Vilkkuva öljyvalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saabistiruotsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja saabistiruotsi »

No kerronpa miten mulle kävi. Auto oli seissyt tallissa lähes kuusi kk. Syksyllä tehtiin jakopään remontti, uudet öljyt, suodattimet luonnollisesti. Auto käynistyi hyvin, mutta ensimmäisellä matkallan. 30 km alkoi öljyvalo vilkkua. Öljyn pinta oli mielestäni hiukan laskenut, joten lisäsin n. puoli litraa. Ajoin vielä eteenpäin ja valo vilkkui kaarteissa ja jarruttaessa.

Sen jälkee se seisoi, pari tuntia ja päätin ottaa riski ja ajaa kotiin, juuri ennen pihaa, kaarteessa se taas villkkui. Seuraavana päivänä otin ja heitin uudet Mobil ykköset ja uuden suodattimen. Ei ole vilkkunut sen jälkeen. Ehkä sen pitkän seisonnan jälkeen eka yljy hiukan huuhteli paikkoja. Nyt olen ajanut n. 10 000 km, eikä ole vilkkunut yhtään kertaa. Öljyn vaihto taas edessä.
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Tänään saan auton Espoosta takaisin ja ruumiinavauksen jälkeen selvinnee vaurioiden laajuus ja kustannusten määrä... :roll:

Noh, tuli ainakin hankittua eilen väliaikaiskulkuneuvo; -89 kaasarisatku! :lol: Sen ainakin luulisi olevan toimintavarma kulkine, vaikkei se mikään raketti olekaan.

Made in Finland! :wink:
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jouni H kirjoitti: Noh, tuli ainakin hankittua eilen väliaikaiskulkuneuvo; -89 kaasarisatku! :lol: Sen ainakin luulisi olevan toimintavarma kulkine, vaikkei se mikään raketti olekaan.

Made in Finland! :wink:
Maksimaaliset rispektit tuosta! :D Onko ihan kaksiovinen ja pashanruskea?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

tsaarela kirjoitti:Onko ihan kaksiovinen ja pashanruskea?
Ei, neliovinen ja tiilenpunainen 8)

Enpä ole käsiryyppyistä autoa käyttänyt sitten -93.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Jouni H kirjoitti:Tänään saan auton Espoosta takaisin ja ruumiinavauksen jälkeen selvinnee vaurioiden laajuus ja kustannusten määrä... :roll:

Noh, tuli ainakin hankittua eilen väliaikaiskulkuneuvo; -89 kaasarisatku! :lol: Sen ainakin luulisi olevan toimintavarma kulkine, vaikkei se mikään raketti olekaan.

Made in Finland! :wink:
Kattelin, että sulla on väliaikaisauto myynnissä. Mitäs 9-5:n ruumiinavaus sanoi, kun et ole enempää kommentoinut ? Ilmeisesti aika tylyä tuomiota, jos vaihtokoneen hankit.

Utelias utelee, mitä hajosi, mikä aiheutti ja mitkä ovat ratkaisun kustannukset. Lähinnä taustalla se, että osaisi lukea yksilöitä oikein, jos sattuu käymään niin, että tonnari vaihtuu syksyllä femmaan.

Pettikö joku komponentti kerralla vai oliko tuho pitkän ajan saatossa tapahtuneen reaktion viimeinen ilmentymä (karstat tms.)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Jouni H
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 07:55

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Jouni H »

Moottori tulee länsinaapuristamme perjantaina, turbo huolletaan samassa ja ensi viikolla tulee laskut.

Yritän saada toteutuneen kustannuslaskelman tänne ensi viikolla ennen lomamatkaani. Laitan samalla paikat, missä mitäkin on tehty. Vähän niinkuin heille, jotka kenties tarvitsevat vastaavanlaista apua. :wink:

Kun aloin ynnätä hintaa työtuntikustannuksia, uudet sisuskalut ja telakalla olemisesta tulin johtopäätökseen hankkia uusi "sisäänajettu" kone. Ammattimies sanoi, että alakerta on mennyt, ruumiinavaus lopetettiin siihen. Rikki, sönder. Tod.näk. karsta ja öljyp**ka tukkinut sihdin tms.
Jouni H kirjoitti: Lähinnä taustalla se, että osaisi lukea yksilöitä oikein, jos sattuu käymään niin, että tonnari vaihtuu syksyllä femmaan.
Hmm... Ostamani femma oli hyvässä kunnosssa, täydellinen huoltokirja ja ostin sen clubilaiselta. Tuntuu, että tässä kohtaa voi syyttää huonoa tuuria. Minkäänlaista ennusmerkkiä en ainakaan ostotilanteessa huomannut, enkä myöhemmin. Ehkä vannoutunut saabisti olisi kuullut jo kaukaa, mutta... :roll:

Paras vinkki ehkä olisi se, että osta auto liikkeestä, niin saa takuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käytä sitten ihmeessä ennen "uuden" moottorin asennusta siitäkin öljypohjaa auki että saat tarkistettua sen ja sihdin puhtauden. Jos näyttää hyvältä niin huohotinpäivitys kiinni (ellei ole jo) ja ajoa.. Tietty sen jakopäänkin venymän voisi helposti tarkastaa kun moottori on irtaallaan ja jos tarvetta on niin edullinen korjauskitti ja uudet rojut sinnekkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Ok, kiva kun viitsit vaivautua.

Itsellä on yksi kokemus moottoririkkoisesta koneesta, eikä uutta kaipaa... Kilpaileva ruotsalaismerkki. Ei ollut ostotilanteessa viitteitä mistään akuutista, vasta öljynkulutus ajossa paljasti, että on vikaa. Tarkemmassa tutkimuksessa kone sai tappotuomion ja tehdaskunnostettu vaihtokone Ruotsista. Kulut liki 7000e ja aikaa kului 6 viikkoa, ennenkuin auto oli ajossa. Onni onnettomuudessa, että ostin autoliikkeestä, joka maksoi kaikki viulut, luovutti sijaisauton käyttöön jne. Tämäkin vain sen takia, että kauppaa tehdessä kiinnitin huomiota alarajalla olleeseen öljynpintaan enkä uskonut myyjän selitystä vaihtovälin täyttymisestä ja edellisen omistajan vakuutuksia siitä, ettei autossa ole mitään piilovikaa. Olihan siinä, 1000 km = 1 litra öljyä, 2500 km = 2.5 litraa öljyä :D

Sovittiin kauppa niin, että myyjäliike vastaa kaikista kuluista, jos pidemmässä ajossa paljastuu jotain outoa. Paljastuihan sitä sitten. Yhden sylinterin puristuksista puuttui 5 kiloa, mitä ei ajossa huomannut, ei päästöissä, auto katsastettiin ennen kauppaa jne. No joo, vähän offtopic, mutta tämä vaan esimerkkinä, että sattuu ja tapahtuu.

Sen verran kun on lukenut näitä tekstejä täällä pitkän tauon jälkeen on tullut mieleen, että vm.98-03 ysifemma on niin monivammainen ja jännittävä auto etenkin tuon huohotuksen suhteen, että joko pitää kerätä rahaa vm.04-> autoon ja hypätä yli noista vuosimalleista tai avata ja mittauttaa kone jos meinaa moisen ostaa. Harmi sinänsä, koska tuo on se vuosimalliväli, mihin oikeasti olisi varaa...
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

IC1970 kirjoitti:Sen verran kun on lukenut näitä tekstejä täällä pitkän tauon jälkeen on tullut mieleen, että vm.98-03 ysifemma on niin monivammainen ja jännittävä auto etenkin tuon huohotuksen suhteen, että joko pitää kerätä rahaa vm.04-> autoon ja hypätä yli noista vuosimalleista tai avata ja mittauttaa kone jos meinaa moisen ostaa. Harmi sinänsä, koska tuo on se vuosimalliväli, mihin oikeasti olisi varaa...
Näinhän se on, yllättävän porsivainen on tuon ikähaarukan femma. Minäkin emmin kovasti tuon '02:n ostoa, mutta uskalsin tarttua, kun myynti-ilmoituksessakin mainittiin koneen vaihtuneen takuuseen. :)

Tuttu sanonta pätee, se ei pelaa joka pelkää. Liki 10 vuotta vanha auto ei ole enää uusi, joten pakko varautua porsimisiin, toiset pääsee vähemmällä, toiset isommalla remppaamisella. Toimiessaan kuitenkin mainio kulkine.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

IC1970 kirjoitti: Sen verran kun on lukenut näitä tekstejä täällä pitkän tauon jälkeen on tullut mieleen, että vm.98-03 ysifemma on niin monivammainen ja jännittävä auto etenkin tuon huohotuksen suhteen, että joko pitää kerätä rahaa vm.04-> autoon ja hypätä yli noista vuosimalleista tai avata ja mittauttaa kone jos meinaa moisen ostaa. Harmi sinänsä, koska tuo on se vuosimalliväli, mihin oikeasti olisi varaa...
Joo, noista öljysmetanavatkaimista kannattaa pysyä kaukana. Noilla vuosimalleilla vaihtoehtojakin toki on, eli hommaa sitten mieluummin 9-5:n huohotinongelmavapaalla V6:lla, jos ei maamoottori 2,2 TiD iske :)
Toki löytyy myös 3,0TiD, jossa ei ole huohotinongelmia, mutta bonuksena vajoavat sylinteriputket.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tälle foorumille + sen väelle ja yleensä Saab-Klubille on annettava siinä mielessä täydet pisteet, että täällä ongelmista oikeasti puhutaan kuten ne ilmenevät ja infoa ynnä apua löytyy tonnikaupalla kun vaan jaksaa etsiä. Ei todellakaan tarvitse sikaa säkissä hankkia. Löytyy raportteja ja vikakertomuksia, remonttiselostuksia jne. Harvinaislaatuista väkeä sinällään, vertailukohtana on itsellä kuitenkin useammankin merkkifoorumin touhu.

Jos tuommoisen 01-03 mallisen femman jossain vaiheessa hankin, se täytyy sitten olla juuri joku tuommoinen, johon on isot hommat jo tehty tai muuten vain purettu ja koottu kunnon osista uudestaan. Ja onhan tuossa välissä 99-00 malliset ysikolmoset T5-palikoilla. Ellen sitten innostu tolla tonnarilla ajelemaan pitempään kuin syksyyn.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja jameli »

Niih, nyt kun tätä ketjua ja forumia on tullut lueskeltua, täytyy esittää kysymys:
Ketä kannattaa lähteä tapaamaan, kuka oikeasti katsoisi mitä täytyy seuraavaksi ryhtyä koneelle teettämään?

Metroautoon Tampereelle lienee turha lähteä autoa kiikuttamaan, Nokialla Takalan Markku (Autosähkö M. Takala) jotain ymmärtää osien vaihtamisen päälle, mutta täytynee mennä syvemmälle...

Taustaa:
- 9-5 2.3 SE vm98 (1997), ajettu 180tkm.
- huollot on kirjassa ja öljytkin vaihdeltu.
- smetanaa --> huohotin päivitys tehtiin viime vuonna,

- öljynpaineen merkkivalo ei toimi (ei ole toiminut ilmeisesti kymmeneen vuoteen, polttimoa kojetaulussa epäiltiin, mutta varmuutta ei ole anturistakaan),

- pari vuotta jo syönyt öljyä
- jostain tihkuu läpi öljyä, silloin tällöin autotallin lattialle ilmestyy pisara.
- ajoittain aavistuksen savuttaa, tehojakin on hieman kateissa,
- kytkinkin taitaa olla ehtoo puolella,
- SID:in pikselien puutekin ajoittain häiritsee.

Yksilö onkin muutoin melko timantti, mutta tänä kesänä voisi ryhtyä ehostamaan tuota tekniikkapuolta, jos joku ammattimaisesti perehtyisi. Millä aloitan?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jameli kirjoitti: Ketä kannattaa lähteä tapaamaan, kuka oikeasti katsoisi mitä täytyy seuraavaksi ryhtyä koneelle teettämään?
....
Yksilö onkin muutoin melko timantti, mutta tänä kesänä voisi ryhtyä ehostamaan tuota tekniikkapuolta, jos joku ammattimaisesti perehtyisi. Millä aloitan?
Pro-CarService Jyväskylä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja eeskola »

IC1970 kirjoitti:
Jos tuommoisen 01-03 mallisen femman jossain vaiheessa hankin, se täytyy sitten olla juuri joku tuommoinen, johon on isot hommat jo tehty tai muuten vain purettu ja koottu kunnon osista uudestaan. Ja onhan tuossa välissä 99-00 malliset ysikolmoset T5-palikoilla. Ellen sitten innostu tolla tonnarilla ajelemaan pitempään kuin syksyyn.
Mun mielestä ei noihin vanhempiinkaan nyt ihan mahdottomasti sen epäluuloisemmin tarvitse suhtautua kuin muihinkaan tuonikäisiin ja siten jo "jonkin verran" veivattuihin masiinoihin, joissa hintaa jäljellä oleellisesti hyvin vähän.

Oma käyttövessa tuotakin wanhempi (98:n puolella valmistettu my-99). 310 tkm, edelleen alkuperäinen ahdin ja alkuperäinen jakoketju. Huohotinpäivitys laitettu noin 290 tkm kohdilla varoiksi. Kone ei ole koskaan tehnyt smetanaa, venttiilikopan alla on kovasti siistiä ja kiiltävää. Masiina nähnyt enimmäkseen pikatietä, huollettu ajallaan, ja öljyissä tai vaihtoväleissä ei ole erityisesti säästelty.

Ei niin, etteikö T5-osat paremmat ja kestävämmät olisi, mutta ei nuo kaikki nyt automaagisesti hajoa.

E
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3546
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Vilkkuva öljyvalo

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Toki on selvää, että vain osassa on ongelmia, mutta pointtina on juurikin tuo kohtuullisen suuri ongelmien esiintymistiheys ja se, että välttämättä normikäyttäjä ei huomaa mitään erikoista hankkiessaan kulkupeliä ja auto ykskaks vaan porsii varoittamatta.

Yksi huohotinongelmainen auto on ollut omistuksessa ja silloin vannoin, ettei koskaan tule toista. Oli se talvimatkailu niin arvaamatonta ja tapahtumarikasta...

Tuosta perheen ykkösautosta kun tietää, että ainakin joku valmistaja osaa tehdä moottoreita, joissa ei todellakaan tarvitse miettiä, mikä on ulkolämpötila jne. Aina toimii, kelistä riippumatta. Niin se oli ennen aina Saabinkin kanssa, sen takia tämä niin vaikeaa onkin ollut niellä :)

Smetana-autot ovat nykyään vaan niin yleisiä, että monta mielenkiintoista merkkiä ja mallia on henkilökohtaisella estolistalla sen takia.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin