Uskaltaako ostaa!
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Uskaltaako ostaa!
Terve!
Aero on myyty ja etsinnässä nyt luotettava käyttöauto, jossa saisi olla kuitenkin sitä potkua niihin turvallisiin ohituksiinkin. Ensin ajattelin femmaa, mutta tuntuu että kaikkiin on vaihdettu/vaihdetaan/vaihdettava moottori tai porsii/porsimassa/porsinut vaihteisto? Nettiauton ilmoituksissa autossa kun autossa (kärjistettynä) savutusongelmaa tai jotain muuta.
Asialliset kokemukset tervetulleita, vinkkejä muutenkin. Kannattaako laittaa esim. viimeisen vuosikerran tonnari ennemmin kuin 9-5?
Aero on myyty ja etsinnässä nyt luotettava käyttöauto, jossa saisi olla kuitenkin sitä potkua niihin turvallisiin ohituksiinkin. Ensin ajattelin femmaa, mutta tuntuu että kaikkiin on vaihdettu/vaihdetaan/vaihdettava moottori tai porsii/porsimassa/porsinut vaihteisto? Nettiauton ilmoituksissa autossa kun autossa (kärjistettynä) savutusongelmaa tai jotain muuta.
Asialliset kokemukset tervetulleita, vinkkejä muutenkin. Kannattaako laittaa esim. viimeisen vuosikerran tonnari ennemmin kuin 9-5?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Uskaltaako ostaa!
En oikein ymmärrä kommenttia "kaikki paskoja". Ei läheskään kaikkiin ole tarvinnut vaihtaa konetta tai läheskään kaikissa porsinut vaihteisto. Automaattivaihteistoja hajoaa muissakin merkeissä. Omalla ajettu kohta 300 tkm eikä havaintoakaan mainitsemistasi ongelmista (Vesipumppu tosin menee tällä viikolla vaihtoon )
Tietenkin riittävästi virittämällä ja revittämällä minkä tahansa vehkeen saa rikki.
Hajoamatonta autoa ei olla vielä keksitty, joten sellaista odotellessa voi ajella julkisilla (tosin nekin jättää joskus tien päälle tai kiskoille) tai fillarilla (ja siitäkin voi puhjeta kumi tai mennä ketjut pois paikaltaan...)
Tietenkin riittävästi virittämällä ja revittämällä minkä tahansa vehkeen saa rikki.
Hajoamatonta autoa ei olla vielä keksitty, joten sellaista odotellessa voi ajella julkisilla (tosin nekin jättää joskus tien päälle tai kiskoille) tai fillarilla (ja siitäkin voi puhjeta kumi tai mennä ketjut pois paikaltaan...)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Uskaltaako ostaa!
En sanonutkaan että kaikki olisi paskoja, vaan tuntuu siltä että niiden kanssa on paljon ongelmia. Enemmän kuin esim. t5-koneiden kanssa. Tähän olettamukseen halusinkin kokeneiden omistajien mielipiteitä.
Hajoamatonta autoa en olekaan etsimässä, mutta luotettavaa ajopeliä joka säännöllisesti huollettuna pitää porukan tien päällä pidemmilläkin reissuilla. Tietääkseni en pyrkinyt agitoimaan milläänlailla.
Hajoamatonta autoa en olekaan etsimässä, mutta luotettavaa ajopeliä joka säännöllisesti huollettuna pitää porukan tien päällä pidemmilläkin reissuilla. Tietääkseni en pyrkinyt agitoimaan milläänlailla.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Uskaltaako ostaa!
Kyllä Saabin uskaltaa ostaa!
Minäkin olen ostanut Saabin eri malleja jo 19 kappaletta 39 vuoden aikana. Kaikki ovat olleet erilaisia autoja ja ne ovat toimineet tavallisen ihmisen tavallisessa käytössä oivallisesti. Mikään näistä ei ole "poikinut" matkan varrella. Suurin ongelma minulla oli -93 mallin 2,1i- mallin kanssa, kun siihen piti vaihtaa Lambda-tunnistin. Oma ajomääräni on koko autoiluajan vuoosittain 35000- 65000km vuodessa.
Niin, nyt olen uskaltanut vielä tilaamaan ihan uuden, jota nyt odottelen!
Minäkin olen ostanut Saabin eri malleja jo 19 kappaletta 39 vuoden aikana. Kaikki ovat olleet erilaisia autoja ja ne ovat toimineet tavallisen ihmisen tavallisessa käytössä oivallisesti. Mikään näistä ei ole "poikinut" matkan varrella. Suurin ongelma minulla oli -93 mallin 2,1i- mallin kanssa, kun siihen piti vaihtaa Lambda-tunnistin. Oma ajomääräni on koko autoiluajan vuoosittain 35000- 65000km vuodessa.
Niin, nyt olen uskaltanut vielä tilaamaan ihan uuden, jota nyt odottelen!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Uskaltaako ostaa!
On itselläkin noita Saabeja ollut isot kasat, ja luottopelejä tähän asti, mikään ei ole hajonnut ilman että se olisi jollain tasolla ollut omaa syytä (laiskuus,vian tiedostaminen muttei silti tehnyt sille mitään, jne).
Ruotsista katsellut nyt noita 2000-luvun Aeroja, ovat siellä kohtuuhintaisia ja auton ulkonäön ja varusteiden puolesta voisin sellaisen hakeakkin. Huvittaisi vaan kuulla kokemuksia näistä autoista.
Uuteen femmaan ei valitettavasti varaa ole, siinä mielessä edellinen kirjoittaja lie kyllä onnekkaassa asemassa, jos sellaisen käsiinsä kerta saa
Ruotsista katsellut nyt noita 2000-luvun Aeroja, ovat siellä kohtuuhintaisia ja auton ulkonäön ja varusteiden puolesta voisin sellaisen hakeakkin. Huvittaisi vaan kuulla kokemuksia näistä autoista.
Uuteen femmaan ei valitettavasti varaa ole, siinä mielessä edellinen kirjoittaja lie kyllä onnekkaassa asemassa, jos sellaisen käsiinsä kerta saa
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Uskaltaako ostaa!
Keulalla olevaa tekniikkaahan näistä kannattaa pälyillä.
Vaihdelaatikon toiminta on helppo todeta sitä käyttämällä. Hommasta voi tehdä tiedettä esim. niin, että ykkönen silmässä ajaa ohitse 20km/h ja apukuski kuuntelee tienpenkalla että kuuluuko surinoita.
Ajossa kannattaa puhallin pistää OFF, jolloin kuulee ylimääräiset metelit.
Moottorin jakopään kunnon kuulee, kun apukuski kierrättää 2000-6000rpm ja kuuntelee moottorin ääntä konepelti auki. Jos ropeltelee niin, jakoketju on venynyt.
Jos öljyjä ei ole vaihdettu ajallaan (<20tkm) JA kerran vuodessa, niin se on huono merkki. Eli jos ajettu esim. 10tkm vuosi, niin öljyt pitää vaihtaa kerran vuodessa silti.
Sisustan siisteys korreloi autolla ajettuihin kilometreihin aika hyvin, joten siitä voi tutkailla, että onko kyseessä mittariveivattu versio. Satavarmuuttahan siitä ei saa.
Jos korissa näkyy ruostetta, niin varmaa on, että sitä on muuallakin minne silmä ei sillä kertaa osu. Eri asia on jos näkyy selkeä vaurio maalipinnassa, jonka takia ruostunut.
Vaihdelaatikon toiminta on helppo todeta sitä käyttämällä. Hommasta voi tehdä tiedettä esim. niin, että ykkönen silmässä ajaa ohitse 20km/h ja apukuski kuuntelee tienpenkalla että kuuluuko surinoita.
Ajossa kannattaa puhallin pistää OFF, jolloin kuulee ylimääräiset metelit.
Moottorin jakopään kunnon kuulee, kun apukuski kierrättää 2000-6000rpm ja kuuntelee moottorin ääntä konepelti auki. Jos ropeltelee niin, jakoketju on venynyt.
Jos öljyjä ei ole vaihdettu ajallaan (<20tkm) JA kerran vuodessa, niin se on huono merkki. Eli jos ajettu esim. 10tkm vuosi, niin öljyt pitää vaihtaa kerran vuodessa silti.
Sisustan siisteys korreloi autolla ajettuihin kilometreihin aika hyvin, joten siitä voi tutkailla, että onko kyseessä mittariveivattu versio. Satavarmuuttahan siitä ei saa.
Jos korissa näkyy ruostetta, niin varmaa on, että sitä on muuallakin minne silmä ei sillä kertaa osu. Eri asia on jos näkyy selkeä vaurio maalipinnassa, jonka takia ruostunut.
99T-museopeli
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Uskaltaako ostaa!
Kiitoksia asiallisista neuvoista!
Eipä tuosta mitää kilpa-autoa haetakkaan, vaan sellaista ~250hv mukavaa, hiljaista käyttöautoa, jolla ei tarvi miettiä mihi välii uskaltaa rampiltakin lähteä.
Suomesta ei kauhean edullisesti tunnu saavan kohtuukilsoilla hyvinvarusteltua femmaa..onko selkeetä vuosikertaa mitä ei kannattaisi hankkia, tai sitten on paras?haussa siis 1998~2003 vuosimallin Sedan..Onko näiden kanssa luistonesto-ongelmia, ja miten se huohotinvika ilmenee, onko se kaikissa jälkeenpäin korjattava asia?2,0 vai 2,3?Tällaiset asiat mietityttää.
Eipä tuosta mitää kilpa-autoa haetakkaan, vaan sellaista ~250hv mukavaa, hiljaista käyttöautoa, jolla ei tarvi miettiä mihi välii uskaltaa rampiltakin lähteä.
Suomesta ei kauhean edullisesti tunnu saavan kohtuukilsoilla hyvinvarusteltua femmaa..onko selkeetä vuosikertaa mitä ei kannattaisi hankkia, tai sitten on paras?haussa siis 1998~2003 vuosimallin Sedan..Onko näiden kanssa luistonesto-ongelmia, ja miten se huohotinvika ilmenee, onko se kaikissa jälkeenpäin korjattava asia?2,0 vai 2,3?Tällaiset asiat mietityttää.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Uskaltaako ostaa!
Miksei 04 tai uudempaa? Niissähän on tuo huohotinongelmakin jo korjattu.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Uskaltaako ostaa!
Et ole sanonut hintaluokkaa. Osta 2004-2005 9-5 Aero, tehot ovat juuri nuo haluamasi eikä ole enää huohotinongelmaa. Itse en ostaisi vanhempia.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Uskaltaako ostaa!
Laitoin YV , Autoa tarjolla....
Ex:
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
9-3 2,0T SS Aero A-05
9-3 2.0 SS Arc A -03
9-5 Aero -02 Sedan A
9-5 2.3t Sedan A -98
DAMA Järvenpää # 4778
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1780
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Uskaltaako ostaa!
No sellainen alta 12k hintainen, ei viittis ihan kaikkia rahoja laittaa autoonkaanÄssä kirjoitti:Et ole sanonut hintaluokkaa. Osta 2004-2005 9-5 Aero, tehot ovat juuri nuo haluamasi eikä ole enää huohotinongelmaa. Itse en ostaisi vanhempia.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Uskaltaako ostaa!
Kyllä ainakin Ruotsista löytyy jo kohtuuedullisesti noita 04-05 aerojakin. Esim. http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5 ... ?ca=11&w=3
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Uskaltaako ostaa!
t.t.j kirjoitti:Kyllä ainakin Ruotsista löytyy jo kohtuuedullisesti noita 04-05 aerojakin. Esim. http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5 ... ?ca=11&w=3
Ei vaan tota saabia saa suomeen 12.000 eurolla sis. verot ja muut kulut.
Autolla niin vähän km mittarissa että verottaja "rokottaa"
auto = noin 8900 e nykykurssilla
verot = noin 4500 e
haku = minimissään 300 e kun tuo auto on noinkin etelässä
katsastus = 200 e
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Uskaltaako ostaa!
Mil = 10 km. Eli linkin Aerossa mittarissa 85-90 tkm. Toisaalta sehän on vähän sekin ja verottaja ei koskaan unohda auton ostajaa.valtteri kirjoitti: Ei vaan tota saabia saa suomeen 12.000 eurolla sis. verot ja muut kulut.
Autolla niin vähän km mittarissa että verottaja "rokottaa"
Re: Uskaltaako ostaa!
Tässä edellisen katsastuksen ajankohta ja mittarilukema:peukalokeskellä kirjoitti:Mil = 10 km. Eli linkin Aerossa mittarissa 85-90 tkm. Toisaalta sehän on vähän sekin ja verottaja ei koskaan unohda auton ostajaa.valtteri kirjoitti: Ei vaan tota saabia saa suomeen 12.000 eurolla sis. verot ja muut kulut.
Autolla niin vähän km mittarissa että verottaja "rokottaa"
Senast godkända besiktning: 2009-12-14
Vägmätarställning: 81183 km
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"