Koneen laakerit kaputt.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Saapin konehuoneesta rupesi starttauksen jälkeen kuulumaan sytkytystä ja käynti aaltoili. Kun vika ei tuntunut muuten haittaavan, niin ajelin siitä korjaamolle. Siellä totesivat, että kampiakseli liikkuu ylös-alas. Muuta tällä verstaalla ei pystytty tekemään. Kärry piti toimittaa toiselle korjaamolle, jossa diagnosoitiin, että kampiakselin runkolaakerit ja kiertokangen laakerit on kaikki "loppu ja mahdollisesti jopa päällekkäin". Tuo oli siis oire, mikä lienee tauti? Öljyä on koneessa eikä valo ole palanut. Ylimääräistä ääntä ei näin maallikon korvaan ole kuulunut aikaisemmin.

Huhhuh, minkähänlainen remontti tästä on oikein tulossa? Pahimmassa tapauksessa koko motti voi mennä vaihtoon, koneistamalla ei kuulemma välttämättä tule kalua.

Onko palstalaisilla vastaavia tapauksia? Pitää varmaan alkaa pläräämään purkamoiden ja romuttamoiden tarjontaa (liekö netissä?).

Lisätään vielä: ajettu 233 000 km.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Pola »

todennäköisesti karsta tukkinut öljykanavat? Korjaamiseen on useita vaihtoehtoja, riippuen paljonko haluaa käyttää rahaa. uusi puolimoottori asennuksineen maksaa useamman tuhatlappusen. ostetaan saabin osat ja tarvikkeet osiosta voi löytyä vaihtokoneita, välillä on ollut todella edullisen hintaan. myyntipalstallakin on ainakin yksi http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=97232 mutta niissä tietysti on aina riskinsä.
#3272
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Teurastaja kirjoitti:Saapin konehuoneesta rupesi starttauksen jälkeen kuulumaan sytkytystä ja käynti aaltoili. Kun vika ei tuntunut muuten haittaavan, niin ajelin siitä korjaamolle. Siellä totesivat, että kampiakseli liikkuu ylös-alas. Muuta tällä verstaalla ei pystytty tekemään. Kärry piti toimittaa toiselle korjaamolle, jossa diagnosoitiin, että kampiakselin runkolaakerit ja kiertokangen laakerit on kaikki "loppu ja mahdollisesti jopa päällekkäin". Tuo oli siis oire, mikä lienee tauti? Öljyä on koneessa eikä valo ole palanut. Ylimääräistä ääntä ei näin maallikon korvaan ole kuulunut aikaisemmin.

Huhhuh, minkähänlainen remontti tästä on oikein tulossa? Pahimmassa tapauksessa koko motti voi mennä vaihtoon, koneistamalla ei kuulemma välttämättä tule kalua.

Onko palstalaisilla vastaavia tapauksia? Pitää varmaan alkaa pläräämään purkamoiden ja romuttamoiden tarjontaa (liekö netissä?).

Lisätään vielä: ajettu 233 000 km.
Ettei kuitenkin vaan olisi pettänyt hihnapyörän vulkanointi?
Toimiiko muuten öljyvalo, eli syttyykö se virrat päälle laitettaessa?

Kuinka totesivat kampiakselin välyksen, ottivatko hihnapyörän irti , ja kokeilivat raudalla vääntäen kampiakselin päästä välillä konetta eri asentoon pyöritellen?

Itselläni ei ole koskaan ollut laakerivaurioista konetta, mutta jotenkin luulisin että Saabin suht laadukkaiden runkolaakerointien pettäessä kalkatus olisi todella kovaa luokkaa, etenkin siinä vaiheeessa jos laakerit olisivat päällekkäin, jolloin luulisi öljyäkin valuvan ulos koneen molemmista päädyistä?

Jos kone käy siististi ilman lisä-ääniä, ja öljynpainevalo ei syty koneen käydessä niin kone lienee kunnossa.

(No jos koneesta on oikeasti laakerit sökönä, nin se tarkoittaa sitä että lohko ja kampiakselikin lienee kaatiskamaa, sillä runkolinjan oikaisu, kampiakselin hionta alikokoon, ja ylipaksut laakeriliuskat maksavat järjettömästi.
Kannattaa siinä tapauksessa hankkia tilalle muutamia satasia maksava tonnarin lyhytlohkomoottorin alakerta, mieluiten tietty 2,3, ja jos sen sylinteriseinämissä ei tunnu suurempaa pykälää, niin ei kannattane purkaa edes mäntiä pois, vaan vaihtaa vain uudet laakerit alakertaan, ja lyö koneen nippuun sen T7-kannen ja öljypohjan kanssa.

Tällöin pääsisi eroon myöskin siitä kurjaakin kurjemmasta huohotussysteemistä, eli voisi tulpata umpeen femman öljypohjan öljypaluukanavan, ja laittaa huohotuksen kuten tonnarissa.).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Pola »

ainakin yksi ng satku tulee äkkiseltään mieleen, mistä meni yhdestä veivistä laakerit ja alkoi kalkattamaan
#3272
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja henuh »

kyllä jos laakerit on menny "loppuun", niin kone kilkattaa selvästi jopa niin, että hirvittää ajella...

-henri-
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Se kyllä kolisee niin ettei sitä kukaan uskalla käytellä...
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Lehti
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Marras 23, 2009 17:38
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Lehti »

Noi kampiakselin runkolaakerin kohdat pystyy hioo suoraks ja pinnottaa esim. molybdeenillä ja hioo mitoilleen jos on mitat selvillä. Toimenpide on ihan hyvä vaihtoehto varsinkin jos akseli on muuten kunnossa.
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

ng900aero kirjoitti: Ettei kuitenkin vaan olisi pettänyt hihnapyörän vulkanointi?
Toimiiko muuten öljyvalo, eli syttyykö se virrat päälle laitettaessa?
Toimi siihen asti, kun viimeksi käynnistin (ennen ekalle pajalle vientiä). Sen jälkeen en ole avainta käännellyt.
ng900aero kirjoitti:Kuinka totesivat kampiakselin välyksen, ottivatko hihnapyörän irti , ja kokeilivat raudalla vääntäen kampiakselin päästä välillä konetta eri asentoon pyöritellen?
Tästä en tarkemmin tiedä. Kai ne merkkiliikkeessä osaa. Ilman moniurahihnaa olivat konetta käyttäneet ja sama sytkytysääni sieltä oli kuulunut.
henuh kirjoitti:kyllä jos laakerit on menny "loppuun", niin kone kilkattaa selvästi jopa niin, että hirvittää ajella...
Subonaattori kirjoitti:Se kyllä kolisee niin ettei sitä kukaan uskalla käytellä...
Sehän tässä erikoista onkin, että koneesta ei ole kuulunut ylimääräisiä ääniä aiemmin.

Auto on ollut minulla vasta kolme kuukautta ja olen ajanut reilut 5000 km. Pitää sovitella asia auton myyjän kanssa (autoliike, onneksi). Kallis (ja veemäinen) tikki tämä on enivei.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

omassa 9-5 2.3 pyöri runkolaakeri 4 ja 5 kaulalla akselin mukana ja 1 sylinteri oli leikannut kiinni , ja ei sieltä kuulunut juuri mitään ylimääräisiä ääniä. tottakait jos sillä olis vaan rullaillut menemään ni ääntähän olis ruvennut kuulumaan enemmän.mutta kun tiedossa oli että öljynkierto oli estynyt imusihdin tukkeutumisen takia ni purin koneen, autolla on menty 200 tkm.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Viimeisin diagnoosi osoitti, että lisäksi tasapainoakselin jakopäänpuoleiset (?) hammasrattaat olivat palasina. Myyjä asentaa uuden (200 000 km ajetun) moottorin Saabin nokalle. Sovittiin, että kulut laitetaan puoliksi. Kotiinpäinhän se on sekin. Remppa valmistunee ensi viikon loppupuolella.

Nyt sijaisautona Maailman Saastaisin Ysitonninen™.
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja peinu »

No sieltähän se alkuperäinen syykin sitten tuli. Aika klassinen. Eli öljykanavat tukossa, tasapainoakselin rattaat murusina öljyn seassa. koko moottori uusiksi.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Teurastaja kirjoitti:Myyjä asentaa uuden (200 000 km ajetun) moottorin Saabin nokalle. Sovittiin, että kulut laitetaan puoliksi.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta jos tuolle "uudelle" koneelle ei ole remonttia tehty niin on mahdollisesti samanlainen "pommi"(tukossa) kuin vanhakin. Eli en itse kauheasti suostuisi tuosta maksamaan, mutta jos kyseessä on täysrempattu kone silloinhan asiat ovat hyvin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tuskin olisi huono idea tehdä vaihtokoneeseen "perushuoltoa", eli ainakin jakopään ja tasapainohilut uusiksi ja öljypohjan puhdistus/tarkistus. Helppo tehdä kun kone on irrallaan ja säästää tulevaisuuden murheilta. Eikä kustanuksetkaan ole päätä huimaavia koko projektiin ja hyötyyn nähden (esim. jakopään ja tasapaino korjaussarja PCS:ltä muistaakseni alle 200€)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Jees, tilasin PCS:ltä jakopään romppeet ja moniurahihnan hiluineen, kiitos vihjeestä! Laitatan ne paikoilleen, ettei kärryä tosiaan tarvisi viedä vuoden päästä uudelleen pajalle. Pitää muistuttaa öljypohjan ja -sihdin putsauksesta.

Torstaina asentaja ottaa moottorin työn alle (mikäli kone on tullut perille).
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: Koneen laakerit kaputt.

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Nyt on kärry alla ja uusi kone käy kuin ompelukone. Heh, ensimmäinen asentaja nosti kädet pystyyn remontin suhteen (ei tosin olisi edes alkanut vaihtamaan jakopään romuja). Viikko sitten myyjä oli kiikuttanut auton (tietämättäni) toiselle asentajalle, joka sitten teki työn. Reilun tonnin tuosta lystistä köyhtyi kaikenkaikkiaan, joten voi olla, että tämä kärry ajetaan ns. loppuun.

Kohta laitetaan Saapin avaimet naulaan ja astutaan korkin päälle. Glada Vappen evripadi 8)
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Vastaa Viestiin