lohkon tarkistus
lohkon tarkistus
Kuuleeko lohkolämmittimen toiminnan jotenkin ? Kuuluuko naputusta ym...itse rupesin miettimään, että mahtaako lämmittää ollenkaan kun startatessa ei moottorin lämpömittari nouse (heti siis) kun avaimesta kääntää.
Miten muilla...näyttääkö lämpömittari elonmerkkejä heti jos on ollu tolpan nokassa ?
Voishan tosta tietysti mitata virratkin...
Miten muilla...näyttääkö lämpömittari elonmerkkejä heti jos on ollu tolpan nokassa ?
Voishan tosta tietysti mitata virratkin...
Re: lohkon tarkistus
Moro.
98 2.0T 9-5:ssä ainakin kuuluu selvä kihinä kun lämmittää, konepelti avoinna. Vastus on pakosarjan alla.
-Riku
98 2.0T 9-5:ssä ainakin kuuluu selvä kihinä kun lämmittää, konepelti avoinna. Vastus on pakosarjan alla.
-Riku
Re: lohkon tarkistus
Mikähän mulla on vialla kun lämpömittarin viisarikin aavistuksen liikahtaa n. kahden tunnin lämmityksen jälkeen? Lisäksi vastus pitää selvää vedenkeittimen ääntä.
-Riku
-Riku
Re: lohkon tarkistus
En ole kuullut taikka havainnut, että lohkolämmittimen käyttö näkyisi auton vedenlämpömittarissa. Lämpömittarin nousunopeudessa sen huomaa, mutta pitää olla vertailukohta ja kylmä ilma.
Sen sijaan pihinä kuuluu. Tosin taustamelua ei juuri saa olla, että pihinän kuulee. Samoin lohkolämppärin runko tuntuu muuta lohkoa lämpimämmältä, jos lämmitin on päällä ja kaikki on ok.
Sen sijaan pihinä kuuluu. Tosin taustamelua ei juuri saa olla, että pihinän kuulee. Samoin lohkolämppärin runko tuntuu muuta lohkoa lämpimämmältä, jos lämmitin on päällä ja kaikki on ok.
Re: lohkon tarkistus
Kävin äsken oikein tarkastamassa. Paisuntasäiliön ylämerkkiin näytti olevan nestettä, avasin myös korkin ja kurkkasin sisälle. Sama tulos.
Kokeilin myös lämmitintä, varsinkin alussa pitää selkeästi kuultavan pihinän, joka pian tasaantuu huomattavasti äänettömämmäksi.
Ei sillä että tuolla minulle olisi mitään väliä, lämmitin on toiminut hyvin tuon reilun vuoden jonka auto on minulla ollut. Tuli vaan mieleen, että noin voisi kokeilla. Ei välttämättä kuitenkaan aina onnistu?
-Riku
Kokeilin myös lämmitintä, varsinkin alussa pitää selkeästi kuultavan pihinän, joka pian tasaantuu huomattavasti äänettömämmäksi.
Ei sillä että tuolla minulle olisi mitään väliä, lämmitin on toiminut hyvin tuon reilun vuoden jonka auto on minulla ollut. Tuli vaan mieleen, että noin voisi kokeilla. Ei välttämättä kuitenkaan aina onnistu?
-Riku
Re: lohkon tarkistus
Ääni kuuluu ja saattaa se mittarikin hivenen nousta.
Kyllä muuten tuo 9-5 lämpee paljo nopeempaa verrattuna 9-3 ss:än. Vaikka 3 olisi roikassa ja femma ei niin silti femman viisari on jo normaalissa kun kolkin mittari liikahtaa sen ekan millin.
Kyllä muuten tuo 9-5 lämpee paljo nopeempaa verrattuna 9-3 ss:än. Vaikka 3 olisi roikassa ja femma ei niin silti femman viisari on jo normaalissa kun kolkin mittari liikahtaa sen ekan millin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: lohkon tarkistus
Kyllä tähän mennessä on kaikissa autoissa lohkolämmitin ihan pientä ääntä pitänyt päällä ollessaan, jos vettä vastuksella lämmittävä versio ollut kyseessä. Ehkä ne on kaikki sitten olleet jotenkin epäehjiä systeemeitä. Semmoinen säteily"lämmitin" nyt tietysti on oleellisesti äänetön.Mimmi kirjoitti:Ei. Täysin ehjä systeemi ei äännä.
Asiaa voi testata myös kysymyksellä, pitääkö samanlaista teknologiaa (vastuskierukka vesitilassa) edustava vedenkeitin ääntä keittiössä. Toki vedenkeitinesimerkissä vastuksen tehon suhde vesitilavuuteen on hieman reippaampi, joten ilmiöt on myös reippaampia (tyyliin 2 kW ja 2 litraa, kun lohkolämppäri on jotain 550 W ja 5-8 litraa tjsp.).
Vastuksen teho ja lämmönsiirtokerroin vastuksesta jäähdytysveteen määrittelee tietysti vastuksen pintalämpötilan *) ja ilmiöt siinä rajapinnassa --> tapahtuuko paikallista kiehumista ja kuinka paljon. Samoin sillä on vaikutusta, miten vesi lähtee kiertämään lohkossa sen lämmetessä --> eli tuleeko tilalle muualta lohkosta sitä viileämpää vettä. Mitä rauhallisemmin nuo ilmiöt tapahtuvat (sopiva teho ja hyvä kierto), niin sitä vähemmän sieltä ääntä tulee. Kokonaan äänetön lienee kuitenkin systeemi, jossa ei tapahdu mitään.
*) Jos ympärillä ei olisi vettä, niin vastus varmasti polttaisi itsensä ihan lyhyessä ajassa rikki, koska vastuksesta veteen on paljon suurempi lämmönsiirtokerroin kuin vastuksesta ilmaan.
E
Re: lohkon tarkistus
Kyllä ainankin minulla 9-3:sen lämpömittari nousee monta milliä pohjasta nolla keleillä parin tunnin lämmityksen jälkeen.
Lohkolämmittimen testaukseen yksi helppo konsti on kokeilla kädellä lohkon päältä muutaman tunnin lämmityksen jälkeen - pitäisi olla selvästi lämmin.
Lohkolämmittimen testaukseen yksi helppo konsti on kokeilla kädellä lohkon päältä muutaman tunnin lämmityksen jälkeen - pitäisi olla selvästi lämmin.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Re: lohkon tarkistus
Mitä on tullut nuita lohkolämmittimiä tsiikailtua, niin normikeleillä parin tunnin lohkolämmittämisellä on venttiilikoppakin käteen ihan lämpöinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: lohkon tarkistus
Lohkolämmittimestä lähtevän pienen "porinan" kuulee kun laittaa ruuvimeisselin kärjen venakoppaa vasten ja korvan kiinni siihen kahvan päähän. Jos ympärillä on tarpeeksi hiljaista, niin kuuluu kyllä
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: lohkon tarkistus
Pitkällä lohkolämmityksellä lämpömittarin viisarinkin saa hieman nousemaan.
Mittari siirtyy "normialueelle" lämpötilan ollessa 50C.
Mittari siirtyy "normialueelle" lämpötilan ollessa 50C.
Aki Peltola #1132
Re: lohkon tarkistus
Minulla 21 vuoden ja melkein yhtä monen auton kokemuksella voin sanoa, että jos lohkolämmittimen johdon laittaessa pistorasiaan ei ala kuulumaan sitä pienen pientä ääntä, niin vastus on kyllä tullut tiensä päähän siinä tapauksessa.
Sen olen myös poikkeuksetta huomannut joka autossa, että jos lämmitys on ollut päällä kaksi tuntia tai yli myös lämpömittarin neula nousee hieman virrat kytkettäessä.
Ne jotka eivät sitä ääntä kuule ja muuten ovat varmistuneet vastuksen toiminnasta, suosittelen kuulon tutkimista
Sen olen myös poikkeuksetta huomannut joka autossa, että jos lämmitys on ollut päällä kaksi tuntia tai yli myös lämpömittarin neula nousee hieman virrat kytkettäessä.
Ne jotka eivät sitä ääntä kuule ja muuten ovat varmistuneet vastuksen toiminnasta, suosittelen kuulon tutkimista
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: lohkon tarkistus
tänään oli fesse piuhassa tunnin aamulla, heti käynnistyksen jälkeen mootorin veden lämpötila oli 38C josta se laskee nopeasti muutaman asteen koska vesi rupeaa kiertämään. Kojelaudan mittarista ei ny normaali silmillä voinu päätellä että onko kone lämmin vai kylmä, alhaalla se oli.
ulkona oli pari astetta pakaksta.
Emännän 1.2l rellun isolohkossa on suunnilleen takakonttikin sula kun piuhan laittaa seinään, vähän vähemmän valurautaa lämmitettävänä.
ulkona oli pari astetta pakaksta.
Emännän 1.2l rellun isolohkossa on suunnilleen takakonttikin sula kun piuhan laittaa seinään, vähän vähemmän valurautaa lämmitettävänä.
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: lohkon tarkistus
eikös nyt nykyään melkein joka kodissa ole semmoineen pistorasiaan törkättävä kulutus mittari, sillä ainakin hyvin saa kokeiltua ja näkee samalla vastuksen tehonkin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu