puhaltimen moottori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jouni10
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 20:35

puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja jouni10 »

Oireena lämmityslaitteen puhaltimen toimiminen milloin huvittaa, käynnistys saattoi tapahtua vaikka oven sulkemalla. Auto 9-5 vm -00 käyttöön -99.
No selailua saab foorumeilta ja lievästi epävarmana purkamaan autoa. Purkua edelsi tietty käynti Motonetissa josta "alkuperäinen" puhallin siipineen mukaan. (155€).
Ensimmäinen haaste irrottaa pyyhkijän sulat ilman ulosvetäjää, matkustajan lähti ja kuljettajan ei, homma jatkui kuitenkin purkamalla tuulilasin etureunasta ensin laajemman muovin ja sen alta puhaltimen päällä klipseillä olevan suojan. ( Laita tämä suojus huolella paikoilleen sillä jouduin purkamaan uudelleen koska puhallin piti ääntä kovimmalla nopeudella ja syyksi ilmeni ko muovin toisen pään irtonaisuus joka antoi äänen). Tuon ensimmäisen leveän muovin käänsin tuulilasille ja homma onnistui vaikkei sitä saanutkaan kokonaan pois, eli jos pyyhkijä kuljettajan puolelta tiukassa voi hommaa kuitenkin jatkaa.
Pyyhkijöiden tankojen irrotus "rungosta" lisätilan saamiseksi ja viimeinen suoja pois puhaltimen päältä sekä johtojen irrotus. No ei mahtunut vielä moottori ulos kotelostaan. Pelkääjän puolelta pysty tukirauta ja puhaltimen alla oleva kotelo irti liikkumaan lisätilan saamiseksi. Vielä moottori irti kehyksestään( kannassa kaksi ruuvia), kehys ensin ja sitten moottori siipineen keplottelemalla pois kolostaan.
Ja pitihän se ensin kokeilla uusi paikalleen sellaisenaan, ei mahtunut kunnolla pyörimään joten hylsyllä lyöden siipiosaa n puolisenttiä sisään ja johan mahtuu pyörimään. (katsoin sitten vanhaa ja siinäkin on muuten akselia näkyvissä siipien sisällä, uudessa keskiö ja akseli oli tasan ennen käsittelyä).
Osat paikoilleen ja toistaiseksi puhaltaa hyvin ilman kitinöitä.
Samalla tuli putsattua ylimääräiset lehdet ja pölyt kanavista .
En tiedä paljonko on merkkihuollon veloitus hommasta, itseltä turaamisineen noin kolme tuntia ja yksi haava rintapellin särmästä joka poikittaisen pitkän tiivisteen alla oli siis kuin puukon terä.
Tarina lähinnä seuraavaa helpottamaan. :wink:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minunkin 9-5:stä tietysti tuokin on vaihdettu. Oli muistaakseni jotain 400 eur töineen.
9000CS 2,3
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jouni10 kirjoitti:itseltä turaamisineen noin kolme tuntia ja yksi haava rintapellin särmästä joka poikittaisen pitkän tiivisteen alla oli siis kuin puukon terä.
Tarina lähinnä seuraavaa helpottamaan. :wink:
Ulosvetäjää kannattaa käyttää pyyhkijöiden varsien irrottamiseen. Suojamuovin hauraita klipsejä kannattaa myös varoa. Kaikkinensa vajaan tunnin homma itse tehden.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Noin 400€ töineen ottaa merkkihuolto.
Ne teki sen huonosti ja puhaltimen moottori meni rikki. Purin itse kaiken ja otin valokuvia tuhosta.
Takuuseen vaihtoivat uuden rikkoontunen tilalle. Reilu vuosi oli mennyt ekasta "korjauksesta".
Kannattaa tehdä itse jos yhtään pysyy ruuvari kädessä.
Saab 9-5 Aero 2003
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

jouni10 kirjoitti:Oireena lämmityslaitteen puhaltimen toimiminen milloin huvittaa, käynnistys saattoi tapahtua vaikka oven sulkemalla. Auto 9-5 vm -00 käyttöön -99.
No selailua saab foorumeilta ja lievästi epävarmana purkamaan autoa. Purkua edelsi tietty käynti Motonetissa josta "alkuperäinen" puhallin siipineen mukaan. (155€).
Ensimmäinen haaste irrottaa pyyhkijän sulat ilman ulosvetäjää, matkustajan lähti ja kuljettajan ei, homma jatkui kuitenkin purkamalla tuulilasin etureunasta ensin laajemman muovin ja sen alta puhaltimen päällä klipseillä olevan suojan. ( Laita tämä suojus huolella paikoilleen sillä jouduin purkamaan uudelleen koska puhallin piti ääntä kovimmalla nopeudella ja syyksi ilmeni ko muovin toisen pään irtonaisuus joka antoi äänen). Tuon ensimmäisen leveän muovin käänsin tuulilasille ja homma onnistui vaikkei sitä saanutkaan kokonaan pois, eli jos pyyhkijä kuljettajan puolelta tiukassa voi hommaa kuitenkin jatkaa.
Pyyhkijöiden tankojen irrotus "rungosta" lisätilan saamiseksi ja viimeinen suoja pois puhaltimen päältä sekä johtojen irrotus. No ei mahtunut vielä moottori ulos kotelostaan. Pelkääjän puolelta pysty tukirauta ja puhaltimen alla oleva kotelo irti liikkumaan lisätilan saamiseksi. Vielä moottori irti kehyksestään( kannassa kaksi ruuvia), kehys ensin ja sitten moottori siipineen keplottelemalla pois kolostaan.
Ja pitihän se ensin kokeilla uusi paikalleen sellaisenaan, ei mahtunut kunnolla pyörimään joten hylsyllä lyöden siipiosaa n puolisenttiä sisään ja johan mahtuu pyörimään. (katsoin sitten vanhaa ja siinäkin on muuten akselia näkyvissä siipien sisällä, uudessa keskiö ja akseli oli tasan ennen käsittelyä).
Osat paikoilleen ja toistaiseksi puhaltaa hyvin ilman kitinöitä.
Samalla tuli putsattua ylimääräiset lehdet ja pölyt kanavista .
En tiedä paljonko on merkkihuollon veloitus hommasta, itseltä turaamisineen noin kolme tuntia ja yksi haava rintapellin särmästä joka poikittaisen pitkän tiivisteen alla oli siis kuin puukon terä.
Tarina lähinnä seuraavaa helpottamaan. :wink:
auttaa varmasti tällainen tarina!!!
tarina mielestäni hyvänä esimerkkinä foorumin laadusta (vrt. joidenkin muiden merkkien)...
lähes kopio omasta säätämisestä :o
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9-5T kirjoitti:
jouni10 kirjoitti:En tiedä paljonko on merkkihuollon veloitus hommasta
Viimeksi ottivat käytetyn ajan mukaan 30min työstä n.30e kun reissussa rupes kitisemään, muuten tietysti itse tehden tulee parasta.
laitapa vielä korjaamon nimi niin alkanee saappi jonoa kertymään pihalle noilla hinnoilla...
miten voi olla mahdollista,että Suomessa (länsimaa, v.2010) on hinnoissa 370€ eroja täysin samasta hommasta?
:cry:

toisaalta, eihän nuo merkkihuollot pystyssä pysy, jollei sinne kiikuteta koslia, että toisaalta ymmärtää...
eihän se ole tyhmä joka pyytää...vai miten se nyt oli
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Eikait vaihtotyöstä kukaan ole voinut ottaa 400e?
Metroauto turku 9-5 mallivuodet 98-10, joten euromäärä voinut nousta mutta ei minuutit.[/quote]

sori, pieni ajatuskatko itsellä...moottorinhan tietty veit itse...

silti tuo 30€ kuulostaa NIIN taivaalliselta, että ei taivu moni saab merkkihuolto tuollaisiin taksoihin vaihtotyöstä...
upeaa turku!
tällaisilla palveluhinnastoilla pajaukoille voisi sanoa kuutpait!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Se 400€ sisälsi puhaltimen ja työtä. Se tuntitaksa ei todellakaan ollut mitään 30€.
Paikkana Metro-Auto Turku.
Saab 9-5 Aero 2003
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Nicke kirjoitti:Se 400€ sisälsi puhaltimen ja työtä. Se tuntitaksa ei todellakaan ollut mitään 30€.
Paikkana Metro-Auto Turku.
..ne lukee siellä tätä palstaa...jos kritisoit merkkihuoltoja, on hinta sen mukainen :lol:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Nicke »

9-5T kirjoitti:
Nicke kirjoitti:Se 400€ sisälsi puhaltimen ja työtä. Se tuntitaksa ei todellakaan ollut mitään 30€.
Paikkana Metro-Auto Turku.
30min ja n.30e on minun koulutuksella n.60e/h, tarkemmin muistelen että tais tuolloin n.2003 olla 58e/h. Puhaltimen ostin sieltä myös mutta kysehän oli itse vaihtajan säästöstä verrattuna merkkiliikkeessä vaihdettuun.
Luin huonosti että se veloitus oli 30 minuutista, mun moka.
60€/h on varmaan hyvin lähellä totuutta.
Sulla oli kyllä paljon nopeampi asentaja..... :D
Saab 9-5 Aero 2003
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Hintahan riippunee suoraan siitä vaatiiko asiakas etukäteen saada tietää mitä se korjaus maksaa vai ei. Jos ei kysy tai on muuten vaan aran ja kiltin ja anteeksi-että-mun-auto-on-rikki -näköinen hissukka niin pumpataan maksimisumma.
9000CS 2,3
bazooka
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 23:56
Paikkakunta: Iittala

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja bazooka »

Jouttis kirjoitti:Suojamuovin hauraita klipsejä kannattaa myös varoa.
Käsi ylös virheen merkiksi :oops: .. Yritin suorittaa puhaltimen moottorinvaihto-operaatiota Alfamerin kirjan opastamana ja eihän siellä luonnollisestikaan mainittu noista klipseistä mitään. Yritin hellästi irroitella, mutta p..kaksihan ne meni. Löytyykö noita klipsejä tarvikkeena jostain, vai täytyykö patentoida?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Onko vika varmasti moottorissa kun puhallin toimii milloin huvittaa, toimiessaan puhaltaa niin kuin kuuluu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hiilet voi olla loppu. Näin aikanaan kävi meillä. Uusilla "kekäleillä" tuli kuntoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: puhaltimen moottori

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Eipä kai etäältä kukaan varmaksi voi sanoa, että puhallin pätkii juuri moottorin takia. Moottoria ohjataan lämppärin säätöpaneelin kautta ja sähkökin jotain kautta sinne menee.

Useimmiten vika kummiskin on ollut moottorissa tai moottoriin kuuluvissa osissa, kuten hiilet. Ja harvemmin muualla.

E
Vastaa Viestiin