Koneen laakerit kaputt.
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Koneen laakerit kaputt.
Saapin konehuoneesta rupesi starttauksen jälkeen kuulumaan sytkytystä ja käynti aaltoili. Kun vika ei tuntunut muuten haittaavan, niin ajelin siitä korjaamolle. Siellä totesivat, että kampiakseli liikkuu ylös-alas. Muuta tällä verstaalla ei pystytty tekemään. Kärry piti toimittaa toiselle korjaamolle, jossa diagnosoitiin, että kampiakselin runkolaakerit ja kiertokangen laakerit on kaikki "loppu ja mahdollisesti jopa päällekkäin". Tuo oli siis oire, mikä lienee tauti? Öljyä on koneessa eikä valo ole palanut. Ylimääräistä ääntä ei näin maallikon korvaan ole kuulunut aikaisemmin.
Huhhuh, minkähänlainen remontti tästä on oikein tulossa? Pahimmassa tapauksessa koko motti voi mennä vaihtoon, koneistamalla ei kuulemma välttämättä tule kalua.
Onko palstalaisilla vastaavia tapauksia? Pitää varmaan alkaa pläräämään purkamoiden ja romuttamoiden tarjontaa (liekö netissä?).
Lisätään vielä: ajettu 233 000 km.
Huhhuh, minkähänlainen remontti tästä on oikein tulossa? Pahimmassa tapauksessa koko motti voi mennä vaihtoon, koneistamalla ei kuulemma välttämättä tule kalua.
Onko palstalaisilla vastaavia tapauksia? Pitää varmaan alkaa pläräämään purkamoiden ja romuttamoiden tarjontaa (liekö netissä?).
Lisätään vielä: ajettu 233 000 km.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Re: Koneen laakerit kaputt.
todennäköisesti karsta tukkinut öljykanavat? Korjaamiseen on useita vaihtoehtoja, riippuen paljonko haluaa käyttää rahaa. uusi puolimoottori asennuksineen maksaa useamman tuhatlappusen. ostetaan saabin osat ja tarvikkeet osiosta voi löytyä vaihtokoneita, välillä on ollut todella edullisen hintaan. myyntipalstallakin on ainakin yksi http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=97232 mutta niissä tietysti on aina riskinsä.
#3272
Re: Koneen laakerit kaputt.
Ettei kuitenkin vaan olisi pettänyt hihnapyörän vulkanointi?Teurastaja kirjoitti:Saapin konehuoneesta rupesi starttauksen jälkeen kuulumaan sytkytystä ja käynti aaltoili. Kun vika ei tuntunut muuten haittaavan, niin ajelin siitä korjaamolle. Siellä totesivat, että kampiakseli liikkuu ylös-alas. Muuta tällä verstaalla ei pystytty tekemään. Kärry piti toimittaa toiselle korjaamolle, jossa diagnosoitiin, että kampiakselin runkolaakerit ja kiertokangen laakerit on kaikki "loppu ja mahdollisesti jopa päällekkäin". Tuo oli siis oire, mikä lienee tauti? Öljyä on koneessa eikä valo ole palanut. Ylimääräistä ääntä ei näin maallikon korvaan ole kuulunut aikaisemmin.
Huhhuh, minkähänlainen remontti tästä on oikein tulossa? Pahimmassa tapauksessa koko motti voi mennä vaihtoon, koneistamalla ei kuulemma välttämättä tule kalua.
Onko palstalaisilla vastaavia tapauksia? Pitää varmaan alkaa pläräämään purkamoiden ja romuttamoiden tarjontaa (liekö netissä?).
Lisätään vielä: ajettu 233 000 km.
Toimiiko muuten öljyvalo, eli syttyykö se virrat päälle laitettaessa?
Kuinka totesivat kampiakselin välyksen, ottivatko hihnapyörän irti , ja kokeilivat raudalla vääntäen kampiakselin päästä välillä konetta eri asentoon pyöritellen?
Itselläni ei ole koskaan ollut laakerivaurioista konetta, mutta jotenkin luulisin että Saabin suht laadukkaiden runkolaakerointien pettäessä kalkatus olisi todella kovaa luokkaa, etenkin siinä vaiheeessa jos laakerit olisivat päällekkäin, jolloin luulisi öljyäkin valuvan ulos koneen molemmista päädyistä?
Jos kone käy siististi ilman lisä-ääniä, ja öljynpainevalo ei syty koneen käydessä niin kone lienee kunnossa.
(No jos koneesta on oikeasti laakerit sökönä, nin se tarkoittaa sitä että lohko ja kampiakselikin lienee kaatiskamaa, sillä runkolinjan oikaisu, kampiakselin hionta alikokoon, ja ylipaksut laakeriliuskat maksavat järjettömästi.
Kannattaa siinä tapauksessa hankkia tilalle muutamia satasia maksava tonnarin lyhytlohkomoottorin alakerta, mieluiten tietty 2,3, ja jos sen sylinteriseinämissä ei tunnu suurempaa pykälää, niin ei kannattane purkaa edes mäntiä pois, vaan vaihtaa vain uudet laakerit alakertaan, ja lyö koneen nippuun sen T7-kannen ja öljypohjan kanssa.
Tällöin pääsisi eroon myöskin siitä kurjaakin kurjemmasta huohotussysteemistä, eli voisi tulpata umpeen femman öljypohjan öljypaluukanavan, ja laittaa huohotuksen kuten tonnarissa.).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Koneen laakerit kaputt.
ainakin yksi ng satku tulee äkkiseltään mieleen, mistä meni yhdestä veivistä laakerit ja alkoi kalkattamaan
#3272
Re: Koneen laakerit kaputt.
kyllä jos laakerit on menny "loppuun", niin kone kilkattaa selvästi jopa niin, että hirvittää ajella...
-henri-
-henri-
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Re: Koneen laakerit kaputt.
Se kyllä kolisee niin ettei sitä kukaan uskalla käytellä...
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Re: Koneen laakerit kaputt.
Noi kampiakselin runkolaakerin kohdat pystyy hioo suoraks ja pinnottaa esim. molybdeenillä ja hioo mitoilleen jos on mitat selvillä. Toimenpide on ihan hyvä vaihtoehto varsinkin jos akseli on muuten kunnossa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Re: Koneen laakerit kaputt.
Toimi siihen asti, kun viimeksi käynnistin (ennen ekalle pajalle vientiä). Sen jälkeen en ole avainta käännellyt.ng900aero kirjoitti: Ettei kuitenkin vaan olisi pettänyt hihnapyörän vulkanointi?
Toimiiko muuten öljyvalo, eli syttyykö se virrat päälle laitettaessa?
Tästä en tarkemmin tiedä. Kai ne merkkiliikkeessä osaa. Ilman moniurahihnaa olivat konetta käyttäneet ja sama sytkytysääni sieltä oli kuulunut.ng900aero kirjoitti:Kuinka totesivat kampiakselin välyksen, ottivatko hihnapyörän irti , ja kokeilivat raudalla vääntäen kampiakselin päästä välillä konetta eri asentoon pyöritellen?
henuh kirjoitti:kyllä jos laakerit on menny "loppuun", niin kone kilkattaa selvästi jopa niin, että hirvittää ajella...
Sehän tässä erikoista onkin, että koneesta ei ole kuulunut ylimääräisiä ääniä aiemmin.Subonaattori kirjoitti:Se kyllä kolisee niin ettei sitä kukaan uskalla käytellä...
Auto on ollut minulla vasta kolme kuukautta ja olen ajanut reilut 5000 km. Pitää sovitella asia auton myyjän kanssa (autoliike, onneksi). Kallis (ja veemäinen) tikki tämä on enivei.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Re: Koneen laakerit kaputt.
omassa 9-5 2.3 pyöri runkolaakeri 4 ja 5 kaulalla akselin mukana ja 1 sylinteri oli leikannut kiinni , ja ei sieltä kuulunut juuri mitään ylimääräisiä ääniä. tottakait jos sillä olis vaan rullaillut menemään ni ääntähän olis ruvennut kuulumaan enemmän.mutta kun tiedossa oli että öljynkierto oli estynyt imusihdin tukkeutumisen takia ni purin koneen, autolla on menty 200 tkm.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Re: Koneen laakerit kaputt.
Viimeisin diagnoosi osoitti, että lisäksi tasapainoakselin jakopäänpuoleiset (?) hammasrattaat olivat palasina. Myyjä asentaa uuden (200 000 km ajetun) moottorin Saabin nokalle. Sovittiin, että kulut laitetaan puoliksi. Kotiinpäinhän se on sekin. Remppa valmistunee ensi viikon loppupuolella.
Nyt sijaisautona Maailman Saastaisin Ysitonninen™.
Nyt sijaisautona Maailman Saastaisin Ysitonninen™.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Re: Koneen laakerit kaputt.
No sieltähän se alkuperäinen syykin sitten tuli. Aika klassinen. Eli öljykanavat tukossa, tasapainoakselin rattaat murusina öljyn seassa. koko moottori uusiksi.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Koneen laakerit kaputt.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta jos tuolle "uudelle" koneelle ei ole remonttia tehty niin on mahdollisesti samanlainen "pommi"(tukossa) kuin vanhakin. Eli en itse kauheasti suostuisi tuosta maksamaan, mutta jos kyseessä on täysrempattu kone silloinhan asiat ovat hyvin.Teurastaja kirjoitti:Myyjä asentaa uuden (200 000 km ajetun) moottorin Saabin nokalle. Sovittiin, että kulut laitetaan puoliksi.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: Koneen laakerit kaputt.
Tuskin olisi huono idea tehdä vaihtokoneeseen "perushuoltoa", eli ainakin jakopään ja tasapainohilut uusiksi ja öljypohjan puhdistus/tarkistus. Helppo tehdä kun kone on irrallaan ja säästää tulevaisuuden murheilta. Eikä kustanuksetkaan ole päätä huimaavia koko projektiin ja hyötyyn nähden (esim. jakopään ja tasapaino korjaussarja PCS:ltä muistaakseni alle 200€)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Re: Koneen laakerit kaputt.
Jees, tilasin PCS:ltä jakopään romppeet ja moniurahihnan hiluineen, kiitos vihjeestä! Laitatan ne paikoilleen, ettei kärryä tosiaan tarvisi viedä vuoden päästä uudelleen pajalle. Pitää muistuttaa öljypohjan ja -sihdin putsauksesta.
Torstaina asentaja ottaa moottorin työn alle (mikäli kone on tullut perille).
Torstaina asentaja ottaa moottorin työn alle (mikäli kone on tullut perille).
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
-
- "Turbo"
- Viestit: 251
- Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
- Paikkakunta: Oulu -> Espoo
Re: Koneen laakerit kaputt.
Nyt on kärry alla ja uusi kone käy kuin ompelukone. Heh, ensimmäinen asentaja nosti kädet pystyyn remontin suhteen (ei tosin olisi edes alkanut vaihtamaan jakopään romuja). Viikko sitten myyjä oli kiikuttanut auton (tietämättäni) toiselle asentajalle, joka sitten teki työn. Reilun tonnin tuosta lystistä köyhtyi kaikenkaikkiaan, joten voi olla, että tämä kärry ajetaan ns. loppuun.
Kohta laitetaan Saapin avaimet naulaan ja astutaan korkin päälle. Glada Vappen evripadi
Kohta laitetaan Saapin avaimet naulaan ja astutaan korkin päälle. Glada Vappen evripadi
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]