Ahdot alhaalla.
Ahdot alhaalla.
No niin, alkaa tiet sulaa täälläpäinkin niin lähdinpä kokeilemaan mitä uutukainen obd loggeri vai mikä tuo nyt onkaan näyttää, kun polkaistaan talla lattiaan. Eipä tuo tuntunut paljon lähtevän ja max ahdot oli siinä 0.7- 0.8 baria.
Muistelen, että tässä pitäisi olla jopa 1.4 joissain olosuhteissa, mutta tuo on kaukana siitä, joten rupesin etsimään syytä. Magventtiililtä r letku pois ja tulppa päähän--- ei minkäänlaista vaikutusta, mitään ilmavuotoja en löytänyt ja bypass ehjä, tulpat, bensansuodatin yms. ok.
Tuo loggeri näyttää kaasuläpän avautuvan 72% onko liian vähän? Mikä olisi oikea arvo? Ja mitä syitä matalaan ahtoon olisi noin äkkipäätä tarjolla? Tankissa kylläkin 95 joka osaltaan varmaan syyllinen.
Kulkine siis aero my -00
Muistelen, että tässä pitäisi olla jopa 1.4 joissain olosuhteissa, mutta tuo on kaukana siitä, joten rupesin etsimään syytä. Magventtiililtä r letku pois ja tulppa päähän--- ei minkäänlaista vaikutusta, mitään ilmavuotoja en löytänyt ja bypass ehjä, tulpat, bensansuodatin yms. ok.
Tuo loggeri näyttää kaasuläpän avautuvan 72% onko liian vähän? Mikä olisi oikea arvo? Ja mitä syitä matalaan ahtoon olisi noin äkkipäätä tarjolla? Tankissa kylläkin 95 joka osaltaan varmaan syyllinen.
Kulkine siis aero my -00
9-5 Aero - 00
Re: Ahdot alhaalla.
Paljonko OBD:n kautta Calculated Load näyttää? Se kertoo saako Trionic sen mitä haluaa.
Kaasuläpän aukeamaa ei taida näyttää ~78% enempää koskaan muutenkaan.
Kaasuläpän aukeamaa ei taida näyttää ~78% enempää koskaan muutenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ahdot alhaalla.
Läppäkotelolta lähtee noin 10mm putki joka takaiskuvenojen kautta saapuu intake putkelle ennen ahdinta. Jos noi siniset muoviset takaiskuvenat on rikki niin ahdot ei nouse kun juuri siihen 0.7 pintaan.Julle kirjoitti:No niin, alkaa tiet sulaa täälläpäinkin niin lähdinpä kokeilemaan mitä uutukainen obd loggeri vai mikä tuo nyt onkaan näyttää, kun polkaistaan talla lattiaan. Eipä tuo tuntunut paljon lähtevän ja max ahdot oli siinä 0.7- 0.8 baria.
Muistelen, että tässä pitäisi olla jopa 1.4 joissain olosuhteissa, mutta tuo on kaukana siitä, joten rupesin etsimään syytä. Magventtiililtä r letku pois ja tulppa päähän--- ei minkäänlaista vaikutusta, mitään ilmavuotoja en löytänyt ja bypass ehjä, tulpat, bensansuodatin yms. ok.
Tuo loggeri näyttää kaasuläpän avautuvan 72% onko liian vähän? Mikä olisi oikea arvo? Ja mitä syitä matalaan ahtoon olisi noin äkkipäätä tarjolla? Tankissa kylläkin 95 joka osaltaan varmaan syyllinen.
Kulkine siis aero my -00
Re: Ahdot alhaalla.
Noin 97%-98%jcarlson kirjoitti:Paljonko OBD:n kautta Calculated Load näyttää? Se kertoo saako Trionic sen mitä haluaa.
Kaasuläpän aukeamaa ei taida näyttää ~78% enempää koskaan muutenkaan.
9-5 Aero - 00
Re: Ahdot alhaalla.
Juu, käsittääkseni ne saa eliminoitua tulppaamalla magneettiventtiilille tulevan r letkun?JouniCSE kirjoitti:Läppäkotelolta lähtee noin 10mm putki joka takaiskuvenojen kautta saapuu intake putkelle ennen ahdinta. Jos noi siniset muoviset takaiskuvenat on rikki niin ahdot ei nouse kun juuri siihen 0.7 pintaan.Julle kirjoitti:No niin, alkaa tiet sulaa täälläpäinkin niin lähdinpä kokeilemaan mitä uutukainen obd loggeri vai mikä tuo nyt onkaan näyttää, kun polkaistaan talla lattiaan. Eipä tuo tuntunut paljon lähtevän ja max ahdot oli siinä 0.7- 0.8 baria.
Muistelen, että tässä pitäisi olla jopa 1.4 joissain olosuhteissa, mutta tuo on kaukana siitä, joten rupesin etsimään syytä. Magventtiililtä r letku pois ja tulppa päähän--- ei minkäänlaista vaikutusta, mitään ilmavuotoja en löytänyt ja bypass ehjä, tulpat, bensansuodatin yms. ok.
Tuo loggeri näyttää kaasuläpän avautuvan 72% onko liian vähän? Mikä olisi oikea arvo? Ja mitä syitä matalaan ahtoon olisi noin äkkipäätä tarjolla? Tankissa kylläkin 95 joka osaltaan varmaan syyllinen.
Kulkine siis aero my -00
9-5 Aero - 00
Re: Ahdot alhaalla.
Sitten ei vikaa ahtojen säädössä ole, vaan hyvin pitkälle ilmamassa tulee jonka Trionic haluaakin. Tuo pyydetty massa voi tietysti olla matalampi johtuen nakutussäädöstä, mutta aika lailla sulkee pois mahdolliset mekaaniset viat.Julle kirjoitti:Noin 97%-98%jcarlson kirjoitti:Paljonko OBD:n kautta Calculated Load näyttää? Se kertoo saako Trionic sen mitä haluaa.
Kaasuläpän aukeamaa ei taida näyttää ~78% enempää koskaan muutenkaan.
Jos olisi SID Info tai TECH käytössä niin voisi katsoa mikä on todellinen pyydetty ja saavutettu ilmamassa mg/palaminen jolloin sitä voisi verrata softassa olevaan maksimipyyntöön.. Ja näkeehän mahdollisen nakutus ym. säädön noiden avulla tietysti myös.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ahdot alhaalla.
Sitten ei vikaa ahtojen säädössä ole, vaan hyvin pitkälle ilmamassa tulee jonka Trionic haluaakin. Tuo pyydetty massa voi tietysti olla matalampi johtuen nakutussäädöstä, mutta aika lailla sulkee pois mahdolliset mekaaniset viat.
Jos olisi SID Info tai TECH käytössä niin voisi katsoa mikä on todellinen pyydetty ja saavutettu ilmamassa mg/palaminen jolloin sitä voisi verrata softassa olevaan maksimipyyntöön.. Ja näkeehän mahdollisen nakutus ym. säädön noiden avulla tietysti myös.[/quote]
Ok, siis tuo mittari on tuollainen http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=870
siinäkin on joku ilmamassan virtaus, onko siitä mitään iloa?
Voi tosin tuo 95 vaikuttaa ja talven rauhallinen ajelukin tuohon, peruspaineet oli muuten noin 0.4 pitäisi olla 0.45, liekö tuolla paljonkaan merkitystä?
Milläs kierroksilla tuon max ahtopaine pitäisi tulla? Entinen tonnari otti aika alhaalta 1.2baria ja pysyi siinä, kuin liimattu.
Jos olisi SID Info tai TECH käytössä niin voisi katsoa mikä on todellinen pyydetty ja saavutettu ilmamassa mg/palaminen jolloin sitä voisi verrata softassa olevaan maksimipyyntöön.. Ja näkeehän mahdollisen nakutus ym. säädön noiden avulla tietysti myös.[/quote]
Ok, siis tuo mittari on tuollainen http://www.elekma.com/index.php?main_pa ... cts_id=870
siinäkin on joku ilmamassan virtaus, onko siitä mitään iloa?
Voi tosin tuo 95 vaikuttaa ja talven rauhallinen ajelukin tuohon, peruspaineet oli muuten noin 0.4 pitäisi olla 0.45, liekö tuolla paljonkaan merkitystä?
Milläs kierroksilla tuon max ahtopaine pitäisi tulla? Entinen tonnari otti aika alhaalta 1.2baria ja pysyi siinä, kuin liimattu.
9-5 Aero - 00
Re: Ahdot alhaalla.
Ei vaikuta peruspaineet jos load arvo on riittävä (kuuluu mekaanisiin juttuihin).
Ihan normaali OBD-lukija siis kyseessä, ei osaa kertoa muita asioita kuin mitkä OBD-standardi määrittelee. Tuo ilmamassa/palaminen vaatii TECH:n tai SID:n kautta katsomisen.
Toki sen toteutuneen ilmamassan voi myös laskea tuosta ilman kokonaisvirtauksesta g/s, palamistapahtumia on 4-syl 4-tahtimoottorissa 2/kierros ja kierroslukuhan on myös tunnettu.
Esim. OBD:sta ilman massavirta 200g/s, kierrosluku 6000r/min ->
Ylläolevan esimerkin mukaisia lukuarvoja ei tosin vakiosta Aerosta noin isoilla kierroksilla enää pyydetä, stage3:lla tosin voisi olla kohtalaisen lähellä totuutta.
Mutta esim. ~100g/s ja 3000r/min sen sijaan voisi olla vakio aerossa aika lähellä. Keskialueen massapyynnit on muistaakseni vakiona haarukassa 1050mg-1100mg riippuen vuosimallista jne.
C = combustion (palotapahtuma).
Ihan normaali OBD-lukija siis kyseessä, ei osaa kertoa muita asioita kuin mitkä OBD-standardi määrittelee. Tuo ilmamassa/palaminen vaatii TECH:n tai SID:n kautta katsomisen.
Toki sen toteutuneen ilmamassan voi myös laskea tuosta ilman kokonaisvirtauksesta g/s, palamistapahtumia on 4-syl 4-tahtimoottorissa 2/kierros ja kierroslukuhan on myös tunnettu.
Esim. OBD:sta ilman massavirta 200g/s, kierrosluku 6000r/min ->
Koodi: Valitse kaikki
200000mg/s 2000mg/r
------------ => --------- => 1000mg/C
100r/s 2
Mutta esim. ~100g/s ja 3000r/min sen sijaan voisi olla vakio aerossa aika lähellä. Keskialueen massapyynnit on muistaakseni vakiona haarukassa 1050mg-1100mg riippuen vuosimallista jne.
C = combustion (palotapahtuma).
Viimeksi muokannut jcarlson, To Maalis 25, 2010 12:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ahdot alhaalla.
Paineet alhaalla täälläkin.
Kun iskee napin lautaan, ahdot nousevat sinne 0.9 baarin paikkeille minne aina ennenkin, mutta putoavat nopeasti 0.7 baariin. Ikään kuin ahdin "hyytyisi" paineiden nostamisen jälkee.
Potkua ei oikein ole, ja toteutunut ilmamassa heittää välillä jopa 100mg/c pyydetystä massasta.
Voiko johtua 95 bensasta, aikasemmin on ollut 98?
Kun iskee napin lautaan, ahdot nousevat sinne 0.9 baarin paikkeille minne aina ennenkin, mutta putoavat nopeasti 0.7 baariin. Ikään kuin ahdin "hyytyisi" paineiden nostamisen jälkee.
Potkua ei oikein ole, ja toteutunut ilmamassa heittää välillä jopa 100mg/c pyydetystä massasta.
Voiko johtua 95 bensasta, aikasemmin on ollut 98?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Ahdot alhaalla.
9-5, vuosimallia -99 2.3t, mihin fläshätty t7suitella tehty stage 1 ohjelma.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Ahdot alhaalla.
Voi hyvinkin vaikuttaa tuo 95. Tuli viime viikonloppuna kotimatkalla laitettua joltaan seolta mitä lie kuravelliä tankkiin niin jäi ahdot just jonnein sinne 0.6-0.7 kantturoihin. Tankin kun ajoi tyhjäksi ja laittoi veepaueria tankkiin niin taas nousee nätisti sinne yhteen baariin niikuin kuuluu. Tulipahan tämäkin testattua.
#3272
Re: Ahdot alhaalla.
Joo, harmi vaan kun ei V-Poweria näiltä seuduilta löydy.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Ahdot alhaalla.
joo, toimii. neste sen v-powerinkin tekee. ästeen ysikasin kanssa on joskus ollut jotain lievää hyytymistä ahtojen kanssa.
#3272
Re: Ahdot alhaalla.
Nyt kun on taas 98:a tankannu pidemmän aikaa niin hyvin pelittää. Aika jännä, luulisin 100% varmasti kuvitelleeni koko jutun ellei ahtopainemittari olisi samaa mieltä kanssani.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Ahdot alhaalla.
Käytetäänpäs vanhaa ketjua hyödyksi... Paljon olen ihmetellyt tuon SID:in takaa löytyviä lukemia ja myös omalla testerillä Saabiani tutkinut. Ahdot tosiaankin jäävät n. 0,9 barin nurkille maksimissaan. Automaatilla kun ei muutenkaan pääse tekemään optimaalista testiä, koska aina mennään korkeilla kierroksilla. Ilmamassapyynnit ja toteutumat näyttäisivät kuitenkin seuraavan aika hyvin toisiaan. Voiko vetää sellaisen johtopäätöksen, että jos pyynnit ja saannit täsmää, on autossa kaikki pääpiirteittäin kunnossa? Eli silloinko on turha ihmetellä sen enempää ahtojen käyttäytymistä? Trionic kyykyttää ahdinta vain sen verran kuin ilmamassapyyntien valossa tarvetta on. Tällaisen kuvan sain pänttäämällä WIS:in "kannesta kanteen". Eli peruspaineen kanssa kikkailuhan ei tällöin vaikuta maksimipaineeseen juuri mitenkään, koska Trionic tottelee orjallisesti ilmamääräpyyntiä.
Eli olenko ymmärtänyt T7:n logiikan oikein: Pedalilla esitetään moottorille kartalla määrätty ilmamääräpyyntö, ja moottori/Trionic tekee parhaansa jotta tuo pyyntö toteutuu. Jos toteutuma vastaa pyyntöä, on auto todennäköisesti kunnossa. Voiko tämän näin yksinkertaistaa?
Eli olenko ymmärtänyt T7:n logiikan oikein: Pedalilla esitetään moottorille kartalla määrätty ilmamääräpyyntö, ja moottori/Trionic tekee parhaansa jotta tuo pyyntö toteutuu. Jos toteutuma vastaa pyyntöä, on auto todennäköisesti kunnossa. Voiko tämän näin yksinkertaistaa?
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift