P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

VictorKilo kirjoitti:Mitenkäs sitä logia kuuluu OP-COM:lla tallentaa ajaessa. Vai ajetaanko vaan piuhat kiinni ja ajon päätteeksi tallennetaan se logi? Entä onko normaalia logiikkaa että auto sanoo startissa Check OK ja silti jää CE-valo palamaan ja tehot on poissa? Minusta se on vähän ristiriitaista. Check OK tarkoittaa ilmeisesti lähinnä että pissapojassa on tarpeeksi nestettä.
Measuring blocksin alla on record-nappi. Painat sitä, kysyy, mihin kansioon logi tallennetaan, valitset jonkun ja menoksi. Kun haluat lopettaa "tallennuksen", niin painat stop. Minuutin tallennuksella tulee sitten sen tuhat riviä+ dataa.

Mulla ainakin moottorivalo jää palamaan check ok:n jälkeen, mutta sammuu heti käynnistyksen jälkeen.
93SC TTiD
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Selvä kiitos, täytyypä heittää lenkki. Sehän siinä just on että valo ei sammu lainkaan. Sidiin ei ole tullut kertaakaan mitään herjaa. Paitsi kun kuittaa sen pois, tosin se tulee viimeistään parin käynnistyksen jälkeen taas takaisin. Ensi viikon keskiviikolle on uusi huoltoaika varattu.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Terve,
vastaavia oireita ilmaantui omaan TTID automaagiini perjantaina, ajettu 100tkm. Vikaluku techillä antoi vikakoodiksi P0105. Ajettaessa testeri kytkettynä imupuolen paineanturi antoi selkeästi suurempia lukemia kuin pitäisi (minä en tiedä miten auto päättelee anturin tietojen olevan vääriä). Annoin itseni ymmärtää että tässä tapauksessa auto jättää viallisen anturin lukemat huomioimatta, paitsi silloin kun paine lähestyy jotain "turvarajaa" estää paineen nousun => ei ahda kunnolla ja auto tuntuu mopolta kaasua kunnolla painettaessa. Pintakaasulla tuntuu normaalilta (mitä nyt keltainen helikopteri palaa kojetaulussa). Irrotin anturin ja näin maallikosta näytti yllättävän paskaiselta (linkki alla). Itse ajan etupäässä motaria ja toivoin näiltä murheilta säästyväni. Liuotin lakkabensiinillä mutta mitään mekaanista puhdistusta en uskaltanut anturille tehdä. Helppo homma irroittaa, mutta ikävä kyllä putsauksella ei ollut mitään vaikutusta.

Onkos kellään antaa vinkkiä mistä hankkia uusi anturi (Bosch 08-05-08 3e h2)? Kannattaisko koko imusarja putsaa?

http://www.flickr.com/photos/75518030@N06/6785061700/
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Mielenkiintoista, ollaan näemmä samassa liemessä molemmat. Saa nähdä mitä ne keskiviikkona huollossa keksivät kun viimeksi putsasivat ilmeisesti tuon saman anturin, jonka sanoivat olleen tosi paskainen. Pidetään toisemme ajan tasalla! Itsellä muuten manuaali, vaikka sillä ei tähän asiaan taida olla vaikutusta.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Pipo »

VictorKilo kirjoitti:Mielenkiintoista, ollaan näemmä samassa liemessä molemmat. Saa nähdä mitä ne keskiviikkona huollossa keksivät kun viimeksi putsasivat ilmeisesti tuon saman anturin, jonka sanoivat olleen tosi paskainen. Pidetään toisemme ajan tasalla! Itsellä muuten manuaali, vaikka sillä ei tähän asiaan taida olla vaikutusta.
Mä haen motonetistä air intake cleaneriä ja kokeilen vielä sillä. Löysin netistä suomalaisen osaliikkeen jossa uusi anturi näyttäis maksavan noin 90€. Palataan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Sikäli harmi, että minulla loppuu WIS vuosimalliin 2007, joten siihen ei sisälly TTID-kone.
Olisi ollut nimittäin kiva tarkistaa, että missä sijaitsee barometrinen anturi. Siihenhän tuo vikakoodi viittaa, kun väittää ko. anturin antaman signaalin olevan epäuskottava. Samalla saisi varmistuksen, että onko barometristä anturia varsinaisesti olemassa.

Ahtopaineanturi on joka tapauksessa, mutta se ei varsinaisesti ole barometrinen anturi. Kyseistä anturia kyllä voidaan käyttää vallitsevan ilmapaineen mittaukseen esim. virtojen päälle kytkettäessä. Myös aivan tyhjäkäynnin tuntumassa, kun ahdin ei ahda, ahtopaineanturin signaali vastaa melko hyvin vallitsevaa ilmanpainetta.

Jos tilanne on sellainen, että ahtopaineanturia käytetään myös ilmanpaineen mittaukseen, mihin sitä luultavasti käytetään oli erillistä barometristä anturia tai ei, sen näyttäessä virtojen kytkemisen yhteydessä ja tyhjäkäynnillä poikkeuksellisen alhaisia tai suuria (eli epäuskottavia ilmanpainelukemia) arvoja tulkitaan anturissa olevan vikaa. Ahtimen ahtaessa on vaikeampaa vetää päätelmää, että anturin antama signaali on väärä. Silloin pikemminkin tulee vikaa ali- tai yliahtamisesta, vaikka todellisuudessa ahdin toimii oikein.

Kaikissa näissä tapauksissa, kun vikaa on paineanturin antamassa signaalissa, johtui se sitten itse anturista tai muusta seikasta, auto menee turvallisuussyistä vikatilaan (dieselissä syöttöjä rajoitetaan).
Nyt olisi kiva nähdä testerillä tai op-com:lla, että mitä tuo/nuo paineanturi(t) näyttävät virtojen ollessa kytkettynä, tyhjäkäynnillä ja ahtaessa. Tästä voisi saada selville aika paljon todellista tietoa ongelmasta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Täytyy käydä tekemässä lyhyt koeajo jahka rouva tulee töistä. Olisi kiva jos ehtisit vielä tänään tai huomenna vilkaisemaan logia kun keskiviikkona on se huoltoaika.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ota kolme eri tiedostoa: virrat päällä (ei käynnissä), tyhjäkäynnillä ja ajon aikana (kiihdytyksiä ja täyskiihdytyksiä).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Lähetin logit juuri tuohon allekirjoituksesi sähköpostiosoitteeseen (vikakoodi@gmail.com). Koeajolle kun lähdin niin rajoitti taas auto tehoja eli yritin kovasti täyskiihdytyksiä mutta mitään ei juuri tapahtunut. Sitten noin puolessavälissä lenkkiä pysäytin auton, sammutin ja käynnistin heti uudestaan ja tehot olivat tulleet takaisin. Eli loppupuolella lenkkiä on niitä oikeita täysrepäsyjä mitä nyt tien pinta antoi myöten kun oli paikotellen liukasta. Olisi tosiaan mielenkiintoista saada noista logeista jotain arviota, koska en itse tajua niistä mitään.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tutkitaan ....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Putsasin anturin jollain CRC cleanerillä tms joka oli kai varsinaisesti ilmamassamittaria varten tarkoitettu. Eipä auttanut, keltainen helikopteri palaa aina vain. Tai sitten vika on jossain muualla. Tosin kunnollinen koeajo saa odottaa huomiseen. Lisäsin ylempän linkin takana oleviin kuviin anturin sijainnin; kun moottorin suojakumi poistetaan anturi löytyy moottorin takaa keskeltä (musta anturi jonka liittimessä keltainen "klipsu")
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Noissa tallennetuissa tiedoissa näkyy kaikissa barometriseksi ilmanpaineeksi 101kPa. Eli tuntuu olevan ihan ok.
Sitä vastoin ahtopaineanturin lukema (boost pressure) on alle 80kPa!!!!
Se ei voi pitää mitenkään paikkaansa.

Tiedostot eivät olleet kuin yksittäisiä "pysäytys" otantoja kolmessa eri vaiheessa. Olisin halunnut ns. "record-tiedostoja", joissa tallennetaan koko ajan sekunnin murto-osan välein noita tietoja. Tällä tavoin muodostuu iso tiedosto jatkuvana datavirtana. Sitä voi tutkia exel-taulukon muodossa ja vaikka tehdä grafiikan ajan suhteen. Tämä vinkikisi op-com:n käyttäjille. Kannattaa opetella käyttämään ohjelman hyviä ominaisuuksia kunnolla. Eli live-dataa jatkuvana datavirtana eikä yksittäistä tietyn hetken arvoja!

Asia kävi mielestäni kuitenkin tästä jo selvästi ilmi: ahtopaineanturin arvo on ilmeisesti jämähtänyt todella pieneen arvoon, joten se lienee rikki.

ps. tuolla edellisen sivun vastaavanlaisessa "pysäytys-arvoissa" on muuten painearvot ihan kohdillaan. Barometrinen ja ahtoputken paineet ovat likimain samat ja järkevät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Kyllä yksi lähettämistäni taulukoista sisälsi vajaa 50000 riviä, eli pitäisi olla livedataa. Mutta suuret kiitokset alustavasta analyysistä. Taidan suoraan ehdottaa huomenna huollossa anturin vaihtoa, koska se on jo kerran puhdistettu ja ei auttanut. Toivottavasti se löytyy suoraan hyllystä.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Uusi anturi on noin 90€ ja tosi helppo asentaa itse - siltä varalta että suivaannut huoltoliikkeen tarjoukseen...


http://www.finjector.com/verkkokauppa/c ... iew/4270/0
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Huollossa istuskelen juuri. Ekan puolen tunnin aikana vaihdettu uusi anturi. Sain avaimet ja ohjeet tulla takaisin jos vika uusiutuu. Laitoin auton ulkona tulille ja kopterihan se sinne jäi palamaan! No takasin sisälle ja nyt odotellaan että mitä seuraavaksi keksivät. Tuo vikakoodihan ei ihan joka kerta pompsahda käynnistettäessä eikä kai kesken ajonkaan. Siis jos sen on kuitannut op-comilla pois. Mutta vähintään kahden startin jälkeen ilmaatuu taas. Itse yritin tulkita livedatan taulukkoa ja koeajon aikana boost pressure command käy korkeimmillaan 280 tienoilla (2,8 bar?) ja boost pressure tällöin muistaakseni noin 160. Baro näytti tasaista 101 koko ajan. Alimmillaan boost käy 60 tienoolla. Silloin kun on tehon rajoitus on päällä baro ja boost on koko ajon aikana 101 eli vallitseva ilmanpaine.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Vastaa Viestiin