STP Engine Flush maksaa noin 9€.... Kaitpahan tämä on joku periaatteellinen juttu.

Itse kun pesin tonnarin, käytin tuota STP ainetta, jonka jälkeen kone seis, ja 7 litraa polttoöljyä sisälle, parin tunnin annoin liuoittaa, ja toinen 7 litran satsi sisälle, ja taas puolisen tuntia.

Lähitulevaisuudessa tulen heittämään mäntien päälle LAVR ML-202 ainetta, jonka tehtävä on putsata männät.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Onko kukaan pulloharjalla kokeillut tulpareijästä rapsuttaa männänpäitä puhtaaksi? Häiritsee kun moottoritila on muuten siisti ja öljyt laskettaessa kirkkaan punaiset, männät eivät vain pysy kiiltävinä vaan keräävät jostain syystä mustaa nokea pintaansa. Voinko tarkistaa sidistä onko joku vialla?

#elämänionsolmussa

Kuva

#asiatasioina

#huolipoisjakovaaajoa
KäXä
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 19:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja KäXä »

Shadow_Fi kirjoitti:Siis, polttoöljy on hyvä mömmö, mutta nämä "oikeat" moottoripesuaineet parempia (tehokkaampia), syystä kun eivät ole ihan tismalleen ihan samoja aineita. Lähin sukulainen tuolla oikealle pesuaineelle on esim. lamppuöljy.

Kaiken tämän lisäksi engine flushit saattaa sisältää jotain muita liuotusaineita.

Joten en ymmärrä yhtään jätkää täällä joka tekee polttoöljyllä ns. puhdistuksen kun STP Engine Flush maksaa noin 9€.... Kaitpahan tämä on joku periaatteellinen juttu.
Pöllö-öljyä on käytetty moottoreiden putsaamiseen vuosikymmeniä. Siksi sitä käytetään, koska se varmasti toimii ja on verrattaen edullista. Nämä Engine Flushit on kehitetty kuluttajan rahastamiseksi, eikä niillä todistetusti ole saavutettu parempia tuloksia pööhön verrattuna. Tosin testeissä ei olla menty labratasolle, vaan perustuu täysin omiin kokeiluihin. Molemmat toimii, mutta pööllä saa enemmän rahoille vastinetta. Opit on myöskin peritty jo eläköityneiltä, ikänsä moottoreiden kanssa pelanneilta veteraaneilta.

Olen käyttänyt moottorin osien pensselipesussa ja pesukoneessa pöllöä, ja ainoa haitta verrattuna liuottimeen on tietenkin haju. Jos suojavälineet vuotaa, niin haju ei ihan hetkessä häviä käsiä pesemällä :D

Itse meinasin tutkia öljysihdin endoskoopilla huuhteluiden jälkeen, ennen kun alan ottamaan öljypohjaa irti. Nykyään kohtuulliset endoskoopit eivät enään maksa paljoakaan, ja sillähän voi sitten tutkia vaikka mitä hankalaa paikka... :wink:
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Keme »

Se sihdin ja öljypohjan välinen rako on jotain muutamia millejä. Mistä saa noin ohuen endoskoopin järkirahalla? Mitään sentin paksusta patonkia sinne on turha kuvitella tunkevansa mitenkään järkevästi.
jeeeeeee!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Joskus löysin tuon forten moottoriaineen käyttöturvatiedotteen jossa sanottiin että 98%kerosiini/lentokonebensiini. Jotta siinäpä niitä lisäaineita sitten on. Ite en laskis noiden lisäaineiden varaan paljoakaan vaikka niitä ois 10%.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin