Moottorin vikailmoitus
Moottorin vikailmoitus
Sytty yllättäen kun kauppaan lähdin,onko tuo otettava vakavissaan,ainakin käyttärin mukaan?Voisko missä olla vika,onko kokemuksia ja mitä suosittelette,arvaako aamulla töihin mennä vai suoraan huoltoon?
Re: Moottorin vikailmoitus
Jos auto tuntuu ihan normaalisti käyttäytyvän, eli ei ole limp home -tilassa, niin eiköhän sillä töihin tohdi mennä. Käy nyt kuiten vikakoodit luetuttamassa jossain ensi tilassa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Moottorin vikailmoitus
Syttykö kesken ajon vai käynnistettäessä?
Hiipuneella akulla ainakin teki sitä, että vikavalo syttyi kun jännite kävi startatessa liian alhaalla. Valo sammui sitten parin kolmen lämpimänä tehdyn käynnistyksen jälkeen, mutta syttyi taas kun oli virta vähänä. Akun uusimisen jälkeen ei ole vikavaloa näkynyt.
Valojen suhteen lienee hyvä nyrkkisääntö se, että kun palaa punaista niin pysäytä/sammuta ja heti pajalle. Keltaisella valolla voi varailla aikaa.
Hiipuneella akulla ainakin teki sitä, että vikavalo syttyi kun jännite kävi startatessa liian alhaalla. Valo sammui sitten parin kolmen lämpimänä tehdyn käynnistyksen jälkeen, mutta syttyi taas kun oli virta vähänä. Akun uusimisen jälkeen ei ole vikavaloa näkynyt.
Valojen suhteen lienee hyvä nyrkkisääntö se, että kun palaa punaista niin pysäytä/sammuta ja heti pajalle. Keltaisella valolla voi varailla aikaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Moottorin vikailmoitus
Valo syttyi ku kännistin noin tunti siitä kun olin tullut töistä.No kävin huoltamolla kuittaan koodit,mutta heillä ei ollu Saabin koodilistaa,tänään saan tietoon mitä oli(2kpl).Valo sammu sunnuntaina,mutta syttyi tänään(maantaina) uudelleen.Ajoin semmosen palkeen yli jossa auto heilahti aika rajusti ja valo syttyi heti,samoin kävi,sen eka kuittauksen jälkeen(lauantaina).Mietin oisko joku anturi löysällä vaan ku reakoi tuohon "tärähdykseen".
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Moottorin vikailmoitus
No kerro nyt ne koodit kun olet ne luetuttanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
p0406 ja p1613
Re: Moottorin vikailmoitus
Kyllä nuo koodit on jotain aivan puutaheinää. Ei ole T7:ssa edes koko koodia p0406 ja tuo p1613 on kyllä äärimmäisen epätodennäköinen.
Onko kyseessä diesel? V6?
Onko kyseessä diesel? V6?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
v6 diesel, -02
Re: Moottorin vikailmoitus
Tässä viestiketjussa voi varmaan kysyä apua toiseenkin vastaavanlaiseen ongelmaan.
Auto on vm 2000 9-5 Griffin Estate 3.0 l bensamoottorilla, ajettu n. 170 000 km.
Moottorin häiriövalo syyttyi kohta viime kesän hankinnan jälkeen. Vikakoodiksi testeri antoi
- P0410 Toisioilma suihkutusjärjestelmä virhetoiminto
- P0420 Katalysaattorivirhe.
Ns. merkkihuollossa tutkittiin vuodot - ei löytynyt, vaihdettiin toisioilman ilmapumppu ja tietenkin nollattiin virheilmoitukset. Vikavalo syttyi uudelleen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen uudestaan ajon aikana. Uudet tutkimukset, ei löydetty vikaa - koodien nollaus. Tätä tehtiin pari kome kertaa. Sitten huoltomies totesi, ettei nuo vikailmoitukset ajoa haittaa, joten ajelin loppusyksyn ja alkutalven vikavalo päällä.
Tammikuun loppupuolella kesken ajon moottori alkoi käydä huonosti, ei ottanut kierroksia, päästiin hitaasti linkuttaen parkkipailalle. Moottorin sammutuksen jälkeen ei lähtenyt enää uudelleen käyntiin. Hinattiin toiseen merkkikorjaamoon jossa todettiin, että nokkahihnan ajoitus? oli pielessä. Vaidettiin uusi nokkahihna (edellisetä vaihdosta n 20 000 km). Kiittelivät hyvää tuuria, ettei tullut isompaa moottorivauriota. Virhekoodit nollattiin. Ajelin kotiin Vantaalta Keski-Suomeen ( n 300 km), ei häiriövaloa, joten ajattelin, että ongelma on poistunut. Seuraavana päivänä vaimon käydessä kaupassa häiriövalo syttyi taas. Koodeja ei ole nyt luettu, mutta joka kerta aikaisemmin luettaessa koodit ovat olleet nuo samat yllä mainitut.
Tämän pitkän selityksen jälkeen pari kysymystä palstan asiantuntijoille.
- Mikä ihan oikeasti aiheuttaa nuo häiriöilmoitukset ja miten vika saataisiin korjattua
- Onko tällä vialla ja nokkahihnan ajoituksen heittämisellä jokin keskinäinen yhteys.
Auto on vm 2000 9-5 Griffin Estate 3.0 l bensamoottorilla, ajettu n. 170 000 km.
Moottorin häiriövalo syyttyi kohta viime kesän hankinnan jälkeen. Vikakoodiksi testeri antoi
- P0410 Toisioilma suihkutusjärjestelmä virhetoiminto
- P0420 Katalysaattorivirhe.
Ns. merkkihuollossa tutkittiin vuodot - ei löytynyt, vaihdettiin toisioilman ilmapumppu ja tietenkin nollattiin virheilmoitukset. Vikavalo syttyi uudelleen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen uudestaan ajon aikana. Uudet tutkimukset, ei löydetty vikaa - koodien nollaus. Tätä tehtiin pari kome kertaa. Sitten huoltomies totesi, ettei nuo vikailmoitukset ajoa haittaa, joten ajelin loppusyksyn ja alkutalven vikavalo päällä.
Tammikuun loppupuolella kesken ajon moottori alkoi käydä huonosti, ei ottanut kierroksia, päästiin hitaasti linkuttaen parkkipailalle. Moottorin sammutuksen jälkeen ei lähtenyt enää uudelleen käyntiin. Hinattiin toiseen merkkikorjaamoon jossa todettiin, että nokkahihnan ajoitus? oli pielessä. Vaidettiin uusi nokkahihna (edellisetä vaihdosta n 20 000 km). Kiittelivät hyvää tuuria, ettei tullut isompaa moottorivauriota. Virhekoodit nollattiin. Ajelin kotiin Vantaalta Keski-Suomeen ( n 300 km), ei häiriövaloa, joten ajattelin, että ongelma on poistunut. Seuraavana päivänä vaimon käydessä kaupassa häiriövalo syttyi taas. Koodeja ei ole nyt luettu, mutta joka kerta aikaisemmin luettaessa koodit ovat olleet nuo samat yllä mainitut.
Tämän pitkän selityksen jälkeen pari kysymystä palstan asiantuntijoille.
- Mikä ihan oikeasti aiheuttaa nuo häiriöilmoitukset ja miten vika saataisiin korjattua
- Onko tällä vialla ja nokkahihnan ajoituksen heittämisellä jokin keskinäinen yhteys.
Saab 9-5 2000 Griffin Estate
Re: Moottorin vikailmoitus
Alkuperäiseen kysymykseen:
P1613 = ei kommunikaatiota TWICE:n (ajonesto) ja moottorinohjausyksikön välillä
P0406 = EGR:n asentoanturi oikosulussa akkujännitteeseen
Noista ja vian kuvauksesta päätellen vaikuttaisi siltä että voisi olla moottorinohjausyksikön johtosarjassa vikaa.
P1613 = ei kommunikaatiota TWICE:n (ajonesto) ja moottorinohjausyksikön välillä
P0406 = EGR:n asentoanturi oikosulussa akkujännitteeseen
Noista ja vian kuvauksesta päätellen vaikuttaisi siltä että voisi olla moottorinohjausyksikön johtosarjassa vikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
Jako pielessä voi hyvinkin aiheuttaa molemmat vikakoodit, koska ylimääräistä happea menee raakana läpi. Tosin myös polttoainetta menee joten huonoimmassa tapauksessa voi olla ensimmäinen katalysaattori tästä sulanut ja hajonnut jolloin katalysaattorivika jatkuu vaikka alkuperäinen aiheuttaja on poistunut.anhukari kirjoitti: - Mikä ihan oikeasti aiheuttaa nuo häiriöilmoitukset ja miten vika saataisiin korjattua
- Onko tällä vialla ja nokkahihnan ajoituksen heittämisellä jokin keskinäinen yhteys.
Jos edellisestä vaihdosta oli vain 20tkm niin voisi olettaa että se jako on laitettu pieleen siellä eikä se itsekseen ole hypännyt.. tai jos on niin siinäkin on todennäköisesti asennusvirhe syynä.
Nykyinen koodi pitäisi taas lukea jotta tietää enemmän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Moottorin vikailmoitus
Toimiiko auto nyt kuitenkin vikavalosta huolimatta? Kannattaa ehkä kuitenkin luetuttaa ne koodit, ja kun kerran Keski-Suomessa vaikutat, niin suosittelen visiittiä Jyväskylään Pro-CarServicelle (http://www.pro-carservice.com/). Siellä sentään tietävät mitä tekevät, eivätkä vaan vaihtele summanmutikassa osia ja nollaile vikakoodeja.
Samaa mieltä jcarlsonin kanssa siitä, että 20tkm ajetulla jakohihnalla pieleen mennyt jako on kyllä erittäin todennäköisesti asennusvirhe. Kai hihnan uudellen vaihto meni sentään takuun piiriin?
Samaa mieltä jcarlsonin kanssa siitä, että 20tkm ajetulla jakohihnalla pieleen mennyt jako on kyllä erittäin todennäköisesti asennusvirhe. Kai hihnan uudellen vaihto meni sentään takuun piiriin?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Moottorin vikailmoitus
Kiitokset nopeista vastauksista!
Kiitos vinkistä. Tarkoitus oli muutenkin täällä keskustelupalstoilla käytyjen keskustelujen perusteella poiketa Pro-CarServisillä. Jospa sieltä apu löytyisi.
Auto toimi ennen edellä kuvattua sammumisongelmaa ja nokkahihnaremonttia normaalisti ja samoin sen jälkeen, ongelmana voin tuo häiritsevästi killittävä moottorin häiriövalo.V.J.S kirjoitti:Toimiiko auto nyt kuitenkin vikavalosta huolimatta? Kannattaa ehkä kuitenkin luetuttaa ne koodit, ja kun kerran Keski-Suomessa vaikutat, niin suosittelen visiittiä Jyväskylään Pro-CarServicelle (http://www.pro-carservice.com/).
Kiitos vinkistä. Tarkoitus oli muutenkin täällä keskustelupalstoilla käytyjen keskustelujen perusteella poiketa Pro-CarServisillä. Jospa sieltä apu löytyisi.
Hihna oli vaihdettu ennen auton ostoa edellisen omistajan tai myyjäliikkeen toimesta 150 000 km paikkeilla lokakuussa 2007. Vaihdosta on kulut siis yli 2 vuotta ja 20 000 km, joten ajattelin, ettei tuosta aikaisemmasta vaihdosta mitään takuuta ole ja maksoin vaihdon itse. Kainnattaisko ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä?V.J.S kirjoitti:Samaa mieltä jcarlsonin kanssa siitä, että 20tkm ajetulla jakohihnalla pieleen mennyt jako on kyllä erittäin todennäköisesti asennusvirhe. Kai hihnan uudellen vaihto meni sentään takuun piiriin?
Saab 9-5 2000 Griffin Estate
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Moottorin vikailmoitus
Tuskin kannattaa, kun on kerran yli 2 vuotta kulunut. Originaalivaraosilla on nimenomaan kahden vuoden takuu.anhukari kirjoitti:Vaihdosta on kulut siis yli 2 vuotta ja 20 000 km, joten ajattelin, ettei tuosta aikaisemmasta vaihdosta mitään takuuta ole ja maksoin vaihdon itse. Kainnattaisko ottaa myyjäliikkeeseen yhteyttä?
PCS:lle vaan, kannattanee muuten myös mitata päästöt, niin näkee aika hyvin aiemmin vikakoodia mahdollisesti aiheuttaneen katalysaattorin nykykunnon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84