Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ensin moottori käyntilämpöön. Joko Forte, STP tai nafta puhdistus aineena sisään (Forte n. 25e/ STP 7e / nafta eipal mitään) Ainetta purkissa n.4dl.

Puhdistus aineet sisään ja moottoria käytetään purkin ohjeen mukaan... naftalla se 15min ja 2000rpm (forten ohje on 20min ja 2000rpm). Tuo nafta on mun oma kokeilu joten se tapahtukoon jokaisen omalla vastuulla, minulla se toimi. Varman päälle jos haluaa niin voi käyttää noita kaupallisia.

Lisäksi tarvii 10L naftaa/polttoöljyä huuhtelua varten. Uudet öljyt mielellään viskositeetiltaan hieman jäykemmät. (ite laitoin 15W-40) ja uuden suodattimen.

Kun konetta on käytetty tuo 15-20min. Öljyt ulos ja proppu kiinni. Sisään 5L naftaa ja mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kauan sisällä (ite pidin 2h).

Reunaan laitettu valkoinen muovi jotta huomaa tuon ulos tulleen töhkän paksuuden.

Sen jälkeen nafta ulos, valkoinen muovi reunassa ei näy yhtään tuon pinnan alle, tuo mitä näkyy on heijastuma... todella paksua töhnää
Kuva


ja proppu kiinni.

Ja sisään toiset 5L naftaa, nuo voi ottaa sitten samantien pois koska tuolla on tarkoitus vain huuhdeella sitä sakkaa öljy pohjasta. Tässä toisessa huuhtelussa ei juuri enään kuraa näkynyt. Valkoinen muovi näkyy pohjaan asti
Kuva

Itellä tuolla ekalla nafta huuhtelulla tuli uskomaton määrä kuraa sisältä vaikka huohotin putket on siistit (ei ole huohotin päivityksiä laitettu). Vaikka sitä kuraa tuli jo tuossa öljyjen mukanakin.

Sitten uudet öljyt (ne jäykemmät) ja uus suodatin. Noilla sitten ajellaan se n.1000km ja oikeet käyttö öljyt sisään ja taas uus suodatin... eiköhän se noilla parane... tuskin huonompaan suuntaan ainakaan menee.

Koneen käynti siistiytyi ja se kylmänä käynnistettäessä kuulunut kavitointi ääni loppui kokonaan Aerosta (kuvat on Aeron koneen puhdistuksesta). (sama operaatio tehty molemille 9-5:lle) tuossa paljon ajetussa vanhemmassa 9-5:ssa koko korttelin aiemmin siniseen savuun peittänyt aamukäynnistys savutus loppui kokonaan ja öljyn kulutus loppui.

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Ke Marras 18, 2009 17:34. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat

Viesti Kirjoittaja runtu »

kuvat unhoittu johonkin...
EX 9-5 2.3t -98
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Hienoa että jotkut uskaltaa kokeilla muitakin vaihtoehtoja puhdistukseen.
:D
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
runtu
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 02:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja runtu »

Saakos tuota Fortea vielä jostain ihan siviilitkin ja ehkä jopa reserviläisetkin ostaa?
EX 9-5 2.3t -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

runtu kirjoitti:Saakos tuota Fortea vielä jostain ihan siviilitkin ja ehkä jopa reserviläisetkin ostaa?
Löytyy satunnaisesti joistain tarvikeliikkeistä, mutta esim tuo STP:n valmiste (Motor Flush) on samaa tavaraa ja 3X halvempaa. Molempia olen kokeillut enkä eroa huomannut. Hyvin toimii molemmat.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Samaa mieltä edellisestä, viimeksi käytin stp-motorflush. Sitä saa esim. motonetistä, joten on helppoa hankkia.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja A.L. »

V-M kirjoitti: tuossa paljon ajetussa vanhemmassa 9-5:ssa koko korttelin aiemmin siniseen savuun peittänyt aamukäynnistys savutus loppui kokonaan ja öljyn kulutus loppui.

V-M
Kuullostaa liian hyvälle ollakseen totta. :D tohtisikohan itsekkin leikkiä
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhden 9-5:n koneen avanneena voin vakuuttaa, että mäntien öljyrenkaiden karstautuminen jumiin on yksi öljyn kulutuksen syy. kun kone polttaa öljyä enemmän, se vaan lisää karstautumista. Oikein kunnon syöksykierre.

vm:n irtisaaman röpön määrä ei edes hämmästytä, jos on nähnyt pahimpien koneiden kuvia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2091
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja patse »

Mertmi kirjoitti:Yhden 9-5:n koneen avanneena voin vakuuttaa, että mäntien öljyrenkaiden karstautuminen jumiin on yksi öljyn kulutuksen syy. kun kone polttaa öljyä enemmän, se vaan lisää karstautumista. Oikein kunnon syöksykierre.

vm:n irtisaaman röpön määrä ei edes hämmästytä, jos on nähnyt pahimpien koneiden kuvia...
Onko mitään apuja öljyrenkaiden jumin aukaisuun, jos lorottelisi naftaa tulpanreiästä sylinteriin ja antaisi muhia siellä vaikka yön yli :?:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
sseppala
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja sseppala »

Kyllä kieltämättä aika paljon p_askaa saatu lähtemään koneesta
yksinkertaisella konstilla.

Paan koettaen samaa ja kuvien kanssa palaan asiaan tänne.
Koneessa mulla nyt 365tkm, joten uskaltaa jo tehdä pientä kokeellista
temppua.

Jos kone kestää tämän rääkin, niin tavoitteena on vetää aluksi 500tkm mittariin.

Pankaas klubitoverit lukemia foorumille; paljonko ajettu 9-5:llä?
Ja Jaska vois heittää sen 9000:n tarkan luvun... ;) vai onko menny paaliin?
Sauli Seppälä
jäsen #1690
9-5 2.3t Maptun 1
9-5 2.0 NappeNol Wagon, viirusilmä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

patse kirjoitti:Onko mitään apuja öljyrenkaiden jumin aukaisuun, jos lorottelisi naftaa tulpanreiästä sylinteriin ja antaisi muhia siellä vaikka yön yli :?:
Saattaahan se niitä puhdistaa. Muistelen ettei ainakaan tuon oman 9-5:n renkaiden jousivoimat olleet enää uudenveroiset. Omassa oli 250tkm mittarissa rempan aikaan. Nyt on 10tkm tullut lisää.

Yhtä karstautuvaa kohdetta ei liotuskaan puhdista. Omassa venttiilien varret oli karmean karstaiset. Pakovenat oli niin pahat ettei ne edes enää pyörineet. Jos mosa on karstainen, niin venttiilivaurio voi olla jossain vaiheessa murheena...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

ajotavasta en tiedä, mutta kerran töissä vaihdoin jarrulevyt -02 2.0t 9-5 ja mittarissa oli 467tkm. kone kävi muuten hyvin mutta pikkasen jo rohisi ketju.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Tuha »

patse kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Yhden 9-5:n koneen avanneena voin vakuuttaa, että mäntien öljyrenkaiden karstautuminen jumiin on yksi öljyn kulutuksen syy. kun kone polttaa öljyä enemmän, se vaan lisää karstautumista. Oikein kunnon syöksykierre.

vm:n irtisaaman röpön määrä ei edes hämmästytä, jos on nähnyt pahimpien koneiden kuvia...
Onko mitään apuja öljyrenkaiden jumin aukaisuun, jos lorottelisi naftaa tulpanreiästä sylinteriin ja antaisi muhia siellä vaikka yön yli :?:
Jostain toisesta topicista luin että "firges9000" tonnarilla olisi ajettu 750 tkm.

Tuossa muutama kohtuu määrän tietä nähnyt Ruuotsin puolelta:
http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_ ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_A ... ?ca=11&w=3
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Tuha kirjoitti:
patse kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Yhden 9-5:n koneen avanneena voin vakuuttaa, että mäntien öljyrenkaiden karstautuminen jumiin on yksi öljyn kulutuksen syy. kun kone polttaa öljyä enemmän, se vaan lisää karstautumista. Oikein kunnon syöksykierre.

vm:n irtisaaman röpön määrä ei edes hämmästytä, jos on nähnyt pahimpien koneiden kuvia...
Onko mitään apuja öljyrenkaiden jumin aukaisuun, jos lorottelisi naftaa tulpanreiästä sylinteriin ja antaisi muhia siellä vaikka yön yli :?:
Jostain toisesta topicista luin että "firges9000" tonnarilla olisi ajettu 750 tkm.

Tuossa muutama kohtuu määrän tietä nähnyt Ruuotsin puolelta:
http://www.blocket.se/dalarna/Saab_9_5_ ... ?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_A ... ?ca=11&w=3
On tainnu miilit ja kilsat mennä sekaisin.
Tommonen tietäis että kun ajaa 75km/h keskituntivauhdilla ja 8h/ pvä ilman taukoja niin 9 vuotta menee noihin kilsoihin.

Ja jos toi on ihan vaan kilsoja ei alle 200 000 ole kovinkaan paljo.
"pikkuvikoja helppo korjata"
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

lakuvana kirjoitti:On tainnu miilit ja kilsat mennä sekaisin.
Tommonen tietäis että kun ajaa 75km/h keskituntivauhdilla ja 8h/ pvä ilman taukoja niin 9 vuotta menee noihin kilsoihin.

Ja jos toi on ihan vaan kilsoja ei alle 200 000 ole kovinkaan paljo.
Jep saamaa veikaan... ei olis eka kerta kun ne on tuolla blokketissa menneet väärin.

Tuota polttoöljyn laittoa palotilaan voi kokeilla, kunhan pyörittelee ensin ilman tulppia konetta ettei käy niin että jos ei aine olekaan valunut läpi vaan jäänyt siihen männän päälle. Muuten käy koneelle hassut startattaessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin