Automaattilaatikko ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Hessue »

JJAero95 kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 13:00
Nyt en ole varma onko vika automaattilaatikossa vai esim. moottorin tukikumeissa, mutta oireet seuraavat:

- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen

Kiitos vastauksista etukäteen.
Itsellä käytin omani vastaavien oireiden takia vähän aikaa sitten PCS:llä, apurungon taaemmat puslat väsähtäneet, vaihdettiin koko setti uusia (6kpl) ja ylimääräiset kolahtelut loppui siihen. Oma kulkine -06 ja 270tkm ajettu.
JJAero95
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 19:50
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja JJAero95 »

Kiitos vinkeistä.
Itselläni oli vastaavia äännähdyksiä ja kysymyksessä oli ohjauksen välys. Kohaltelu tuntui kuin se olisi tullut konehuoneesta, mutta eipä tullut. Tuokin kannattaa tsekata.
https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo
Ohjauksen kulmanivel ei napsu.
Itsellä käytin omani vastaavien oireiden takia vähän aikaa sitten PCS:llä, apurungon taaemmat puslat väsähtäneet, vaihdettiin koko setti uusia (6kpl) ja ylimääräiset kolahtelut loppui siihen. Oma kulkine -06 ja 270tkm ajettu.
Muistin nyt, että apurungon taaimmaisen puslaparin vaihdoin joskus 100tkm sitten ja ei kuulosta samalta resonanssi kolinalta kuin silloin kun olivat ihan loppu.

Koitin auton alla kuulostella, kun apulainen hämmenti vaihdekeppiä R-N-D välillä, mutta en saanut paikallistettua kolahduksen lähdettä. Sen verran selvisi, että kolahdus kuuluu nimenomaan silloin, kun kepin siirtää D-->N.

Mutta aika paljon tuo moottorilaatikkopaketti keinahtaa puolelta toiselle, kun keppiä siirtää R-N-D välillä. Moottorin takana oleva tukikumi painui jotain 1-2cm kasaan, kun kytki D:n päälle.

Pitänee viedä pajalle, kun aikakaan riitä propaamiseen.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
spade
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Loka 24, 2007 15:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja spade »

Itselläni rikkinäinen vaihteiston etutuki aiheutti tuon tapaisia oireita.
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08

Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Hessue kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 22:51
JJAero95 kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 13:00
Nyt en ole varma onko vika automaattilaatikossa vai esim. moottorin tukikumeissa, mutta oireet seuraavat:

- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen

Kiitos vastauksista etukäteen.
Itsellä käytin omani vastaavien oireiden takia vähän aikaa sitten PCS:llä, apurungon taaemmat puslat väsähtäneet, vaihdettiin koko setti uusia (6kpl) ja ylimääräiset kolahtelut loppui siihen. Oma kulkine -06 ja 270tkm ajettu.
Oliko mimmonen homma (millainen lasku tuli) :)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Automaattilaatikko ongelma

Viesti Kirjoittaja Hessue »

mienkoiv kirjoitti:
Pe Maalis 13, 2020 23:06
Hessue kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 22:51

Itsellä käytin omani vastaavien oireiden takia vähän aikaa sitten PCS:llä, apurungon taaemmat puslat väsähtäneet, vaihdettiin koko setti uusia (6kpl) ja ylimääräiset kolahtelut loppui siihen. Oma kulkine -06 ja 270tkm ajettu.
Oliko mimmonen homma (millainen lasku tuli) :)
Eipä tuo ihan hirveän kallis ollut, osat ~200€ ja pari tuntia töitä päälle, jotakuinkin 350€ luokkaa.
Vastaa Viestiin