2009 vikatilastot katsastuksessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Hyvin pärjäsi :saab: 9-5:nen A-katsastuksen vikatilastovertailussa::

http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info ... o_2009.pdf

ja jos vertaa km. / vika niin vieläkin paremmin
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Jos taas katsoo 5 vuotta vanhoja Saabeja niin eipä sitten niin hyvin enään mennytkään (sija 42.)! :(
luopape
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 08:28
Paikkakunta: Oulu

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja luopape »

keskikonsoli kirjoitti:Jos taas katsoo 5 vuotta vanhoja Saabeja niin eipä sitten niin hyvin enään mennytkään (sija 42.)! :(
Kun katsoo 10 vuotta vanhoja 9-5:a, niin ollaan sijalla 11. (203 tkm mittarissa) Johtuisiko vähemmistä ooppelin osista :wink: vai viestiikö tuon ikäisten Saabistien omistautumisesta :P
9-5 2.3t Wagon -99 + TD04HL-15T + Aero sw
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

luopape kirjoitti:...vai viestiikö tuon ikäisten Saabistien omistautumisesta :P
Taitaa aika suuri merkitys olla omistajillakin, jonkin merkin omistajiksi hakeutuu kovin eri lailla autoon ja autoiluun suhtautuvia ihmisiä kuin jonkin toisen merkin omistajiksi. On ihmisiä, jotka tsekkaavat / tsekkauttavat autonsa tarkkaan ennen katsastusta, toinen ihmistyyppi taas ajaa suoraan konttorille ja antaa katsastajan tsekkailla ensiksi. Esim. 1999 Cordoba, Ibiza ja Polo ovat käsittääkseni tulleet samalta linjalta samoin komponentein ja samoin laatukriteerein, silti tuossa a-katsastuksen tilastossa 1999 Polon hylkäysprosentti on 19, Cordoban 28 ja Ibizan 29.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Olisko Polot tehty saksassa ja seatit Espanjassa,jotakin merkitystä.
Vaikka onkin melkein sama auto.
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja michael »

Iskariviat tulevat selkeästi esiin viidennen vuoden katsastuksessa kun on keskimäärin 100tkm ylitetty. Kolmantena vuonna on vielä sen verran vähän kilometrejä että menevät läpi.

Itsellänikin olisi edessä auton katsastus ja 119tkm mittarissa. Taidan päästä huonontamaan tilastoa... :lol:
9-5 wagon 2.3t A 2005
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

luopape kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Jos taas katsoo 5 vuotta vanhoja Saabeja niin eipä sitten niin hyvin enään mennytkään (sija 42.)! :(
Kun katsoo 10 vuotta vanhoja 9-5:a, niin ollaan sijalla 11. (203 tkm mittarissa) Johtuisiko vähemmistä ooppelin osista :wink: vai viestiikö tuon ikäisten Saabistien omistautumisesta :P
Terve,

Joo, hyvin sijoittuu 9-5:n vm. -98 ja -99 heti ensimmäisenä japsien jälkeen. Löysään taka-akselin puslaan meikäläisenkin saapikas katsastuksessa kompastui. Kässäri ei ole aiheuttanut ongelmia talvellakaan, kunhan siihen ei koske :D
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Juuri näin samassa tehtaassa kokoonpanevat volkkareita ja seateja ja volkkarikuskit kuvittelevat ajavansa paremmalla autolla, koska on kalliimpi uutena ja käytettynä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja essal »

Tämä nyt ei kuulu ysivitoseen millään tavalla, mutta pikkuväyrysen kori on tehty seatin tehtailla Barcelonassa, maalaus skodan tehtaalla Batislavassa ja kokoonpano Wolfsburgissa.

Vanhemmissa poloissa variantit ja konttiperät on tehty Barcelonassa ja pystyperät Wolfsburgissa.

Seatin ja vw:n koneissa on eroja vaikka valmistuspaikka olisi sama. Ihan yksyhteen noita ei voi verrata.

Onko sitten Barcelonassa vai Wolfsburgissa kasattu polo parempi, en ota kantaa.

Jos sitten yleisesti vertailee noita hylkyperusteita, niin vikoja on halpoja ja kalliita. Vaikeasti tai helposti löydettäviä. Mielummin ottaisin hylyn satasen viasta jonka pystyn itse korjaamaan kuin viasta jonka korjaus maksaa 1000 euroa ja ainoa korjaaja on merkkiliike.

Monet noista vioista on tyyppivikoja, jotka ovat enemmän tai vähemmän yleisesti tiedossa. Siitä sitten vaan valkkaamaan sellainen automerkki ja -malli jossa on vain halpoja tyyppivikoja.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja essal »

2002-2007 polo jossa pyöreät etuvalot. Varmuudesta en osaa sanoa, mutta tyyppikilvessä lukee "made in germany" ja pelleissä on stanssi "spain". Maalaus on kai liittynyt siihen, vag-konsernin uusin maalaamo oli tuolloin skodan tehtailla ja Wolfsburgissa oli joitain ongelmia. Näin tarinaa on kerrottu.

Joka tapauksessa noissa poloissa maalaus on tasaisempi ja kestävämpi kuin vastaavan ikäisissä golfeissa, jotka on maalattu Wolfsburgissa.

Aika näyttää onko vastaavaa laatueroa näissä uudemmissa golfeissa, joissa pystyperät on tehty saksassa ja variantit meksikossa.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1675
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja mike »

Mimmi kirjoitti:
jarkar kirjoitti:Olisko Polot tehty saksassa ja seatit Espanjassa,jotakin merkitystä.
Vaikka onkin melkein sama auto.
Samassa tehtaassa Espanjassa.
Meniköhän se niin että porrasperä ja farkku poloset tulivat espanjasta kun taas pystyperäset saksasta? Farkku ja sedanhan olivat käytännössä yks ja sama auto vastaavan seatin kanssa.

9-3 näytti pärjänneen melkosen hyvin saksalaisten katsastustilastoissa. Kauas jäivät monet mersut ja bemarit.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Hylkäysprosenttien ero polon ja cordoba/ibiza-suvun välillä osittain johtuu siitä että varmaan 95% seateista on dieseleitä joilla ajetaan paljon. Polon osalta dieselien osuus on huomattavasti pienempi.

Vector pomppasi katsastuksessa väljän alapallonivelen takia (vasta 118tkm ajettu) ja sitten nihilistinen katsuri rupesi kyttäämään referenssilukuja. Pallonivel nyt on tärkeä olla kunnosas mutta mitä siitä jos on referenssit 130? :mrgreen:

Pitännee ottaa pois siksi aikaa kun käyttää näytillä uudestaan. Hallin ja konttorin välillä on matkaa 400m joten ei kovin pitkäksi aikaa tarvitse valoja ottaa pois :twisted:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3368
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 2009 vikatilastot katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

jarkar kirjoitti:Olisko Polot tehty saksassa ja seatit Espanjassa,jotakin merkitystä.
Vaikka onkin melkein sama auto.
Espanjassa kasatuissa manuelit vetää vain kotiapäin... :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin