2.3t viritys ja koneen kestävyys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dracone
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 11:27

2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja dracone »

Katselin viestiketjuja tuosta Stage1- virityksestä 2.3t (170hp):hen. Kysymys kuuluukin, että onko kukaan törkännyt tota softaa 230tkm ajettuun autoon ? eli räjähtääkö se käsiin ?

Kyllä tällä nyt jo teini-bmw:t jättää mutta mutta..

Ja tietääkö kukaan mitä tämä viri tekee ? nostaako se vain turbon paineita ? kestääkö männät ? ja onko vm 2000 9-5:sessa manuaalista turbo-ruuvia mistä saa ahtoa lisää ?

Ja kuinka usein olette tulppia vaihdellut stage1:sen kanssa ?

On muuten aivan loisto foorumi! Pitänee liittyä klubin jäseneksi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei räjähdä käsiin jos ei ole jo muutenkin räjähdyspisteessä.

On tungettu 230tkm, jopa yli 400tkm ajettuihinkin, ei ongelmia paitsi jos turbo on jo viimeisillään jolloin lopullinen hajoaminen vain nopeutuu.

Käytännössä nostaa ilmamassoja (=ahtopaineita), männät kestää helposti jos auto on muuten ehjä eli ilmamassamittari ei ole rikki. Ei ole mitään manuaalista keinoa joka toimii kunnolla eli softa on ainoa mitä kannattaa harkita.

Stage1 ja normaalit kuparikärkiset NGK BCPR7ES-11 tulpat, 15-20tkm vaihtoväli lienee sopiva.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dracone
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 11:27

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja dracone »

Ok! Entä laatikon (manuaali) kestävyys lisääntyneillä tehoilla ? onkohan sama boksi kuin esim. aerossa ?

Tarvitseeko käytännössä mitään muuttaa, jarruja, ilmansuodatinta, putkistoa vapaammin virtaavaksi jne ?

Nyt alkoi jo houkuttamaan pahasti..Turbo on vaihdettu 2008 uuteen. Mitsun turbon ostokin on käynyt mielessä.
----
Itse toimin IT-alalla enkä osaa tehdä autoille mitään, ja ajattelinkin että nyt lie korkea aika opetella. Edes ilmansuodatinta en osaa vaihtaa saabista :)

Jos jollakulla joku korjausopas 9-5:Seen niin tarjoa.

Mites foorumilaisten päät kestää neuvoa täyttä idioottia simppeleimmissä jutuissa ? :oops:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laatikko kestää, on sama kaikissa (myös aero).

Ei tarvitse muuttaa tuolla tasolla mitään, kaikki vakio-osat riittää ja toimii hyvin. Vapaavirtaussuodattimesta on melkeinpä vaan enemmän haittaa. Pakoputken parantaminen auttaa aina mutta ei ole pakollista vielä stage1 tasolla.
Jarruja voi toki aina parantaa mutta kyllä ne vakiotkin auton pysäyttää ja hyvin.

Mitsun turbo kannattaa laittaa jos nälkä kasvaa syödessä stage1:n jälkeen tai jos garretti hajoaa.

Korjausoppaita löytyy varaosaliikkeistäkin varmaan (haynes), ja sähköisessä muodossa varaosakatalogi EPC ja Saabin korjaamomanuaali WIS ovat erittäin hyödyllisiä. IT-alalla toimivana arvaat varmaan mistä torrentteina esim. nuo voisi löytää..

Asiallisiin kysymyksiin jaksaa kyllä yleensä vastata, toki haullakin löytyy yleisimpiin neuvot.

Softasta ei kannata viritysfirmoille useita satasia myöskään maksaa, vaan jos mielenkiinto riittää niin voit opetella flashaamaan sinne moottorinohjausyksikköön sen itsekin (vaatii 12V virtalähteen, läjän hauenleukoja tai modatun irtoliittimen, n. 150e hintaisen CANUSB kaapelin ja ilmaiset softat - http://www.ecuproject.com kertoo lisää jos haluat syvällisemmin perehtyä).
Jos et itse halua opetella/nähdä vaivaa tuon suhteen niin voin flashauksen myös tehdä jos tuot tai lähetät ohjausyksikön, YV:llä voi ottaa yhteyttä jos kiinnostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
dracone
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 11:27

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja dracone »

Juu torrentit on tuttuja ja...no, kaikenlaisia laitteita löytyy jo kotoa joten luultavasti flashaan itse. Kiitoksia paljon jälleen kerran vastauksista!

On muuten käsittämättömän hieno peli tuo 9-5, harmittaa oikein kun 11 vuoden autoilu-uran aikana en löytänyt merkkiä aikaisemmin. Joskus oli saab 99 joka vei öljyä yhtäpaljon kuin bensaa niin siitä ei oikein ruusuiset muistot jäänyt. Mutta tämä laite on kyllä ihan eri luokkaa.

Paras auto ennen tuota saabbia oli opel (hyi kirosana) vectra vm 2005 wagon 2.2 myllyllä. Mutta tämä 5v vanhempi 9-5 vie kyllä voiton kevyesti.

Tuon kyydin eteen kyllä on valmis maksamaan korjauskulujakin (vrt corolla) ja bensasta enempi. Nytkin pätkäajossa kulutus ollut 14l/100km :D tekisi mieli pistää "fu*k the fuel economy" teksti pakarin yläpuolelle tarralla, mutta voisi nenä alkaa "punottamaan" melko nopeasti viherpiipertäjien toimesta :D

Nyt pitää vaan kesäksi vielä iskeä 17/225/45 gummit alle ja kattoa millainen kivireki tuosta tulee.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Termos »

dracone kirjoitti:Katselin viestiketjuja tuosta Stage1- virityksestä 2.3t (170hp):hen. Kysymys kuuluukin, että onko kukaan törkännyt tota softaa 230tkm ajettuun autoon ?
Ei ihan mutta melkein, 220tkm kohdalla laitoin Stage 4:n vastaavaan, alunperin 170 heppaiseen femmaan :lol:
Nyt on takana 15tkm huoletonta ajoa tuolla setupilla.
Sitä ennen ajeltiin 70tkm stage ykkösellä.

Hyvin on pysynyt palikat kasassa, ei mitään tehonlisäyksen aiheuttamia ongelmia.

Olikohan virhe kirjoittaa tämä (kop kop kop), huomenna porsii laatikko ja kone ryntää ylikierroksille yms. mukavaa varmaan tiedossa :twisted:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja oju »

dracone kirjoitti:Jos jollakulla joku korjausopas 9-5:Seen niin tarjoa.
Unohda kirjat, WIS on ainoa oikea ratkaisu.

Ebay, esimerkiksi:
http://cgi.ebay.co.uk/99-02-SAAB-9-5-SE ... 3ca99bef0b
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja eeskola »

dracone kirjoitti:
Jos jollakulla joku korjausopas 9-5:Seen niin tarjoa.
Jos ei saa WISsiä käsiinsä, niin kirjoista ainakin englanninkielinen Haynes on ihan suhteellisen asiallinen (Alfamer noita myy) ja useimpiin tekemisiin riittävä. Toki siinä on sama ominaisuus kuin muissakin korjauskirjoissa, että esim. ohje "irrota" saattaa tarkoittaa isoakin jumppaa ylimaallisen piukassa olevien osien kanssa ja vaatia jonkun ulosvetäjäsysteemien rakentamista tjsp. Toki minimalismin hengessä kyseisenkaltaiset ohjeet ovat totta.

E
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tuoltahan noita WISsejä löytyy ainakin vielä hetken ilman mitään torrentteja.

http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=207987
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Itselläni sama kone ja auto (vm-98). Mukavastihan se tosiaankin lähtee jo nyt, mutta ehkä voisi hieman vaikka olla lisää reservitehoa :wink: Noh, joskus tässä..

Ihmetyttää miksi tuossa matalapaineturbossa ei voi olla ahtomittaria taulussa. Näkisi suuntia, miten/milloin se toimii.

Ei vaan haluttaisi riskeerata luotettavuutta, mutta sekin lienee aika paljon ajotavasta kiinni. Ajelin minä Saab 9k:lla (stage1) muutaman kymmenen tuhatta km. Lopulta siinä alkoi vikomaan sähköt (kampuran anturi). Seuraavalla omistajalla oli mennyt jakoketju.

Mitään järkevää (ei torrent) en vielä löytänyt tuosta itselleni uudesta käsitteestä "WIS" ? Joku korjauskirjan nykyversio (sähköinen) se lienee.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

WIS = Workshop Information System, eli samainen softa jota merkkihuollon sedät käyttävät.
M97CSB234EFM57001 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vehe kirjoitti: Ei vaan haluttaisi riskeerata luotettavuutta, mutta sekin lienee aika paljon ajotavasta kiinni. Ajelin minä Saab 9k:lla (stage1) muutaman kymmenen tuhatta km. Lopulta siinä alkoi vikomaan sähköt (kampuran anturi). Seuraavalla omistajalla oli mennyt jakoketju.
Kumpikaan noista vioista ei liity mitenkään viritykseen tai virittämättömyyteen joten ilmeisesti ei vaikuttanut mitenkään. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Nyt on mitsu hankittu , asennus tossa joku päivä .
Onko jotain erikoista mikä pitää ottaa huomioon , vai
letkut ja putket veks ja mitsu tilalle :?:
Garrett > Mitsu öljy- ja vesiputki sarja olemassa
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei mitään sen kummempaa, kiinni vaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hyvoneju
"Aero"
Viestit: 486
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: 2.3t viritys ja koneen kestävyys

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

georgahti kirjoitti:
hyvoneju kirjoitti:...Garrett > Mitsu öljy- ja vesiputki sarja olemassa
on siihen olemassa "sarja". marmoritiskillä jotain 400 ecua. mutta tämä ei ole mitenkään tarpeellinen. jotain banjoa pitää sovitella hieman, muttei mitään ylipääsemätöntä tekijämiehelle.

Tarkoitin kylläkin että mulla on tommonen sarja jo olemassa , otin procar:ilta samalla kun otin huohotin päivityksen , eikä maksanut "ihan" 400€ :lol:
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Vastaa Viestiin