lämmin ilma hukassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

moniurahihna vaihdettiin korjaamolla eikä sen jälkeen puhalla lämmintä ilmaa..
haaleaa puhaltaa, lämpömittari näyttää normaalia ja vesipumppu ilmeisesti pyörii koska autolla ajettu rempan jälkeen jo n.20km(ja käytetty vartti) eikä ilmeisesti ainakaan vielä kansi ole paukahtanut.. eikä painetta syylärissä tms.???
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

lisäkysymys:voiko hihnan asentaa väärin niin että vesipumppu pyörii väärinpäin?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja oju »

Luultavasti ei liity hihnan vaihtoon mitenkään
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=91743
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kalibroi ACC (paina yhtäaikaa Auto ja OFF nappeja panelista), saattaa alkaa sillä pelaamaan ja näet ainakin onko vikakoodeja. Kalibrointi pitäisi aina tehdä kun akun piuha irrotetaan, jos ovat vaikka pajalla piuhan irrottaneet remmiä vaihtaessaan...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
jerryJP
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Tammi 19, 2010 21:46

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja jerryJP »

Saman tehnyt mulle 2 kertaa tänä talvena, perjantaina viimeksi.
Ajoin 50 km mutta ei lämmennyt. SEuraavana päivän sitten kyllä. Ja mitään en kalibroinut. Oli muuten tota ennen Check Engine -valon ihmettelyssä huollossa.
Mikko9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 15:42
Paikkakunta: Oulu

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Mikko9-5 »

Itsellä on 98 2.3t joka puhaltaa lämmintä ilmaa vain vänkärille vaikka ajelee kuin paljon.. varsinki jalat jäätyy.. kalibrointi näyttää ensin nollaa mut just ennen palautumista näyttää 01 ja 08, et missä vois olla vika.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tyyppivika, kuskinpuolella säätöläppä irti akselista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Itsekin eilen korjailin omasta sabasta tuon kuskin puoleisen säätöläpän akselin takaisin ruotuun. Ilman tätä foorumia olisi kyllä saanut vikaa ihmetellä tovin, joten kiitosta vaan kaikille kaikesta :wink:

Aivan loistava foorumi! 8)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mikko9-5 kirjoitti:Itsellä on 98 2.3t joka puhaltaa lämmintä ilmaa vain vänkärille vaikka ajelee kuin paljon.. varsinki jalat jäätyy.. kalibrointi näyttää ensin nollaa mut just ennen palautumista näyttää 01 ja 08, et missä vois olla vika.

Eli "diagnoostikka" on havainnut vikojen määräksi 1kpl, ja se on 08, eli se kuskin jalkatilan lämmönsäädön läppämoottori/sen akseli.
Eli karkeasti veikaten, jos se noin 20e maksava muovinen, rimpulamallinen rajoitinkappale on rikkipoikki, niin sitten moottorin akseli on päässyt menemään liian pitkälle (ja se pitää joka tapauksessa työntää takaisin sisään, tai sitten hankkia tilalle noin 100e maksava uusi moottori), ja rikkonut sitten samalla sen ihmeellisen kummallisen muotoisen akselin:
Eli tuon:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml
Tuon hajonneen alkupätkän tilalle:
http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml

Kysy V.J.S.:ltä ohjeita tuon paikallelykkäämiseen, siitä kun itse korjasin tuon, on kulunut jo pian 5 vuotta, enkä muista miten se meni tarkasti, joka tapauksessa omastani oli poikki akseli tuolta kauempaakin, eli tuo koko pönttö vaati kirurgisen toimenpiteen (kylmästi halki sahalla), sen lisäksi kun piti purkaa lähes koko kojelauta pois... eli ei kannata ainakaan itse katkaista tuota loppuakselia :)


Mutta Ville osannee antaa tarkat ohjeet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Mutta Ville osannee antaa tarkat ohjeet.
Lahelan fiiattimiehet siellä taas ulkoistaa hommia muiden vastuulle :D :wink:

Jep, eli vika 08 on tuon läppämoottorin vikakoodi, moottoriin pääsee käsiksi kuskin jalkatilasta. Kuvalliset ohjeet:
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

Kun saat moottorin esiin, niin tsekkaa se stopparivipu ekaksi. Jos se on OK, niin koita kurkkia ao. kuvan akselin kunto:
Kuva

Jos ei heti löydy vikaa (99% varmasti se kyllä löytyy, eli hajonnut stopparivipu tai tuo akseli), niin vivuston toiminnan verifiointi on helppoa: auto käyntiin, selälleen röhnöttämään epämukavasti kuskin jalkatilaan katse ylöspäin sinne vivuston suuntaan ja eikun säätelet ACC:lta lämpötilaa minimistä maksimiin ja seurailet vivuston/läpän reagointia. Viimeistään tässä vaiheessa näkee mistä homma kanittaa.

PCS:ltä tilaat sitten tuon alumiinisen korjausakselin, jonka mukana tulee myös asennusohjeet. HUOMHUOM, akselin pitää olla poikki nimenomaan yo. kuvan mukaisesti, jos on poikki vasemmalta "lieriöön" liittyvästä kohtaa, ei korjausakseli auta mitään.
Hajonneen akselin jämien kaivaminen tuolta "kotelosta" on hiukan ikävää, mutta esim. pienet sivuleikkuripihdit avuksi ja raakasti vaan akselia muruiksi, kunnes se mahtuu pois tieltä. Sitten vaan hivuttelet korjausakselin paikoilleen mukana tulleiden ohjeiden avulla (moottorin akseli pitää kääntää oikeaan asentoon ja tukea hieman tuota "lieriötä" kun akselia painaa paikalleen).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mikko9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 15:42
Paikkakunta: Oulu

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Mikko9-5 »

V.J.S kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Mutta Ville osannee antaa tarkat ohjeet.
Lahelan fiiattimiehet siellä taas ulkoistaa hommia muiden vastuulle :D :wink:

Jep, eli vika 08 on tuon läppämoottorin vikakoodi, moottoriin pääsee käsiksi kuskin jalkatilasta. Kuvalliset ohjeet:
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

Kun saat moottorin esiin, niin tsekkaa se stopparivipu ekaksi. Jos se on OK, niin koita kurkkia ao. kuvan akselin kunto:
Kuva

Jos ei heti löydy vikaa (99% varmasti se kyllä löytyy, eli hajonnut stopparivipu tai tuo akseli), niin vivuston toiminnan verifiointi on helppoa: auto käyntiin, selälleen röhnöttämään epämukavasti kuskin jalkatilaan katse ylöspäin sinne vivuston suuntaan ja eikun säätelet ACC:lta lämpötilaa minimistä maksimiin ja seurailet vivuston/läpän reagointia. Viimeistään tässä vaiheessa näkee mistä homma kanittaa.

PCS:ltä tilaat sitten tuon alumiinisen korjausakselin, jonka mukana tulee myös asennusohjeet. HUOMHUOM, akselin pitää olla poikki nimenomaan yo. kuvan mukaisesti, jos on poikki vasemmalta "lieriöön" liittyvästä kohtaa, ei korjausakseli auta mitään.
Hajonneen akselin jämien kaivaminen tuolta "kotelosta" on hiukan ikävää, mutta esim. pienet sivuleikkuripihdit avuksi ja raakasti vaan akselia muruiksi, kunnes se mahtuu pois tieltä. Sitten vaan hivuttelet korjausakselin paikoilleen mukana tulleiden ohjeiden avulla (moottorin akseli pitää kääntää oikeaan asentoon ja tukea hieman tuota "lieriötä" kun akselia painaa paikalleen).




Onko kyseisessä kuvasssa sininen akseli sama kuin nuissa ohjeissa oleva keltainen?
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... emoved.jpg

Ja osaatko osan tarkkaa nimeä sanoa?:) et osais sitte oikean palikan hommata.. näyttäis vaan olevan ton keltasen osan vaihto pikkusen työläämpää näin alottelijan mielestä...
vai onko kohta helpompaa vaihtaa koko moottori?
Mikko9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 15:42
Paikkakunta: Oulu

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Mikko9-5 »

V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuo on juurikin sama kun postaamani "violetti" akseli. Muutoinkin hyviä uutisia, akselisi on juuri "oikeasta" kohtaa poikki :D
Eli PCS:ltä (ProCar Service Jyväskylä) vaan tilaamaan alumiinista korjausakselia (Speedparts osanro 10,4701, http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... aket.shtml) .

Aiemmin postaamani ohjeet akselin paikalleen laittoon tuossa ylempänä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mikko9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 15:42
Paikkakunta: Oulu

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Mikko9-5 »

Kiitoksia nopeasta vastauksesta:) täytyy kyllä sanua et onpa vaan nopeaa toimintaa, MAHTAVA FOORUMI!!!!!
laitoinki just pcs:lle mailia siitä osasta, varmaanki ottavat huomenna yhteyttä, hope so...
Mikko9-5
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Pe Tammi 22, 2010 15:42
Paikkakunta: Oulu

Re: lämmin ilma hukassa

Viesti Kirjoittaja Mikko9-5 »

Noonnii, nyt on onkelma korjattu ja kuskin jalat ei ennää jäädä vaan paistuu samalla lailla ku vänkärilläki:)
oli nopea toimitus pcs:llä, päivässä tuli osa.
Vastaa Viestiin