3.0tid kytkin/vauhtipyörän kaksiosainen vaimennusasetelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

3.0tid kytkin/vauhtipyörän kaksiosainen vaimennusasetelma

Viesti Kirjoittaja jvk »

Moi,

Vaimon ollessa ajelulla 9-5 3.0 tid farkkuun tuli viikonloppuna kytkinvika. Poljin oli mennyt lattiaan ja mitään ei ollut tapahtunut ja vaihteet jumissa. Tässä tilanteessa moottori oli lopulta sammunut. Tiedä mitä vääntöjä on voinut välitulsestä mennä läpi.

vaimo oli kuitenkin saanut kytkimen ainakin jotenkin toimimaan. En tiedä miten... Sitten saatuaan vaihteen päältä hän oli käynnistänyt moottorin ja jäänyt lämmittelemään. Lopulta hinausauto oli tullut ja pelastanut hänet.

Korjaamo totesi että alkuperäisongelma on kytkimen apusylinterissä. Kun he olivat asiaa tutkineet olivat myös huomanneet uutta mahdollista ongelmaa.

Vauhtipyörään on pultattu kiinni kaksiosainen vaimennusasetelma. Tämän tarkoitus on ilmeisesti vaimentaa värinöitä yms. Ne kaksi osaa pyörivät rajallisesti toistensa suhteen. Se osa asetelmaa joka EI ole pultattu kiinni vauhtipyörään oli kiillottanut kiinnityspulttien päitä vähäsen. Ei voi sanoa onko ongelma viimeaikainen vaiko pitkän ajan tulos. En ole huomannut mitään outoa auton käyttäytymisessä.

Kun asetelman kanssa korjaamon pöydällä leikki, ne kaksi osaa pyörivät toisiinsa nähden noin +/- 3 cm ulkokehää pitkin laskettuna. Mitään jousitunnetta ei ole, enemmänkin vain hankaustyyppistä vaimennusta, tämä vaimennus on kuitenkin tasaista. Tosin, ihan pieni pyöritys on vapaata.

Onko mitään ideoita:
- Minkälaisen "tunteen" normaali asetelma antaa kun sen kahta osaa pyörittää toistensa suhteen.
- Onko tietoa tämän asetelman vikaantumistavoista, voiko siihen tulla akselin suuntaista välystä niin että pultin päät voisivat jopa alkaa ottamaan kiinni
- Vai olisiko mahdollista että tämä voisi olla seurausta apusylinterin vikaantumisesta ja / tai vaimon ähellyksestä


Korjaamo ei tunne tämän asetelman henkimaailmaa kovin hyvin ja GM ei ollut osannut neuvoa mikä on normaalivälys pyörinnässä, saatikka miltä sen pitäisi tunuta.

Uusi asetelma on aika kallis joten jos sen vaihto ei ole välttämätöntä niin olisihan se kiva.

Eli kaikki muut asiaa valaisevat kommentit tervetulleita.

JVK
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 3.0tid kytkin/vauhtipyörän kaksiosainen vaimennusasetelma

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

eli on siis kaksoismassa vauhtipyörä? ainakin volkkareihin olen näitä vaihtanut ja ei saisi kyllä noin paljoa liikkua.. ja senhän nimenomaan pitäisi olla jousimainen se liikerata.. näin nyt nopeasti ajateltuna.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 3.0tid kytkin/vauhtipyörän kaksiosainen vaimennusasetelma

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

NG9-3 -alueella on keskustelua tuosta kaksoismassapyörästä, kun niissä sellainen löytyy. Taipumusta mennä sellaiseksi, että pitkän tasavedon jälkeen polkaistessa hieman luistahtaa, kunnes nappaa kiinni. Pitkässä juoksussa ei kellään, joilla esiintyi, juurikaan pahentunut. Itselläkin tuota SS:ssä oli, muttei haitaksi asti. Ajatuksena oli, että jos olisi kytkin/vauhtipyörärempan joutunut tekeen, niin tilalle olisin laittanut billetalumiinisen vauhtipyörän Speedpartsilta. Tuohon kolmen litran naftakoneeseen ei taida moisia olla saatavilla.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jvk
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Loka 30, 2003 23:27

Re: 3.0tid kytkin/vauhtipyörän kaksiosainen vaimennusasetelma

Viesti Kirjoittaja jvk »

Tilattiin nyt se laite Ruotsista, 700 egee. Tutkitaan sitten onko liikeradoissa eroa tai toiminnassa muuten. Ihmetyttää se pultinpäiden kiillotus. Lieneekö mahdollista että ovat laittaneet väärät pultit koneenvaihdon yhteydessä, luulisi että olisi sen verran välystä.

JVK
Vastaa Viestiin