Vaihdevivun välys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mistähän johtuu vaihdekepin heiluminen/välys, myös 2vaihde hyppii pois päältä kovilla pakkasilla, mutta kun autolla ajaa vähän matkaa niin vaihteet toimii normaalisti. Voisiko vaihteen hyppiminen johtua tuosta vaihdevivun välyksestä (eli keppi menee rajaan asti mutta siirtäjä ym. on niin jäässä että vaihde ei mene päälle), ja olisiko tämä osa nro.14 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2443387.jpg oikea korjaus vaivaan vai pitäisikö siihen vaihtaa myös tuo pallokuppi hässäkkä?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.

Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.

Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
Jeps, täytyy tutkia tuo pallonivel hässäkkä. Tuo 2vaihde hyppi pois päältä jo viime talvena mutta vain muutaman kerran. Voisihan nuo säädöt kyllä myös tarkastaa, mutta tuon kepin välys kyllä ottaa pannuun niin että voisi kyllä kysyä että mitä maksaa uusi nivelistö jos sen kepin heilumisen saisi sillä pois :x
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti: vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman.
Säätö-ongelmasta voisi siis olla kyse kun sama vika alkoi ilmetä vaihteiston irrotuskiinnityksen jälkeen. Epäilin tosin akun alla olevaa tukikumia koska kakkonen tipahtaa pois jos kytkin pohjassa kääntää jyrkästi vasemmalle. Uusi kumi on jo hyllyssä odottamassa vaihtoa. Etummainen momenttituki vaihdettu.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
erkki.pyyhtinen
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja erkki.pyyhtinen »

Jopa lämmitti mieltäni kovasti tuo tieto, että muillakin on ollut vikaa vaihdelaatikossa. Meidän 9-5 hyppii 2-vaihde ja joskus myös 4-vaihde päältä pois pakkaskelillä. Pakkasta enemmän kuin 10 astetta. Saab 9-5 2,0t vm. 2005 ajettu 350tkm.
Nyt olis hyvä saada lisää tietoa ko. jutusta. Huollossa tyrkytettiin uutta vaihdelaatikkoa, voihan nenä ja se maksaa!! :(
Nyt jos sais jollain konstilla yhteystietoja että pääsis esim. soittamaan ko. asiasta.
T. Erkki
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

erkki.pyyhtinen kirjoitti:Jopa lämmitti mieltäni kovasti tuo tieto, että muillakin on ollut vikaa vaihdelaatikossa. Meidän 9-5 hyppii 2-vaihde ja joskus myös 4-vaihde päältä pois pakkaskelillä. Pakkasta enemmän kuin 10 astetta. Saab 9-5 2,0t vm. 2005 ajettu 350tkm.
Nyt olis hyvä saada lisää tietoa ko. jutusta. Huollossa tyrkytettiin uutta vaihdelaatikkoa, voihan nenä ja se maksaa!! :(
Nyt jos sais jollain konstilla yhteystietoja että pääsis esim. soittamaan ko. asiasta.
T. Erkki
Jos myös tuo 4vaihde hyppii niin veikkaan että vika on tuossa vaihdevivun säädöissä. Mutta myös uudet öljyt auttaa, sekä sen laatikon "vääntö"tuen pusla kannattaa tarkastaa ja vaihtaa. Toki laatikko voi mennä rikki jos noi vaihteet on hyppineet jo pitemmän aikaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
erkki.pyyhtinen
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja erkki.pyyhtinen »

Joo nyt on vaihdevika selvitetty, toivottavasti? Oli koko tuki hässäkkä, josta vaiteensiirtoakseli menee läpi vaihteistoon, kulunut löysäksi. 350tkm oli tehnyt tehtävänsä. Tilattiin uusi osa merkkiliikkeestä,158€ koko hässäkkä. No ei liene paha hinta kun on Laakkosesta kysymys? Kiitokset avustanne jonka palstaa lukemalla sain. :D
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No niin sain vihdoin ja viimein tarkastettua noi vivun säädöt, ja ne oli aavistuksen pielessä. Mutta tuo keppi on niin hervoton että sitä keskitystä on vähän hankala tehdä/tietää mutta säädin sitä aavistuksen toiseen suuntaan niin että se tanko työntää nyt enemmän sitä kakkosen puolta sisään. Tutkin myös sitä välystä ja se välys taitaa vähän kertaantua joka paikasta kun sitä väljää on vähän siellä sun täällä niissä vaihteensiirto systeemeissä. Täytyy varmaan tutkia tuo tarkemmin sitten kun vaihdan uuden kytkimen :roll:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
erkki.pyyhtinen
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 18:36

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja erkki.pyyhtinen »

Auto vie ja tuo, mutta ei rikkaaksi tee ketään :D !

Siinä sananlasku joka pitää paikkansa, kaik mikä on tult on myös mänt.
Automme toistaiseksi kunnossa, mitä nyt alta vähän näin pakkasella kuuluu kolinaa! No ne on tietysti niitä puslia, sun muita kilkkeitä, mitkä siellä ääntä antaa. Alustan sais kait näillä ajokilometreillä laittaa uudestaan (350 tkm).
Se pomppivan 2-vaihteen vika selvisi, vaihdettiin se löystynyt vivustopaketti kokonaan uudeksi Anjalankosken auto ja rengasasennus Oy:llä. Nyt toimii, eikä vian etsintä vienyt kuin n. 2 vuotta! Siis siellä äsken mainitulla korjaamolla vian selvitys ei kyllä vienyt muiden töiden ohella kuin 1/2 tuntia. :lol:
Valittelin tuosta viasta paikalliselle Delta-Autollekin jo n. 2vuotta aiemin, vaihtoivat vaihteistoöljyt, kun ne on helpompi vaihtaa, kuin otttaa maksava asiakas tosissaan ja tutkia että oisko nyt kuitenkin aihetta tehdä muutakin kuin vain silitellä rätillä auton kupeita!
Tällaista tällä kertaa.
T. Erkki
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

nyt olen ajanut autolla muutaman kerran tässä -20asteen pakkasessa ja täytyy kyllä sanoa että laatikko pelaa nyt loistavasti ei rutise eikä kakkonen hypi pois vaan sekin kytkeytyy myös kylmänä todella nätisti :-) Olisi vaarmaan pitänyt hoitaa toi säätö kohdilleen jo viime talvena, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan, vai miten se oli.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.

Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
Mites ootte äijät tuota säädelleet? Nyt alkoi vika rassaan enemmän kun kakkosen päälle meno on yhtä arpomista. Keppiä pidettävä takana kunnes kytkin ylhäällä, muuten loota tuuppaa vaihteen pois. Vivusto ei renkkaamalla tunnu kovin väljältä, mutta vaihteensiirtoakselilla kumman pitkä tyhjä liike vaihde päällä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jouttis kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.

Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
Mites ootte äijät tuota säädelleet? Nyt alkoi vika rassaan enemmän kun kakkosen päälle meno on yhtä arpomista. Keppiä pidettävä takana kunnes kytkin ylhäällä, muuten loota tuuppaa vaihteen pois. Vivusto ei renkkaamalla tunnu kovin väljältä, mutta vaihteensiirtoakselilla kumman pitkä tyhjä liike vaihde päällä.
Eli ihan vain säätämällä vaihteensiirto uudestaan.

Vaihde neloselle, laatikon päältä musta tulppa pois ja sinne työnnät esim. reikään mahtuvan kuusiokoloavaimen joka siis L-muotoinen ettei putoa laatikon sisälle. Avaa vaihdetangon liitos, olisko ollut 12mm mutteri sopivan löysäksi. Löytyy moottorin ja tulipellin välistä seuraamalla vaihteensiirtotankoa. Sitten vaihdekepin palje pois alapäästä eli keskikonsolista, pitäis lähtee ihan helposti. Nyt voit varovasti koittaa rynkyttää vaihdekeppia niin että tanko irtoaa/liikkuu liitoksessa konehuoneen puolella. Mutta tosiaankin varovasti ettei lukitustappi laatikossa katkea. Kun keppi tuntuu löysältä niin muistaakseni vaihdevivustosysteemin oikeesta yläkulmasta löytyy reikä johon työnnät sopivan lukitustapin, esim. poranterä tms. ja kun siirrät vaihteen neloselle oikeassa kulmassa niin tappi putoaa paikalleen vaihdetangon keskitysreikään.

Tässä on hyvä olla joku jeesaamassa eli kaveri menee konehuoneen puolelle työntämään vaihdevivustoa niin syvälle laatikkoon päin kuin mahdollista ja toisessa kädessä tuo liitosmutterin kiristystyökalu jolla on valmis kiristämään kun toinen hemmo kabiinissä painaa vaihdekeppiä lukitussa nelos-asennossa hieman suoraan eteenpäin kolmosvaihdetta kohti. Näin saadaan maksimoitua 2-4-R liikerata. Sitten liitos kiinni, lukitustapit pois, tulppa kiinni ja kokeilemaan tuntuuko vaihteet hyvältä.

Omassa oli juuri tämä sama ominaisuus joka poistui täysin tällä säädöllä. Vivuston klappia tämä ei tietenkään poista, mutta vaihteet toimii kunnolla.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

hasha kirjoitti:
Jouttis kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.

Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
Mites ootte äijät tuota säädelleet? Nyt alkoi vika rassaan enemmän kun kakkosen päälle meno on yhtä arpomista. Keppiä pidettävä takana kunnes kytkin ylhäällä, muuten loota tuuppaa vaihteen pois. Vivusto ei renkkaamalla tunnu kovin väljältä, mutta vaihteensiirtoakselilla kumman pitkä tyhjä liike vaihde päällä.
Eli ihan vain säätämällä vaihteensiirto uudestaan.

Vaihde neloselle, laatikon päältä musta tulppa pois ja sinne työnnät esim. reikään mahtuvan kuusiokoloavaimen joka siis L-muotoinen ettei putoa laatikon sisälle. Avaa vaihdetangon liitos, olisko ollut 12mm mutteri sopivan löysäksi. Löytyy moottorin ja tulipellin välistä seuraamalla vaihteensiirtotankoa. Sitten vaihdekepin palje pois alapäästä eli keskikonsolista, pitäis lähtee ihan helposti. Nyt voit varovasti koittaa rynkyttää vaihdekeppia niin että tanko irtoaa/liikkuu liitoksessa konehuoneen puolella. Mutta tosiaankin varovasti ettei lukitustappi laatikossa katkea. Kun keppi tuntuu löysältä niin muistaakseni vaihdevivustosysteemin oikeesta yläkulmasta löytyy reikä johon työnnät sopivan lukitustapin, esim. poranterä tms. ja kun siirrät vaihteen neloselle oikeassa kulmassa niin tappi putoaa paikalleen vaihdetangon keskitysreikään.

Tässä on hyvä olla joku jeesaamassa eli kaveri menee konehuoneen puolelle työntämään vaihdevivustoa niin syvälle laatikkoon päin kuin mahdollista ja toisessa kädessä tuo liitosmutterin kiristystyökalu jolla on valmis kiristämään kun toinen hemmo kabiinissä painaa vaihdekeppiä lukitussa nelos-asennossa hieman suoraan eteenpäin kolmosvaihdetta kohti. Näin saadaan maksimoitua 2-4-R liikerata. Sitten liitos kiinni, lukitustapit pois, tulppa kiinni ja kokeilemaan tuntuuko vaihteet hyvältä.

Omassa oli juuri tämä sama ominaisuus joka poistui täysin tällä säädöllä. Vivuston klappia tämä ei tietenkään poista, mutta vaihteet toimii kunnolla.
Juu, kiitoksia. Noinhan se meni. Enää ei kakkonen pompi, mutta sellainen tuntuma jäi, että ihan nappiin ei säätöni vielä mennyt. Voinhan tuon ottaa uusiksi kun tuli harjoteltua ja on valmiiksi rystyset verillä. Aika kenkussa paikassa lukitusmutteri siellä tulipellin vieressä ja vaihteensiirtotanko oli kohtalaisen lujassa kiinni vivustohässäkässä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Toimiiiko sama ohjeistus myös MY03 2,2 TiD vaihteiston kanssa? Meinaa hihat palaa tuon pomppivan kakkosen kanssa! :evil:

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
tonee
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 21:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja tonee »

erkki.pyyhtinen kirjoitti:Joo nyt on vaihdevika selvitetty, toivottavasti? Oli koko tuki hässäkkä, josta vaiteensiirtoakseli menee läpi vaihteistoon, kulunut löysäksi. 350tkm oli tehnyt tehtävänsä. Tilattiin uusi osa merkkiliikkeestä,158€ koko hässäkkä. No ei liene paha hinta kun on Laakkosesta kysymys? Kiitokset avustanne jonka palstaa lukemalla sain. :D

Olisikos kellään antaa tämän osanumeroa? ei tuo oma epc taas vaihteeksi pelaa :evil:
#4564Volvo v50 t5 -08ex.9-3 Aero -01
ex.9-5 Aero wagon ex.9-3 Aero -01
Vastaa Viestiin