9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Realistisia mielipiteitä ja faktoja kaivataan. Oletusarvo, että hankintahinta 6.000 - 9.000 euron välillä. Tiedot automaateista myös tervetulleita.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000 automaatilla kirjoitti:Realistisia mielipiteitä ja faktoja kaivataan. Oletusarvo, että hankintahinta 6.000 - 9.000 euron välillä. Tiedot automaateista myös tervetulleita.
Jos haluut testaa Volvoo, niin naapurista löytyy koekaniini :wink:
Femmaa ei oo ku isompitavaratilaisena mallina, eli sedanina, ja siihen tarttis jostain "löytää" kilvet ennen koeajoo :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Aloititpa aiheen :D . Tiedätkin varmaan minkä keskustelun kirvoittaa..hyvä niin..
Itse katselin kanssa V70.stä mutta hinnoiltaan / vuosimalleiltaan / kilometreiltään ovat kalliimmassa hintaluokassa kuin 9-5.
Tosin tuohon hinta haarukkaan ei taida vielä toiseksi uusinta mallia saada ( tehtiinkö se facelift -02 vai -03 malleihin ) mutta 2000 luvun alkupuolen malleja kyllä jossa on jo tämä " uudempi kori ".
Tutuilla paljonkin kyseisiä malleja ja itsekkin olen ajellut niillä mutta ajettavuudeltaan tykkään enemmän ysi vitosesta. En ole myöskään kuullut pahaa sanaa volvojen omistajalta, mutta toisaalta..kukapa sitä omaa haukkuisi.
Automaatit ovat toimineet mielestäni hyvin, ei kylläkään niin jouhevasti kuin VAG.n DSG, automaatissa vaihekeppi on olematon, mielestäni tikku johon oli vaikea tottua alkuunsa.
Yleisvaikutelmaltaan ollut vähän kohmelo, jäykähkö ja kovan tuntuinen sisä tiloiltaankin.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Meillä on molemmat, V70 2.4T vuodelta 2001 (se uudempi malli, mk.II) ja 9-5 aero vm. 2004, molemmat automaatilla.

Kumpikin auto on hyvä maantieajossa, siihen ne on meille aika pitkälti hommattukin. Volvon huonoin puoli on kankeus ja huikean suuri kääntösäde, parkkihalleissa pitää olla tarkkana. Kummassakin on tarpeeksi tehoa.

Volvossa on ehkä hieman parempi tavaratila käyttöömme, sinne menee koirien häkit hyvin ja orkkisvarusteita on paremmin tarjolla sinne. Volvo on vaimokkeen käytössä, juuri tuon koiraharrastuksen takia.

Volvon automaatti on kummallinen, se ei ryömi paljoakaan. Liikkeellelähdössä pitää antaa kaasua, Saab lähtee kyllä itsekseenkin. Meidän volvossa ei ole mahdollisuutta manuaalivaihtamiseen, siitä myös miinusta (onkohan saman vuoden saabeissakaan, en tiedä).

Saab on paljon paremmin ajettava auto, rattikin kääntyy "melkein kierroksen" enemmän. Muutenkin se on urheilullisempi, johtuu ehkä Aero-spekseistä.

Volvo ostettiin ensiksi, koska silloin ei löytynyt kukkarolle sopivaa luotettavaa Saabia. Nyt jos olisin ostamassa, niin ottaisin toisen Saabin. Avovaimo ottaisi toisen Volvon :)
Viimeksi muokannut Ässä, La Joulu 19, 2009 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

V.J.S kirjoitti: Jos haluut testaa Volvoo, niin naapurista löytyy koekaniini :wink:
Femmaa ei oo ku isompitavaratilaisena mallina, eli sedanina, ja siihen tarttis jostain "löytää" kilvet ennen koeajoo :D
Mimmi kirjoitti:Farkkufemmoja on täällä kaksin kappalein koeajettavissa. Osoitteenhan tiedät.
Kiitän arvon Herroja tarjoamastaan koeajosta. Voi olla, että käytän jopa hyväksi! Myöhemmin vuonna 2010, tosin...

Kokemus löytyy Volvon farkusta, tosin 2,5 litran ahdetusta. Täytyy myöntää, että hyvä oli. Olkoonkin, että Volvossa oleva automaatin "miettiminen" hämäsi aluksi. Pitää tunnustaa, että ei se kylmäksi jättänyt. Oli tosin vasta syyskuu :lol: :lol:...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

9000 automaatilla kirjoitti:Realistisia mielipiteitä ja faktoja kaivataan. Oletusarvo, että hankintahinta 6.000 - 9.000 euron välillä. Tiedot automaateista myös tervetulleita.
Terve! Tekniikan Maailma testasi 1/2001 isoja farkkuja. Hintaluokaltaan taitaapi olla aikalailla sinun määrittelemässä tänäpäivänä nuo autot. Kaikki neljä testattua autoa oli automaattivaihteistolla.

Testatut autot: Audi A6, Opel Omega, Volvo V70 ja 9-5 saapas.

Saab voitti ja huomioitavaa oli mm. tasainen suoritus, ylivoimaiset ajovalot, moottorin hyvät ominaisuudet (kyse oli 2,3t-mallista) sekä toiseksi pienin kulutus. Volvolla oli pienin. Saabin miinukset moottorin ääni sekä ohjaamon pikkulokeroiden puute, Volvon sensijaan suuri kääntöympyrä (traktori kun on ;) ) sekä tavaratilan koko.

Pisteet menivät näin:

1. Saab 9-5 2,3t se. 9,0 ja viisi tähteä
2. Audi A6 Avant Multitron. 2,4 V6. 8,8 ja viisi tähteä
3. Volvo V70 2,4T. 8,6 ja neljä tähteä
4. Opel Omega Elegance 2,5 V6. 8,2 ja kolme tähteä.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:Jos noiden väliltä joutuu valitsemaan eli ei halua välttämättä Saabia on Volvo naapuriturvallinen valinta jota arvostaa moni.
Tässä on perää. Volvon kun ostaa niin ei tarvi jokaiselle merkonomi-naapurille ja työkaverille selittää että "miksi ostit saabin vaikka volvoahan myydään paljon enemmän"?
Eniten hyväksyntää saavuttaa tietysti kun ostaa avensiksen.
9000CS 2,3
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ässä kirjoitti: Volvossa on ehkä hieman parempi tavaratila käyttöömme, sinne menee koirien häkit hyvin ja orkkisvarusteita on paremmin tarjolla sinne. Volvo on vaimokkeen käytössä, juuri tuon koiraharrastuksen takia.

Avovaimo ottaisi toisen Volvon :)
No meillä kanssa farkku hakusessa (joskus tulevaisuudessa) osittain koirien vuoksi.

Arvaako kysyä, miksi avovaimosi tahtoisi Volvon :P ? Eli mikä mielestään paremmin esim. koirien tai ajon suhteen, joka kääntää vaakakupin Volvolle eduksi?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

9-5T kirjoitti:Jos noiden väliltä joutuu valitsemaan eli ei halua välttämättä Saabia on Volvo naapuriturvallinen valinta jota arvostaa moni.
Asun onneksi sen verran skutsissa, että naapurin mielipide ei kiinnosta = naapuri ei ole a) automiehiä/naisia, b) vieressä kyttäämässä joka viikkoista pesua :lol: , c) sen mielipide autosta ei kiinnosta, mä sillä ajan vaimon lisäksi tai d) sekin on Volvohenkilö :oops: (Sori Ville, oli pakko!). Lisäksi olen ostamassa autoa omaan (vaimon) käyttöön, joten siinäkään naapurin mielipide ei paina.

Käytännössä ollaan hakemassa hinta-laatusuhteeltaan parasta yksilöä, pimmerit ja meset ei mielestäni asettamaani haarukkaan osu. Muita en (mielelläni) huoli.

Eli periaatteellisella tasolla haluan Saabin, vaimo haluasi myös käytännössä. Kuitenkin kohtuu pihinä miehenä tahdon rahoilleni parhaan mahdollisen katteen, siksi tämä vertailu.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

OK, pannaan vielä havaintoja.
Volvo on neutraali ajettava, ei herätä närää tai innostusta. Ohjautuu sinne minne pitääkin, menee suoraan vaivattomammin mitä Saab. Pysähtyy eleettömästi eikä tee yllättäviä äkkiliikkeitä. Tuo suuri kääntösäde ei ole ongelma, sen kanssa oppii elämään nopeasti, ei haitannut edes Italian pikkukaupunkien ahtailla kaduilla tai vuoristojen pikkuteillä, joten ei ole haitannut myöskään Prisman parkkihalleissa tms...

Saab on enemmän ajajan auto. Reagoi nopeammin, ikään kuin "pyytää" enemmän urheilulliseen ajotapaan. Ei tietenkään ole mikään "mikroautomainen", mutta selkeesti sporttisempi mitä Volvo ohjaukseltaan. On siten myös herkempi urille. Femmasta ei vielä kokemusta talviajossa.

Volvon manuaali on täsmällinen, ei mitään ongelmaa sen kanssa. Kytkin on pirun jäykkä. Ei kokemusta Volvon automaatista, mutta kuulemma suhteellisen ongelmaton paketti, mutta harva tekninen vimpain on ikuinen ja tietysti kallis remppa jos menee loota porsimaan. Lisää sen about litran satasella kulutusta vs. manuaali, kuten yleensäkin tuon ikäiset "kiero"kytkentävaihteistot (ei siis suorakytkentä :roll: ).

Volvossa on tilaa tarpeeksi. Takakontti ei turhaan ole tuonut "merikontti" nimitystä, kyllä sinne tavaraa mahtuu. Meillä on vissiin joku edellisistä omistajista jo heivannut suojaverhon mäkeen, sen kanssa on varmasti ahdasta, jää aika matalaksi se tila. Takapenkki kaatuu 1/3, 2/3 tai 3/3 ja muodostaa käytännössä tasaisen tilajatkumon takakonttiin.
En usko että saab on paljoa huonompi, kunhan verhon poistaa. Mutta ei siis kokemuksia farkusta.
Penkit: Volvossa on ainakin nuo sähkönahkajakkarat kuin nojatuolissa istuisi, pirun mukavat. En kyllä osaa moittia femmankaan penkkiä (nahkapenkki manuaalisäädöin), mielestäni parempi mitä tonnarin "normi" nahkajakkara..

Volvo ei ole kovin meluisa vehje. Toki nuo 2000 luvun vaihteen autot on jo vanhoja, eli nirisevät ja narisevat. Etupäässä kojelauta, takapäässä kontin verhoilu ja takaselkänoja. Näin kunnon pakkasilla olen huomannut myös tuulilasin suhisevan aika voimakkaasti kun vauhtia on 90+km/h.
Saabissa oli yllättävän kova rengasmelu, sekä "löysä" ratinkiristysmekanismi pärisi. Melutaso on ehkä korkeampi vs Volvo, mutta ei missään nimessä häirtsevä.

Vikaherkkyys: molemmissa on ns. standardiviat. Volvossa on tullut tutuksi etupään alustageometrian suhteellinen heikkous (tukivarret ja raidetangon päät vaihdettu, tosin raidetangon päät meni vaihtoon ainoastaan porsineiden suojakumien takia), etujarruletkut on "kulutustavaraa", lämppärin kennon O-renkaat alkaa vuotamaan 100% varmasti jossain välissä ja ABS/TRACS boksia joutuu kolvaamaan 99% varmuudella jos ei ole jo kolvattu, jonka jälkeen kestää tod.näk. auton loppuiän... Volvossa omalla kohdalla ainakin ihmeen vähän pieniä mutta ärsyttäviä sähkövikoja, oikeastaan ainoastaan tuo ABS/TRACS valon kettuilu, joka tuli kolvaamalla kuntoon. Volvon nivomat systeemin iskarit maksaa sitten ihan perkeleesti (oliko n. 500-600€/kpl), eli kannattaa välttää kuin ruttoa Nivomat-varusteista autoa. AWD-malleissa kulmavaihde on heikko lenkki.

Saabin "ominaisia" vikoja en nyt tässä käy luettelemaan, mutta ei ole olennaisesti suurempi huoltotarpeeltaan kuin Volvokaan.

Viimeisimpänä mutta vähäisimpänä asiana: Saab-foorumi on oikeasti ainakin 10 kertaa toimivampi kuin Volvolandia, etenkin ongelmatilanteiden setvimisessä. Volvolandian "täsmätiedon" vähäisyys yllätti, kuvallisia korjausohjeita tms. on erittäin vähän, ja muutenkin ohjeistusta yllättävänkin yleisiin asioihin, kuten esim. TDi:n jakoremmin vaihtoon on aikasta niukasti.

Samanikäiset Volvo ja Saab kun katsellaan, niin Volvo on jostain ihmeen syystä tonnin pari-kalliimpi. Se lienee sen hinta, että ei tarvitse selitellä tuttaville ja naapureille autovalintaansa?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Niin, joo, jos kerran tuo budjettihaarukka oli mikä oli, nini ehdottomasti hakisin Virosta tai ruotsista auton. Saat joko useamman tonnin halvemmalla tai muutaman vuoden uudemman pelin vs. Suomen markkinat. Etenkin Saabit on Virossa puoli-ilmaisia 8O
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

V.J.S : Kiitos tuosta postauksesta. Se vahvistaa selkeästi omia kokemuksia näistä kahdesta kulkineesta, joista kenties "se toinen" on seuraava valinta tilanteen jatkuessa tällä mallilla...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ekana kiitos havainnoista!
V.J.S kirjoitti: Penkit: Volvossa on ainakin nuo sähkönahkajakkarat kuin nojatuolissa istuisi, pirun mukavat. En kyllä osaa moittia femmankaan penkkiä (nahkapenkki manuaalisäädöin), mielestäni parempi mitä tonnarin "normi" nahkajakkara..
Tämä on vähän kysymysmerkki. Tontun nahkajakkara on tosi hyvä. Kyllä se Volvon vastaava oli kanssa tosi hyvä, mutta noin hyvä :P ?
V.J.S kirjoitti:Volvo ei ole kovin meluisa vehje. Toki nuo 2000 luvun vaihteen autot on jo vanhoja, eli nirisevät ja narisevat. Etupäässä kojelauta, takapäässä kontin verhoilu ja takaselkänoja. Näin kunnon pakkasilla olen huomannut myös tuulilasin suhisevan aika voimakkaasti kun vauhtia on 90+km/h.
Ikä huomioiden olen valmis ottamaan astaan ko. ominaisuuden, merkistä riippumatta. Sitä varten autossa on stereot... :lol:
V.J.S kirjoitti:Saabissa oli yllättävän kova rengasmelu, sekä "löysä" ratinkiristysmekanismi pärisi. Melutaso on ehkä korkeampi vs Volvo, mutta ei missään nimessä häirtsevä.
Rengasmelu mua eniten farkussa mietityttää. Olen joutunut ajamaan erään saksalaisvalmistajan pienehköllä farkulla ja täytyy todeta, että tonttu on tosi paljon hiljaisempi, myös nastoilla.
V.J.S kirjoitti:Samanikäiset Volvo ja Saab kun katsellaan, niin Volvo on jostain ihmeen syystä tonnin pari-kalliimpi. Se lienee sen hinta, että ei tarvitse selitellä tuttaville ja naapureille autovalintaansa?
Kuten todettu, selittely naapureille on sivuseikka. Savolainen luonne kyllä pelastaa ton tilanteen helposti, myös Saabin valmistuksen loputtua! Lasken sen varaan, että eräälle Paippislaiselle Saabistille ei tarvii selitellä... :lol: :lol:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kuten joku jo totesi, keskustelua syntyi! Hyvä niin, jatketaan.

Mites esim. polttoainetalous? Oletusarvona vaikka manuaali loota... Olkoonkin, että about 1,5 tonnia painavassa autossa ei puhuta taloudesta... Hankintakriteerit onkin enemmän esim. turvallisuudessa, mennäänkö siinä rinta rinnan?

Entäs tulevat rempat? V.J.S jo totesi, että tämä foorumi peittoaa Vovolandian.. en epäile hetkeäkään. Entäs käytännön työskentelytila esim pannuhuoneessa, jos jotain pitää koittaa itse tehdä (teettää klubikavereilla...)?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 farkku vs. Volvo V70 farkku

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Keskikulutus Volvon hyväksi 9,32 vs. Saab 9,54 per 100km.

Kuski on pääosin eri. Volvon kulutus rullaava 12kk, saabin kulutus laskettu sen omistusajalta syyskuusta alkaen.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin