jcarlson kirjoitti:Vika ei ole pallokupissa vaan siinä pallonivelhelvetissä konehuoneen puolella. Se väljistyy eikä virallista korjausta ole kuin uusia koko paska, saa kuitenkin jäykisteltyä kun porailee auki ja itse shimmailee välykset pois.
Kakkosen pois pomppiminen kylmällä oli tuttua omassakin kun vaihteensiirto oli säädetty huonosti, ts. liikerata ei riittänyt 2,4,R suunnassa niin että vaihteet olisi menneet riittävän pitkälle päälle. Säätäminen poisti tuon ongelman. Jos sulla alkoi omia aikojaan tekemään tuota niin syy on niissä väljistyneissä nivelissä siirtäjäsysteemissä.
Mites ootte äijät tuota säädelleet? Nyt alkoi vika rassaan enemmän kun kakkosen päälle meno on yhtä arpomista. Keppiä pidettävä takana kunnes kytkin ylhäällä, muuten loota tuuppaa vaihteen pois. Vivusto ei renkkaamalla tunnu kovin väljältä, mutta vaihteensiirtoakselilla kumman pitkä tyhjä liike vaihde päällä.
Eli ihan vain säätämällä vaihteensiirto uudestaan.
Vaihde neloselle, laatikon päältä musta tulppa pois ja sinne työnnät esim. reikään mahtuvan kuusiokoloavaimen joka siis L-muotoinen ettei putoa laatikon sisälle. Avaa vaihdetangon liitos, olisko ollut 12mm mutteri sopivan löysäksi. Löytyy moottorin ja tulipellin välistä seuraamalla vaihteensiirtotankoa. Sitten vaihdekepin palje pois alapäästä eli keskikonsolista, pitäis lähtee ihan helposti. Nyt voit varovasti koittaa rynkyttää vaihdekeppia niin että tanko irtoaa/liikkuu liitoksessa konehuoneen puolella. Mutta tosiaankin varovasti ettei lukitustappi laatikossa katkea. Kun keppi tuntuu löysältä niin muistaakseni vaihdevivustosysteemin oikeesta yläkulmasta löytyy reikä johon työnnät sopivan lukitustapin, esim. poranterä tms. ja kun siirrät vaihteen neloselle oikeassa kulmassa niin tappi putoaa paikalleen vaihdetangon keskitysreikään.
Tässä on hyvä olla joku jeesaamassa eli kaveri menee konehuoneen puolelle työntämään vaihdevivustoa niin syvälle laatikkoon päin kuin mahdollista ja toisessa kädessä tuo liitosmutterin kiristystyökalu jolla on valmis kiristämään kun toinen hemmo kabiinissä painaa vaihdekeppiä lukitussa nelos-asennossa hieman suoraan eteenpäin kolmosvaihdetta kohti. Näin saadaan maksimoitua 2-4-R liikerata. Sitten liitos kiinni, lukitustapit pois, tulppa kiinni ja kokeilemaan tuntuuko vaihteet hyvältä.
Omassa oli juuri tämä sama ominaisuus joka poistui täysin tällä säädöllä. Vivuston klappia tämä ei tietenkään poista, mutta vaihteet toimii kunnolla.
Niin, toimiiko tämä ohje myös 2,2 TiD kohdalla?
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Harri M. kirjoitti:
Niin, toimiiko tämä ohje myös 2,2 TiD kohdalla?
-Harri-
Toimii. Vivusto on vaihtunut tukevampaan, mutta säätö on samanlainen. Kannattaa varautua pieneen hienosäätöön - ei löysän vivuston kanssa tuppaa menemään ihan helposti kohdalleen.
Ei tuo minulla ole vielä kovinkaan väljä, mutta tuo kylmällä kelilla kakkosen pois potkiminen on aika pirun ärsyttävää. Täytyypä katsoa saisko sitä vkl. aikana tehtyä tuon homman sitten.
-H-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
9-5T kirjoitti:Minusta erikoinen tilanne sillä omassa -04:ssä on kilometrejä pitkälti yli 400000km eikä mitään välystä ole olemassa. Mites moottorin tyynyt?
Varsinkin vaihteiston etu- ja takapuolella olevat vääntötuet ja akun alla oleva tyyny vaikuttavat tuohon.
9-5T kirjoitti:Minusta erikoinen tilanne sillä omassa -04:ssä on kilometrejä pitkälti yli 400000km eikä mitään välystä ole olemassa. Mites moottorin tyynyt?
Varsinkin vaihteiston etu- ja takapuolella olevat vääntötuet ja akun alla oleva tyyny vaikuttavat tuohon.
Moi etummainen vaihdettu, pitää tarkistaa vielä tuo takimmainen, saattaahaan se vika hyvinkin olla myös siellä, mitähän moinen limppu maksanee...
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Onko vaihteensiirtomekanismissa muita "yleisiä" vikakohteita jotka aiheuttaa samat oireet kuin vaihdevivuston väljyys?
Onko tuo vaihdevivusto vaikea vaihtaa? WIS antaa aika lyhkäset ohjeet mutta onko tilanpuutetta tuota irrottaessa ja asennettaessa? Ahdas kolo kuitenkin kyseessä.
EDIT: Omassa kakkonen, nelonen hyppii kylmänä, pakki menee päälle yleensä vain kakkosen kautta. Vaihdevivusto?
Avaa vaihdetangon liitos, olisko ollut 12mm mutteri sopivan löysäksi. Löytyy moottorin ja tulipellin välistä seuraamalla vaihteensiirtotankoa.
Miten tuonne mutterille pääsee parhaiten käsiksi että saa voimaakin mukaan? Purkaa jotain tieltä? Äsken vartin lumisateessa nyhräsin ja en saanut kun veriset sormet ja hermot meni. Ps. tässä pommissa tais olla 13mm kannalla mutteri.
Pitkällä jatkovarrella pitäisi onnistua. Muistaakseni se tulipellin keskellä yläreunassa oleva johtosarjan liitinhässäkkä kannattaa irrottaa (2x 10mm muttereilla kiinni), niin saa pidettyä jatkovarren suorassa. Älä sitten löysää liikaa sitä mutteria, muuten putoaa pultin kanta siellä alapuolella kolostaan eikä sitä saa enää kiristettyä vain yläpuolelta.
Mutterin ropaaminen onnistu hyvin räikällä sivusuunnasta imusarjan takaata jakopäänpuolelta kurottaen ilman jatkoa, 13mm kannalla oli.
Tässä on hyvä olla joku jeesaamassa eli kaveri menee konehuoneen puolelle työntämään vaihdevivustoa niin syvälle laatikkoon päin kuin mahdollista ja toisessa kädessä tuo liitosmutterin kiristystyökalu jolla on valmis kiristämään kun toinen hemmo kabiinissä painaa vaihdekeppiä lukitussa nelos-asennossa hieman suoraan eteenpäin kolmosvaihdetta kohti. Näin saadaan maksimoitua 2-4-R liikerata.
Tällä taktiikalla tuntui että kakkosella on nyt hyvin liikerataa, mutta pakki ja vitonen rupes kettuilemaan jotka ennen pelas moitteetta. Pitästä tuota keppiä kanittaa sivusuunnassakin jonnekkin päin että kepille olisi liikettä tarpeeksi tuonne pakin suuntaan? Eli jos kanittaa kuskiinpäin kiriessä niin pitäisi antaa enempi meno varaa pakille ja vitoselle?
juuri niin. pitää vähän työnättää vaihdekeppiä ylös ja vasemmalle ja sitten kiriä..silloin riittää pelivaraa pakille ja vitosellekkin. tätä ei ainakaan laakkosen asentajat osanneet tehdä, kun omassa 9-5 itse piti säätää uudestaan paremmin.
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vaihdoin omaan autoon vaihdekepin alapäähän helat 2kpl ja uuden vivuston tuonne konehuoneeseen. Melkoinen purkaminen on tuossa keskikonsolissa. Wis:n ohjeiden mukaan tehtynä kuitenkin kohtuullisen helppoa. Kepin helat olivat väljät. Siitä tuli lisää tanakkuutta keppiin.
Vivuston vaihtoon lähdin irroittamalla akun pois edestä. Vaihteiston puoleinen kiinnityspultti oli tosi tiukassa. Laitoin siihen kiintolenkin ja etsin isoimman kiintolenkkini avuksi. Asetin isomman avaimen pystyyn siten että siihen pääsi lyömään vasaralla ja avain välitti voiman 13mm kannalla olevaan pulttiin pienemmän lenkkiavaimen kautta.
Säätö meni ekalla yrityksellä kohdalleen. Kaikki vaihteet löytyy ja 2-vaihde ei potki pois, vaan menee joka kerta nätisti päälle. Vaikuttaa siltä että aiemmin vastaan hangoitellut pakkivaihdekin menee nyt paremmin päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
melberi kirjoitti:Pitkällä jatkovarrella pitäisi onnistua. Muistaakseni se tulipellin keskellä yläreunassa oleva johtosarjan liitinhässäkkä kannattaa irrottaa (2x 10mm muttereilla kiinni), niin saa pidettyä jatkovarren suorassa. Älä sitten löysää liikaa sitä mutteria, muuten putoaa pultin kanta siellä alapuolella kolostaan eikä sitä saa enää kiristettyä vain yläpuolelta.
Ite käytin 1/2" hylsysarjoista tuttuja osia. Mutterista lähtien lueteltuna:
13 mm hylsy
lyhyt jatko
nivelpala
2kpl pitkä jatko
räikkä
Tällä setupilla sai rennosti pyörittää mutteria jatkovarsien tullessa ylös suunnilleen ahtoputken vierestä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mertmi kirjoitti:Säätö meni ekalla yrityksellä kohdalleen. Kaikki vaihteet löytyy ja 2-vaihde ei potki pois, vaan menee joka kerta nätisti päälle. Vaikuttaa siltä että aiemmin vastaan hangoitellut pakkivaihdekin menee nyt paremmin päälle.
Teitkö säädön tuon yllä olevan kommentin vinkin mukaan eli hieman kolmoselle päin ja vasemmalle työntäen keppiä ? Itse säädin tuon mukaan ja tulos oli että kaikki muut vaihteet paitsi vitonen menee iisisti sisään. Joutuu hieman heiluttamaan keppiä ja hakemaan niin menee paikalleen. WIS ei muuten kerro mitään kepin pienestä vääntelystä mihinkään suuntaan säädön yhteydessä. Täytyy varmaan kokeilla uudestaan säätää.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752