Vaihdevivun välys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

hasha kirjoitti:
Jouttis kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.

Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
Mites ootte äijät tuota säädelleet? Nyt alkoi vika rassaan enemmän kun kakkosen päälle meno on yhtä arpomista. Keppiä pidettävä takana kunnes kytkin ylhäällä, muuten loota tuuppaa vaihteen pois. Vivusto ei renkkaamalla tunnu kovin väljältä, mutta vaihteensiirtoakselilla kumman pitkä tyhjä liike vaihde päällä.
Eli ihan vain säätämällä vaihteensiirto uudestaan.

Vaihde neloselle, laatikon päältä musta tulppa pois ja sinne työnnät esim. reikään mahtuvan kuusiokoloavaimen joka siis L-muotoinen ettei putoa laatikon sisälle. Avaa vaihdetangon liitos, olisko ollut 12mm mutteri sopivan löysäksi. Löytyy moottorin ja tulipellin välistä seuraamalla vaihteensiirtotankoa. Sitten vaihdekepin palje pois alapäästä eli keskikonsolista, pitäis lähtee ihan helposti. Nyt voit varovasti koittaa rynkyttää vaihdekeppia niin että tanko irtoaa/liikkuu liitoksessa konehuoneen puolella. Mutta tosiaankin varovasti ettei lukitustappi laatikossa katkea. Kun keppi tuntuu löysältä niin muistaakseni vaihdevivustosysteemin oikeesta yläkulmasta löytyy reikä johon työnnät sopivan lukitustapin, esim. poranterä tms. ja kun siirrät vaihteen neloselle oikeassa kulmassa niin tappi putoaa paikalleen vaihdetangon keskitysreikään.

Tässä on hyvä olla joku jeesaamassa eli kaveri menee konehuoneen puolelle työntämään vaihdevivustoa niin syvälle laatikkoon päin kuin mahdollista ja toisessa kädessä tuo liitosmutterin kiristystyökalu jolla on valmis kiristämään kun toinen hemmo kabiinissä painaa vaihdekeppiä lukitussa nelos-asennossa hieman suoraan eteenpäin kolmosvaihdetta kohti. Näin saadaan maksimoitua 2-4-R liikerata. Sitten liitos kiinni, lukitustapit pois, tulppa kiinni ja kokeilemaan tuntuuko vaihteet hyvältä.

Omassa oli juuri tämä sama ominaisuus joka poistui täysin tällä säädöllä. Vivuston klappia tämä ei tietenkään poista, mutta vaihteet toimii kunnolla.
Niin, toimiiko tämä ohje myös 2,2 TiD kohdalla?

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Harri M. kirjoitti: Niin, toimiiko tämä ohje myös 2,2 TiD kohdalla?

-Harri-
Toimii. Vivusto on vaihtunut tukevampaan, mutta säätö on samanlainen. Kannattaa varautua pieneen hienosäätöön - ei löysän vivuston kanssa tuppaa menemään ihan helposti kohdalleen.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Hyvä ja kiitos!

Ei tuo minulla ole vielä kovinkaan väljä, mutta tuo kylmällä kelilla kakkosen pois potkiminen on aika pirun ärsyttävää. Täytyypä katsoa saisko sitä vkl. aikana tehtyä tuon homman sitten.

-H-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

9-5T kirjoitti:Minusta erikoinen tilanne sillä omassa -04:ssä on kilometrejä pitkälti yli 400000km eikä mitään välystä ole olemassa. Mites moottorin tyynyt?
Varsinkin vaihteiston etu- ja takapuolella olevat vääntötuet ja akun alla oleva tyyny vaikuttavat tuohon.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Jouttis kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Minusta erikoinen tilanne sillä omassa -04:ssä on kilometrejä pitkälti yli 400000km eikä mitään välystä ole olemassa. Mites moottorin tyynyt?
Varsinkin vaihteiston etu- ja takapuolella olevat vääntötuet ja akun alla oleva tyyny vaikuttavat tuohon.
Moi etummainen vaihdettu, pitää tarkistaa vielä tuo takimmainen, saattaahaan se vika hyvinkin olla myös siellä, mitähän moinen limppu maksanee...
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja kello »

Onko vaihteensiirtomekanismissa muita "yleisiä" vikakohteita jotka aiheuttaa samat oireet kuin vaihdevivuston väljyys?

Onko tuo vaihdevivusto vaikea vaihtaa? WIS antaa aika lyhkäset ohjeet mutta onko tilanpuutetta tuota irrottaessa ja asennettaessa? Ahdas kolo kuitenkin kyseessä.

EDIT: Omassa kakkonen, nelonen hyppii kylmänä, pakki menee päälle yleensä vain kakkosen kautta. Vaihdevivusto?
Saab 9-5 Aero XWD -11
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Avaa vaihdetangon liitos, olisko ollut 12mm mutteri sopivan löysäksi. Löytyy moottorin ja tulipellin välistä seuraamalla vaihteensiirtotankoa.
Miten tuonne mutterille pääsee parhaiten käsiksi että saa voimaakin mukaan? Purkaa jotain tieltä? Äsken vartin lumisateessa nyhräsin ja en saanut kun veriset sormet ja hermot meni. Ps. tässä pommissa tais olla 13mm kannalla mutteri.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja melberi »

Pitkällä jatkovarrella pitäisi onnistua. Muistaakseni se tulipellin keskellä yläreunassa oleva johtosarjan liitinhässäkkä kannattaa irrottaa (2x 10mm muttereilla kiinni), niin saa pidettyä jatkovarren suorassa. Älä sitten löysää liikaa sitä mutteria, muuten putoaa pultin kanta siellä alapuolella kolostaan eikä sitä saa enää kiristettyä vain yläpuolelta.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mutterin ropaaminen onnistu hyvin räikällä sivusuunnasta imusarjan takaata jakopäänpuolelta kurottaen ilman jatkoa, 13mm kannalla oli.
Tässä on hyvä olla joku jeesaamassa eli kaveri menee konehuoneen puolelle työntämään vaihdevivustoa niin syvälle laatikkoon päin kuin mahdollista ja toisessa kädessä tuo liitosmutterin kiristystyökalu jolla on valmis kiristämään kun toinen hemmo kabiinissä painaa vaihdekeppiä lukitussa nelos-asennossa hieman suoraan eteenpäin kolmosvaihdetta kohti. Näin saadaan maksimoitua 2-4-R liikerata.
Tällä taktiikalla tuntui että kakkosella on nyt hyvin liikerataa, mutta pakki ja vitonen rupes kettuilemaan jotka ennen pelas moitteetta. Pitästä tuota keppiä kanittaa sivusuunnassakin jonnekkin päin että kepille olisi liikettä tarpeeksi tuonne pakin suuntaan? Eli jos kanittaa kuskiinpäin kiriessä niin pitäisi antaa enempi meno varaa pakille ja vitoselle?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja henuh »

juuri niin. pitää vähän työnättää vaihdekeppiä ylös ja vasemmalle ja sitten kiriä..silloin riittää pelivaraa pakille ja vitosellekkin. tätä ei ainakaan laakkosen asentajat osanneet tehdä, kun omassa 9-5 itse piti säätää uudestaan paremmin.
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vaihdoin omaan autoon vaihdekepin alapäähän helat 2kpl ja uuden vivuston tuonne konehuoneeseen. Melkoinen purkaminen on tuossa keskikonsolissa. Wis:n ohjeiden mukaan tehtynä kuitenkin kohtuullisen helppoa. Kepin helat olivat väljät. Siitä tuli lisää tanakkuutta keppiin.

Vivuston vaihtoon lähdin irroittamalla akun pois edestä. Vaihteiston puoleinen kiinnityspultti oli tosi tiukassa. Laitoin siihen kiintolenkin ja etsin isoimman kiintolenkkini avuksi. Asetin isomman avaimen pystyyn siten että siihen pääsi lyömään vasaralla ja avain välitti voiman 13mm kannalla olevaan pulttiin pienemmän lenkkiavaimen kautta.

Säätö meni ekalla yrityksellä kohdalleen. Kaikki vaihteet löytyy ja 2-vaihde ei potki pois, vaan menee joka kerta nätisti päälle. Vaikuttaa siltä että aiemmin vastaan hangoitellut pakkivaihdekin menee nyt paremmin päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

melberi kirjoitti:Pitkällä jatkovarrella pitäisi onnistua. Muistaakseni se tulipellin keskellä yläreunassa oleva johtosarjan liitinhässäkkä kannattaa irrottaa (2x 10mm muttereilla kiinni), niin saa pidettyä jatkovarren suorassa. Älä sitten löysää liikaa sitä mutteria, muuten putoaa pultin kanta siellä alapuolella kolostaan eikä sitä saa enää kiristettyä vain yläpuolelta.
Ite käytin 1/2" hylsysarjoista tuttuja osia. Mutterista lähtien lueteltuna:
13 mm hylsy
lyhyt jatko
nivelpala
2kpl pitkä jatko
räikkä

Tällä setupilla sai rennosti pyörittää mutteria jatkovarsien tullessa ylös suunnilleen ahtoputken vierestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja tami »

Mertmi kirjoitti:Säätö meni ekalla yrityksellä kohdalleen. Kaikki vaihteet löytyy ja 2-vaihde ei potki pois, vaan menee joka kerta nätisti päälle. Vaikuttaa siltä että aiemmin vastaan hangoitellut pakkivaihdekin menee nyt paremmin päälle.
Teitkö säädön tuon yllä olevan kommentin vinkin mukaan eli hieman kolmoselle päin ja vasemmalle työntäen keppiä ? Itse säädin tuon mukaan ja tulos oli että kaikki muut vaihteet paitsi vitonen menee iisisti sisään. Joutuu hieman heiluttamaan keppiä ja hakemaan niin menee paikalleen. WIS ei muuten kerro mitään kepin pienestä vääntelystä mihinkään suuntaan säädön yhteydessä. Täytyy varmaan kokeilla uudestaan säätää.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

WIS ei muuten kerro mitään kepin pienestä vääntelystä mihinkään suuntaan säädön yhteydessä.
WISsin ohjeessa myös varmaankin oletetaan että välyksiä ei ole mihinkään suuntaan :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja tami »

:) Joo, totta. Niistä servise bulletin-tiedotteista vaan katselin että niissäkään ei ollut mitään mainintaa. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin