Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja mestari »

entäpä jos heittäs ne löpöt koneeseen ja sen jälkeen 10x iskaritestiä eteen, luulisi vatkaamisen ja tärinänedesauttavan lian irtoilemista :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ainahan voi kokeilla ja ottaa kaljaa samalla :lol: Itsekin niitä mäntien uria rapanneena voin sanoa että tiukassa oli karsta.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Keme
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Keme »

V-M kirjoitti:Varmista ettei mäännän päälle jää nestettä ennen käynnistystä.
Mä varmistin ton sillei et tulpat ja sytkäkasetti pois koneen päältä, jotain rättiä siihen koneen päälle ja pyöräyttää startilla konetta. Tosi lyhyt startti riittää.
jeeeeeee!
lauri.l
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 17:28

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Nyt on naftat koneessa ja mäntien päällä, annan olla ainakin pari päivää aina mäntien päälle lisäillen.. Ainakin nelospytyn päältä hävisi nafta tunnissa parissa, muissa näyttää istuvan kauemmin.

Erikoista oli kun käytin naftaa koneessa sen 15min, niin hetken ruuttas lämpimänä öljysavua pakoputkesta (ei savuta yleensä lämpimänä), kunnes savu muttui selvästi höyryksi ja sitä sitten tuprutteli 10 minuuttia . Ei täällä Oulun korkeudellakaan pitäisi niin kylmä olla että vesihöyry näkyy putken päästä noin selvästi kesällä :D

Lisäraporttia luvassa jos/kun saan saabin takaisin ajoon .
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja suapas »

lauri.l kirjoitti: Lisäraporttia luvassa jos/kun saan saabin takaisin ajoon .
Hienoa :!:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

lauri.l kirjoitti:...Ainakin nelospytyn päältä hävisi nafta tunnissa parissa, muissa näyttää istuvan kauemmin.
Erikoista oli kun käytin naftaa koneessa sen 15min, niin hetken ruuttas lämpimänä öljysavua pakoputkesta (ei savuta yleensä lämpimänä), kunnes savu muttui selvästi höyryksi ja sitä sitten tuprutteli 10 minuuttia.
No, tulikohan se löysempi seos nyt sieltä nelospytyn kautta palotilaan aiheuttamaan savutusta... :roll:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
lauri.l
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 17:28

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Tuli ostettua "ohjeen" mukaan tuollaista öljyä, ja nyt mietin kun se on mineraalipohjaista että uskaltaako tuota käyttää ?:
https://www.tokmanni.fi/oljyt-autoiluun ... 0328540/dp

Tällä öljyllä olisi tarkoitus ajella vain alle 500km kunnes vaihdan perus 5w-30 öljyt tilalle uuden suodattimen kera..
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja suapas »

Kylla uskaltaa. Ite oon käyttäny Teboil Gold S öljyä monta vuotta tossa vanhemmassa femmassa. Pärjäsi aikoinaan hyvin Tm.n pakkastestissä. Alle 20 pönttö.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
lauri.l
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 17:28

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja lauri.l »

Liotushoito takana, ja tuloksia tuli ! :

Liotin niin että :
- naftaa öljyjen sekaan 5dl, tyhjäkäyntiä 1800rpm 15 minuuttia.
-Moskat ulos lämpimänä, jätin suodattimen paikoilleen. Tulppa takaisin öljypohjaan.
-DI-kasetti ja tulpat pois, öljyntäyttöaukosta 6 litraa dieseliä koneeseen ja tulppien rei'istä 2 dl jokaisen männän päälle.
-Lisäilin mäntien päälle kolmen päivän ajan naftaa, ja viimeisenä päivänä odotin kunnes melkein kaikki oli hulahtanut läpi öljypohjaan.
-Kolmantena päivänä lääkeruiskulla ylimääräiset naftat pois tulpanreikien kautta, ja öljypohjasta tulpan kautta valuttamalla mahdollisimman tyhjäksi dieselistä kone. Tietty samalla suodatin pois, joka oli täynnä mustaa öljyä.
-Lyhyt starttaus ilman tulppia ja kassua, tulpat ja kassu takaisin paikoilleen ja 15W-40 öljyt koneeseen uuden suodattimen kera.

Sitten jännittämään että vieläkö saappi lähtee käymään. Normaalia pidempi startti ja kone starttasi suhteellisen nätisti. Mieletön savupilvi täytti koko tienoon viiden minuutin ajan, kun naftat kärysivät koneesta. Naftaa oli myös loiskunut jonkin verran koneen päälle joka sitten kärysi konetilassa. Parin kilometrin lenkki rauhallista ajoa, nätisti kävi ja kukkui sekä savutus loppui ajellessa.

Viikon tauon jälkeen otin auton takasin käyttöön eilen, starttasin kylmänä (5 astetta, suomen kesä :D ) ja odotin tuttua savupilveä. Sitä ei sitten tullutkaan!! Piti mennä oikein auton taakse ihmettelemään että eihän näin simppelillä asialla voi mikään ratketa, mutta näköjään voi. Nähtäväksi jää kuinka väliaikaista apu on, mutta kovasti viittaisi siihen että männänrenkaat ne siellä jumittaa uriinsa. Päivitän vielä jokusen viikon päästä kuulumisia ja öljynkulutuksia :oops:
9-5 SE sedan 2.3t automaatti vm. 1999
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja suapas »

Suhteellisen halapa koneremppa... :D
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Hyvä juttu, jos kerran noin hyvin auttoi! Muistahan tosiaan jatkaa raportointia, kuinka tilanne jatkuu.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
mikatl73
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Marras 12, 2010 10:16
Paikkakunta: Kemiö

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja mikatl73 »

Mites nämä pikakonerempat ovat onnistuneet, jotka huuhteluita ovat tehneet? Onko kone vielä ehjä ja miten on käynyt öljynkulutuksen? Avasitteko lopuksi öljypohjan ja kuinka puhdas/likainen pohja ja sihti olivat? Olisi mukava tietää miten teillä on käynyt.

Itse ihmettelen miksi huuhtelua tehdään likaisilla öljyillä, eikä puhtailla? Kustannus on kuitenkin pieni, jopa alle 30€ suodattimineen.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

mikatl73 kirjoitti:Mites nämä pikakonerempat ovat onnistuneet, jotka huuhteluita ovat tehneet? Onko kone vielä ehjä ja miten on käynyt öljynkulutuksen? Avasitteko lopuksi öljypohjan ja kuinka puhdas/likainen pohja ja sihti olivat? Olisi mukava tietää miten teillä on käynyt.

Itse ihmettelen miksi huuhtelua tehdään likaisilla öljyillä, eikä puhtailla? Kustannus on kuitenkin pieni, jopa alle 30€ suodattimineen.
Mäntien päälle löpöä voi kaataa huoletta, kunhan muistaa takistaa ettei siellä lillu enään mitään kun tulpat vääntää paikoilleen ja starttaa.

Moottorin huuhtelulle polttoöljylle ei heru ainakaan täältä enään ääniä. Mitä tässä tuli kokeiltua muiden autojen kanssa, niin ainakin visuaalinen vaikutu surkea. Ei verrattavissa jos kannen, ja öljypohjan tiputtaa ja pesee esim. grillin liuoittimilla ja painepesurilla. Silloin kiiltää. Joten nämä löpöleikit laiskan miehen hommia, ja parasta mitä tällä saavuttaa on 9-5 vammaisten männänrenkaiden irroitusta (ja sekin epäilyttää, mutta kun foorumi). Kyllähän se volvokuski jolle kaadoin Lavr nimistä (rajumpaa tosin kuin perus löpö, kun muovinkin sulattaa) kehui että nyt on auto pirteämpi.. Samat pesut nyt tein tonnarille, kun venäläinen kaveri sitä ainetta sieltä päin mulle taas toi. Ja kiiltää männät, tosin kansi on irti, ja rätillä löpuksi putsasin.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Knude
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Heinä 03, 2011 22:33

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Knude »

Kokeilin tätä omaan savuttavaan T7:aan samalla muun remontin yhteydessä ja alla mitä tein:

- Vanhat öljyt pois ja proppu irti.
- Venakoppa irti ja pillien putsaus. Takaisin asennus.
- Naftaa mäntien päälle reilusti ja pari kertaa lisäilin kahden päivän aikana
- Mäntien päälle silmäys että ovat kuivat, proppu kiinni, tulpat+kasetti kiinni, uudet halpisöljyt koneeseen ja perään 0,5L dieseliä öljytilaan tällä kertaa.
- Kone käyntiin ja 2000rpm 20min *
- Öljyt lämpiminä ulos
- Naftaa öljytilaan joitain litroja ja mäntien päälle myös, vaikutti 8h.
- Litkut ulos
- Uudet halpisöljyt tilalle suodattimineen
- Käyntiin pariksi minuutiksi
- Tulpat irti ja mäntien päälle naftaa ja lisäilyä yhden päivän aikana muutaman kerran.
- Silmäys, että mäntien päät kuivat. Kone käyntiin ja 2000rpm 20min. (Sisällä siis mäntien päältä valuneet naftat sekä mahdolliset edellisestä jääneet jämät)
- Öljyt lämpiminä ulos ja kolmannet halpisöljyt sisään
- Ajelua yksi ilta ja uudet laatuöljyt suodattimineen

Skeptisesti lähdin tätä kokeilemaan mutta kun tuohon käypää öljyä oli varastossa niin ajattelin kokeilla.

* Auto lykkää ison savupilven kun se lyödään käyntiin liuotuksen jälkeen pienistä nafta-jäämien poltosta johtuen, ei kannata pelästyä sitä. Kylmä hiki nousi kyllä ensiksi ("jäiköhän jonkun männän päälle litkut...?!") ennen kuin tajusin mistä johtuu.

Muistakaa myös tyhjentää suodattimen linja (irroittamalla suodatin) laskiessa öljyjä pois koneesta.

Lopputuloksena näkyvän savutuksen totaalinen loppu, sekä kylmäsavut että pieni ajoittainen ajossa tapahtuva. Kone on selkeästi kierrosherkempi mutta muuten käyntiääneen en usko vaikuttaneen kuitenkaan, ainakaan merkittävästi. Öljyn kulutuksesta en vielä tiedä mutta uutta se ei 280tkm ajetusta koneesta varmastikaan tehnyt. Kylmäsavupilvi oli aikamoinen ennen tätä ja hieman jotenkin tukkoinen kone muutenkin.

Ei varmasti ole se ainoa tapa mutta näin nyt kuitenkin tein ja tulos on itselle riittävä. Uskoisin, että tuolla mäntien liuotuksella oli suurin vaikutus savutuksen korjaukseen. Hintana yksi ylimääräinen suodatin ja kolmet ylimääräiset halpisöljyt sekä 10L naftaa, eli itselle se tarkoitti 55€.
TSuni
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Maalis 27, 2013 19:36

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja TSuni »

Oma reseptini aiheeseen oli seuraava:
-Vanhojen öljyjen sekaan Motoxin moottorin sisäpesuaine -> korotettua tyhjäkäyntiä 30min@1800rpm
-Öljyt ulos ja tilalle 5 litraa löpöä -> annetaan vaikuttaa yön yli
-Löpöt ulos ja tilalle 1:6 suhteessa sekoitus löpöä ja halpaa täyssynteettistä -> korotettua tyhjäkäyntiä 30min@1800rpm
-Öljyt ulos ja tilalle toistamiseen 5 litraa löpöä -> annoin vaikuttaa tunnin
-Löpöt ulos, suodattimen vaihto ja tuoreet öljyt tilalle

Öljynkulutus on kasvanut 230 -> 290tkm välillä 1l/8000km -> 1l/6000km, öljynä Champion New Enery 5w-40. Vaihdoin brändinä uskottavampaan Castrolin Magnateciin 5w-40 ja öljynkulutus kasvoi kertaheitolla 1l/3000km ja pölläyttely alkoi samoihin aikoihin. Operaatiolla loppui pölläytykset käynnistyksen yhteydessä lähes täysin, seuraamma tilanteen ja öljynkulutuksen kehittymistä. Mainittakoon vielä, että kyseessä T7 koneinen 9-3 vm. 2002.
Vastaa Viestiin