No mitä pitäisi olla? Ja mikä on ns. rautapuolen kokoonpano?
B207 ei ahda
Re: B207 ei ahda
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Vääntöhän on laskennallinen, jonka ECU laskee. Sitä vastoin ilmamassa ja ahtopaine ovat mitattuja.
ECU laskee kussakin ajotilanteessa tuota vääntöä mitä se tavoittelee ja sitä vastaavan vaadittavan ilmassan. Sitten se pyrkii toteuttamaan sen säätämällä ahtopainetta ja kaasuläpän asentoa.
Sinällään laskettu vääntö on aika kohdillaan varsinkin bensalla, mutta mitattu ilmamassa (ja ahtopaine) kuulostaa olevan hiukan alakanttiin. Sitä tässä ei kerrottu onko tuo ECU:n laskema vääntö pyydetty vai toteutunut.
ECU laskee kussakin ajotilanteessa tuota vääntöä mitä se tavoittelee ja sitä vastaavan vaadittavan ilmassan. Sitten se pyrkii toteuttamaan sen säätämällä ahtopainetta ja kaasuläpän asentoa.
Sinällään laskettu vääntö on aika kohdillaan varsinkin bensalla, mutta mitattu ilmamassa (ja ahtopaine) kuulostaa olevan hiukan alakanttiin. Sitä tässä ei kerrottu onko tuo ECU:n laskema vääntö pyydetty vai toteutunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: B207 ei ahda
No sitä en tiedä mitä pitäisi olla nuo lukemat mutta joskus on näyttänyt eSID esim väännöksi 372 nm vakio raudalla mennään on vaan softattu tuo auto ja e85 on tankissa pelkästään.
Vaihdoin tuon alkuperäisen ilmamassamittarin takaisin paikoilleen ja kävin tankkaamassa. Nyt nousi etanoli pitoisuus 76%. En tiiä oliko sillä osan vaihdolla tuohon osuutta. Ehkä hitusen terhakkaammalta tuntuu nyt alakierroksilla.
Jotain häikkää tuossa autossa kuitenkin tuntuu olevan. Ainakin tuo farmari samaisella kokoonpanolla tuntuu paljon terhakkaamalta.
Vaihdoin tuon alkuperäisen ilmamassamittarin takaisin paikoilleen ja kävin tankkaamassa. Nyt nousi etanoli pitoisuus 76%. En tiiä oliko sillä osan vaihdolla tuohon osuutta. Ehkä hitusen terhakkaammalta tuntuu nyt alakierroksilla.
Jotain häikkää tuossa autossa kuitenkin tuntuu olevan. Ainakin tuo farmari samaisella kokoonpanolla tuntuu paljon terhakkaamalta.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Ajotietokoneiden vääntölukemiin ei ole luottamista. Jos minäkin luottaisin siihen, niin femmassakin olisi vain 400nm vääntöä... NG9-3 Stage 1 vakioraudalla pyörii juurikin tuolla 340nm tietämissä, etenkin kuumalla kesäkelillä kun pikkuturbo muuttuu lähinnä kuumailmapuhaltimeksi. E85:llä voi optimaalisissa olosuhteissa (viileällä kelillä) saada vääntöä hieman enemmänkin. Autossa tuskin on mitään vikaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Okei. Kiitos tiedoista. Tuota vähän epäilinkin että kuumuudella on jotain osuutta asiaan.
Autossahan ei nyt juurikaan muuta vikaa ole kuin tuo etanolin pitoisuus heittelee. Ei aina tiedä tankkauksen jälkeen mitkä lukemat saa. Nyt tuo 76% varmaan on aika lähellä oikeata.
En tiedä onko se miten vaarallista sitten jos tuo lukema on reilun kymmenen alakanttiin välillä?
Autossahan ei nyt juurikaan muuta vikaa ole kuin tuo etanolin pitoisuus heittelee. Ei aina tiedä tankkauksen jälkeen mitkä lukemat saa. Nyt tuo 76% varmaan on aika lähellä oikeata.
En tiedä onko se miten vaarallista sitten jos tuo lukema on reilun kymmenen alakanttiin välillä?
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Long term fueltrim korjaa sen asian, kun on noinkin pieni ero. Mutta etanoli on ollut viime aikoina laimeaa. Tuskin tarvitsee olla siitäkään huolissaan. Tuntuu olevan ajalle tyypillistä, että tuo pitoisuus vaihtelee asemasta riippuen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Vikaantunut ilmamassamittari toki käyttäytyy niin, että auto tuntuu tehokkaammalta tietyn aikaa kunnes... Oliko tilalle hankittu immu alkuperäinen uusi, vai tarvike tai käytetty?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Uusi tarvikehhan se oli. Sillä tuon alkuperäisen vaihdoinkin takaisin kun ei siinä mitään vikaa ollu. Tuli vähän hakuammunnalla etsittyä vikaa.
Tässä autossahan siis oli sellainen mysteeri vika että täyskaasu kiihdytyksessä noin 3000 kierrosluvun jälkeen alkoi kiihtyvyys heijjaamaan niinkuin olisi kaasua poljeksinut edestakaisin. Vikaa etsittiin pitkään eikä mitään löytynyt. Lopulta ajettiin ohjelma uudestaan sisään ja kas kummaa veto on ollu tasaista sen jälkeen. Mutta tuntuu niinkuin se viimeinen potku puuttuisi edelleen. Pärjäähän tuolla noinkin tosin
Minulle on kerrottu että ohjelma ei voi vikaantua itsestään. Tässä minun autossa alkoi tuo hiipuminen pikkuhiljaa tuolla vanhalla ohjelmalla. Etanoli pitoisuus laski kokoajan tankatessa ja sitten tuli tuo heijjaaminen kiihdytyksissä mukaan. Nyt on toiminut uudelleen ohjelmoinnin jälkeen puolivuotta ilman tuota heijjaavaa ilmiötä kiihdyttäessä. Sillä vaan ite mietin voisiko tuo ecu ruveta olee tiensä päässä.
Tässä autossahan siis oli sellainen mysteeri vika että täyskaasu kiihdytyksessä noin 3000 kierrosluvun jälkeen alkoi kiihtyvyys heijjaamaan niinkuin olisi kaasua poljeksinut edestakaisin. Vikaa etsittiin pitkään eikä mitään löytynyt. Lopulta ajettiin ohjelma uudestaan sisään ja kas kummaa veto on ollu tasaista sen jälkeen. Mutta tuntuu niinkuin se viimeinen potku puuttuisi edelleen. Pärjäähän tuolla noinkin tosin
Minulle on kerrottu että ohjelma ei voi vikaantua itsestään. Tässä minun autossa alkoi tuo hiipuminen pikkuhiljaa tuolla vanhalla ohjelmalla. Etanoli pitoisuus laski kokoajan tankatessa ja sitten tuli tuo heijjaaminen kiihdytyksissä mukaan. Nyt on toiminut uudelleen ohjelmoinnin jälkeen puolivuotta ilman tuota heijjaavaa ilmiötä kiihdyttäessä. Sillä vaan ite mietin voisiko tuo ecu ruveta olee tiensä päässä.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Re: B207 ei ahda
Juu, harvemmin alkuperäinen Saab T8 immu hajoileekaan. Toki ei sekään mahdotonta ole, mutta harvinaista. Pitäisin näillä tiedoilla alkuperäisen paikoillaan.
Yleensä kaasuläppäkotelo oireilee aaltoilevana/heijaavana vetona. En usko ecu-vikaan tällä tavalla. Ecut kun menevät näistä, niin on melkoinen vikakoodisekamelska. Ohjelma ei itsessään hajoa, mutta niissäkin on eroja. Riippuu ohjelman tekijästä, hänen osaamisesta ja kokemuksesta.
Yleensä kaasuläppäkotelo oireilee aaltoilevana/heijaavana vetona. En usko ecu-vikaan tällä tavalla. Ecut kun menevät näistä, niin on melkoinen vikakoodisekamelska. Ohjelma ei itsessään hajoa, mutta niissäkin on eroja. Riippuu ohjelman tekijästä, hänen osaamisesta ja kokemuksesta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B207 ei ahda
Ok. Saman valmistajan softa laitettiin uudestaan sisään. Sama on myöskin toisessa autossa ja siinä ei koskaan ole ollut mitään vikaa. Tuo kaasuläppä olisi ollut seuraavana mikä olis vaihdettu mutta eipä tarvinnukkaan.
Niin ja autohan toimi täydellisesti kun laittoi bensaa tankkiin sillon kun tuota heijjaamista oli. Vika ilmeni ainoastaan e85:lla ajettaessa.
Niin ja autohan toimi täydellisesti kun laittoi bensaa tankkiin sillon kun tuota heijjaamista oli. Vika ilmeni ainoastaan e85:lla ajettaessa.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)