Automaattilaatikko ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Täällä olisi hieman toisenlainen automaatti ongelma.

Ensin historiaa: Eli low-toiminto toimi saabissani aluksi ihan ok, mutta sitten laatikon toisinaan pienin nykäyksin tapahtuneiden vaihtojen myötä kävin paikallisessa merkkiliikkeessä pyytämässä noin vuosi sitten, että päivittävät automaatin softan tuoreimmaksi. Softa oli ollut kuitenkin se tuorein ja olivat vain nollanneet laatikon ja sanoivat että sen pitäisi oppia toimimaan paremmin. Laatikko tuntuikin ehkä hieman parantuneen käytökseltään ja olin tyytyväinen.

Mutta sitten ongelma tuli esille kesällä kun mulla oli vedossa 1600kg kuorma(kärry+lasti) ja ajattelin käyttää ohjekirjan mukaisesti low-toimintoa, niin eipäs toiminutkaan niin kuin ennen tuota softa päivitystä! Muistaakseni käytin tuota low-toimintoa tuolloin ensimmäisen kerran softan päivityksen jälkeen. Eli low-asennolla ei vaihda 1-vaihdetta isommalle, vaikka polkee punarajalle asti. Testattu myös useita kertoja ilman kuormaa. Jos ajaa D-asennolla 100km/h ja laittaa low-asennolle, niin laatikko tiputtaa kolmoselle. Jos ajaa D-asennolla 80km/h ja keppi low-asentoon --> tiputtaa kakkoselle. Eli laatikko hakee aina pienimmän mahdollisen vaihteen kun laittaa D --> low.

Eli onko joku totutusajo menny pieleen vai mikä? Paha mennä enään siihen liikkeeseenkään valittamaan kun aikaa kulunut ja asuinpaikkakuntakin vaihtunut tässä välissä :(

Muutenhan tuo saabbi saa hymyn huulille tuollaista kärryä kiskoessa. Laitoin sitten laatikon manuaali tilaan ja 5 pesään ja vakkariin 90km/h ja sillä mentiin kaikki mäetkin vauhdin tippumatta eikä tehnyt ees tiukkaa :D :D Vastaavia vetoja on kuitenkin jatkossakin tiedossa, niin ois kiva saada tuo low-toimintokin toimimaan.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
hegetti
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 23, 2014 08:39

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja hegetti »

Minun -04 5 vaihteinen automaattilaatikko tekee kuten ohjekirjakin mielestäni sanoo eli laittamalla low tilan päälle niin laatikko estää isommalle vaihdot mutta ei muistaakseni tiputa vaihteita ajossa heti siirryttäessä low tilaan. Toisin sanoen kun laitan lown:n päälle niin mitään ei tapahdu aluksi mutta kun hiljennän vauhtia/pysähdyn niin laatikko ei vaihda yhtäkään pykälää isommaksi.

Mitenkä laatikkosi toimi aiemmin, koska tuntuu että nyt se toimii kuten pitää?
Og 9-3 2001 2.0t
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja suapas »

En ole ite vetäny tolla tomaatilla mitään,ko heitin koukun pois. Mut eikös tuon L moodin idea ole, et ei rasiteta lootaa liian isolla vaihteella kärrin kaa. Konehan jaksaa kylla,mutta laatikko ei välttämättä kestä. Ite vaihtaisin man asennossa pienemmälle ylämäessä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Ja niinkun manuaalikin muistaakseni neuvoo, jos enemmän kuormaa niin sport päälle, tai vaihtoehtosesti jos softassa on ruuvattu alkupäärä tiukemmaks niin sit sillä. Eli ei suotta luistata laatikkoo niin paljon. Ainakin toi oma 5v autom. On ihan menestyksekkäästi vetäny tollasta 1500kg kuormaa ja toimii ainakin vielä *kopkop* normaalisti.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Low-asennossa laatikon ei kuulu toimia noin kuin mulla nyt, vaan Low-tilassa konetta vain kierrätetään korkeammalle kierrosalueelle (verrattuna D-asentoon) ennen seuraavan vaihteen pykälään laittoa ja suurin käytössä oleva vaihde on nelonen. Näin se mulla toimi aluksi. Ei sen kuulu jäädä ykkös vaihteelle junnaamaan. Eli laatikon kuuluisi latoa isompaa silmään nopeuden noustessa kunnes nelonen on silmässä. Ja tosiaan juu, korkeammilla kieroksillahan loota ei luista ja luulisi että öljy jäähtyisi paremmin kun virtausnopeus kasvaa korkeampien kierrosten myötä. Mutta näin ei kuitenkaan ollut kun sidistä seurasin laatikon öljyn lämpöjä tasaisessa matka-ajossa, niin jos ajoin manuaali tilassa ja vaihdoin 5-->4, niin öljyn lämpö nousi 5-10 minuutissa yli 5 astetta ja kun laitoin 4-->5, niin öljyn lämpö tippui n. 5 minuutin kuluessa takaisin n. 65 asteeseen.

Erityisesti jos tulee paljon kiihdytys tilanteita kärryn kanssa 0 km/h-->, niin tuo low-asento olisi toimiva, mutta nyt on tullut hoidettua tuo sitten manuaalisesti.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

-06 ohjekirjasta kohdasta ajaminen vaihdeasennossa L: Jos haluat ajaa 1-vaihteella...eli loota ei vaihda pois ykköseltä, siis jos olet lähtenyt liikkeelle L-asennossa. Jos vaihdat vaihdat vauhdissa L-asentoon, loota tiputtelee mahdollisuuksien mukaan alas ykköselle ja jää sinne. Sama toiminto on ilman rattinappeja olevissa lootissa.
Mikko Parikka
#1057#
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ja perävaunun vetämisessä ohjeistetaan ajamaan M -asennolla, jos vaihteisto on lämmennyt liikaa, siten että kierrokset on noin 3000. Ainoastaan pitkissä ja/tai jyrkissä alamäissä ohjeistetaan käyttämään M tai L -asentoa moottorijarrutukseen jarruken ylikuumenemisen estämiseksi (kohta: Perävaunun käyttö). L-asentoa ei mainita muualla tässä luvussa. Tuossa Mikon mainitsemassa kohdassa ohjeistetaan sen käyttö vain moottorijarrutukseen - näin siis valmistajan käyttöohje (-09). WISsissä saattaa olla vielä tarkempaa tietoa toiminnasta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Ok. Hyvä näin. Mä jo luulin, että jotain vikaa tuossa laatikossa ja remppaa eessä :D . Nyt oli halpa remppa :lol: , kiitos saabbi foorumin. Jostain vain jäänyt vahva muistikuva, että tuo tomaatti olisi toiminut Low-asennossa, kuten tuolla aiemmin kertoilin. Toimiikohan jonkun toisen auton valmistajan Low-asento noin :roll:
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
late88
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 05, 2003 11:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja late88 »

Morjes!

nii Mitä öljyä suosittelette tänne AW55-50 laatikkoon? :)

ja jos ottaa öljypohjan pois saako sitä kautta kutakuinki kaiken vanhan öljyn pois? :wink:

Ja mitenkäs on tämän suodattimen kanssa, onko se oikeasti niin että sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi?.. 8O 8O
Lauri Okasanen #1620

Se Varma Kotimainen

96: 72 75 75 76 76
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

late88 kirjoitti:Morjes!

ja jos ottaa öljypohjan pois saako sitä kautta kutakuinki kaiken vanhan öljyn pois? :wink:
Turbiini ja linjat on edelleen täynnä öljyä. Saat enemmän kuin propusta, mutta et silti kaikkea.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
late88
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Heinä 05, 2003 11:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja late88 »

niitä turbiinia ja linjoja ei vissii saa ku huuhtelemalla tyhjiks.. :roll:
Lauri Okasanen #1620

Se Varma Kotimainen

96: 72 75 75 76 76
Finn
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 17:12

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Finn »

late88 kirjoitti:nii Mitä öljyä suosittelette tänne AW55-50 laatikkoon? :)
Et mainitse autosi mallia tai vuosimallia - kirja taitaa sanoa 3309 automaattivaihteistoöljyä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l
2003 9-5 estate 2.0t automatic
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Nyt en ole varma onko vika automaattilaatikossa vai esim. moottorin tukikumeissa, mutta oireet seuraavat:

- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen

Laatikon toiminnan historiasta, että ostattaessa (164tkm) potki kuin muuli kun keppiä siirti P--> R tai P--> D. Useiden öljyn vaihtojen ja kilometrien jälkeen ongelma poistui oikeastaan kokonaan ja muutenkin loota pelannut hyvin ja vaihtanut tasaisesti ja mukavasti, kunnes alkoi nämä kolahdukset noin 2-3vk sitten ja nyt mittarissa 324tkm.

Laatikon momenttipusla uretaaninen, muut tiettävästi alkuperäisiä.Paikallaan P-asennossa kaasutellessa ei kuulu mitään ylimääräisiä kolahduksia.

Kiitos vastauksista etukäteen.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Apurungon puslat ja sitten ne muut laatikon ja koneen puslat.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

JJAero95 kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 13:00
Nyt en ole varma onko vika automaattilaatikossa vai esim. moottorin tukikumeissa, mutta oireet seuraavat:

- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen
Itselläni oli vastaavia äännähdyksiä ja kysymyksessä oli ohjauksen välys. Kohaltelu tuntui kuin se olisi tullut konehuoneesta, mutta eipä tullut. Tuokin kannattaa tsekata.
https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Vastaa Viestiin