TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jännä juttu sinänsä. SC TTiD Aut. oli mun mielestä pusku-vetoinen verrattuna 1.8t manuaaliin. Keulapainoinnen se on ajettavuudeltaan hyvin selvästi. Muistaakseni olen tännekin kirjoittanut aiheesta, eli olin hieman yllättynyt siitä kuinka erilainen dieseli oli verrattuna bensaversioon. Bensaversion ollessa se näppärämpi, ja ohjaus tunnokkaampi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mielestäni diesel on ohjautuvuudelta ja tuntumalta oikein nautittava ajettava ja tosiaan perä tykkää mielellään irrota, mutta varottaa pitkään ennen. Merkittävää eroa bensamalleihin en osaa sanoa muussa kuin parkkipaikalla, bensamallit kääntyy paljon paremmin ruutuun.

Nyt on harkinnassa asentaa ylläpitolaturi, kun tuppaa Eberi käymään aamuisin 30 min ja ajoa tulee 5 min..
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ainahan tuolla rengastuksella on myös oma vaikutuksensa asiaan. Tosiaan, noilla leveähköillä kitkoilla (Conti Viking Contact 5) vs. 2cm kapeammilla (Conti Viking Contact2) nappirenkailla tuo on ihan eri peli.

Joka tapauksessa, molemmilla renkailla, tämä on selvästi vähiten puskevanluonteinen Saab näistä kahdesta muusta mitä minulla on ollut (-92 9000CS, -02 9-5 wagon). Pelkällä ohjausliikkeellä autoa pystyy ajamaan ihan reippaasti sivuluistoissa. Scandinavian Flick tarjoaa ihan reippaan sivuluiston, toki helpon hallita. Mielestäni onnistunein näistä Saabeista talviajettavuudeltaan.

Bensakoneisista 9-3:sta olen ajanut vain 2.8:a, joten muista en osaa sanoa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti: Nyt on harkinnassa asentaa ylläpitolaturi, kun tuppaa Eberi käymään aamuisin 30 min ja ajoa tulee 5 min..
Vinkki: esimerkiksi Defalta saa nykyään hieman pienempää "kiinteää" laturia joka on tarkoitettu juurikin polttoainelämmittimillä varustetuille autoille. Hintaa tulee (polar autotarvike) 145€. Kun itse menin juuri vastikään ostamaan perinteisemmän Defa laturin 129€ (halpahalli) ja johtosarja 52€ (Varaosaportti, Raahe)...

Pakko laittaa tuommonen kun tosiaan välillä jää ajot aika lyhyeksi, eikä enää -30C pakkasella akku juurki lataudu jos ajaa alle 10min.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

2.3i-16 kirjoitti: Joka tapauksessa, molemmilla renkailla, tämä on selvästi vähiten puskevanluonteinen Saab näistä kahdesta muusta mitä minulla on ollut (-92 9000CS, -02 9-5 wagon).
Samaa mieltä. Ero on huomattava. ReAx. 8)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Tervehdys. Onkos kenelläkään TTID omistajalla ollut ongelmia käynnistämisen kanssa talvella? Oma ei lähtenyt tänään käyntiin noin -15 asteen pikkupakkasessa.

Lämmitin oli pyörinyt ehkä 10 min. Akku pyöritti moottoria hyvin, mutta kone ei edes yrittänyt käynnistyä. No akustahan loppui sitten virta kun tarpeeksi kauan olin yrittänyt. Onneksi apua oli lähellä. Heti kun sain apuvirtaa volvosta lähti käyntiin, olisiko Saabin akussa ollut pahan makuista sähköä? Muistaakseni kerran aikaisemminkin kahden viikon omistussuhteeni aikana lyhyen lämppäri käytön jälkeen käynnistyi nihkeästi. Täysin kylmänä tai pitkän lämmittämisen jälkeen on käynnistynyt hienosti. Onko kellään vinkkejä tämmöiseen ongelmaan?
Pipo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 21:58

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Pipo »

Tuota syytä kokeilla. Mutta tosiaan pyöritti moottoria terhakkaasti ja normaalin oloisesti.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Onko kukaan kokeillut tukkia ko. koneesta EGR-venttiiliä? Imusarja tuntui menneen melko tukkoon jo 20tkm ajoilla kun se vaihdettiin uuteen. Pyörreläpäthän siellä tuolloin vaivasivat.

Miten tuo mahtaa suhtautua laippaan, jolla estäisi ilman kulun EGR:n kautta? Jättäisin siis kaikki originaalit ohjauslaitteet sellaisenaan paikalleen, ainoastaan estäisin pakokaasujen kulun imusarjaan. Laipalle löytyisi hyvä paikka.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ilmeisesti kellään ei ole ollut halua tulpata tuota kierrätystä, joten pitää katsoa josko sitä jaksaisi kokeilla. Imusarjan laippa tukkoon ja kokeillaan huomaako vehjes mitään, eli tuleeko vikakoodia vai ei.

Mikäli tulee, joutuu varmaan käymään deralla/Karalalla poistatuttamassa EGR:n toiminnasta myös ohjelmistopuolelta.

Vituttaa jos tämänkin kanssa käy niin, että tukkoon nokeentunut imusarja alkaa syödä tehoja. Imusarjaa ei saa käteen kovin helposti, joten puhdistustakaan ei jaksa jatkuvasti tehdä.


V**un ekokeksinnöt!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Seuraillaan mielenkiinnolla, raportoi toki projektin etenemisestä.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ristom kirjoitti:Seuraillaan mielenkiinnolla, raportoi toki projektin etenemisestä.
Tottakai. En tiedä olisiko hirschillä ja sen johdosta kasvaneilla ruiskutusmäärillä jokin vaikutus tuohon imusarjan nokeentumiseen, mutta jotain tuolle on tehtävä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Onko kellään toisella tuota ongelmaa kyseisessä koneessa? Ongelma vain suomessa (pakkanen)?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saabeista en tiedä, mutta esim. alfoissa, opeleissa ja fiateissa 16/20-venttiilisissä koneissa imusarjat ovat melko usein nokiset.

Onko kukaan kurkannut TiDS:n imusarjaan?
Viimeksi muokannut 2.3i-16, Ke Maalis 03, 2010 13:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

2.3i-16 kirjoitti:Saabeista en tiedä, mutta esim. alfoissa 16/20-venttiilisissä koneissa imusarjat ovat melko usein nokiset.

Onko kukaan kurkannut TiDS:n imusarjaan?
Enpäs ole kurkannut, enkä edes nakua omista, mutta maalaisjärjellä ajatellen, jos se kierreläppä nokeentuu ja alkaa takeltelemaan TiDS:ssa, niin voisi olettaa, että myös imusarja on aika nokinen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

tsaarela kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Saabeista en tiedä, mutta esim. alfoissa 16/20-venttiilisissä koneissa imusarjat ovat melko usein nokiset.

Onko kukaan kurkannut TiDS:n imusarjaan?
Enpäs ole kurkannut, enkä edes nakua omista, mutta maalaisjärjellä ajatellen, jos se kierreläppä nokeentuu ja alkaa takeltelemaan TiDS:ssa, niin voisi olettaa, että myös imusarja on aika nokinen.
Totta. EGR:n saattaminen pois toiminnasta saattaisi olla se autuaaksi tekevä toimenpide tuossakin asiassa. Katsellaan...
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin