Vaihdevivun välys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tami kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Säätö meni ekalla yrityksellä kohdalleen. Kaikki vaihteet löytyy ja 2-vaihde ei potki pois, vaan menee joka kerta nätisti päälle. Vaikuttaa siltä että aiemmin vastaan hangoitellut pakkivaihdekin menee nyt paremmin päälle.
Teitkö säädön tuon yllä olevan kommentin vinkin mukaan eli hieman kolmoselle päin ja vasemmalle työntäen keppiä ? Itse säädin tuon mukaan ja tulos oli että kaikki muut vaihteet paitsi vitonen menee iisisti sisään. Joutuu hieman heiluttamaan keppiä ja hakemaan niin menee paikalleen. WIS ei muuten kerro mitään kepin pienestä vääntelystä mihinkään suuntaan säädön yhteydessä. Täytyy varmaan kokeilla uudestaan säätää.
Isäukko oli kabiinissa ja sanoin ohjeeksi että yritä pitää välykset keskellä. En nimittäin omista sitä virallista kohdistustappia tuonne kabiinin puoleiseen lukitusreikään. Senverta kokeilin että 5mm pora on väljä ja 5.5mm ei mene. Kokeilin vaikka mitä siihen tapiksi ja lopulta päädyin laittamaan reikään pienimmän välyksen tarjoavaan ristipääruuvimeisseliin. Vaihteiston puolelle kävi 4,5mm kuusiokoloavain napakimmin (ihan oikeesti tommonen kummajainen löytyi yhdestä avainsarjastani). Jotenkin turhauttavaa, kun ei ole voineet Saabilla laittaa tuon kohdistustapin kooksi jotakin tasamilliä. :(
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja tami »

Mertmi kirjoitti:...
Minä käytin 3mm kuusiokoloja ja oli aika holoja reikiin. Säädetään uudestaan isommilla tapeilla. Kiitos vinkeistä. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tami kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:...
Minä käytin 3mm kuusiokoloja ja oli aika holoja reikiin. Säädetään uudestaan isommilla tapeilla. Kiitos vinkeistä. :)
Toivotaan parempaa menestystä. Välys kabiinin keskitysreiässä herätti itsellä jo melkoista epävarmuutta onnistumisen suhteen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hei, OG95 mahdollisesti kiikarissa, mutta soppakauhamainen vaihteensiirrin ihmetyttää. Yleensä ongelma on vaijerilla varustetuissa autoissa, mutta femmassahan siirtotangot.

Mitä keinoja on parantaa og9-5 vaihteensiirron tuntumaa? Oletetaan, että pallonivel on jämpti. Voiko jotain puslia vaihtamalla parantaa touchia ja kuinka paljon?
EX: 9³SS BioPower
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Termos »

jusahh kirjoitti:Oletetaan, että pallonivel on jämpti. Voiko jotain puslia vaihtamalla parantaa touchia ja kuinka paljon?
Tuo oletus on ristiriidassa kysymyksen kanssa :D
Jos keppi on mallia puurokauha, niin vipuhässäkkä on väljä. Tuo uudempi -04 => vivusto tuntuu olevan kestävyydeltään heikompi, kuin edeltävä versio. -06 Aerossa tuo oli vaihtokunnossa 150tkm ajettuna.

Maptunilla on laakeripronssista sorvattu puslasarja tarjolla tuohon uudempaan vivustoon:
https://www.maptunparts.fi/vaihteisto-j ... 04-10.html
On taatusti tiukemmat kuin originaalit muovipuslat, mutta jotain resonointia voi esiintyä vaihdekepin tienoilla noilla :lol:

Lahjoitin oman väljän vivuston nimimerkille Nxi, kun hän ilmaisi kiinnostuksensa sorvauttaa ko. puslia Maptunin hintoja edullisemmin. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8#p1044568
Toistaiseksi ei ole kuulunut mitään asian tiimoilta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kiitos vinkistä. Kysymyksellä tarkoitin että onko vivustosta mahdollista saada oikeasti jämpti.Pallonivelestähän se ei jää kiinni jos se on kunnossa. Homman voi pilata juuri tuommoiset kumipuslat ja hyvä että löytyy upgradeja.
Missä tuo väljistyvä ja ilm. ei korjattavissa oleva pallonivel on? Miten välistymistä voisi ehkäistä?
EX: 9³SS BioPower
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Se kepin juuressa olevan pallon kiinnitys voi ihan hyvin olla rikki poikki. Ne vivuston pienet pallonivelet ei käsittääkseni juuri ole ongelma. Mutta ne isommat muovipuslat taas on..

Sitten se irtovivusto minkä sain niin on tosiaan erilainen niinkuin sitä epäiltiinkin, mutta vasta kun se jo oli minulla :) vaihtuu ilmeisesti 03-04 ja mulla on -03 malli. Sitten meni into selvittää että onko nuo puslat silti samat, ehkä ei kun maptun myy niitä vain 04-10 sopivina.

Edittiä: niin ja ne pienemmät puslat ei ole edes vaihdettavissa. Nuo isommat laatikon puolen on taas jännästi väljiä myös ulkokehältä missä on vain rivoitus.

Kaikkia mittojakaan tuosta ei saa kun se yksi tanko on siellä vaihteistossa :)
* 9-5 Aero MY03 *
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Se oli harmillinen homma, kun mun ja remonttipajan aikataulut eivät osuneet yksiin, että oltaisiin tehty remppa noilla Maptunin puslilla (ja otettu niiden mitat talteen). Autoa noutaessa paljastui, että remontin tehneellä yrittäjällä ois vielä ollut sorvikin kotitallissa :evil:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Onkohan tuohon vanhempaan versioon nyt olemassa mitään "korjaussarjaa"? Vai onko ainoa tuo Maptun, joka on tuohon -04 eteenpäin?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Tuli tuollainen vanhanmallinen vivusto korjailtua nyt omaan.

Tällä hetkellä vivusto vielä turhan jäykkä, sivuttaissuunnassa ei keskitä täysin itsestään, alla olevia mittoja voi siis ehkä tuon sisähalkaisijan osalta muutaman millin sadasosan kutistaa, jotta tulee hyvä. Toinenkin vivusto pöydällä menossa purkuun, todennäköisesti siihen vähän eri mitoilla puslat sitten.

Mutta siis lyhyesti; puretaan vivusto ja vanhojen muovisten, vain molemmissa päissä olevien, puslien tilalle uudet mittojen mukaan sorvatut pitkät helat.

Itsellä nyt POM-tangosta (http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/pom.html) tehdyt puslat. Aluksi oli nylonista (http://www.tuotteet.vink.fi/tuotteet/pa.html) tarkoitus tehdä, mutta muovikauppias mainitsi, että nylon saattaa paisua kastuessaan.

Mitat (huom. ei parhaat mahdolliset, mutta toimiviksi todetut)
1) 14,75 x 19,00 x 53,12
2) 19,75 x 24,00 x 53,12

Luultavasti 15mm ja 20mm sisämitalla voisi tulla sopivan löysä.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Routa »

Jokos on Miikka parhaat mitat löytänyt?
Viimeksi muokannut Routa, Su Huhti 10, 2016 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Veketti
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Heinä 22, 2013 20:58

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Veketti »

Onko noi vaihdettavat puslat tuossa -04 eteenpäin olevassa konehuoneen puolella vai kepin alla kabiinissa? Mitenkäs puslien vaihto, pitääkö säätää vivusto uudestaan vai saako asetettua samalle paikalle ilman säätöä? Mietin, jos varuiksi sorvailis pommista uudet puslat.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Routa kirjoitti:Jokos on Miikka pahaat mitat löytänyt?
Noihin ekoihin kehitysversioihin ollut ihan tyytyväinen. Sen verran väljentyneet, että keppi palaa ihan nätisti keskelle ja tuntuu ainakin omaan räpylään sopivalta pykällellä suuntaan jos toiseenkin.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Routa »

2002 Aero femman pakkiongelmaa lähdettiin ratkaisemaan tuolla vaihdevivusto vaihdolla. Uusi käytetty (32tkm) osa löytyikin helposti ruottinmaalta bildelsbasen -sivuston kautta. Osanumerot kummastuttivat, koska google osasi kertoa, että alkuperäinen osanumero on 4578282 ja uusi osa oli numerolla 4578290, joka kuitenkin löytyi sivustolta tuolla 282-loppuisen osan haulla. Soitto myyjälle, kuulemma sopii.

Kusti polkutti osan perille ja sehän oli siisti ja välyksetön (osa siis :lol: ). Sitten paikallaan oleva vivusto irti ja yllätyshän oli että sekin oli numeroltaan tuo 290 -loppuinen. Mitään tietoa ei ole, että vivusto olisi joskus autoon vaihdettu. Lisäksi se oli erilainen mitä tämä tilattu samannumeroinen osa. Moottorirunkoon kiinnituleva palloniveltanko oli eri paikassa, eri pituinen, ja osan iso muovirunko oli erilainen. Lähempi tarkastelu paljasti, että vanhan osan alumiinirunkoon oli tehty reikä ja 8mm kierteet tuolle runkoon kiinnitulevalle tangolle.

Sama ratkaisu sitten tilattuun osaan ja vanhasta oikeanpituinen palloniveltanko tilalle ja osa paikalleen. Sinnehän se sitten sopi ja vaihdekepin toiminta jämäköityi huomattavasti.

Tietääkö joku että mikä homma nuitten osanumeroitten kanssa on?
Itse pakkiongelma ei kuitenkaan poistunut, joten varmaan sitten ranetetaan kytkintä seuraavaksi...
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mikäs sulla siinä pakissa oli vikana? Kytkeytyminenkö? On nimittäin tuon vivuston säätö vähän prkl tarkkaa hommaa. Pari kolme kertaa piti ottaa uusiksi, että kaikki pykälät menee paikoilleen äheltämättä. Millin siirto tuntui jo liioittelulta :lol:. Kärsivällisyyttä, niin ehkä se löytyy.

Onkos laatikon öljyt koska vaihdettu?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin