Takaiskunvaimentajat 9-5:een

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Tuli hommattua tuollainen 9-5 Wagon (vm. 2000), johon on aikoinaan laitettu jonkin sortin sport-alusta (Vectra?). Nyt huomasin toisen takaiskunvaimentajan vuotaneen ja uusien hankkiminen tuli ajankohtaiseksi. Siispä suunta paikallisen merkkiliikkeen varaosatiskille ja tiedustelemaan vaivihkaa tuollaisen itsesäätyvän hintaa... Ilmeisesti seurauksena oli lievä muistinmenetys, koskapa mieleeni ei jäänyt muuta kuin, että hinta alkoi 8:lla, mutta sitä seurasi vielä pari muutakin numeroa 8O

Mitäpä muuta iskunvaimentajaa tuonne alle voisi ajatella, että tästä selvityisi kohtuullisin kustannuksin? Vakioiskareita sinne ei käsittääkseni voi ihan noin vain mennä heittämään. Kiitän jo etukäteen!
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Grimberg kirjoitti:Tuli hommattua tuollainen 9-5 Wagon (vm. 2000), johon on aikoinaan laitettu jonkin sortin sport-alusta (Vectra?). Nyt huomasin toisen takaiskunvaimentajan vuotaneen ja uusien hankkiminen tuli ajankohtaiseksi. Siispä suunta paikallisen merkkiliikkeen varaosatiskille ja tiedustelemaan vaivihkaa tuollaisen itsesäätyvän hintaa... Ilmeisesti seurauksena oli lievä muistinmenetys, koskapa mieleeni ei jäänyt muuta kuin, että hinta alkoi 8:lla, mutta sitä seurasi vielä pari muutakin numeroa 8O

Mitäpä muuta iskunvaimentajaa tuonne alle voisi ajatella, että tästä selvityisi kohtuullisin kustannuksin? Vakioiskareita sinne ei käsittääkseni voi ihan noin vain mennä heittämään. Kiitän jo etukäteen!

Jos kohtuukustannuksia hakee, niin tuollaiset voisivat toimia joten ja kuten (omaa wanhaa tekstiä), koska ne on Sachsin suositus Saabin omaan sport-alustaan.

Sachs tuntee 9-5:een kolme tuotenumeroa taakse, joista tuo (312708) on ilmeisesti kaikkein jäykin, koska siinä oli suositus Wagon, uudemmat vuosimallit sekä sport että standardi. Männänvarsi oli noin sentin lyhyempi kuin vakiossa (sama ero kuin Saabin omissa sport-alustoissa vs. tavallinen). Lopputulos varsin hyvältä tuntuva ja parihintana kohtuulliset 133 eypoa eli 1/4 merkkiliikkeen hinnasta.

E
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Kiitos nopeasta vastauksesta! Täytyypä painella varaosatiskille tuon mallinumeron kera :)
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Eli nyt olisi jo kaksi vaihtoehtoa tarjolla :D Kas, kun eivät :saab: :in varaosatiskillä sitten suositelleet tuota orkkisiskaria korvaavaksi, vai oliko syynä sitten juurikin tuo alustasarja :?

Hernesmaalla olisi juuri purkuun tullut 9-5, jonka iskareiden nyt ainakin luulisi menevän alle heittämällä, vai mitä mieltä olette?
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

9-5T kirjoitti:Pistä uudet esim. motonetistä 49e/kpl jollet orkkiksia halua ostaa uutena.
Sorry, jos tuntuu siltä, että mä nyt hieman jankkaan tässä asiassa on, mutta kun Motonetin sivuilla lukee tuotteen 55-1919 kohdalla:

Takakaasu Saab 9-5 Farmari/Sport
  • 9-5 ->01 Taakse Sport-alustalliset (ei tasonsäädölliset) [1998-2001]
,että käykö nuo varmasti..? Jos nuo menee alle ilman ylimääräistä jumppaa, niin toki mä nuo siinä tapauksessa otan :D
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

Mimmi kirjoitti:Ota ehdotetut, sinulla EI OLE tasonsäätöä, vaikka sen hintaa kävitkin kysymässä tiskiltä.
:D Ok, kiitos varmennuksesta!
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti: Orkkis iskarit lyhentyi kauan sitten sentillä ja niitä tarjotaan korvaavina vanhoihinkin.
Näin epäilemättä on.

Koska kysyjä jonkinmoisella todennäköisyydellä ei ollut kuitenkaan menossa hakemaan alkuperäisiä ja koska kaikki tarvikevalmistajat ei ehkä ole mukauttaneet iskarinsa varren mittaa Saabin originaaliosiin, niin tuo (eli se, että sport-alustaisissa on kaiketi aina ollut se lyhyempi-iskuinen) on hyvä huomioida ostoksilla joka tapauksessa.

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:
eeskola kirjoitti:[(eli se, että sport-alustaisissa on kaiketi aina ollut se lyhyempi-iskuinen) on hyvä huomioida ostoksilla joka tapauksessa.

E
Molemmat pituudet menee täydestä, tasonsäätö iskarit vain ei mahdu normaali jousiin. Tiedätkö lyhenikö myös sport iskarit kun normaalit lyheni?
En tiedä, lyhenikö, muttei nyt riitä kiinnostus asian selvittämiseenkään.

Iskarin varren pituudenhan pitää lähinnä olla suhteessa jousen pituuteen, jotta asianmukainen esijännitys säilyy myös ulosjoustossa plus varmaan myös siihen millä alueella iskua auto normaalitilanteessa on. Tuo esijännityksen ihmettelyhän oli ihan katsastusmiesten suosikkilaji kymmenkunta vuotta sitten, kun madaltaminen tuli isosti muotiin.

Saabin vakiovietereissä (oli sport tai ei) tuo tuskin on ongelma millään iskari/jousi -kombinaatiolla. Sen sijaan tarvikejousien kanssa tilanne voi jo olla toinen.

E
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

No, niin! Iskarijumppa aloitettu: vanhat pois ja uutta Motonetin iskaria

Takakaasu Saab 9-5 Farmari/Sport

9-5 ->01 Taakse Sport-alustalliset (ei tasonsäädölliset) [1998-2001]


(mallia SACHS) tilalle... Mitä, himputtia..? Eipä istu :x Iskareiden jousilautanen on liian pieni ja solahtaa jousen sisään! Löytyiskös lisää ehdotuksia korvaavalle iskunvaimentimelle..? :D
Grimberg
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 10:06

Re: Takaiskunvaimentajat 9-5:een

Viesti Kirjoittaja Grimberg »

"...jonkin sortin sport-alusta" siksi, ettei itselläni ole tarkempaa tietoa alustan päivityksessä käytetyistä osista. Muutos kuitenkin tehty paikallisessa merkkiliikkeessä Saabin alkuperäisosilla.
Vastaa Viestiin