9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Timpe
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 21, 2009 23:05

9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja Timpe »

Perheen lisäyksen vuoksi tarvis isomman auton. pari kysymystä. Tuli luvattua että niin kauan ku tuotanto jatkuu ajan vain Saabilla. Eli ajatellut vaihtaa 9-5 farmariin 2.2 TID 2004 ja 379tkm. Huolena jostain syystä on automaattilaatikko, kestääkö se? ollut taksina espoossa ja sitten jollakin yksityisellä. Koskaan en oo automaattia omistanu. Onkos tuossa sama moottori kuin 9-3 2002 2.2 TID? semmonen on nykyisessä autossa sillä on ajettu 336tkm, eikä mitään isompia oo ollu. onko tuossa 9-5:ssa kuinka paljon suuremmat sisätilat kuin 9-3:ssa?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Takatiloissa on vanhempaan 9-3 malliin iso ero, tavaratila perusasennossa kuitenkin yllättävän pieni. Tuosta ei tarvinne enää kovin paljoa maksaa? Automaatin kestävyys riippuu kaiketi öljyn vaihdoista noilla kilometreillä.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja saabvector »

KN/Lieto kirjoitti:Takatiloissa on vanhempaan 9-3 malliin iso ero, tavaratila perusasennossa kuitenkin yllättävän pieni. Tuosta ei tarvinne enää kovin paljoa maksaa?
9-5 tavaratilan pohjan pinta-ala on kuitenkin isompi kuin todella suureksi mainostettu uuden kopan Passatti
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Näin varmaan on, suurimmat erot nykyfarmareihin tulee tavaratilan korkeudessa hattuhylly paikallaan, jolla saadaan lisää litroja. 9-5 on tasainen pohja luukun reunasta asti, joka myöskin syö litramäärää ja jättää tyhjää tilaa paljon pohjan alle.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Timpe
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 21, 2009 23:05

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja Timpe »

Joo, väliraha jää siedettäväksi, siksi harkinnassa tuo vaihto. Peräkontti ei niinkään jännitä, se on varmasti riittävä, mutta etenkin sisätilat jää pieneksi nykysessä. Mutta onko kellään tietoa missä kilometreissä nuita laatikkoja joutuu uusia?
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja oju »

Lähtisin laatikon nykykunnosta, en kilometreistä. Öljynvaihdot jne. vaikuttavat niin paljon laatikon kuuntoon. Hommaa joku automaateista tietävä koeajoon niin hän osaa hieman verrata. Tarkistuskohteita on muutama:

-Miltä laatikon öljyt näyttävät? Onko öljy nätin punaista vai rusehtavaa? Haiseeko öljy palaneelta?
-Vaihtaako laatikko nätisti?
-Toimiikko kick-down?
-Kun paikallaan vaihtaa D:ltä peruutukselle ja päinvastoin, esiintyykö viivettä ja/tai kova nykäys? Kuluneessa laatikossa vaihtoon menee aikaa ja se tapahtuu jonkinlaisen kolauksen/nykäyksen saattelemana.
-Vuotaako laatikko öljyä? Voi olla vaikeampi huomata mutta laatikkoöljyn erottaa punaisesta väristä. Moottoritilan vuodon voi imeyttää vaikkapa paperiin jolloin väri erottuu paremmin.

Asiat ovat perustaltaan paremmassa kunnossa jos ylläolevat asiat ovat ok, eivätkä heti kieli huollon puutteesta. Toki asiat ovat suhteellisia ja kriteereistä voi hieman tinkiä riippuen siitä mitä autolta odotetaan ja mitä siitä maksetaan. Laatikosta kannattaa vaihtaa öljyt heti kun sen saa jollei edeltävistä vaihdoista ole tietoa tai niistä on kulunut liian kauan.

Laatikon öljyt kannattaa tarkistaa koeajon jälkeen, voihan se olla että myyjä on lisännyt uutta öljyä vajauksen takia juuri ennen koeajoa. Silloin tikun päässä oleva neste on ihan uutta. Uudelta vaikuttava öljy on normaali olotila joten se ei sinänsä ole mikään huolestumisen aihe.
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Timpe kirjoitti:... mutta etenkin sisätilat jää pieneksi nykysessä....
Taannoin nykyistä etsiessäni mittailin ihan metrimitan kanssa noita hyttejä.

Mielestäni se merkitsevin mitta on apukuskin jalkatilan etuosasta takapenkin ristiselän kohtaan miinus etupenkin pituus.

Sama Suomeksi: 182-senttinen etupenkkiläinen pystyy istumaan kunnolla, vaikka takapenkillä on turvaistuin.

Mittasin jopa Volvon (anopin mies väitti sitä suuremmaksi ku 9-5:sta), ja Saabissa tuo mitta on 3 cm pidempi. Kuulostaa pieneltä erolta, mutta se yksikin pykälä etupenkin siirrossa alkaa vaikuttamaan aika paljon viimeistään Jyväskylän nurkilla.

Taistelin itse vajaan vuoden 9-3 2005 ss:n kanssa ennenku hihat palo siihen ainaiseen vaunujen purkamiseen.

Nyt kuskin takana Veetin (5kk) turvakaukalo, ja apukuskin takana Akselin (2v5kk) turvaistuin selkä menosuuntaan. Ja isäntä tietysti iloisena apukuskina viikonloppuisin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 automaatti ja melkeen 400tkm, miten laatikko kestää??

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jos laatikkoon on öljyt vaihdettu " ajallaan " niin pitäisi kestää ... aika reippaasti tosin ajettu mutta jos huollot on kohdillaan pitäisi kyllä vielä pelitellä ... itse etsisin silti hieman vähemmän ajettua :wink:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin