Tuleva SaaBisti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
meke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 20:44

Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja meke »

No niin, viiden vuoden kaverin käännytystyö alkaa tuottaa hedelmää. Eli olen näillä näkymin tuleva :saab: isti. Tässä olen jo puolen vuoden ajan etsiskellyt mikä malli olisi meikäläiselle sopiva ja eniten on ruennut kiinnostamaan 9-5.

Elikkäs mitä kannattaa ottaa huomioon kun tällaista rupeaa katselemaan? Ainakin nuo nettiauton myytävät on ihan sikana ajettu...uskaltaako tuollaista yli 300 tuhatta ajettua ostaa?
Itse naisihmisenä en autoa osaa kuin kiillotella joten olis mukava ettei tarvitsisi kokoajan korjaamolla juosta. Nykyinen auto (Rooveri) on enempi seissyt korjaamon kuin minun pihassa nimittäin :?

Kiinnostaisi auto jossa olisi vähän "tarpeellista sälää" esim. kattoluukku. Eli pitääkö rueta katselemaan tuontiautoja?

Noh, laitan varmaan pian tuonne ostetaan palstalle ilmoituksen mutta mutta kuulisin mielellään mitä "asiantuntijoilla" on sanottavanaan :wink: .

Kiitos paljon!
Mervi/Kajaani
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suosittelen 9-5 Griffin, vuosimallit -99...-02. On jonkun verran tuota varusteentynkääkin niihin laitettu ja mielestäni parhaalla tekniikkapaketilla mikä Saabiin tuohon aikaan oli tarjolla. Mitä parasta, ainoastaan automaattivaihteisena saatavilla.
Jos budjettia on vähän enemmän, niin sitten mieluummin noita -04 vuosimallista eteenpäin olevia.
Tuontiauto on aina hyvä vaihtoehto, jos vaan hiukan jaksaa itse vaivaa nähdä. Etenkin Virosta saa nykyisin halvalla, hakukustannukset on inhimilliset (vs. Saksa tai Ruotsi) ja hakureissun heittää helposti yhdessä päivässä.
Pari esimerkkiä (sedan ja farmari):
http://fin.auto24.ee/kasutatud/auto.php ... _missing=1
http://fin.auto24.ee/used/524736

Suomestakin kyllä alkaa löytymään jo valikoimaa, ja ostaminen siitä lähimaitokaupan vieressä olevalta autokauppiaalta on toki vaivattomampaa ja nopeampaa kuin tuontiauton kanssa pulaaminen.

Siinä nyt jotain. Hiukan "vinkinantamista" helpottaisi, jos tietäisi mihin tarkoitukseen auto on tulossa, lähinnä että kannattaako diesel (paljon ajoa), tarteeko olla farmari jonkun lehmänkokoisen koiran kuskaamiseen yms. pikku nyanssit :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
meke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 20:44

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja meke »

Joo kiitos vinkistä...tuo valkoinen oli jo aika lähellä mitä haen. Miinuksena mustat nahkat mitkä ei oikein innosta. 3,0 litran automaattikin "hieman" hirvistyttää 8O
Auto tulee ihan tälläisen hyvässä iässä olevan naisihmisen käyttöön, ajelua ei tule edes paljoa; koti-siwa-koti, tyyliin :D Mutta silti haluaisin auton jossa on vähän jotain extra silmäniloa!
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

meke kirjoitti:Joo kiitos vinkistä...tuo valkoinen oli jo aika lähellä mitä haen. Miinuksena mustat nahkat mitkä ei oikein innosta. 3,0 litran automaattikin "hieman" hirvistyttää 8O
Ei ole mitään hirvittävää tuossa 3,0V6 ja automaatti yhdistelmässä. Päinvastoin, on kerrassaan sivistynyt ja miellyttävä laitos, meilläkin mamma ajelee semmoisella. Bensaa ei vie juuri sen enempää kuin parilitraisetkaan automaatilla.
meke kirjoitti: Auto tulee ihan tälläisen hyvässä iässä olevan naisihmisen käyttöön, ajelua ei tule edes paljoa; koti-siwa-koti, tyyliin :D Mutta silti haluaisin auton jossa on vähän jotain extra silmäniloa!
No sitä suuremmalla syyllä automaattivaihteet puolustaa paikkaansa. Kertakaikkiaan rentouttavaa kruisata Siwaan ja takas Harman Kadronin suoltaessa musiikkia ja auton lipuessa lähes itsekseen liikkeelle risteyksistä ja valoista jne. :)

Juu, mutta kannattaa varmaan käydä koeajamassa noita eri vaihtoehtoja, niin tulee sitten hommattua itselle varmasti se mieluisin.
Viimeksi muokannut V.J.S, Ti Maalis 09, 2010 12:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tervetuloa vaan foorumille!

Jonkin verran haarukointiin toki vaikuttaa käytettävissä oleva budjettikin. Esim. 15-20k€ haarukassa alkaa saamaan jo alta 100000 ajettuja, vm -04 ja uudempia. Varustelu toki vaihtelee.

Koti-siwa-koti -käyttöön ottaisin itse 2.0t matalapaineturbon automaatilla. Toisaalta, jos silmäniloa haluaa, niin sitten rupeaisin katsomaan rättikattoisia 9-3:ia. Tulee tuo kattoluukkutoivekin ratkaistua. :)
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Jos on vähän ajoa, enimmäkseen kaupunkiajoa, antaisin myös ääneni Griffinille. Siellä on tarvittavat varusteet ja automaattille tuo 3,0litran moottori sopii erinomaisesti. Huohontinongelmiakaan ei ole. Siellä on toisaalta jakopää remmillä.

Mutta, jos ei ole tarvetta isosta autosta, niin kuten tsaarela sanoo, rättikattoinen 9-3 ympärivuotiseen käyttöön!
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nikke_M kirjoitti: Siellä on toisaalta jakopää remmillä.
Mielestäni ei mikään iso miinus, kun tietää etenkin noiden pre -04 mallien ketjullisten jakopäiden keston (huohotinongelmasta johtuen). :)
Lisäksi kun tietää mistä kysyy saa tuohon V6 moottoriin hihnanvaihdon osineen kaikkineen teetettynä reippaasti alle 500€ :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Mulla kanssa eukko yritti perustella että miksi toinen auto pitäisi olla taloudellisempi kuin oma 9-5. Mikä mun mielestä kylläkään ei ole epätaloudellinen?!?!

Eli väite meni näin "No kun mun ajot on melkein ainoastaan kaupunkiajoa". Jep, sitä tulee työmatkojen merkeissä noin 100km/viikko, jolloin mun mielestä on melko sama jos auto vie 8-9, 9-10 tai 10-12L/100km. Eli siitä vain 3.0 Litrainen sivistynyt V6 alle sen kummempia miettimättä, mikäli kilometrejä ei hirveästi tule (ja vaikka tulisikin?).

Mun työkaverilla on Cherokee V8 koneella ja litroja reippaasti. Mä joskus kysyin et eikö töi syö bensaa? Se vastasi jotenkin niin sopivasti siihen: "ei se vie, kun en mä sillä paljoa ajele".
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

tsaarela kirjoitti:
vm -04 ja uudempia., tai vanhemmissa hyvä historian selvitys. Varustelu toki vaihtelee.

Koti-siwa-koti -käyttöön ottaisin itse 2.0t matalapaineturbon automaatilla.
Ääni tälle..Dieseleissähän tuo vero on aika kova jos niitä kilometrejä ei oikeasti synny.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
meke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 20:44

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja meke »

V.J.S kirjoitti:
meke kirjoitti:. Kertakaikkiaan rentouttavaa kruisata Siwaan ja takas Harman Kadronin suoltaessa musiikkia ja auton lipuessa lähes itsekseen liikkeelle risteyksistä ja valoista jne. :)

Juu, mutta kannattaa varmaan käydä koeajamassa noita eri vaihtoehtoja, niin tulee sitten hommattua itselle varmasti se mieluisin.

Aah...tunsin itseni jo ajamassa ko.autoa Siwasta kotiin :D :D

Koeajamassa kävisin mut ei ainakaan täällä Kajaanin liikkeissä ole yhtään 9-5:sta :( Onhan se tietty tympeetä ajaa jonnekkin Tallinnaan ja sit ei iskekkään yhtään meno 8O
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Täältä suunnasta huutelisin että 9-3 ss automaattina. Eikös tässä olisi näpsäkkä "kauppakassi" :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
meke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 20:44

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja meke »

Mikähän ero on 9-5 griffinin ja ei semmosen välillä :roll: ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

meke kirjoitti:Mikähän ero on 9-5 griffinin ja ei semmosen välillä :roll: ?
Lyhyesti sanottuna vakiovarusteet ja moottori.

Kaikki 9-5 Griffinit (puhutaan vuosimalleista -99...-02) on tuolla 3,0t V6 moottori + automaattivaihteisto tekniikalla, jokunen 9-5 SE varusteisenakin on kys. tekniikalla myyty, mutta ovat aika paljon harvinaisempia (ja huonommin varusteltuja).
Griffinissä (yleensä) vakiona olleita varusteita verrattuna "karvalakkimalleihin" voi ihmetellä vaikka tuolta, taitavat olla mallivuoden 2000 vakiovarustelistat:
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/va ... -5%201.pdf
http://www.uusikaupunki.fi/~savirtan/va ... -5%202.pdf
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
maalari
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 19:41
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja maalari »

Tuskis pistäisit pahakses 9-5/9-3 aeroakaan. Ja tervetuloa joukkoon....

:saab:
Nykyinen 9-5 2.0t-06
exät 900i -86,900i -89,900i -94,9-3t -98,9-5 aero -00
meke
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Marras 09, 2004 20:44

Re: Tuleva SaaBisti

Viesti Kirjoittaja meke »

Ni paljonkohan se mahtaa olla tommosen 3,0 litrasen automaatin kulutus 8O ?
Vastaa Viestiin