ylimääräinen ääni konehuoneesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

ylimääräinen ääni konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Aeroni pitää kierrosalueella noin 1750-1850rpm rohinaa / rahina / resonointia. Ääni tulee ainoastaan kun vetoa on päällä. Esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa vakionopeuden säädin päällä ääni voimistuu, kun vääntöä tulee lisää. Ääni on selkeämpi mitä isommalla vaihteella ajaa. Vitosella ääni on selkeä, nelosella huomaa, kolmosella jo vaikea havaita. Ääni on ollut autossa jo 20tkm (sen aikaa olen sen omistanut) ja se on sinä aikana vähän voimistunut tai sitten kiinnitän siihen enemmän huomiota.
Pihassa kierroksia nostattamalla ominaisuutta ei saa esille. (vääntö puuttuu)

Koneella on ajettu 70tkm ja huoltohistoria on kunnossa (ei yli 10tkm öljynvaihtovälejä) Muita ylimääräisiä ääniä ei ole ja kone toimii moitteetta.
Kone on -04 vuosimallia.

Epäilin ensin äänen alkuperäksi jonkun moottorin muovisuojan /pellin tai vastaavan huonoa kiinnitystä, joka resonoi tuolla kierrosalueella. Sitten mietin turboa, koska ääni tulee vain, kun ahto on päällä. Mutta kun ääni kuuluu selkeämmin vitosella ja esim kakkosella sitä ei kuulu (samoilla ahtopaineilla).

Voiko olla jakoketju jo näillä kilometreillä? Muuten kuitenkin äänetön kuin juuri tuolla kierrosalueella ja ainoastaan isoilla vaihteilla. vaihdelaatikko? (manuaali) Onko muilla ollut vastaavaa?
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: ylimääräinen ääni konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja valtteri »

sininen aero kirjoitti:Aeroni pitää kierrosalueella noin 1750-1850rpm rohinaa / rahina / resonointia. Ääni tulee ainoastaan kun vetoa on päällä. Esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa vakionopeuden säädin päällä ääni voimistuu, kun vääntöä tulee lisää. Ääni on selkeämpi mitä isommalla vaihteella ajaa. Vitosella ääni on selkeä, nelosella huomaa, kolmosella jo vaikea havaita. Ääni on ollut autossa jo 20tkm (sen aikaa olen sen omistanut) ja se on sinä aikana vähän voimistunut tai sitten kiinnitän siihen enemmän huomiota.
Pihassa kierroksia nostattamalla ominaisuutta ei saa esille. (vääntö puuttuu)

Koneella on ajettu 70tkm ja huoltohistoria on kunnossa (ei yli 10tkm öljynvaihtovälejä) Muita ylimääräisiä ääniä ei ole ja kone toimii moitteetta.
Kone on -04 vuosimallia.

Epäilin ensin äänen alkuperäksi jonkun moottorin muovisuojan /pellin tai vastaavan huonoa kiinnitystä, joka resonoi tuolla kierrosalueella. Sitten mietin turboa, koska ääni tulee vain, kun ahto on päällä. Mutta kun ääni kuuluu selkeämmin vitosella ja esim kakkosella sitä ei kuulu (samoilla ahtopaineilla).

Voiko olla jakoketju jo näillä kilometreillä? Muuten kuitenkin äänetön kuin juuri tuolla kierrosalueella ja ainoastaan isoilla vaihteilla. vaihdelaatikko? (manuaali) Onko muilla ollut vastaavaa?

Kokeile pitää kiinni vaihdekepistä / tai siirrä sitä sivuttain silloin kun ääni tulee...

Itsellä oli ekassa( v.2000-2003) 9-5:sessa vastaavä ääni joka lakkasi kun vaihdekeppiin koski tai vähän liikutti.

Muut autossa olleet ei ääntä rekisteröineet mutta itseä se otti aivoon.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: ylimääräinen ääni konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja nix0n »

sininen aero kirjoitti:Aeroni pitää kierrosalueella noin 1750-1850rpm rohinaa / rahina / resonointia. Ääni tulee ainoastaan kun vetoa on päällä. Esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa vakionopeuden säädin päällä ääni voimistuu, kun vääntöä tulee lisää. Ääni on selkeämpi mitä isommalla vaihteella ajaa. Vitosella ääni on selkeä, nelosella huomaa, kolmosella jo vaikea havaita. Ääni on ollut autossa jo 20tkm (sen aikaa olen sen omistanut) ja se on sinä aikana vähän voimistunut tai sitten kiinnitän siihen enemmän huomiota.
Pihassa kierroksia nostattamalla ominaisuutta ei saa esille. (vääntö puuttuu)

Koneella on ajettu 70tkm ja huoltohistoria on kunnossa (ei yli 10tkm öljynvaihtovälejä) Muita ylimääräisiä ääniä ei ole ja kone toimii moitteetta.
Kone on -04 vuosimallia.

Epäilin ensin äänen alkuperäksi jonkun moottorin muovisuojan /pellin tai vastaavan huonoa kiinnitystä, joka resonoi tuolla kierrosalueella. Sitten mietin turboa, koska ääni tulee vain, kun ahto on päällä. Mutta kun ääni kuuluu selkeämmin vitosella ja esim kakkosella sitä ei kuulu (samoilla ahtopaineilla).

Voiko olla jakoketju jo näillä kilometreillä? Muuten kuitenkin äänetön kuin juuri tuolla kierrosalueella ja ainoastaan isoilla vaihteilla. vaihdelaatikko? (manuaali) Onko muilla ollut vastaavaa?
Itsellä on -02 Aero manuaalina. Kun otit puheeksi asian, itsellä on täysin sama tilanne, tosin 179tkm ajettuna. Ääni on hieman voimistunut viime 10tkm aika. Itse olen miettinyt laatikkoa kanssa? Selvisikö sinulle jo mistä ääni johtui?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
sininen aero
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 12:06

Re: ylimääräinen ääni konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja sininen aero »

Ei ole vielä selvinnyt. Pitää vissiin varata aika huoltoon PCS:lle Katsoin tuossa eilen öljyt ja yllätys yllätys... tikun alareunan pallossa meni raja. Öljyillä on ajettu 8500km. AIkaisemmin en ole huomannut, että olisi öljyä kuluttanut. Toisaalta ei tuolla koneella ole koskaan pidempään samoilla öljyillä ajettu kuin mitä nyt. Lisäsin muutaman desin ja nyt tuntuu, että ääni ehkä vähän vaimeni. Siksi epäilen voimakkaammin tuota turboa. Varsinkin kun ääni tulee, kun kone vääntää (eli turbo kiertää) Sitä en kyllä ymmärrä miksi ääni kuuluu selkeimmin vitosvaihteella?

Millaista "varoitusääntä" tuo turbo voi pitää ennenkuin se hajoaa?
Saab 9-5 Aero wagon 2003
Vastaa Viestiin