Handsfreen antenni

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Hoo Moilanen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 13:48

Handsfreen antenni

Viesti Kirjoittaja Hoo Moilanen »

Ostin äskettäin vuosimallia 2000 olevan 9-5:sen ja nyt olen asentanut handsfree-laitteita kyseiseen autoon. Ulkoisen antennin piuhan olen löytänyt ilmastointilaitteen takaa ja kiinnittänyt sen. Nyt on ollut ongelmana se, että kun puhelimen laittaa telineeseen, jolloin sen pitäisi käyttää ulkoista antennia, niin puhelimen kenttä häviää vähän väliä...

Minkälainen tuo kyseisen mallin antenniviritys pitäisi olla, että puhelin kuuluisi? Onko tuossa autossa siis jokin antenni jo valmiina, vai pitäisikö siihen laittaa jokin ulkoinen "saitta"? (Mitään varsinaista ulkoista antennia autossa ole näkyvissä...)

t: Hoo Moilanen
Hoo Moilanen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 13:48

Viesti Kirjoittaja Hoo Moilanen »

Ai että siellä on pelkkä kaapeli, ilmankos kenttä välillä häviää...

Noh, pitääpi katsoa, josko tuosta kännykkätelineestä saisi tuon antenniliittimen irrotettua helposti. Eipä tosiaan taida enää Suomessa paljon tarvita tuollaista, taitaa kännykkään riittää kenttää ilman tuollaista ulkoista antenniakin. By the way, mitäköhän tuollainen lasiin kiinnitettävä antenni mahtaa maksaa, eli kannattaako edes harkita sellaisen hankintaa...?
Hoo Moilanen
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 13:48

Viesti Kirjoittaja Hoo Moilanen »

Eilen perehdyin asiaan uudemman kerran paremmalla menestyksellä, kiitos teidän. Huomasin itsellänikin olevan tuon ulkoantennin tuossa taustapeilin takana (ainakin siinä jokin mötikkä on, ja olihan autossa joskus aikoinaan ollut tuo handsfree-systeemi jo käytössä). Siitä huolimatta kännykän kenttä (Soneran verkko) edelleen hävisi vähän väliä. Tarkistettuani antennijohdon liitoksen ja todennettuani kännykkätelineestä lähtevän antennijohdon olevan kunnossa, päädyin tulokseen, että sen ulkoantennimötikän täytyy olla rikki. Tämän seurauksena otin kännykkätelineestä (joka muuten oli mallia Nokia MCC-1) tuon ulkoisen antennin liittimen kokonaan pois. Oli muuten helppo työ, teline "halkesi" kuuden pienen torx-ruuvin irrottamisen jälkeen.

Nyt handsfree toimii taas mainiosti (vaikka täällä "maalla" Satakunnassa ajelenkin). Tuon operaation jälkeen olen nyt ajellut noin sata kilometriä ja seuraillut miten kännykässä kenttää riittää. Vaikka olen ajellut taajamien ulkopuolella (ja suoraan sanoen myös metsässä) kenttä on pysynyt maksimissaan lähes koko ajan. Joten ainakin ensivaikutelmani on, että eipä tuo ulkoinen antenni nykyisin välttämättömyys ole…

Ei muuta kuin suuret kiitokset neuvoista!
Vastaa Viestiin