9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dracone
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 11:27

9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja dracone »

Terve!

Uusi jäsen ilmoittautuu!

Tuli ostettua Suzuki Balenon tilalle Saab 9-5 2.3t vm 2000 Sedan, ajettu 228 tkm. Olen etsiskellyt tietoa autosta ja ilmeisesti heikkoja kohtiva ovat DI-kasetti, SID (joka muuten tässäkin puoliksi pimeä), huohotin (jäätyy?)

Onko mitään muita tyyppivikoja tiedossa ? Autoon on jo hiljattain vaihdettu turbo, ja tuntuu kyllä toimivan viimisen päälle hienosti. Tosin SID ilmoittelee Break Light Failure - vaikka jarruvalot toimivatkin, ilmeisesti siis joku lamppu palaa pian. Olisiko kellään myydä toimivaa SID2:sta (eli siis se ajotietekone, ei aut.ilmastointi) ?

Öljyt tässä yksilössä on vaihdettu 10 000 km välein, vaikka vaihtovälihän on 20 000 km. Onko syytä edelleen vaihtaa 10 tkm välein ?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jos paljon kaupunkiajoa niin 10tkm välein ainakin kolkin ohjekirjan mukaan. Matka-ajoon sitten toi 20tkm/1 vuosi.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 auton (kuten 9-5) kanssa kannattaa vaihtaa aina 10tkm välein ellei ajo ole lähes puhdasta matka-ajoa ja 20tkm/vuodessa vähintään.

Huohotin kannattaa päivittää jos ei ole tehty jo, päivityksen tunnistaa siitä että öljytikun rungosta lähtee paksu huohotinletku t-haaroineen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dracone
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 11:27

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja dracone »

Kiitos vastauksista!

Vielä pari jatkokysymystä : autossa on autom.ilmastointi joka toimii muuten hyvin mutta - kun auton aamulla starttaa kylmänä (tai pidempään seisseenä) ei autom.ilmastointi puhu mitään eli puhaltimet ei pyöri (ainakaan kuultavasti). Jos pistän käsisäädölle/huurteenpoistolle ja hetken päästä takaisin AUTO- asentoon niin toimii kuten pitääkin. Mikähän tässä voisi olla ongelmana ?

Vai onko tuo säädetty niin että lämmittää moottoria ensisijaisesti kun ulkona on miinusta enempi ?

Sisävalo tuntuu myös omituiselta. Siinä on ilmeisesti TODELLA pitkä viive (kun ovet on sulkenut) ?

Auto on kyllä ihan omaa luokkaansa, kun vertaa aikaisempiin mm. mersun c-farkku 97 ja vectra wagon 05. Hiljainen ja todella vakaa ajaa liukkaallakin.

Toivottavasti vaan pysyy nipussa (pelästyin hieman kun foorumilta luin noita kauhutarinoita :)

Auto myös suomen talven nopeuksilla tuntuu kiertävän vitosella alle 2000 rpm, ja silloinhan ei voitelu yläkertaan pelaa kunnolla ? eli nelonen lie paras vaihde talvisin matka-ajoon.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä voitelu pelaa yläkertaan asti vaikka ajaisit 1500rpm, siitä ei ole pelkoa. Eli aja vaan sillä vitosella matka-ajoa niin vähän bensaakin säästyy.

Sisävalon pitkähkö viive on normaalia varsinkin jos lukitset ovet kaukosäätimestä ennenkuin suljet oven/ovet.

Pakkasilla käynnistäessä kylmänä kuuluu asiaan ettei puhallus ole kuin palkin-kaksi koska kylmän ilman työntäminen sisään ennekuin moottori on yhtään lämmennyt on turhaa. Joskus harvoin tarvitsee laittaa käsin huurteenpoistoon jos huurua kertyy paljon tuulilasiin, muutoin AUTO päällä aina lämpenee "optimaalisesti".
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Mikäli turbo on tosiaan alkuperäinen, niin se saattaa levitä koska tahansa, vaikka toimiikin moitteettomasti tällä hetkellä. Siihen kannattaa asennoitua jo valmiiksi. Parashan olisi investoida ennen kuin se rikkoontuu.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Christoffer
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
Paikkakunta: Raasepori

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja Christoffer »

Tyyppiviat/ominaisuudet on kyllä tosi hyvin selostettu tällä foorumilla. Jonkinlaista puuhaa voi tulevaisuudessa kaivata takatukivarsien puslat (huomannee takapään kiemurtelusta urissa/kallellaan olevista takarenkaista/renkaasta) sekä kaasuläppä (lue haulla limb home)

Varaosien hintavertailussa kannattaa käyttää ulkomaitakin mm. www.elkparts.com , www.partsforsaabs.com jne.
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

dracone kirjoitti:Terve!

Uusi jäsen ilmoittautuu!

Tuli ostettua Suzuki Balenon tilalle Saab 9-5 2.3t vm 2000 Sedan, ajettu 228 tkm. Autoon on jo hiljattain vaihdettu turbo, ja tuntuu kyllä toimivan viimisen päälle hienosti.
Tässä vastaus tuohon turboon :) .
Öljyt kannattaa vaihtaa kympin välein ja uutta huohotinpäivitystä asentamaan jossei ole tosiaan jo vaihdettu!
Mukavia kilometrejä autolla joka on suunniteltu ja tehty pohjolan kylmiin olosuhteisiin :D .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja Palju »

dracone kirjoitti:
Olisiko kellään myydä toimivaa SID2:sta (eli siis se ajotietekone, ei aut.ilmastointi) ?
Kannattaa lähettää tuonne korjattavaksi-> http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/, nopea ja hyvä korjaus palvelu. Omani käytin siellä kun ostin autoni marraskuussa, ja maksoi yhteensä n. 70 euroa. Laite oli matkalla kaiken kaikkiaan 8 päivää... :D
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jos vähääkään uskoo omiin kykyihinsä niin voi yrittää korjata tuon SID:n itsekkin. Etsi:llä löytyy ohjeita foorumilta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja jameli »

dracone kirjoitti: Tosin SID ilmoittelee Break Light Failure - vaikka jarruvalot toimivatkin, ilmeisesti siis joku lamppu palaa pian.
Öljyt tässä yksilössä on vaihdettu 10 000 km välein, vaikka vaihtovälihän on 20 000 km. Onko syytä edelleen vaihtaa 10 tkm välein ?
Aikani jaksoin tuota satunnaista Break Light Failurea kuittailla, vaikka kaikki polttimot vaikuttivat ehjiltä. Oli kuitenkin joku joskus tullut vaihdettua ja varmaan oli aavistuksen erilainen / eri merkkiä kuin muut ja olivat kypsymässä, joten vaihdoin kaikki neljä (jarruvalo- ja takavalopolttimot ovat identtisiä) ja ongelma poistui.

Öljyssä ei kannata pihistellä, tämä meidän 2.3t vm 98 syö sitä kaupungissa hieman liikaa (1 l / 2000 km), huohotinpäivitys poisti mönjääntymisongelman. Selvästi sitä öljyä jostain hieman vuotaakin, mutta toistaiseksi sinnitellään lisäämällä ja tarkkailemalla, kevväämmällä kone kunnolla remonttiin (-97, 182tkm).
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja Palju »

white9-5 kirjoitti:Jos vähääkään uskoo omiin kykyihinsä niin voi yrittää korjata tuon SID:n itsekkin. Etsi:llä löytyy ohjeita foorumilta.
Voihan sen kyllä itse korjata ja useaan kertaan kun ne ei kuitenkaan kestä kuin vähän aikaa kerrallaan. Kyllä maksan mieluummin korjauksesta 70 euroa kaikkine kuluineen, kun piikittelen, silitysraudalla lämmittelen, jne... ja laite toimii noilla vuoden ehkä ja taas sama homma edessä... :?
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Palju kirjoitti:Voihan sen kyllä itse korjata ja useaan kertaan kun ne ei kuitenkaan kestä kuin vähän aikaa kerrallaan. Kyllä maksan mieluummin korjauksesta 70 euroa kaikkine kuluineen, kun piikittelen, silitysraudalla lämmittelen, jne... ja laite toimii noilla vuoden ehkä ja taas sama homma edessä... :?
Tuo on kyllä totta, että tuo silitys tai painelu ei välttämättä kestä ikuisuuksia. Onko tuosta korjauttamisesta kellään pidempää kokemusta? Onko korjauksessa muutettu jotain vai onko samanlainen kuin uusi? Olen itse joutunut korjaamaan 2,5 vuotta vanhasta ja 35tkm ajetusta femmasta Sidiä. Eli ei ole niitä kestävimpiä osia tehtaalta lähtiessäänkään.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Mulla meni kyllä ihan ohi toi , että turbo on vaihdettu....
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-5 2.3t kysymyksiä ja ihmettelyä - uusi auto alla

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Onnittelut uudesta autosta!

Pelotta vaan käyttämään, jahka kuluvat osat on uusittu (aika ajoin) niin käytössäsi on auto mikä ei häpeä ominaisuuksiensa puolesta tämän päivän vehkeille laisinkaan. Ja ne pienet "viat" ovat siis Saabismeja. Valot jää päälle --> valaisee pitempään= turvallisempaa. Ensikerralla kun poistut autolta, vedä kerran vilkkuvivusta pitkät päälle ja laita ovi kiinni --> valot jäävät follow me home-tilaan asetetuksi ajaksi. Saat kävellä valoisassa --> turvallisempaa. Ilmastointi ei huuda turhaan --> mukavampaa....

Tossa autossa on muuten EDELLEEN yksi parhaiten toimivista automaatti-ilmastoinneista.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Vastaa Viestiin