Avain kysymyksiä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja bkt »

Pyydän heti aluksi anteeksi että laitoin uuden topicin vaikka löytynee paljon tietoa ennestään, mutta pieni huolenaihe avaimien suhteen on joten ajattelin kerätä tietoa ongelmaani tähän ketjuun (tai jos joku vastaisi yskärillä).

Eli minulle tuli yksi avain mukaan kun ostin 9-3 SC MY06. Ja sekin on jo parhaat päivänsä nähnyt. Soitto Metroautoon ja ei ollut avaimia, eikä tiedossa tuleeko niitä. Täältä luettuani niin mahdollisesti ebaystä avain ja sitten koodaus huollossa.

Voinko ostaa minkä tahansa "9-3 fob (mitä fob tarkoittaa?)", olkoon sitten uusi tai käytetty ja koodata sen huollossa omaan autooni varaavaimeksi nykyiseeni? Vai pitääkö olla käyttämätön avain? esim käykö http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-93-9-3-9 ... 999wt_1346

tai tämä http://www.ebay.co.uk/itm/saab-93-key-f ... 500wt_1346

Sen sisällä olevan metalliosan niin voisi sitten ostaa vaikka tämän http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-4-BUTTON ... 380wt_1112
ja käydä tekemässä urat siihen (tarvitaanko tähän jotain dokumentteja?).

Pahoittelen vielä jos tyhmiä kysyn ja näihin löytyy jo vastaus, mutta pieni huoli on jo jos nykyinen ainoa avain menisi esim rikki....mitäs silloin?..
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ko. auton avain on koodattavissa ainoastaan yhteen autoon. Suomeksi sanoen käytettyä avainta et saa toimimaan autossasi.

Ebayssä on myynnissä myös käytettyjä koodattavissa olevia avaimia. Näissä ilmoituksissa asiasta mainitaan ja varoitellaan käytetyistä avaimista. Sen sijaan ilmoitukset joissa sanotaan pelkästään "huollossa koodaus onnistuu" voi yleensä ohittaa. Se mitä noihin uudelleen koodattaviin kierrettyihin avaimiin on tehty on selvityksen alla. Ihan mistään yksinkertaisesta tempusta ei ole kyse, mutta älkää ainakaan roskikseen heittäkö avaimia joiden koodaus ei onnistu.

Myös se, että toista vuotta on valitettu avaimien olevan loppu on/oli höpöhöpöjuttuja. Pari viikkoa sitten niitä löytyi vielä eräästä merkkiliikkeestä - nyt niitä ei ole enää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Aivan kuten "suorsa" kertoi niin jo koodattu avain ei sovi muuhun 9-3'seen kuin siihen johon se on kerran koodattu, omaan autoosi voit koodata yhden avaimen niinsanotuksi Masteriksi ja neljä muuta avainta sanotaanko vaikka orjiksi samaan CIM'iin. Jos CIM'iin on jo koodattu kaksi avainta aiemmin voit koodata vain 3 uutta huom! ei jo koodattua ja käytettyä avainta.
Tässä muutama päivä sitten tuli tietoa jotta avaimia olis taas saatavana Parts'ilta Nyköpingistä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja bkt »

Kiitoksia infosta kummallekkin!

Tiedossa on että yksi varaavain on hukassa. Eli maksimissa 3 uutta voin koodata. Pahimassa tapauksessa näin on jo tehty, eli ainoa avain joka toimii (jos nämä muut on hävinny) on se ainoa joka minulla on. Oikein päätelty? Voisikohan huolossa tarkistaa kuinka monta avainta on yhteensä koodattu kyseiseen autoon?

Voiko sitten esim CIM yksikön vaihtaa, ja näin ollen saada taas 5 uutta avainta käyttöön? Ja tämä sit varmaan maksaa maltaita....

Pitänee pitää huolta nykyisestä avaimesta kuin olisi oma lapsi...ja toivo parasta että edes se yksi varaavin nyt jostain saisi...
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

bkt kirjoitti:Kiitoksia infosta kummallekkin!

Tiedossa on että yksi varaavain on hukassa. Eli maksimissa 3 uutta voin koodata. Pahimassa tapauksessa näin on jo tehty, eli ainoa avain joka toimii (jos nämä muut on hävinny) on se ainoa joka minulla on. Oikein päätelty? Voisikohan huolossa tarkistaa kuinka monta avainta on yhteensä koodattu kyseiseen autoon?

Voiko sitten esim CIM yksikön vaihtaa, ja näin ollen saada taas 5 uutta avainta käyttöön? Ja tämä sit varmaan maksaa maltaita....

Pitänee pitää huolta nykyisestä avaimesta kuin olisi oma lapsi...ja toivo parasta että edes se yksi varaavin nyt jostain saisi...
Tämän pitäisi olla mahdollista nähdä montako avainta CIM'iin on ohjelmoitu, jos vaihdat CIM'in uuteen kuuluu siihen mukaan vain kaksi avainta ja mahdollisuus ohjelmoida kaikenkaikkiaan 5 avainta. Hinnoitukseen en ota kantaa no kuitenkin senverran, että messinkiä se nyt ainakin maksaa. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
SauliNaski
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2011 16:33

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja SauliNaski »

Hei

Valitettavasti Saabilla on ollut suuria toimitusongelmia Saab 9-3:n avaimen ns. lähetinosan kanssa, jonka osanumero on 12783781. Alihankintaongelma on kuitenkin nyt ratkaistu ja ko. osaa tulee säännöllisesti eriä alihankkijalta keskusvarastollemme Ruotsin Nyköpingiin. Koska toimitusongelmat kestivät niin pitkään, on jonossa tilauksia niin paljon ettei niitä kaikkia saada ratkaistua välittömästi, vaan tämänhetkisen tiedon mukaan kaikki tällä hetkellä tilauksessa olevat lähetinosat saadaan toimitettua viikkoon 13/2012 mennessä. Valtuutetut Saab-huollot Suomessa, joilla teillä on ko. lähetinosaa tilauksessa voivat kiireellisissä tapauksissa nopeuttaa yksittäisiä tilauksia, joten ottakaa ystävällisesti varaosamyyjäänne yhteyttä ja pyytäkää tätä (kuitenkin kuten edellä mainitsin, kaikki tilaukset toimitetaan vaikka sitä ei erikseen nopeuteta).

Suosittelen laittamaan lähetinosasta tilauksen Suomesta, koska se pitää joka tapauksessa ohjelmoida autoon valtuutetussa Saab-huollossa Tech2-testerillä. Suositushinta ko. lähetinosalle on 55,35€ sis. alv. 23% ja valtuutetusta Saab-huollosta ostettuna siinä on Saabin kahden vuoden varaosatakuu.

Lähetinosien ohjelmoinnista autoon. Ohjauspylvään ohjausyksikössä CIM:ssä voi olla 5 lähetintä ohjelmoituna kerrallaan. Vähintään yksi aikaisemmin CIM:iin ohjelmoitu lähetin pitää olla, jotta siihen voidaan ohjelmoida lisää niitä. Kaikki lähettimet pitää olla ohjelmoinnissa mukana, muuten ne eivät uusien lähettimien lisäämisen jälkeen toimi. Lähettimien ohjelmointi alkaa aina vanhojen lähettimien ohjelmoinnin poistolla. Mitään syytä CIM:iä ei ole vaihtaa niin kauan kuin vähintään yksi autoon ohjelmoitu lähetin on vielä tallessa.

Autoon ohjelmoitujen lähettimien määrän näkee ajotietokoneesta. Mene autoon ja käännä virta-avainta asentoon ON ja paina tavaratilan avauspainiketta.

Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Saab Automobile Finland
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

SauliNaski kirjoitti: Suosittelen laittamaan lähetinosasta tilauksen Suomesta, koska se pitää joka tapauksessa ohjelmoida autoon valtuutetussa Saab-huollossa Tech2-testerillä. Suositushinta ko. lähetinosalle on 55,35€ sis. alv. 23% ja valtuutetusta Saab-huollosta ostettuna siinä on Saabin kahden vuoden varaosatakuu.
Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Saab Automobile Finland
Miksi se pitäisi joka tapauksessa ohjelmoida valtuutetussa saab-huollossa koska se ei ole pakko, onhan TECH2:ia muuallakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vuoden alussa laitoin Tampereen metro-autoon tilauksen avaimesta. Heidän mukaan toimitus olisi viikolla 13. Metro-autossa oli tällöin 7 muuta henkilöä "avainjonossa". Vielä ainakaan ei ole tullut lisää tietoa koska avain olisi noudettavissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
bkt
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Touko 20, 2009 23:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja bkt »

Kiitos erittäin valaisevasta infosta Sauli!

Tuo avainlukumäärä oli hyvä info, piti heti katsoa ja tulokseksi tuli SID:ltä:
2:standard key
0:valet key
Key No:1

Eli jos tulkitsen oikein niin 2 avainta on koodattu autooni.

Viikolla 13 aikaisintaan lupailivat Laakkosella.
#5396
-OG 900s 1991 RIP-
-9-3 2.8 TS Aero-
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja core2 »

"Eli jos tulkitsen oikein niin 2 avainta on koodattu autooni."

Juuri näin, pystyt ohjelmoimaan 3 avainta lisää jos haluat, mutta näitten on oltava uusia, ei jo aiemmin koodattuja avaimia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Tuota Sauli Niskin lausetta itsekin kovasti ihmetten, että avain kannattaa tilata suomesta, koska ohjelmoinnin voi tehdä vain merkkihuollossa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

vitikka kirjoitti:Tuota Sauli Niskin lausetta itsekin kovasti ihmetten, että avain kannattaa tilata suomesta, koska ohjelmoinnin voi tehdä vain merkkihuollossa.
Mitenkäs sen itse olisit jälkimarkkinoinnasta vastaavana kirjoittanut???? Mielestäni loistava vastaus ja jos joku haluaa/pystyy tekemään ohjelmoinnin muualla niin hyvä näin.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JaniV »

seppo02 kirjoitti:
vitikka kirjoitti:Tuota Sauli Niskin lausetta itsekin kovasti ihmetten, että avain kannattaa tilata suomesta, koska ohjelmoinnin voi tehdä vain merkkihuollossa.
Mitenkäs sen itse olisit jälkimarkkinoinnasta vastaavana kirjoittanut???? Mielestäni loistava vastaus ja jos joku haluaa/pystyy tekemään ohjelmoinnin muualla niin hyvä näin.
Totta, muistetaan kuitenkin kuka maksaa "Zalen" leivän. Totta kai sitä vähän buffaa omaan pussiin. Hienoa kuitenkin että joku "ison pöydän takaa" kuitenkin huomioi meitä harrastajia.

Mutta se on totta että ohjelmointiin tarvitaan vain tech2+candibox+turvapääsy yhdistelmä. Ei merkkiliikettä.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Asian olisi voinut ilmaista esim. avain kannattaa tilata merkkihuollosta, koska siellä pystytään ohjelmoimaan avain autoosi tms. Toki ymmärrän miksi Sauli kirjoitti, kuten kirjoitti, mutta se sisälsi pienen asiavirheen.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Avain kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

reilu 50 € lähetinosasta ei vie ketään konkurssiin, mutta moni tarttis vaan pelkät uudet kuoret, ei elektroniikkaa. Tosin melkeen tuon 50 € maksaakin ja poistaa uuden elektroniikan ja asentaa vanhan ja toimivan tilalle. Hmmm... tosin sitten on vielä se, että ainakin minulla myös sen mekaanisen avaimen silmukka on riekaleina, jolloin sekin pitäis uusia.
Vastaa Viestiin