Ahtopaineet -> nykii???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Kuka osaisi sanoa missä vika kun AeroWagon -01 alkaa voimakkaan nykimisen kun ahtopaineet nousee siihen punaisen ja keltaisen rajamaille? Jos pitää kaasun paikallaan (tai painaa lisää) niin kohta nykiminen loppuu ja taas mennään mutta esim. ohituksiin lähdettäessä tuo odottamisaika tuntuu tosi pitkältä :lol: ja on tosi rasittava vika.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja koistha »

Läppäkotelo (ei osaa säätää tehoa sutimisen estämiseksi -> fuel cut) ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

TCS-toiminto ei aiheuta fuel cuttia enkä usko muutenkaan läppäkotelon vikaan.

Välkyttääkö check engineä nykimisen yhteydessä? Ilmamassamittarivika saattaa olla, pystytkö katsomaan ahtopaineet vian esiintyessä? Mittariston neula ei nimittäin näytä ahtopaineita vaan ilmamassaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Ei mitään vikakoodeja eikä valon välkytyksiä ja tosiaan aina alkaa nykiminen samassa kohdassa; muuten kyllä toimii kun kello. Ja semmoisen olen ollut huomaavinani että mitä lämpimämpi keli sen pahempi nykiminen???

Kyllä mulla taitaa joku vanha ahtopainemittari olla tallin nurkissa; täytyypi kokeilla.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vahva veikkaus DI kasetti, sama ilmiö nyt kesän alkaessa molemmissa autoissa. Kuumana yli barin ahdoilla alkaa jurisemaan kuin tien reunajyrsinnöissä ja meno puutuu. Kaasua hölläämällä normalisoituu eikä vaikuta muuten käyntiin. Kasetinvaihdolla molemmat tapaukset tuli kuntoon.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Mulla se ei "jurise" vaan katkoo ihan kunnolla, aivan kuin katkaisisi sytytyksen hetkeksi tai siis moneksi hetkeksi :lol:

Pitäiskö lähteä kasettikauppaan; ois mulla vanha ysitonnisen punainen kasetti; voisko tuolla kokeilla?
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Mimmi kirjoitti:
9000 2.3 turbo kirjoitti:Pitäiskö lähteä kasettikauppaan; ois mulla vanha ysitonnisen punainen kasetti; voisko tuolla kokeilla?
Pitää.
Ei.
Asia harvinaisen selvä :lol:

Marmorilleko vai saako jostain halvemmalla???
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

Eipä auttanut kasetin vaihto. Täytynee kokeilla niitä tulppia seuraavaksi vai onko parempia ehdotuksia???
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulpat olisin kokeillut ensimmäisenä, mutta jos ei auta niin se ilmamassamittarivika tuntuu edelleen todennäköiseltä. Mittaa ahtopaineet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja core2 »

@"jcarlson" ja "Mimmi" olisko tässä mahdollista, että ohjelma jotenkin simultaattisesti tekis limp home tila tsekkauksen?
Vain yks ajatus. Voiko näin käydä? kun olen kuullut, että voi, mutta en ole varma!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitit, selitätkö tarkemmin?

Limp home menee päälle kun läppäkotelossa oleva solenoidi siirtää kaasuvaijerin vaikuttamaan suoraan läppäakseliin eikä vain potentiometriin. Resetointi pitää tehdä käsin ja syntyy vikakoodi jos limp home on päällä mekaanisesti mutta koodi Trionicista resetoitu. Limp home-tilaan menee kuitenkin vain läppäsäädön viasta, hyvin harvoin mistään muusta syystä ellei muu vika aiheuta läppädiagnostiikan ehtoihin osumista.

Ilmamassarin, lämpöanturin etc. vikojen varatoimintatilat on eri asioita jokainen ja niissä puuttuva anturisignaali korvataan jonkun muun anturin ja karttojen avulla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
baab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Tammi 18, 2004 20:25

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja baab »

Moi
Miten paljon koneella ajettu ?
Ääntääkö jakopään ketju ?
Itselläni loppui vastaava nykiminen jakopään ketjun vaihdolla 205 tkm
ajetulla koneella.
Aeron softa 2,3t 1999
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitit, selitätkö tarkemmin?

Limp home menee päälle kun läppäkotelossa oleva solenoidi siirtää kaasuvaijerin vaikuttamaan suoraan läppäakseliin eikä vain potentiometriin. Resetointi pitää tehdä käsin ja syntyy vikakoodi jos limp home on päällä mekaanisesti mutta koodi Trionicista resetoitu. Limp home-tilaan menee kuitenkin vain läppäsäädön viasta, hyvin harvoin mistään muusta syystä ellei muu vika aiheuta läppädiagnostiikan ehtoihin osumista.

Ilmamassarin, lämpöanturin etc. vikojen varatoimintatilat on eri asioita jokainen ja niissä puuttuva anturisignaali korvataan jonkun muun anturin ja karttojen avulla.
Täällä vaan kerran yks verstaan asentajista kertoi ihan ovelasta oireesta, jonka takia asiakas oli jättänyt auton huoltoon, etsiessään syytä miksi auto oli niin ovelan tuntuinen kiihdytyksissä ja kaasun käyttäytymisessä ja koe ajolla ollessaan huomasi että limp home vilahteli tasaisin välein kun kiihdytti, ensin luultiin että läppä jotenkin jumittuisi, mutta asiaa tutkittaessa ei kuitenkaan löytynyt mitään erikoista vaan läpänvälykset ja muut olivat kohdallaan, oireet kuiten katosivat kun koko rele vaihdettiin uuteen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Limp home jos menee päälle niin se pysyy päällä, ei mene itsestään pois.

Läppäkotelon vika voi kyllä todennäköisestikkin pätkiä niin että välillä päällä välillä ei koska vika usein liittyy kaasuläpän asentotunnistimen potikkaan joka pätkii.

Mekaanisesti kotelossa ja sähkömoottorissa lienee todella harvoin vikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ahtopaineet -> nykii???

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:Limp home jos menee päälle niin se pysyy päällä, ei mene itsestään pois.

Läppäkotelon vika voi kyllä todennäköisestikkin pätkiä niin että välillä päällä välillä ei koska vika usein liittyy kaasuläpän asentotunnistimen potikkaan joka pätkii.

Mekaanisesti kotelossa ja sähkömoottorissa lienee todella harvoin vikaa.
Jep tässäkään ei mitään varsinaista vikaa näkynyt ei läpässä, akselissa eikä jousessakaan siis ei missään mitään näkyvää eikä mitattavaa vikaa.
Koko homma hoitui kun läppäpesä vaihdettiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin