Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

vesa67 kirjoitti:Ota sitten huomioon että toi pesu irrottaa karstaa muualtakin joka tietenkin päätyy sinne öljypohjaan imusihtiin ...
Tarkoitus onkin ottaa öljypohja alas samalla, kun vaihdetaan öljyt parin viikon sisään. Täytyy kuunnella, että tuleeko ulinaa ja kuinka nopeasti sammuu startissa Aladinin lamppu.

Kiitos kumminkin muistutuksesta :D
Saab 95 2.3t autom.-06
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja 3J »

Tee sihdin ja öljypohjan putsaus viimeisenä. Sen jälkeen ei enää mitään liuotuslitkuja, ainoastaan öljyä. Sihti ei välttämättä oireile mitenkään ennen tukkeutumista.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

3J kirjoitti:Tee sihdin ja öljypohjan putsaus viimeisenä. Sen jälkeen ei enää mitään liuotuslitkuja, ainoastaan öljyä. Sihti ei välttämättä oireile mitenkään ennen tukkeutumista.
Itse asiassa irrotuslitkujen käyttö ei muuta mitään jos siellä ei ole mitä irrottaa :) Kyllä mä ainakin oon 50tkm välein tehny kevyen putsauksen koneisiin vaikka niissä poistuneissa öljyissä ei ole mitään ihmeellistä ollutkaan. Kevyt tarkottaa siis 10min löpöt 1dl sisään 2000rpm.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kumiukko
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 19:14
Paikkakunta: Hattula

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Kumiukko »

Tein juuri liuotushoidon omalle 310tkm ajetulle -98 femmalle.
Pari viikkoa sitten laitoin huohotinpäivityksen ja huomasin että letkut olivat aika täynnä mujua. Autossa oli vielä alkuperäinen huohotinsysteemi.

Eilen laskin öljyt ulos ja kaadoin sisään viitisen litraa polttoöljyä. Jätin ne yön yli muhimaan, tarkalleen 15 tuntia sai hautua.
Tänään laskin ne ulos ja ihan mustaa ja paksuuntunuttahan se oli.
Kökköjä ei seassa ollut, varmaankin pitkän liotusajan ansiosta.
Seuraavaksi vaihdoin suodattimen, kaadoin koneeseen GM:n dexos 2 -öljyt, käytin lämpimäksi ja perään STP engine flush.
Annoin käydä ohjeen mukaisen vartin, muutaman kerran hetkeksi nostin kierroksia vajaaseen pariin tonniin.
Mustat öljyt taas ulos, liejua tuli vähän mukana.
Kaadoin vielä perään öljytulppa avonaisena litran verran löpöä ja sen perään puoli litraa öljyä, jotta kaikki tulisi öljypohjasta ulos.
Lopuksi toistamiseen uusi öljynsuodatin (GM) sekä GM Dexos 2 -öljyt.

Käyntiäänen muuttumisesta jotkut ovat raportoineet, itse en sellaista huomannut. Ihan nätisti se kävi aiemminkin, mitä nyt hihna vähän vikisee.
Heitin noin 100km lenkin ja ei ainakaan vielä leikannut kiinni. Ehkä sitten huomenna :wink:
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Vaikkei femmasta ole kyse, niin lisään silti. Allekirjoituksen T5-koneiseen ja 360tkm ajettuun kolkkiin tuli tehtyä löpöhuuhtelu. Vuosi sitten öljypohjan vaihdon yhteydessä katsoin, että koneessa on reilusti karstaa ja päätin nyt kokeilla mitä tapahtuu.

Ajoin auton reilusti käyntilämpöiseksi, sitten nosturille ja n. 5dl löpöä öljyjen sekaan. Reilut 15min käytin n. 2000rpm. Autoon olen asentanut öljynpainemittarin, ehkä muutaman kymmenyksen matalemmat öljynpaineet mitä normaalisti, mutta silti täysin toleranssien rajoissa.

Tämän jälkeen löpöllä jatketut öljyt pihalle, melkoista lirua puhtaaseen öljyyn verrattuna. Ei mitenkään erikoisen pahannäköiset, toki paskaa oli irronnut. Seuraavaksi 5l löpöä koneeseen, samalla laitoin jokaisen männän päälle ehkä 0,5dl. 3h annoin muhia ja poistin löpöt koneesta. Yllättävästi viskinväriseksi oli muuttunut, makua en testannut. :wink: Oletin, että ensimmäinen löpösatsi on täysin pikimustaa, muttei sitten ollutkaan. Tänä aikana ainoastaan 2. pytystä oli vielä löpöä nähtävissä, muista valahtanut läpi.

Uudestaan reilut 5l löpöä koneeseen ja reilu 1dl per pytty ja aikas tarkalleen vuorokauden annoin olla koneessa. Poisotettaessa hieman punertavaa sävyä havaittavissa, eli hieman oli moskaa irronnut, muttei kuitenkaan paljoa. Jokainen pytty kuiva löpöstä.Valutin öljyproppu irrotettuna 2l löpöä moottorin läpi varmistaakseni, että kaikki sakka varmasti lähtee pois.

Proppu paikalleen ja osasynteettiset huuhteluöljyt koneeseen uuden suodattimen kera. Nostin öljynpaineet tulpat irrotettuna, sekä pa-pumpun sulake irrotettuna starttaamalla (usealla kerralla) niin kauan, että öljynpainemittari alkoi osoittamaan elonmerkkejä. Ajallisesti ehkä 15-30s, sitä ei tullut laskettua. Tulpat kiinni ja kone käyntiin, kaikki vaikutti normaalilta ja moottori toimivan kuten pitääkin. Väliöljyillä ajan reilut 50km ja huomenissa vaihdan varsinaiset käyttö-öljyt tilalle.

Tähän mennessä kaikki vaikuttanut hyvältä, koneen käynti ehkä hieman pehmeämmäksi muuttunut - voi toki olla pelkkää luulotautia. Vielä jos varmuuden maksimoinniksi käyttäisi öljypohjan auki ja tarkistaisi miltä imusihti näyttää.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Itse ajattelin myös kyseisen operaation lähiaikoina tehdä. Kumpi vaihtoehto olisi sitten parempi, että ajaako noilla jäykemmillä huuhteluöljyillä jonkin aikaa esim 1000 km. Tai sitten toinen vaihtoehto olisi se, että käyttää autoa nuo öljyt sisällä 30-45 min ja sen jälkeen valutetaan pois ja tämän jälkeen öp:n puhdistus. Sitten vasta laittaisi öljyt joilla ajaa muutaman tonnin ja vaihtelee sitten.
Näin ajattelin siis tehdä:
- vanhojen öljyjen sekaan 0,5 litraa polttoöljyä ja käytetään 2000 r/min 15 min.
- öljyt ulos.
- polttoöljyä koneeseen 5 litraa.
- polttoöljyt ulos.
- toiset 5 litraa polttoöljyä koneeseen ja mäntien päälle ja annetaan olla muutama tunti.
- 15W-40 öljyt koneeseen ja käytellään konetta 30-45 min.
- öljyt ulos ja öljypohja auki.
- uudet öljyt sisään ja näillä ajetaan muutama tuhat kilometriä ja katsellaan tilannetta.

Menikö aivan pieleen mun ajatukset? :lol:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ihan loogisesti menisi noin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Varmista ettei mäännän päälle jää nestettä ennen käynnistystä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja jus »

Riittääkö muutama tunti männän päällä männänrenkaiden liuotushoidoksi? Olisiko muutama oäivä parempi? Tai jos se löpö pysyy männän päällä vain vartin, niin onko ainoa keino vaan täyttää aina uudestaan ja toivoa, että alkaisi pysyä?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vuorokauden olen antanut olla ja lisäillyt välillä jos tikulla koitettaessa ei kastu. Muistaa sitten tyhjentää öljypohjan tai pitää proppua auki tuon ajan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Entä jos kääntää moottorin siten, että kaikki männät ovat samalla tasalla. Jokaiseen sylinteriin pitäisi sopia se 2,5dl löpöä. Sitten pytyt täyteen löpöä ja tikulla seurailisi miten vikkelästi se valuu alakertaan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja suapas »

Tässä ketjussa on useampikin tehnyt ko. operaation. Olisi mukava kuulla kokemuksia pitempiaikaisen käytön jälkeen. Vähenikö esim. öljynkulutus,savutus,etc.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Nyt on puhdistus ja öp:n avaus moottorille tehty. Liottelin mäntiä parina päivänä aina välillä löpöä lisäillen. Tänä aamuna ainakin vielä pikkaisen pöläyttää kylmällä koneella...
Olisiko nyt mitään ideaa koittaa ajaa pari tankillista E85:lla ja tarkkailla tilannetta? Vai vaatiiko sitten taas sen öljypohjan aukaisun? Vai olisiko nyt vaan parempi ajella bensalla?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Tuossa kunnostan omaan autoon moottoria, ja oli kyllä männänrengasurissa niin kovaa karstaa, että ihan sai mekaanisesti irroittaa, millään liuotuksella ei lähtenyt kuin vähän pintaa. Ehkä totaalisen jumissa olleen renkaan voi saada irti urasta, mutta varmaan äkkiä uudestaan jumissa..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Pahoin pelkään että männänrenkaat on jo förmitättömät. Uutta osaa ja taas sen 200 000 pääsee..
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Vastaa Viestiin