Isofix ja femma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saapismi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Tammi 14, 2014 06:58

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja saapismi »

Te, jotka käytätte Cabriofixiä, käytättekö sitä telakan kanssa vai ilman?

Saako/kannattaako käyttää ilman telakkaa?

Telakka ilmeisesti tekee kokonaisuudesta turvallisemman/tukevamman, mutta onko se myös lain mukaan vaadittu?

Aikomuksena ostaa Cabriofix(+Familyfix-telakka) ja laittaa se Saab 9-5 2002 2.3t isofix-kiinnityksellä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja tturku »

Oli pari vuotta sitten Cabriofix käytössä, ja sitä ennen noin 6 vuotta sitten. Se telakka tulee suoraan isofixiin tai myös pelkällä vyöllä kiinni. Pelkän kaukalon saa kiinni vain vyöllä. Telakka helpottaa ja nopeuttaa huomattaavasti kaukalon käyttöä, oli telakka isofixillä tai vyöllä kiinni. Isofix tietysti tukevampi eli jos vaan autossa Isofixkiinnikkeet niin niihin kiinni telakka.
Eli pelkkää kaukaloa voi käyttää mutta telakka helpottaa elämää huomattavasti, riittää että painaa kaukalon kiinni telakkaan ja irrotus yhtä kahvaa vähän vetämällä.
Cabriofixin telakan ja kaukalon käyttöohjeet löytyy varmaan netistäkin josta saa kuvan miten kiinnitetään telakka ja pelkkä kaukalo.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ääni täältäkin telakalle, merkistä riippumatta.

Meidän taloudessa kävi niin, että ekan lapsen kanssa oli telakka vain toisessa autossa ja toisessa, jolle ennakoitiin vähemmän käyttöä, päätettiin pärjätä pelkän kaukalon kanssa. Tosi vähän sillä toisella autolla lopulta liikuttiinkin, mutta kyllä kun toinen lapsi syntyi ja kaukaloajat taas alkoivat, tuli ostoslistalle välittömästi toinen telakka. On se vaan niin paljon helpompaa!

Meillä noi oli Britaxeja, ja siinä tuo turvavyötelakka oli kyllä huomattavastikin tukevampi kuin isofix, eri asia sitten mitä auton penkit kummastakin tykkäävät. Ei se isofixikään mitenkään epämääräinen ollut, ja kiinnihän se pysyy kuin tauti, mutta siihen kertyy kiinnitysleukojen välyksistä ja kiinnitysaisojen pituudesta johtuen sellainen tietty klappi, mikä on tietysti ihan ymmärrettääväkin. EI häirinnyt ollenkaan, ja sama kokemus on myöhemminkin ollut kaikista isofixeista: se kuuluu asiaan. Britaxin telakan kohdalla ei-isofixin ja isofixin tasoitusta lisäsi vielä tosi helppokäyttöinen turvavyökiristyssysteemi. Siis silloin harvoin kun sitä telakkaa nyt ylipäätään piti irrotella.

Suurimmat erot eri merkkien telakoissa todettiin olevan tilantarpeissa. Ei sillä nyt Saabin kohdalla (edes kolkin) ollut niin valtavaa väliä, mutta aiemmin Clio II:n takapenkin tilat olivat ratkaisevia ja sulkivat suoraan pois joitakin ehdokkaita. Taisi muuten siitä johtua aikanaan sekin, että Clioon ei telakkaa hommattu: pelkka kaukalo kun menee huomattavasti pienempään tilaan, kun kiristyy suoraan päin takapenkin selkänojaa. Cliossa oli kyllä teknisesti ajateltu istuinasiat pidemmälle kuin silloisessa 97-tonnarissa: ankkurointipaikkoja löytyi valmiina ja esim. turvavyöt olivat reippaasti pidemmät kuin tonnarissa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Maxi-Cosin telakka kiinnittyy kyllä todella tukevasti isofixillä kun sen painaa penkkiä vasten. Ohjurit olisi kätevät kun ei -04 malliin enää raaskittu laittaa niitä luukkuja. Ei noita nyt sentään ihan kerran kuussakaan toisaalta irroitella :roll:

Tällainen jatkokysymys ettei mene ihan tyhjän höpinäksi: Pikkuhiljaa alkaa esikoisella tulla naama-menosuuntaan istuimen osto eteen. Osassa näissä on myös kolmas ankkurointipiste - top tether. Pikaisesti tuota jo googlailin ja ilmeisesti Aus/NZ -malleissa on tuokin ollut lainsäädännön pakottamana, mutta muista :saab: eista se uupuu. Onko kukaan viritellyt tuollaista itse, kiinnityspiste löytynee jostain takaluukun pohjalta :?:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
juzzziih
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 13:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja juzzziih »

Omasta ruotsin tuonnista ei top tetheriä kontista löytyny vaikka My06 se siellä pitäisi olla. Ainakin manuaalin mukaan
Jussi Kivilahti #7570 Puh: 045 2297665 Tampere
2003 9-3 1.8T Linear Sport Sedan(EX),
MY06 Saab 9-5 2.0T vector Wagon
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eipä ole tullut tuota yläkiinnikettä käytettyä. Meillä on 4x Cybex pallas fix istuimet eli 2 autoon. Kaukalosta noin vuodeksi siirryttiin ensin johonkin vähän vanhempaan Britaxin selkä menosuuntaan istuimeen, joka oli auton vyöllä kiinni, sekä 2 erillisellä vyöllä etupenkin alaosasta. Helvetin hidas ottaa pois ja vielä hitaampi vaihtaa autosta toiseen. Sekin jäi nopeesti pieneksi kun alkoi tytöillä polvet nousemaan kohti suuta. Siitä sitten noihin pallasfixeihin kun ikää ja painoa yli 8kg ehkä reilun vuoden ikäisinä. Toi pallas fix on hyvä istuin, 8-15 kg asti menee palkin kanssa ja sit sen jälkeen voi palkin jättää pois ja pelkällä auton vyöllä käyttää. Isofixillä helppo siirtää tarvittaessa pois ja menee myös autoihin ilman isofixiä. menee aina 36 kg asti ja hyvät säädöt. Saksasta saa istuinta alle 200€ kotiin toimitettuna kun suomessa taitaa maksaa lähes 300€. Nyt tytöt 3 ja 6 ja pienempi alkaa olla just sen kokoinen et ton palkinkin voi jättää pois. Vanhempi tyttö ollut ilman palkkia jo kohta 3 vuotta. Taitaa jopa saada penkistä pelkän korokkeenkin eli meidän ei tarvii enää uusia istuimia hankkia tytöille.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Makwe
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: La Kesä 26, 2010 21:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Isofix ja femma

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Suomik kirjoitti:
Ei se isofixikään mitenkään epämääräinen ollut, ja kiinnihän se pysyy kuin tauti, mutta siihen kertyy kiinnitysleukojen välyksistä ja kiinnitysaisojen pituudesta johtuen sellainen tietty klappi, mikä on tietysti ihan ymmärrettääväkin. EI häirinnyt ollenkaan, ja sama kokemus on myöhemminkin ollut kaikista isofixeista: se kuuluu asiaan.
Meillä ainakin telakan kiinnitystangot vedetään niin pitkiksi kuin mahdollista ja työnnetään sitten niihin isofix kiinnikkeisiin kiinni. Tämän jälkeen itse telakkaa painetaan niin paljon kuin mahdollista kohti penkin selkänojaa jolloin telakan kiinnitysraudat säätyvät sellaiselle pituudelle ettei klapia kyllä käytännössä ole ollenkaan. Tämä siis maxicosin tarvikkeilla.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Vastaa Viestiin