Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Tervehdys,

Tietääkö kukaan löytyykö Saabin merkkivaraosatiskiltä uusia autoaattivaihteen vaihdekaavion alapuolella olevia vihreitä väriliuskoja (se muoviliuska mikä tulee polttimon ja sen päälle tulevan rasterilevyn päälle).

Omasta autosta tämä liuska ei enää liiku vaihdekeppiä siirrettäessä vaan oranssi väri näkyy aina P:n kohdalla. Olettaisin että tämä on seurausta siitä että väriliuskan reunassa oleva uloke on murtunut irti poikki.

Voisi tehdä tietysti yrittää tehdä "Rane-virityksen" ja teipata uuden ulokkeen liuskan reunaan, mutta mikäli näitä liuskoja on saatavilla tiskiltä, niin ei ole kustannuskysymys hankkia uutta.

Jos jollain on kokemusta asiasta ja varsinkin edullisesta toimivasta fiksaustavasta, niin olisin kiitollinen tiedosta.

- Jukka -
Viimeksi muokannut Wifferi, Ma Touko 24, 2010 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Kiitos tiedosta.

Mitä kaikkea tuohon "osakokonaisuuteen" kuuluu?
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Kiitos tiedosta.

Googlaamalla löysin tällaista tietoa:

95 1998-2010 Strip OBSOLETE 4777553 Not Available # 5,6

http://www.thesaabsite.com/95/95transmission.htm

Jos ei muuta keksi eikä marmoritiskiltä löyty tällaista, niin pitänee tutustua purkaamojen tarjontaan tai tehdä "ranetus".
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Tein jo saman johtopäätöksen asiasta, joten korjaus eli "ranetus" suoritettiin työpäivän päätteeksi firman parkkipaikalla.

Kuva

Ei ole turhaan tullut maksettua liiton jäsenmaksua. Vanha jäsenkortti meni uusiokäyttöön vahvikkeeksi vaihdekaavion väriliuskan kiinnitykseen. Korjaus siis perinteitä kunnioittaen kestävällä teippivirityksellä. :D
muri82
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: La Heinä 25, 2009 09:35
Paikkakunta: Pielavesi

Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja muri82 »

Hmm, omassani ei taida palaa polttimo kaavion alla, kun valoja ei syty vaikka mihin asentoon veivaisi. Löytyiskö/saisko jostain/joltain ohjeita miten polttimon saa vaihdettua ja mikä polttimo sinne kuuluu?
-Teemu
ex: 9-5 Aero '05 A - 9-5 2.0t '05 - 9-5 2.0t '04 - 900S 3D '91
#4278
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Siellä on ihan normaali lasikantainen pieni polttimo, jollainen löytyy esimerkiksi Motonetistä vajaan parin euron hintaan pari. Jos en muista väärin niin asensin 12V/3W lasikantapolttimon.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=43-4009

Kuva vaihdekaavion osista löytyy ylempänä tässä keskustelussa olevasta (thesaabsite) linkistä.
Viimeksi muokannut Wifferi, Ti Kesä 01, 2010 20:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Automaatti, vaihdekaavion "vihreä muoviliuska" rikki

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Polttimon vaihtotyö menee periaatteessa näin.

Työn vaativuus: * / (*****)
Kesto: n. 5 minuuttia
Tarvittavat työkalut: keskikokoinen ruuvitaltta
Tarvittavat tarvikkeet: 1 kpl 12V/3W lasikantapolttimo

Työn suoritus:

Polttimon irroitus
1. nosta vaihdekaavion uloin kehys (pehmeää kumia) ylös ruuvitalttaa apuna käyttäen. Kumi on kiinni tapeilla koloissaan.
2. nosta ruuvitalttaa apuna käyttäen vaihdekaavion päällinen irti. Väännä tarvittaessa valkoisessa vaihdekaavion pohjassa kiinni olevia muovisia kiinintyslevyjä sisäänpäin hahlossaan löysentääksesi kiinnitystä.
3. nosta vihreän liuskan takaosaa ylöspäin ja poisa liuskan alla oleva rasterilevy.
4. poista vaihdekaavion takaosassa oleva polttimo

Polttimon asennus:
1. asenna uusi polttimo poistetun tummuneen tilalle
2. asenna rasterilevy
3. asenna vihreä muoviliuska hahloonsa . Mikäli olet irroittanut muoviliuskan, huomioi että liuskan reunassa oleva reikä osuu vaihdekepin vieressä olevassa rivoitetussa muoviläpyskässä olevaan tappiin (tappi liikuttaa sitä vihreää muoviliuskaa eteenpäin ja taaksepäin kun siirtelet vaihdekeppiä - samalla liikkuu se oranssi "vaihdevalo")
4. napauta nyrkillä vaihdekaavion päällysosa paikoilleen
5. paina pehmeä vaihdekaavion uloin kehys takaisin paikoilleen

EDIT: Osramin polttimot myydään pareittan, joten vaihdoin myös siskon 9-5 farkkusaappiin vaihdekaavion polttimon. Hänkään ei ollut tiennyt että vaihdekaavio tulisi olla valaistu. :)
Vastaa Viestiin