Ohjaustehostin antamassa periksi
Ohjaustehostin antamassa periksi
Eilen alkoi autosta kuulua ajossa kummallista ääntä (ulinaa/rahinaa), jota en ollut kuullut ennen. Pian paikallistin vian ratin kääntämiseen ja kierroksiin. Jos kierroksia nostaa niin ääni muuttuu ja erityisesti ääni kovenee jos paikallaan pyörittelee rattia. Ensimmäinen arvioni on, että sieltä on ohjaustehostimen laakeri menossa. Olen ainakin nähnyt systeemejä, että siellä on hihnalla ohjattava pumppu, joka hoitaa ohjauksen tehostamista, joten epäilisin, että jos tässäkin on samanlainen niin pumpun puolelta saattaisi olla laakerit valmiina. Äsken kun laitoin autoa parkkiin, niin ohjaus kävi jo raskaaksi.
Onko jossain jotain räjäytyskuvaa millainen tämä saabin ohjaustehostinjärjestelmä on? Entä hyviä vinkkejä mikä sieltä voisi olla mennyt? Ääni tosiaan viittaa aivan laakeriin. Saako osia jostain Elkiltä yms?
Kävin haulla läpi mitä tehostimista löytyi, muttei niistä ollut juurikaan apua.
Huom. autosta säädettiin juuri ohjauskulmat, mutta en jaksa uskoa, että kaveri olisi vetänyt ne pieleen, kun se ei muuta teekkään kun säädä kulmia autoihin. Etupyörän laakerikaan vika ei ole kun olen sen juuri saanut korjattua.
Onko jossain jotain räjäytyskuvaa millainen tämä saabin ohjaustehostinjärjestelmä on? Entä hyviä vinkkejä mikä sieltä voisi olla mennyt? Ääni tosiaan viittaa aivan laakeriin. Saako osia jostain Elkiltä yms?
Kävin haulla läpi mitä tehostimista löytyi, muttei niistä ollut juurikaan apua.
Huom. autosta säädettiin juuri ohjauskulmat, mutta en jaksa uskoa, että kaveri olisi vetänyt ne pieleen, kun se ei muuta teekkään kun säädä kulmia autoihin. Etupyörän laakerikaan vika ei ole kun olen sen juuri saanut korjattua.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Kai tarkistit nesteen määrän? Ei noita tehostimen pumppuja ole mennyt oikeastaan juuri ikinä, moniurahihnan rullia sen sijaan kyllä jos ei ole ajallaan vaihdettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Joo, kävin äsken etsimässä tuolla pimeässä parkkihallissa, että missä se itse pumppu edes on, enkä löytänyt. Samalla totesin, että nesteet ovat hävinneet ja siinä paikalla missä pyöritin auton parkkiin oli valumajälkiä ja kun sitä nestettä haistelin, niin kovasti tuntui olevan juuri tuota ohjaustehostimen nestettä.jcarlson kirjoitti:Kai tarkistit nesteen määrän? Ei noita tehostimen pumppuja ole mennyt oikeastaan juuri ikinä, moniurahihnan rullia sen sijaan kyllä jos ei ole ajallaan vaihdettu.
Mutta veikkaan, että nesteiden pihalle tulo on enemmänkin oire kuin syy. Joten kaadanko nyt vaan uutta nestettä tilalle ja katson kuinka pelittää? Katsoin nesteet juuri jokin aika sitten ja silloin kaikki oli kunnossa. Jos rulla olisi mennyt, niin ei kait se siitä heitä nesteitä pihalle, eikö se ole aika selvä pumpun tai putkiston rikkoutumisen merkki?
Soitin yhteen purkufirmaan, joka kertoi, että noi ohjaustehostimien pumput on erilaisia ja pitää olla juurikin sama pumppu kuin siellä nyt on (siis sama osanumero). Onko tosiaan näin? Missä pirussa se pumppu edes on?
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Veikkaisin kyllä pikemmin että nesteiden pihalle tulo on syy eikä oire.. Eli jossain on vuoto. Ei ne ohjaustehostimen pumput kovin helposti hajoa mutta huonosti toimii jos seassa on ilmaa tai nestettä liian vähän. Ja silloin kavitoi rumalla äänellä.
Kaada nestettä sisään ja koita paikallistaa vuotopaikka. Tehostimen pumppu on koneen kyljessä vänkärin ja keulan puolella, vesipumpun yläpuolella.
Kaada nestettä sisään ja koita paikallistaa vuotopaikka. Tehostimen pumppu on koneen kyljessä vänkärin ja keulan puolella, vesipumpun yläpuolella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Ok. Kait sillä uskaltaa nyt ajaa hakemaan nestettä (tai siis töistä himaan)?jcarlson kirjoitti:Veikkaisin kyllä pikemmin että nesteiden pihalle tulo on syy eikä oire.. Eli jossain on vuoto. Ei ne ohjaustehostimen pumput kovin helposti hajoa mutta huonosti toimii jos seassa on ilmaa tai nestettä liian vähän. Ja silloin kavitoi rumalla äänellä.
Kaada nestettä sisään ja koita paikallistaa vuotopaikka. Tehostimen pumppu on koneen kyljessä vänkärin ja keulan puolella, vesipumpun yläpuolella.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Kaipa sitä uskaltaa kokeilla omalla vastuulla, mutta 9-5:n ohjaus on sitten todella jäykkä jos tehostusta ei ole ollenkaan. Liukas alusta tietty vähän keventää..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Mulla meni NG900 ohj.teh. pumppu rikki kerran, kaikki nesteet tulivat silloin kerrallaan pihalle. En huomannut minkäänlaisia oireita ennen. Kuulemma ei kannata kovin paljon ajaa ilman nesteitä koska pumppu menee helposti rikki silloin. (silloin tosin kyllä ajoin ~150km, mutta pumppuhan oli jo hajonnut) Silloin myös näkyi ihan selvästi että kaikki nesteet olivat tuleet pumpusta pihalle, kaikki samasta kohdasta. Pumppu meni kesken ajon rikki, ei edes kääntäessä.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Nikke_M kirjoitti:Mulla meni NG900 ohj.teh. pumppu rikki kerran, kaikki nesteet tulivat silloin kerrallaan pihalle. En huomannut minkäänlaisia oireita ennen. Kuulemma ei kannata kovin paljon ajaa ilman nesteitä koska pumppu menee helposti rikki silloin. (silloin tosin kyllä ajoin ~150km, mutta pumppuhan oli jo hajonnut) Silloin myös näkyi ihan selvästi että kaikki nesteet olivat tuleet pumpusta pihalle, kaikki samasta kohdasta. Pumppu meni kesken ajon rikki, ei edes kääntäessä.
Ok, alkaa kovasti siis näyttämään, että kyseessä olisi vain vuoto. Ellen nyt kotimatkalla riko pumppua, mikä minun tapauksessani on todennäköistä

Pistän tähän jatkoa kun lopullinen ratkaisu löytyy.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Hienoa. Ja edestä on kait purettu joku suojapelti tai vast? Tänään tulee muutama kirosana kun alan tuolla pakkasessa purkamaan...9-5T kirjoitti:http://nousuhumala.fi/saabclub/albums/u ... 09_003.JPG
Alareunan letkun oikeassa päässä oleva on pumppu joka on nyt pois paikoiltaan koneen oikeasta yläkulmasta.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Ettei vaan neste olisi alkuperäistä, eli ikivanhaa, mustaa ja vettynyttä? Oma femmani teki kanssa vastaavilla pakkasilla sellaisen tempun että oksensi nesteet ulos jostain ylipaineventtiilistä tms, ja vuotanut neste oli karseen näköistä. Täytin säiliön ja vuoto lakkasi siihen, vaihdoin kuitenkin kaikki nesteet uusiin muutaman päivän sisällä, eikä enää oireillut.
Eli oli kait vetänyt vettyneen nesteen jotenkin hyhmään pakkasilla.
Edit: en kyllä ilman tehostinnestettä arvaisi ajaa, ainakaan montaa kilometriä.
Eli oli kait vetänyt vettyneen nesteen jotenkin hyhmään pakkasilla.
Edit: en kyllä ilman tehostinnestettä arvaisi ajaa, ainakaan montaa kilometriä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Kun lähdin parkkihallista niin huomasin sen valuttaneen lattialle parisen desiä sellaista ruskeaa mönjää, ei ihan öljyn väristä. Samaa löytyy pihalta hangelta.ng900aero kirjoitti:Ettei vaan neste olisi alkuperäistä, eli ikivanhaa, mustaa ja vettynyttä? Oma femmani teki kanssa vastaavilla pakkasilla sellaisen tempun että oksensi nesteet ulos jostain ylipaineventtiilistä tms, ja vuotanut neste oli karseen näköistä. Täytin säiliön ja vuoto lakkasi siihen, vaihdoin kuitenkin kaikki nesteet uusiin muutaman päivän sisällä, eikä enää oireillut.
Eli oli kait vetänyt vettyneen nesteen jotenkin hyhmään pakkasilla.
Edit: en kyllä ilman tehostinnestettä arvaisi ajaa, ainakaan montaa kilometriä.
Ajoin auton suoraan motonettiin, josta täydensin pienen about 0,5 litran purkillisen tehostinöljyä. Metelit lakkasivat ja ohjaus kävi kevyeksi heti, joten ajoin kotiin (mukaan ostin myös litran redlineä).
Pihassa etsin vuotojälkeä enkä löytänyt mistään. Se täyttöastia oli märkä, mutta sen alla ei näkynyt selvää valumapaikkaa. Ylhäältäpäin ei näkynyt mitään, mistä nestettä olisi voinut vuotaa. Alhaalta kun katsoi niin näkyi pari jotain letkua, mitkä olivat märkiä, mutta niistäkään ei osannut sanoa oliko niistä vuotanut vai oliko niiden yläpuolella vuoto.
Pistin auton käymään ja väänsin rattia puolelta toiselle, jolloin sain sen pahan äänen palaamaan entistä kovempana. Ajoin autoa edestakaisin ja totesin, että sitä nestettä vuotaa erityisen paljon jos paljon kääntelee. Lisäksi täyttöpurkissa oleva neste on aivan vaahtona!
Voipi tosiaan olla, että siellä on alkuperäiset nesteet ja ne on tämän kaiken takana. Mistä tuon systeemin voi tyhjentää ja paljonko sinne menee uutta nestettä? Ohjekirja ei sanonut asiasta mitään.
Siellä on nyt niin kylmä, etten lähtenyt purkamaan mitään. Pakko kait ajaa nyt vaan varanesteet mukana ja odotella kevättä. Lisäksi löysin nipun uusia murheita.
Saab 9-5 SE 2.3t Hirsch -00 (Perheauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Mitsubishi Eclipse 2.0 -97 (Harrasteauto)
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Mitä öljyä lisäsit? Motonetistä ei Saabin omaa öljyä ainakaan saa.
Alkuperäinen on ruskeaa lian vaikutuksesta, alunperin se on ollut kellertävää ja nykyään myytävä synteettinen öljy on vihreää. Omaan vaihdoin konerempan yhteydessä vihreät synteettiset kun säiliö tyhjeni, vanhojen mineraalien tilalle. Hyvin toimii tehostin kuten toimi ennen remppaakin.
Jos pumpun imupuolella on vuotoa niin neste vaahtoutuu hyvin äkkiä ja pumppu alkaa kavitoimaan, silloin voi myös sylkäistä öljyt pihalle. Todella väärä öljykin voi moista aiheuttaa mutta koska vika oli jo ennestään niin ei liene siitä kyse.
Alkuperäinen on ruskeaa lian vaikutuksesta, alunperin se on ollut kellertävää ja nykyään myytävä synteettinen öljy on vihreää. Omaan vaihdoin konerempan yhteydessä vihreät synteettiset kun säiliö tyhjeni, vanhojen mineraalien tilalle. Hyvin toimii tehostin kuten toimi ennen remppaakin.
Jos pumpun imupuolella on vuotoa niin neste vaahtoutuu hyvin äkkiä ja pumppu alkaa kavitoimaan, silloin voi myös sylkäistä öljyt pihalle. Todella väärä öljykin voi moista aiheuttaa mutta koska vika oli jo ennestään niin ei liene siitä kyse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Juu, nykyään myyvät M99 autoon(kin) tuota vihreetä tehostinnestettä. Helpoimmin ölpät vaihtaa imemällä tehostimen säiliöstä. Tosin vaihto pitää tehdä n. 3 kertaa, että suurin osa vanhasta kurasta poistuu systeemistä. Kerralla vaihtuu n. 0,2litraa nestettä pelkästään säiliöstä imemällä, marmoritiskiltä saa litran purkkeja. Tokkiinsa joka imun jälkeen siis täyttö, käynnistys, ratin kääntelyä useampi kerta laidasta laitaan, imemällä säiliön tyhjäys jne.jcarlson kirjoitti:Mitä öljyä lisäsit? Motonetistä ei Saabin omaa öljyä ainakaan saa.
Alkuperäinen on ruskeaa lian vaikutuksesta, alunperin se on ollut kellertävää ja nykyään myytävä synteettinen öljy on vihreää. Omaan vaihdoin konerempan yhteydessä vihreät synteettiset kun säiliö tyhjeni, vanhojen mineraalien tilalle. Hyvin toimii tehostin kuten toimi ennen remppaakin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Meinasivat ensin myydä merkkiliikkeestä ATF:ää mutta sitä en hyväksynyt joten vihreää öljyä tuli sitten lopulta, keltaista ei saa enää.
Omassa tyhjeni säiliön lisäksi pumppu kun kävi irti eli järjestelmään jäi se mitä tangossa ja paineletkuissa on. Ei ilmeisesti paljoa koska säiliöön sai kaataa muistaakseni reilu puoli litraa rempan jälkeen öljyä. Vanhaa siis jonkin verran jäi sekaan mutta kun olen muutaman kerran tarkistanut niin ei ole muodostanut vaahtoa ja on toiminut hienosti joten ainakaan tuollainen sekoitussuhde ei ole mikään ongelma.
Omassa tyhjeni säiliön lisäksi pumppu kun kävi irti eli järjestelmään jäi se mitä tangossa ja paineletkuissa on. Ei ilmeisesti paljoa koska säiliöön sai kaataa muistaakseni reilu puoli litraa rempan jälkeen öljyä. Vanhaa siis jonkin verran jäi sekaan mutta kun olen muutaman kerran tarkistanut niin ei ole muodostanut vaahtoa ja on toiminut hienosti joten ainakaan tuollainen sekoitussuhde ei ole mikään ongelma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ohjaustehostin antamassa periksi
Multa vuoti kerran ohjaustehostimen nesteet pihalle lähellä pumppua olevasta letkuliitoksesta. Kierreliitos oli jostain syystä löystynyt (oli juuri ollut keulakorjauksessa
).
Eikös sen järjestelmän saisi täysin tyhjäksi tuota kautta?

Eikös sen järjestelmän saisi täysin tyhjäksi tuota kautta?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower