9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nrissanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Elo 20, 2014 21:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja nrissanen »

Ite kohtuullisen uutena Saabistina sanoisin, että se ei ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa. Mitä olen seurannut niin taitaa :saab: olla aika vaikea myytävä sehän ei tietenkään ole itselläkään ajankohtainen aikoihin mutta kumminkin. Eli kannattaa varmasti vertailla eikä maksaa liikaa tässä maailman taloudellisessa tilanteessa varsinkaan, koska autoja on joka paikka täynnä. Muutenhan tuo tosiaan näyttää siistiltä. Auto on vanha joten tietyt osat varmasti tulevat tiensä päähän, mutta korjattavissa kuten ylempänä lukikin. Ite pidän hyvänä tätä vanhempaa mallia muutama esimerkki: umpioiden lasit lasia (uudemmissa muovia) valoteho suht hyvä, esim. pyöränlaakerin voi vaihtoo erikseen (uudemmissa koko napa-asetelma) eli jonkin verran halvempi korjailla. Laatikon toimintaa kannattaa huomioida, että ei pahemmin nykäise kun vaihtaa. Kannattaa käydä ajamassa autoa ja jos saa hinnan kohilleen ei muuta kun ostaa pois.
# 6474
9-5 SE 2.3t -99
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja jameli »

MUOKATTU KUN LUETTU TARKEMMIN, kyseessä siis -00 Aero 150tkm

Kytkin - se on lähes valmis vaihdettavaksi. Orjasylinterin ja nesteiden kanssa 500eur.

Jarrut alkavat olemaan vaihtoa vaille valmiit, levyt, palat ja litkut n. 600eur.

Alusta on vainaa, jouset, iskarit, puslat yms. 1.100eur.

Jakopää alkaa olla venynyt elämänsä ehtoo puolelle. Nyt halba n. 300eur.

Pakin synkronointi alkaa pian kiukuttelemaan, tosin onneksi juuri nyt tuohon saa uusia manuaaliaskeja 1.000eur hintaan.

Jotain muuta pientä menee noin 1.000 - 2.000eur arvosta (letkuja konehuoneeseen, takaiskuja, valovalvontarele, käsijarruvaijeri, peräkontin johtosarja, ILMAMASSAMITTARI, di-kasetti, bensapumppu, tiivisteitä, kannen pultit, huohotuspäivitys, pikkupolttimoita kytkimiin, sid-näytön pikselien fiksaus, ilmastoinnin fiksaukset, perushuoltoa, suodattimia, tulppia, polttimoita ja softaus. Melko varmasti myös pakoputki n. 700eur on pian entinen... Vähän pyöränsuuntausta ja uusia vanteita ja jo on sinulla autoa pitkäksi aikaa. Pieniä alkavia ruostevikoja kannattaa korjauttaa takalokasuojien etuosista myös.

Kyseessä siis osien hintoja, valitettavasti töiden osuuksia en osaa arvioida, niistä on maksettu aina kalleimman mukaan ;) Eli kun autoa varten pitää jemmatilillä 5.000eur niin hyvin sillä ajelee.
__________________
Harrastus tauolla.
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Kyseisen yksilön kanssa kannattaa ylläolevien lisäksi huomioida vielä:
Kyseessä liikkeen "vaihtohinta" l. muutaman satasen saa tingattua ilman vaihtoautoa
Mukaan kuuluu vain 1 rengassarja jotka on kitkat (muistaakseni), tähän kannattaa puhua joko talvi/kesänakit mukaan jos ei omista varastoista löydy ylimääräisiä.

Ja täytyy kyllä sanoa että ei kauhean luotettavaa kuvaa 9-5 luotettavuudesta tule ainakaan
tätä forumia lukiessa ja eritoten tätä ja omaa ostaako vai eikö ostaa ketjua :wink:

Ja kyseinen pirssihän on sitten automaatilla.

P.S. Toki melkein auton kuin auton kanssa saa olla vähintään se ylimääräinen touhutonni.

EDIT: Kyseinen yksilö oli itselläkin kiikarissa mutta jäi nyt tällä kertaa hakematta....
Jos päädyt kaupoille asti niin käyttökokemukset kiinnostaisi.
Viimeksi muokannut Seppo Hovi, Pe Tammi 23, 2015 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja pela »

heh
Sanoisin että foorumia lukemalla syntyy Sabasta rehellinen ja realistinen kuva. Ja apua ja neuvoja saa sellaisella nopeudella ettei sormi jää kokemattomallakaan suuhun.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Femma on yksi parhaista vaihtoehdoista TEE SE Itse kavereille ...

- halvat osat ja helppo osien saatavuus
- ohjeita netissä vähintäänkin riittävästi ...
- ei tarvitse erikoisia (kalliita) työkaluja.
- "suomen kielisyys" ts. kaikkea löytyy omalla äidinkielellä mitä tee se itse kaverit tarvitsevat pärjätäkseen ... WIS, EPC, jne.
- jos kokee tarvitsevansa testeriä niin niitäkin löytyy ... suomenkielisestä esim. autocom (kiinan kopiona edullinen ja riittävän kattava)

Tuossa nyt muutama pointti mitä tuli pikaisesti mieleen.

Mutta jos tuntuu siltä että auton huoltaminen ja korjaaminen ei ole itselle se tärkein asia maailmassa niin rahalla noistakin asioista selviää ...

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Juuri näin. Missä muussa autossa vaihdat esimerkiksi kampiakselin stefan ja öljypumpun kannen tiivisteen puolessa tunnissa. Lukuunottamatta muita remontteja joita monet pelkäävät kun eivät tunne autoa. Iskunvaimentimet ja jouset taakse 0,5h/puoli jne jne.
Osta ranskis tai saman ikäinen Opel, tai vaikkapa VW automaattilaatikolla niin opit mitä remontit maksaa . Ja mihin muuhun autoon on saatavana yhtä helposti ja halvalla tehoa lisää, ja samalla etanolin käyvyys. Haukkukaa jos haluatte mutta Saabissa saa rahoille parhaiten ajomukavuutta, varusteita, tehoa ja näköä. Kaikista autoista tulee jossain vaiheessa Opel, mutta Saab pysyy Saabina :D
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika fakiiri saa olla että tässä onnistuu

Iskunvaimentimet ja jouset taakse 0,5h/puoli

jos iskari ja jousi on eri paketissa eikä omista jousipuristimia. :D :D
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja akyttala »

9-3 lisäksi alkoi 9-5 kiinnostamaan. Budjetin mukaiset autot ovat jossain välillä 98-00 ja 300-400tkm. Onko tuommoset jo ihan loppu? Bensakoneinen, manuaali ja sedan pitäisi olla. Voisi kuvitella, että turbo ainakin on tuommosilla kilometreillä jo väljistynyt? Entä jakopää? Muutoin kone varmaan kestää..? Entä laatikko, pyöränlaakerit jne, onko jo pian tiensä päässä, kun 400tkm lähestyy? 99/OG-satkuja on ollut yli 400tkm ajettuina ja toimivat edelleen kuin ihmisen mieli, muttei 9-5 varmaan ole enää yhtä hyvä?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minä olen tietysti huono puhumaan paljon ajetun femman ostosta, kun ekalla oli ostohetkellä ajettu 201tkm ja tällä nykyiselläkin vain 176tkm. Kuitenkin tässä on kymmenes vuosi femman omistajana menossa, niin ehkä jotain ajatusta on asiasta kehittynyt.

No siis hyvin pidettynähän tommonen paljon ajettu femma voi olla ostajalle oikein oivallinen laite. Edellinen omistaja on juuri sopivasti vaihtanut niitä ajan oloon kypsähtäneitä kalliita komponentteja ja lopulta kyllästynyt autoon. Sinne on ehditty vaihtaa turbo, uusi tuulilasi, sytytyskasetti, kaasuläppäkotelo, päivitetty biopoweriksi ja sen myötä vaihdettu uusi kytkin, ehkä jopa koko moottori on voitu vaihtaa uuteen. Sitten tulee se peloton saabisti joka ostaa 400tkm ajetun femman ja ihmettelee miksi tämä auto oli niin edullisesti myytävänä. Hän sitten ajelee vielä pitkät pätkät tavanomaisia osia vaihtaen ja ruosteita hitsaillen&maalaillen.

Pahimmillaanhan homma voi mennä niin että ostat auton ja moottori possahtaa muuttaen itsensä romuraudaksi. Lähde sitten ostamaan tonnin Saabiin moottoria...

Kysymistäsi osista turbo esim. voi olla jo vaihdettu aiemman omistajan toimesta Mitsuksi. Mitsu kestää ajoa tiedettävästi yli 300tkm ennen huoltotarvetta, eli siihen tuskin tarvitsee puuttua. Pyöränlaakerithan voi olla jo kertaalleen vaihdettu. Esim. meidän ex femmassa ne oli vaihdettu jo 165tkm kohdilla. Minä en niitä joutunut vielä vaihtamaan, vaikka myydessä oli mittarissa 325tkm. Jakopääkin on semmonen mysteeri, kun toisissa se on ihan loppu 160tkm ajettuna (niinkuin minun kolkissa oli) ja toisaalta on voitu ajaa yli 300tkm ilman mitään murheita. Ei voi tietää...

Enpä uskaltaisi 99/og900 lähteä vertaamaan. Edelleenkin jos olisi tonni rahaa ja pitäisi ostaa Saab, ostaisin og900:n ennemmin kuin 9-5:n jos on tarkoitus päästä paikasta a paikkaan b kohtuullisilla kuluilla. Jos taasen mukavuutta painottaa, arvostaa automaatti-ilmastointia ja tilavaa matkustamoa, onhan 9-5 ihan eri planeetalta johonkin klassikko Saabiin verrattuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Omassa (376 tkm) on alkuperäinen jakopää, pyöränlaakerit, ilmeisesti myös kytkin. Vaihteisto 300 tkm ajettu ja ääntää hiukan viimeiset 100 tkm. Laatikkoa oli takuuaikana yritetty korjata (ilmeiśesti oli äännellyt melkein uutena), korjauksen jälkeen äänsi enemmän ja vaihdettiin takuuseen. Vaihtamaan on ehditty sytkäkasetit, bensapumput, kaasuläppäkotelo, lista huoltokohteista on pitkä. Alkuperäinen Garrettikaan ei ollut vielä ihan rikki, kun noin 300 tkm kohdilla vaihdoin. Toki olen ehkä ottanut sellaisen ajotavan, joka ei aktiivisesti pyri vanhaa autoa rikkomaan, vaikka kyllä ajelen etanolilla ja tehoakin on vähän lisätty

Kokonaisuutenaan toi oma on yllättävänkin luotettava ja mukava peli, vaikka hintaluokka tuommoiselle lienee tonnin suuruusluokkaa. Itse en kyllä enää og900-linjalle lähtisi, vaan etsisin edullisen ysiviitosen joltakulta, joka on tehnyt sitä huoltoa siihen autoonsa ja osaa kertoa, mitä masiinaan tehty. En kyllä pysty keksimään, millä autolla olisi paljon halvemmalla ajanut kuusi vuotta. Ei tuommoiset uusia ole, mutta ei ne nyt mitään loppuunajettujakaan ole, kũn hyvän yksilön hakee. Kestävin auto tuo on, mitä mulla on ollut ajossa. Ehkä vapari-og900 oli samaa luokkaa mitä nyt viat oli vähän erityylisiä ja auto kokonaisuutena toki paljon yksinkertaisempi.

Taitaa sitä olla "pakko" vielä itsekin yksi saabi hankkia, kun vielä niitä löytyy hyviä käytettynä. Tosin itse otan parisataa pois kilometreistä sitä viimeistä(?) hakiessa, niin huristaa julmetun pitkään, jos nyt ei verottaja tule hulluksi päästöpohjaisten käyttömaksujen tms. kanssa.

E
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Hei,

Harkitsen vakavissani Saabistiksi ryhtymistä ja tähtäimessä olisi vähän otsikkoa uudempi Saappi. Tarkalleen ottaen tällainen yksilö: http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=11&w=1

SID näyttää olevan sotkuinen mutta siitä ilmeisesti selviää varsin pienellä askartelulla.

Tuleeko kokeneille Saabisteille mieleen jotain vaaranmerkkejä mitä pitäisi miettiä ja kysellä? Keskustelun alkuosan jo lueskelinkin, eli öljyvuodot ja savutukset nyt ainakin. Jakopään remontista on foorumilla liikkunut hintoja 300-2000€, oletan että ihan samoja asioita ei tehdä näillä hinnoilla?
Vastaa Viestiin