Eilen tuli ajeltua kotoa Piikkiöstä Ulvilaan ja täyteen tankattuani nollasin kulutuslaskurin ja tuollaista näytti jossain Nakkilan kohdilla. Olisko ajettuna jotain 145 km tuohon mennessä. Välille osuu ohikulkutietä ja motaria ja pitkä siivu 80 rajoitusta. Keskinopeus pyöri siinä 90km/h paikkeilla. Taitaa paska olla rikki kun ei kerran bensa kelpaa Ja autohan on 9-5 -01 2.3t automaatilla.
Noin paljo. olin tuossa liikkeellä tuolla isän 9-5 (2.3t manuaali vm01) Niin nollasin mittarin ja kulutus oli 5,9-6,8. ihmettelinki että miten se tuonne seiskan alle meni edes ilman yritystä. 5,9 piti jo kikkailla aikalailla, mutta onnistui.
tuossa sitten "oikeassa" ajossa kulutus on yleensä 8,8-9.7 litraa sataselle.
Samoin oma 9-3 SS 1.8t menee yleensä 7 paikkeilla. Prääsäämällä menee sitten 8 piheimillään 6.8
Kävin eilen Helsingissä ja koko reissun keski kulutus oli tasan 8l/100km tämä kulutus on aika vakio kun ajelee normaalisti eli ohittaa hitaammat ja ajaa aina noin 10km/h yli rajotusten eikä hirveästi pihtaa kaasun kanssa. Toisaalta olen päässyt autolla Rovaniemi-Uurainen välin 6.8L/100km kulutuksellakin ja silloin auto oli vielä täynnä tavaraa, mutta siihen pitää jo vähän yrittää, vaikka taisin kyllä silloinkin ohitin muutaman rekan ja auton.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Noissa ajotetokoneissa on pientä vaihtelua optimismissa myös. -99 2.3t oli alkuperäisellä softaversiolla aina 3 dl optimistinen. Nyt hiukan tuoreemmalla softalla valehtelu on maksimissaan 1 dl. Joka tapauksessa hyvä tulos, kun saa kutosalkuiset sidiin.
Tuommoinen vakio-2.3t tuntuu menevän nätisti ajaen melkein kaikkein pienimmällä noista mitä nyt on erilaisia versioita pyöritellyt (2.3t vakio manuaali, 2.3t Aero-softalla manuaali, 2.0t vakio tomaatilla, 2.0t jollain ei-Saabin-virisoftalla manuaali). Maantieajossa manuaalin ja automaatin välille ei käytännössä tule eroa, kun suurimman vaihteen välitys on about sama ja turbiini lukossa mennään.
Mutta todellista seiskan pintaan on ihan mahdollinen. Talvirajoitusmoottoritie plus hiukan kaupunkia kumpaankin päähän sillä +8 mittarissa menetelmällä (eli +4-5 yli, kun on 195/65/15 alla) on jotain 7.7 l satasella. Pitkän ajan keskiarvot alkaa kasilla, kun tulee moottoritieajelun lisäksi pk-seudun kehätieliikennettä. Pienimmät todelliset kulutukset aika tarkkaan seiskaa, suurimmat noin kymppi termarin ollessa sönder. Pelkkä kaupunkiajo toki katastrofaalista, mutta sitä ei juuri tarvitse ajaa. Mutta ei noihin "matalan" seiskan lukemiin tai alle kyllä enää paljon poljentoa voi laittaa - pitää mennä erinomaisen tasaisesti, kannattaa hyödyntää rullausta, jättirenkaat voi jättää kauppaan jne.
Kyseinen laite varmaankin kulki dieselillä. Dieselin kulutuksia bensaan verrattaessa on tietysti hyvä ottaa huomioon noiden kahden polttoaineen välinen ero energiasisällössä per tilavuusyksikkö. Dieselöljyssähän on noin 10 % enemmän energiaa per litra kuin bensiinissä. Ihan asiallinen lukema toki sinänsä silti.
Itse ajelin STAGE 5 tasoisella 9-5:llä Lahdesta Joensuuhun(n.330km/suunta)+ Joensuussa festariviikonlopun pakolliset ajot ja takaisin yhdellä tankillisella bensaa. Bensavalo syttyi vasta saapumista seuraavana aamuna kilometrin päässä kotipihasta. SID näytti keskikulutukseksi 7.7l/100km.
Ja ohitustilanteissa en todellakaan miettinyt mitään muuta kaasupolkimen asentoa kuin lappu lattiassa.
jyyrä kirjoitti:Kävin eilen Helsingissä ja koko reissun keski kulutus oli tasan 8l/100km tämä kulutus on aika vakio kun ajelee normaalisti eli ohittaa hitaammat ja ajaa aina noin 10km/h yli rajotusten eikä hirveästi pihtaa kaasun kanssa. Toisaalta olen päässyt autolla Rovaniemi-Uurainen välin 6.8L/100km kulutuksellakin ja silloin auto oli vielä täynnä tavaraa, mutta siihen pitää jo vähän yrittää, vaikka taisin kyllä silloinkin ohitin muutaman rekan ja auton.
Mikä auto?
No tuo 9-5 2.0T MY02 Vector Wagon
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Viikonloppuna Joensuu-Kuopio-Joensuu. Kuopijossa jonkinverran tajama-ajoa ja tyhjäkäyttöä. Ajotietokoneen mukaan kulutus 7,2. Ajokkina tuo sigussakin oleva keppivaihteinen 9-5 2,3t -98. Arkena sid näyttää about 10 kulutusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01