Ompas OUTO vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tth69
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 14:01

Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja tth69 »

Valittelin pari päivää sitten 9-5 2.3 turbon ekologisuutta ja yhdessä päätimme, että bensapumppuhan se on vikana..

No. Purin takapenkin alta tavaraa sen verran, että pääsin liittimille ja ajattelin, huom! ajattelin, ensin testata tuleeko virtaa. Ei. Vika ei korjaantunut sulakkeen vaihdolla, joskin myös se piti vaihtaa. Käpälöityäni aikani en saanut mitään valoa mistään piuhasta. Eikä edes sulakkeelta -siispohjasta katsottuna :? Vaihdoin releet (startin ja pumpun releet näköjään samanlaiset) eikä siltikään valoa kynässä tai ikkunassa. Pumpun releelle tulee virtaa. Pääsulakkeet tarkastettu ja voideltu - ovat ok. En ehtinyt tarkastaa sulakeläpyskän pohjaa ja piuhoja siellä, mutta olisihan se peräti outoa jos sieltä piuhat yks2 irtoaisivat. Vai olisikohan ne palaneet. Mene ja tiedä - go &know, tai niinkuin ystäväni Seppo sanoo: moni ei tiedä ja loput ei arvaa.

Ei jymmarra?? Olisikohan se sitten se kaikkein kummallisin ja todennäköisin syy kaikkeen, eli virtalukon pohja :oops:

Apuva!
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

tth69 kirjoitti:Valittelin pari päivää sitten 9-5 2.3 turbon ekologisuutta ja yhdessä päätimme, että bensapumppuhan se on vikana..

No. Purin takapenkin alta tavaraa sen verran, että pääsin liittimille ja ajattelin, huom! ajattelin, ensin testata tuleeko virtaa. Ei. Vika ei korjaantunut sulakkeen vaihdolla, joskin myös se piti vaihtaa. Käpälöityäni aikani en saanut mitään valoa mistään piuhasta. Eikä edes sulakkeelta -siispohjasta katsottuna :? Vaihdoin releet (startin ja pumpun releet näköjään samanlaiset) eikä siltikään valoa kynässä tai ikkunassa. Pumpun releelle tulee virtaa. Pääsulakkeet tarkastettu ja voideltu - ovat ok. En ehtinyt tarkastaa sulakeläpyskän pohjaa ja piuhoja siellä, mutta olisihan se peräti outoa jos sieltä piuhat yks2 irtoaisivat. Vai olisikohan ne palaneet. Mene ja tiedä - go &know, tai niinkuin ystäväni Seppo sanoo: moni ei tiedä ja loput ei arvaa.

Ei jymmarra?? Olisikohan se sitten se kaikkein kummallisin ja todennäköisin syy kaikkeen, eli virtalukon pohja :oops:

Apuva!

Jaa-a, en kyllä sen virtalukon pohjan puoleen kauheasti kääntyisi. :?
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
tth69
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 14:01

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja tth69 »

Tarkoitatko sytytysyksikön vikaa? Sitä olen ajatellut yhtenä vaihtoehtona. Onko niin, että sytty lähettää pumpun releelle tietoa kun bensaa saa tulla? Kokeilin äsken suoraa virtaa b. pumpulle, mutta mykkä mikä mykkä. Taitaa olla 2 vikaa päällä.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kun laitat virrat päälle niin pumpun kuuluu pyöriä n. 1s.(nostaa paineita) ja pumpun releen taas maadoittaa kampiakselin asentoanturi kun kone pyörii.

"Pojat" saa tarkentaa jos tämä meni pahasti metsään. :wink:
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
tth69
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 14:01

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja tth69 »

Kun laitat virrat päälle niin pumpun kuuluu pyöriä n. 1s.(nostaa paineita) ja pumpun releen taas maadoittaa kampiakselin asentoanturi kun kone pyörii.


ei pyöri edes sitä sekuntia. Mikä se on tuo kampiakseli juttu? Mikä sen elämän tarkoitus on ja voisiko se selittää tätä mysteeriä? Täytyy todeta että vuosien varrella kaipaan enemmän ja enemmän sitä ensimmäistä "banskua" -72 96 sukkula (värinä Y9H eli kanarialinnun keltainen), siitä sitten 90 saab, joka opetti kytkimen työsylinterin kasausta urakalla, seuraava oli 900 joka opetti peltitöihin, 9000cd automaatti oli ensimmäinen autoni joka lähti pihasta lavalla "piikille" kun kansi paloi ja nyt tämä 9-5, joka on haaveena pyörinyt vain mielikuvissa. Ketale kesti vajaan kuukauden kasassa. En luovuta! Mutta sen peräpuikon vielä hommaan kesäautoksi jostain :D
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jos ei pyörähdä edes sitä sekunttia kun laittaa virrat päälle niin ei se vika taida olla asentoanturissa. Kokeile tarjota sille pumpulle suoraan se 12v niin näet toimiiko pumppu.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
tth69
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 18, 2010 14:01

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja tth69 »

Sitä yritin myös. 12v suoraan pumppuun, mutta ei jekkase. En viitsisi lähteä uutta pumppua etsimään ennenkuin tuo sähköasia varmistuu. Pitäisihän sinne tulla jotain kipinää. Kokeilin kynällä suoraan littimestä samalla kun starttailin takapenkillä kyykötellen. Kyllä varmaan aamupäivällä tapaamani selkäkirurgi kiittää :)
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kun oot kerta noin pitkälle menny niin ota koko ämpäri-hässäkkä pois ja lyö pumpun napoihin virtaa.. sillä selviää onko pumppu mennyt. toki näistä hajoaa pumput melkein järjestäin 200tkm--> joskus jopa aikaisemmin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja henuh »

kokeile toisella sytty-yksiköllä. mullekkin huollossa hätäpäissään vaihtovat ensin pa-pumpun ja sitten kyytipojaks sen sytty-yksikön...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2579
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:
scorpio_88 kirjoitti:näistä hajoaa pumput melkein järjestäin 200tkm--> joskus jopa aikaisemmin.
Mihin toi väittämä perustuu? Oma kokemus useasta 0km-yli 200000km ei tue tarinaa.
Femman omistajien omiin kokemuksiin ehkä, noin yleisesti :?:

Tiedä tuosta "näistä hajoaa pumput melkein järjestäin 200tkm-->" -väitteen absoluuttisesta totuusarvosta, piti se kuitenkin kohtuullisesti kutinsa omalla kohdalla.

Bensapumppu hirtti kiinni, kun mittarissa oli 215300km.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2579
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:Saman kaavan mukaan 9-5 pumppu ei hajoa koskaan, n.300000km paikkeilla olen aina varmuudeksi vaihtanut mutta yksikään ei ole hajonnut. 13 mallivuotta mutta kaikissa ei sama pumppu.
Ehkä se on se aika, joka rassaa komponentteja ajettuja kilometrejä enemmän.

En tiedä, reilu 15 000 kilsaa vuoteen taitaa olla eläkekilometrejä vanhalle femmalle.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

on tietenkin niitä "parempia" pumppuja jotka ei hajoa koskaan kuten 9-5T:n autoissa.. en tiedä vaikuttaako taksi-käyttö siihen vai mikä.. mutta omalla kohdalla ja muissa mihin oon pumpun vaihtanut 9000/900/og9-3/9-5 niin kilometrit on ollut 180tkm-250tkm. ja onhan täälläkin keskusteltu maagisesta 200tkm ja bensapumpusta. voisit joskus olla aloittamatta tuota sun turhaa viisastelua.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Taitaa pumpuissa tulla elinikä vastaan ennemminkin käyttötunneissa kuin kilometreissä.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Päättäkää jo!

Mulla on pumpulla ikää 217t, kohta se varmaan sitten hajoo? :D ;) ja muut + asiaan kuuluvat hymiöt...
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ompas OUTO vika

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kuten jo aikaisemmin sanoin, olen työni puolesta vaihtanut näitä pumppuja! oon tuohon epäsikiöönikin jo sen joutunut vaihtamaan! kummastuttaa vaan ku kaikissa on about samat kilometrit. ja meinaatko 9-5T että kaikki netistä löydetty on paskapuhetta? miksi sitten jaat valheita täällä? annoin vaan aikaisemmin vinkin että testaa se pumppu. itsepähän aloitit tämän taas. jos kerta tiedät niin paljon muita enemmän niin tee väitöskirja saabin bensapumpusta! se voipi pian olla että kaikki saabit mitä olen ruuvannut niin on näitä feikkejä! kumma kun ei itse saa tehdä autostaan sellaista kun haluaa. mutta tää meinaa taas mennä ohi aiheen eli pysytään aiheessa. (9-5T voi vastata mulle yv:nä jos noin paljon ahdistaa)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin