Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kertokaapa viisaammat ihmiset mikä vaihteistossa valittaa kylmänä? Eli nyt kovilla pakkasilla olen huomannut vonkumista vaihdelaatikosta, joka kuuluu ajonopeuden mukaan(eli vaihde päällä, vapaalla jne jne)... Ääni kuuluu kabiiniin saakka, mutta lämmetessään häviää/vaimenee jolloin sitä ei kuule.

Ääni alkaa kuulua ainakin 20km/h kohdalla ja kuuluu ainakin 60km/h jonka jälkeen rengasmelu ja vastaava peittää sitä alleen jolloin kuuleminen on vaikeaa...

Nostin vuorotellen tunkilla etupyörät ilmaan ja laitoin pyörän pyörimään, mutta ääneen ei vaikuta kumpi pyöristä pyörii...
Huoltokirjasta katselin että lootan öljytkin olisi vaihdettu tässä 50tkm sisällä.

Pitäisikö tässä alkaa nyt yö-unia menettämään? :(

Ja potilashan oli ysiviitonen 2.3 koneella vuodelta -98 ja mittarin mukaan maailmaa on nähty 163tkm.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laakerivika, luultavasti perän laakerit.

Ei kannata vielä menettää yöunia, jos lämmettyä vielä häviää. Alkaisin toimenpiteisiin vasta sitten kun ei lopu enää lämpimänäkään. Toimenpiteenä laatikon laakerointi ja samalla vaivalla Saabin päivityssarja noihin alkupään laatikoihin, mm. parempi vaihteensiirto ja synkrot. Sarja on edullinen sisältämiinsä osiin nähden, lisäksi tietty jos haluaa loputkin synkat vaihtaa niin niiden hinta plus suurin osa laakereista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Eli kuunnellaan ja toivotaan ettei pahenisi kovin nopeaa tahtia.. Taitaa olla kuitenkin aika suuri remppa tehtäväksi opiskelijan rahoista :?

Mitä muuten tarvitsee koslasta purkaa että laatikon saa purettua irti näkyville?
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kävin hieman tiedustelemassa täältä Joensuusta tuosta minun valittavasta vaihdelaatikosta ja vastauksia sain vastaavanlaisia:

Autokorjaamo Heikki Hyppönen:
Vaihtolaatikko voidaan vaihtaa tilalle ja noin päivä siinä menee, eli karkeasti joku 500-600e maksaa työt.

Autotalo Hartikainen:
Vaihtolaatikko kannattaa laittaa. 350e työt ja siihen päälle pyöränsuuntaukset, vetarin stehvat jne tarvittavia hilkkeitä =~500e kieppeillä. Epäili perän poskilaakereita ja jos vanha laatikko puretaan, kestää siinä sen säätämisessä pari päivää..?

Mitä raati on mieltä vastaavista tarjouksista?

Kannattaako siihen hankkia vaihtolaatikko? Se ei kuitenkaa ole uusi ja ei tiedä miten kauan se taas kestää... Ja jos kannattaa, niin mistä kannattaisi kysellä?

Vai olisiko jossain joku niin pätevä sälli joka osaisi vaihtaa nämä minun vanhan laatikon ääntävät laakerit ilman että laatikon säätämiseen menee kaksi päivää? Laatikko kuitenkin pelittää muuten mukavasti lukuunottamatta tuota valitusta joka voimistuu voimistumistaan.

Pitäisi varmaan kysästä Jyväskylän Pro Car Servicen pojilta mitä he suosittelevat kyseiseen vaivaan ja mitä lääke maksaa..?

Ja tottakai pitäisi mahdollisimman halvalla ja helpolla tästä rempasta selvitä... :D

Mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan vastaan!
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

hommaisin käytetyn, mutta ehjän laatikon jonka sitte remppaisin. Sitten vaan sopivan hetken tullen vaihtaa lotjut ja myy vanhan lootan vaikka rempattuna tai remppa-aihioksi jollekkin. Remppaajia löytyy suht helposti... :mrgreen:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kun remppaa niin kannattaa samalla vaihtaa muutkin laakerit jotka vähänkin siltä näyttävät, tai samantien kaikki. Tulee sitten lähes uudenveroinen. Samalla sisään edullinen Saabin päivityssarja laatikkoon jossa tulee suurin osa synkrorenkaista mukana jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Wege »

Aerossa alkoi syksyllä kanssa valittaa laatikko kylmänä, lämmettyään ääni katosi.
Ajan kuluessa ääni alkoi voimistua ja kuului myös lämpimänä , sellainen kihinä/kahina, vaihteella ei väliä.
Puretusta laatikosta löytyi yksi viallinen laakeri, päätykopan alla heti mutterin ja hammaspyörän alla oleva laakeri.

Vaihdoin laatikkoon kaikki kartiorullalaakerit ja kustannus oli 250€.
Samalla asentui uudet stefat, uusi kytkin ja työsylinteri josta lisäkustannuksia.
Itsetehtynä WIS:in ollessa oppaana työkustannuksia ei tullut, olipahan vi**umainen ja työläs remontti, sai könytä auton alla kun ei ole nosturia.

Mietiskelin jälkeenpäin semmoista että jos olisi tiennyt tämän laakerin olevan rikki olisiko sen saanut vaihdettua ilman laatikon purkamista? Ajatuksena erittäin houkutteleva, ko.laakeri maksoi laakeriliikkeessä 78€, merkkiliikkeessä olisi ollut ~150€.
Laakerin saa siis teoriassa purettua ulospäin mutta millä vedät sisäkoolin ulos siinä pulma.
Ulkokoolissa on laippa joten sekin irtoaa ulospäin.
Uusi rymppikin pujahtaisi samasta holesta paikoilleen.

Minun tapauksessa tasauspyörästön laakerit olivat erittäin hyvässä kunnossa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Itsekin miettinyt tuota laakerien vaihtoa sillä korjaamaton vaihtoloota ei hirveästi houkuttelisi epävarmuuden vuoksi. Ongelmana on vaan että itsellä ei ole nosturia ja laatikon purkamisesta ei ole kokemusta yhtään.

Vaihtoehtoja on nytten oikeastaan kolme:

1. Pitäisi löytää jostain ammattisällit ottamaan laatikko alas, vaihtamaan laakerit
ja kasamaan paketti (paljonkohan lie kustantaisi ammattilaisilla..)

2. Pitäisi löytää valmiiksi rempattu loota edullisesti. Mistä kannattaisi kysellä?

3. Etsiä jostain loota, kunnostella se ja sitten viedä vaihdettavaksi.. (tietotaito ei taida riittää.. :D )

Vanhaan autoon en kuitenkaan laita uutta laatikkoa sillä en uskalla edes kysyä sen hintaa..
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uliseeko se laatikko nyt lämmettyäkin siis? Jos edelleen vain kylmänä niin antaisin olla vaan. Kai olet tarkistanut että lootassa on öljyä oikea määrä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Kyllä sillä joutuu nyt ajelemaan jonku 10-20km ennenku alkaa vaimentua että taitaa olla voimistumaan päin..
Öljyn määrää en viime vkl:na pystyny kattomaan ku ei löytyny hyllystä sopivaa avainta jolla oisin saanu ropun auki kun on niin ikävässä paikassaki... Kirjasen mukaan öljyt vaihettu joku 50 tonnia sit ja ei vuoda mistään niin olisiko tuo nyt sitten karannutkaan (toki kaikki on mahdollista)...

Uusia öljyjä ei taida viitsiä laittaa kun ei se sillä kuitenkaan se vika korjaannu.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Wege kirjoitti:Aerossa alkoi syksyllä kanssa valittaa laatikko kylmänä, lämmettyään ääni katosi.
Ajan kuluessa ääni alkoi voimistua ja kuului myös lämpimänä , sellainen kihinä/kahina, vaihteella ei väliä.
Puretusta laatikosta löytyi yksi viallinen laakeri, päätykopan alla heti mutterin ja hammaspyörän alla oleva laakeri.

Vaihdoin laatikkoon kaikki kartiorullalaakerit ja kustannus oli 250€.
Samalla asentui uudet stefat, uusi kytkin ja työsylinteri josta lisäkustannuksia.
Itsetehtynä WIS:in ollessa oppaana työkustannuksia ei tullut, olipahan vi**umainen ja työläs remontti, sai könytä auton alla kun ei ole nosturia.

Mietiskelin jälkeenpäin semmoista että jos olisi tiennyt tämän laakerin olevan rikki olisiko sen saanut vaihdettua ilman laatikon purkamista? Ajatuksena erittäin houkutteleva, ko.laakeri maksoi laakeriliikkeessä 78€, merkkiliikkeessä olisi ollut ~150€.
Laakerin saa siis teoriassa purettua ulospäin mutta millä vedät sisäkoolin ulos siinä pulma.
Ulkokoolissa on laippa joten sekin irtoaa ulospäin.
Uusi rymppikin pujahtaisi samasta holesta paikoilleen.

Minun tapauksessa tasauspyörästön laakerit olivat erittäin hyvässä kunnossa.
Eipä se laakeri siitä taida tulla muutenkuin vetämällä ulosvetimellä kuorista jollon pompsahtaa lakru huis helevettiin. Tai miksei sen sais ku oikein kuumentas sisäkoolin ja akselia jäädyttäs samalla mutta tiä sitte...en aio kokeilla :)
Rympillä meinasit kokoonpuristuvaa holkkia? Eihän se kyllä samasta reijästä onnistu vaihtaa kun onhan siinä vielä nelosen ratas välissä ;)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

No ajattelin että ei laatikosta kehtaisi maksaa kuin korkeintaan 1500e... Huomioon ottaen että sekin on auton hinnasta jo viideosa.. Ja luulisi siihen vanhaan laatikkoonki jo sillä rahalla laakereita saavan ja osaavaa taitoa jos siltä kantilta ajattelee.

Itselläni ei tosiaan ole mitään hyvää hintatietoa laatikoista kun ei ole tarvinnut koskaan kysellä...

Silläpä minä kyselinkin että jos joku tietäisi opiskelijalle oikean osoitteen :D

430ekk tuloilla kun ei hirveästi juhlita :roll:
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Laakerit ~200-250e, korjaussarja jossa paaaljon tavaraa mukana ~160e ja sitten vielä työt...korjaajia varmaan löytyy 300e--->
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja mike »

Aivan akuuttiin epätoivoon ei varmaan kannata ulinan takia vaipua. Omassa autossa on laatikko ääntänyt kylmänä ja lämpimänä noin kolmisen vuotta ja noin 80 tkm.

Ääni on ehkä hiukan voimistunut mutta ei vielä lähelläkään vanhan satkun laatikon ujellusta, saati sitten Wagoneerin voimansiirron vollotuksia.

Oli tarkotus pari vuotta sitten avata ja rempata, mutta tuli sitten muuta rahan menoa ja nyt on sitten tallin rakennus sen verran kesken ettei vielä vuoteen tarvi korjata jossei ole pakko.

Itestä on alkanu tuntumaan siltä, ettei vanhaan ja vähemmän arvokkaaseen autoon kannata kovin kalliita remontteja alkaa ainakaan teetttämään. Eri asia sitten tietysti jos tavoitteena on äärimmäinen käyttövarmuus tai sitten liikenneturvallisuuden takia on syytä ryhtyä töihin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vaihdelaatikko valittaa kylmänä!

Viesti Kirjoittaja Lasu »

En tiedä itsekään millon tämä remppa tulee tehtäväksi, mutta vähän pakko kartoittaa miten ja missä sen sitten suoritan jos homma leviää käsiin... Voi olla että äänikin kovenee vain pään sisällä kun sitä aina nykyään tulee kytättyä.

Eihän tuossa ujelluksessa muuten mitään mutta itsellänin on paha taipumus vihata autoani vaivaavia "ominaisuuksia"... Meinaa pää räjähtää kun tietää että siellä se vinkuu :oops: Saabilla ajon nautittavuus kärsii huomattavasti.

Mutta kiitoksia kaikille henkisen tuen antamisesta ja hyvistä vinkeistä! Ehkä minäkin kestän tuota ujellusta vielä kotvasen jos kerta mikekin on sitä kolme vuotta kuunnellut :wink:
Vastaa Viestiin