Vaihdevivun välys?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Vahva komppi Mertmille, säätö on pirun tarkka. Tuntuu, että ei sitä keppiä ole juurikaan heilautettu, mutta iso ero on pykälien loksahteluun. Milli voi olla jo liikaa :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ei niin ei, huomasin samalla, että kakkonen päällä käsin autoa työntäessä kuulee, että hampaat eivät ota kunnolla kiinni ja " rolisee"
Nyt harkinnan paikka kannattaako vanhusta korjata vai laittaa autojen taivaaseen.

Uusi laatikko, kytkin, työt, noin 2k€
9-5 Aero - 00
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Julle »

https://www.blocket.se/arvidsjaur/Saab_ ... ?ca=11&w=3

Olisiko tuommoisesta luotettavan vanhuksen seuraajaksi?
9-5 Aero - 00
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Routa »

32tkm ajetun vivuston sain ruottista n. sadalla eurolla. Bildelsbasen.se löytyy vivustoja vaikka kuinka. Kuluneen ja melko uuden osan ero toiminnassa oli melkoinen. Kokeile edes tuota enneku alat laatikkoa tai autoa vaihtamaan.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Juu jäi mainitsematta, että paikallaan tuliterä vivusto, keppi jämäköityi, mutta vaihteet pomppii.
9-5 Aero - 00
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Routa »

Julle kirjoitti:Juu jäi mainitsematta, että paikallaan tuliterä vivusto, keppi jämäköityi, mutta vaihteet pomppii.
Ok.. jos jotakin ratkaisua saat asiaan niin kerrothan. Et ole ongelmasi kanssa yksin! :mrgreen:
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Julle »

No niin nyt tilattu tehdasuusi laatikko ja kytkinpaketti+muut tykötarpeet, korjaamokin pian valittu. Muutamille asentajille soitellut ja kaikki on sitä mieltä, että vika on laatikossa.

Nyt muuten kannattaa pitää kiirettä, jos haluaa uuden laatikon noin tonnilla procarin Riku sanoi muutaman olevan jäljellä.
9-5 Aero - 00
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Julle »

Nonniin, nyt löytyi vaihteet uuden laatikon ansiosta, samalla kytkinpaketti ja muuta hilpettä, täytynee avata tuo vanha ja katsoa mikä siellä on rikki.
9-5 Aero - 00
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Routa »

Vivusto säädetty sen sata kertaa ja ei vain vika poistu. "Uuden" laatikon sain jo, kytkinpaketti vielä hakusessa.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
KariTakussaari
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: La Heinä 20, 2013 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja KariTakussaari »

Ei kellää oo 5 vaihteen kans ollu ongelmia? Mulla sylkee pihalle samoin tein ku kytkimen nostaa. Muuten toimii mainiosti ja pikkasen kokeilin kun nelosella antaa kierrosten nousta ja vaihtaa nopee vitoselle ni sillon pysyy niin kauan kun kaasua painaa, mutta heti ku jalka nousee niin vaihde tippuu vapaalle. Vähän koitin vivusto säätää mut ei oikee jeesannu. Mihinköhän suuntaan mun pitäis sitä keppii väännellä sillon säätäessä et se ois tolle 5 vaihteelle optimaalinen?
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja novice »

Tarpeeksi väljistynyt vivusto voi lopettaa toimintansa kokonaan, kuten itsellä kävi. Parkkipaikalla vedin pakin päälle vähän turhan rajusti, niin toinen niistä väljäksi kuluneista muoviholkeista halkesi ja tippui kokonaan pois. Seuraus; keppi heiluu tyhjää ja ainoastaan ykkösen saa päälle. PCS:ltä tilasin uuden nivelistön ja tänään saan paikoilleen. Loppuu tämä bussilla kulkeminen :D
Volvo V60 D4 -14
Routa
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 05, 2015 17:43
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja Routa »

Tuosta säätämishommasta sen verran, että auttaa asiaa huomattavan paljon, kun löytää täsmälleen lukitusreikään sopivan työkalun. Ei vaikka milliä ohuemman, vaan just sen reiän kokosen.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mertmi kirjoitti:Vaihdoin omaan autoon vaihdekepin alapäähän helat 2kpl ja uuden vivuston tuonne konehuoneeseen. Melkoinen purkaminen on tuossa keskikonsolissa. Wis:n ohjeiden mukaan tehtynä kuitenkin kohtuullisen helppoa. Kepin helat olivat väljät. Siitä tuli lisää tanakkuutta keppiin.

Vivuston vaihtoon lähdin irroittamalla akun pois edestä. Vaihteiston puoleinen kiinnityspultti oli tosi tiukassa. Laitoin siihen kiintolenkin ja etsin isoimman kiintolenkkini avuksi. Asetin isomman avaimen pystyyn siten että siihen pääsi lyömään vasaralla ja avain välitti voiman 13mm kannalla olevaan pulttiin pienemmän lenkkiavaimen kautta.

Säätö meni ekalla yrityksellä kohdalleen. Kaikki vaihteet löytyy ja 2-vaihde ei potki pois, vaan menee joka kerta nätisti päälle. Vaikuttaa siltä että aiemmin vastaan hangoitellut pakkivaihdekin menee nyt paremmin päälle.
Ovatko muut vaihtaneet myös näitä heloja, vai korjautuuko vika pelkällä vivuston vaihdolla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Itellä sorvailtiin siihen vanhemman malliseen vivustoon uudet helat tuossa reilu vuosi takaperin ja hyvin on toiminut sen jälkeen.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Vaihdevivun välys?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Laitoin uuden vivuston tilaukseen kun oli "vain" 120€ posteineen partsforsaab.com
Konalan Motonet myi heloista eioota ja samoin NGK halpistulppia oli vain ranskalaisia :(
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vastaa Viestiin