Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Tosin ne 3,5" kaiuttimet, jotka kulmista vakiona löytyy, eivät toista paljon pask**kaan siellä 100hz tuntumassa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Takana on 4" kajarit.
Ja ne tulee joskus, ellei jopa samantein, paremmiksi vaihdettua.
Senpä vuoksi on syytä kiinnittää huomiota vahvarin säätöihin niin on jotain toiveita onnistua hommassa.
edit. korjattu "kirotusvirheitä", joita pahuksen kosketusnäyttötabletit aiheuttavat (ainakin minulle).
Ja ne tulee joskus, ellei jopa samantein, paremmiksi vaihdettua.
Senpä vuoksi on syytä kiinnittää huomiota vahvarin säätöihin niin on jotain toiveita onnistua hommassa.
edit. korjattu "kirotusvirheitä", joita pahuksen kosketusnäyttötabletit aiheuttavat (ainakin minulle).
Viimeksi muokannut petrisa, Ma Marras 07, 2011 08:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Niin no, tuo kajarien koko riippuu mistä roikkuu. Minulla on saabin insinööri ruuvannut 3,5" kajarit taakse.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Taitaa takakajareiden koko "roikkua" auton mallista.
Viestin aloittajan malli lienee SS, jossa on 4" elementit hattuhyllyllä. Vastaavasti nimim. Vitikalla ilmeisesti SC, joka selittänee pienemmät takakaiuttimet. Edessähän on molemmissa kojelaudan päissä 3,5" kajarit.
Joka tapauksessa ainakin SS mallissa alkuperäisen vahvistimen etu- ja takakaiuttimille on bassosuodatus, joka alkaa n. 120 Hz:n vaiheilta. Alkuperäiset kaiuttimet niin edessä kuin takanakin eivät ole mitenkään hyvät kokoisekseen, joten niiden vaihto parempilaatuiseen tulee yleensä tehtyä audion parantelun yhteydessä. Jos tämän lisäksi alkaa tavoittelemaan kuuluviin tuota suodatettua bassoa, niin suurimman ongelman muodostaa tuo rajataajuuden ympäristö. Helposti käy niin, että tuonne rajataajuuden lähelle tulee korostuma, jolloin äänestä tulee "kumiseva". Vastaavasti haluttaessa tästä eroon saattaa jäädä epäonnistuneilla säädöillä varustetulla laitteistolla "kuoppa" bassovasteeseen. Eli alimmat bassot kuuluvat, mutta siten tulee vaimennuskohta ennenkuin auton oma vahvistin alkaa toistamaan noista "pikkukajareista".
Bassotoiston saa melko hyvin balanssiin ja myös kuulumaan riitttävän alas, kunhan bassovahvistimen/aktiivisubbarin säädöt siihen riittävät. Kiistatta omalla kohdallani edesauttoi asiaa se, että ensin vaihdoin alkuperäiskaiuttimet parempiin ja vasta sitten lähdin tavoittelemaan kunnon bassotoistoa.
Viestin aloittajan malli lienee SS, jossa on 4" elementit hattuhyllyllä. Vastaavasti nimim. Vitikalla ilmeisesti SC, joka selittänee pienemmät takakaiuttimet. Edessähän on molemmissa kojelaudan päissä 3,5" kajarit.
Joka tapauksessa ainakin SS mallissa alkuperäisen vahvistimen etu- ja takakaiuttimille on bassosuodatus, joka alkaa n. 120 Hz:n vaiheilta. Alkuperäiset kaiuttimet niin edessä kuin takanakin eivät ole mitenkään hyvät kokoisekseen, joten niiden vaihto parempilaatuiseen tulee yleensä tehtyä audion parantelun yhteydessä. Jos tämän lisäksi alkaa tavoittelemaan kuuluviin tuota suodatettua bassoa, niin suurimman ongelman muodostaa tuo rajataajuuden ympäristö. Helposti käy niin, että tuonne rajataajuuden lähelle tulee korostuma, jolloin äänestä tulee "kumiseva". Vastaavasti haluttaessa tästä eroon saattaa jäädä epäonnistuneilla säädöillä varustetulla laitteistolla "kuoppa" bassovasteeseen. Eli alimmat bassot kuuluvat, mutta siten tulee vaimennuskohta ennenkuin auton oma vahvistin alkaa toistamaan noista "pikkukajareista".
Bassotoiston saa melko hyvin balanssiin ja myös kuulumaan riitttävän alas, kunhan bassovahvistimen/aktiivisubbarin säädöt siihen riittävät. Kiistatta omalla kohdallani edesauttoi asiaa se, että ensin vaihdoin alkuperäiskaiuttimet parempiin ja vasta sitten lähdin tavoittelemaan kunnon bassotoistoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Voiko tuon linjamuuntimen laittaa "rinnan" takakajareiden kanssa että molemmat ovat kytkettynä samaan aikaan vai pitääkö sitten takakajarit kierrättää vahvistimen kautta ?
Itse olen jo vaihtanut JL-audion kajarit eteen ja taakse. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna originaaleihin.
Mitä jakosuodinta suosittelisit tuonne taakse kun tarkoitus olisi iskeä subbari vielä kiinni.
Itse olen jo vaihtanut JL-audion kajarit eteen ja taakse. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna originaaleihin.
Mitä jakosuodinta suosittelisit tuonne taakse kun tarkoitus olisi iskeä subbari vielä kiinni.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
#3546
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Voi laittaa rinnan ja minulla se nimenomaan niin onkin kytkettynä.
Linjamuuntimen sisäänmeno on suuriohminen, joten se ei aiheuta kaiuttimien rinnalla mitään ongelmia.
Linjamuuntimen sisäänmeno on suuriohminen, joten se ei aiheuta kaiuttimien rinnalla mitään ongelmia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Stail kirjoitti:Kysytään tässä aiheessa niin ei tarvitse uutta tehdä.
Mistä porukka on tarkalleen ottaen tuonut virtakaapelin akulta sisätiloihin?
Tuli tänään ihmeteltyä ja ei löydy paikkaa.
Autona 9-3SS 2006, 1.9tid webastolla.
Pari kuvaa otin hanskalokeron alta ja sitten toiselta puolelta.
Hanskalokero
Moottoritila
Automaatissa kannattaa virta akulta vetää vaihde vaijerin alta, rintapellin keskivaiheilta, samasta läpivienti kumesta... helppo homma...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Komppaan edellistä. Siinä kumissa on toinen reikäpaikka (puhkaisematon) vapaana, josta kaapelin saa hyvin läpi esim matkustamon puolelta lykäten. Kaasupolkimen viereinen keskikonsolin peitelevy pois ja paikka näkyykin jo. Helppo ja selkeä paikka. Terävällä piikillä kumi puhki ja sitten kaapelin pujotus. Sen pinta kannattaa liukastaa esim tiskiaineella, jotta se ei ole liian nahee läpivedettäessä. Jos kitkaa on liikaa, pullahtaa kumi konehuoneen puolelta helposti paikaltaan. Kumin paikalleen painaminen tarkoittaa käytännössä auton alle menoa, eikä ne kädenmentävät rakoset liian isojakaan ole. Hankalaa ja ikävää - kokemuksesta tiedänsaab 1.9tids kirjoitti:Automaatissa kannattaa virta akulta vetää vaihde vaijerin alta, rintapellin keskivaiheilta, samasta läpivienti kumesta... helppo homma...
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Hyvä kikka toi tiskiaine/saippua. Itse leikkasin konehuoneen puolelta saksilla viillon kumitutinkärkeen. Läpivedoissa käytän apuna suoraksi tavuteltua noin metrin mittaista "pesula-henkaria" eli vahvaa rautalankaa. Lenkki toiseenpäähän johon johto kiinnin ja teippivarmistus. Pysyy vähän voimallisemmassakin vedossa paikallaan. Samaisella rautalangalla on helppo tarkistaa mihin paikkaan läpivienti oikeasti tulee.ZeiPii kirjoitti:Siinä kumissa on toinen reikäpaikka (puhkaisematon) vapaana, josta kaapelin saa hyvin läpi esim matkustamon puolelta lykäten.
Toisekseen sellainen huomio, ettei toi Saban soittimen vahvistin itsessään ole kummoinen. P70 setissä soittimen vaihto soittaa orkkiskaiuttimia ihan toisella tavalla kuin orkkissoitin...
P150 onkin sitten taas erillisvahvari jne...
Juttuja aiheesta ainakin näissä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=71241
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=116349
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=118244
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Kiitoksia hyvistä vinkeistä jo tässä vaiheessa. Nyt olis hommattuna sopiva aktiivisubbari toivon mukaan riittävillä säädöillä. Aktiivinen linjamuunnin on vielä hakusessa todella pienen budjetin takia. Tosian eihän tuo paljoa maksa, mutta saa mennä jonku aikaa ihan noita kaiutinpiuhoja pitkin toi signaali.
Sen verran vielä kyselisin että osaako joku neuvoa tarkemmin mistä sen jatkuvan virran saan vahvistimelle tuolta peräkontin virta/sulakerasiasta? Entä oliko sieltä mahdollisuus ottaa myös se herätevirta kun en vielä tuota linjamuunninta omaa?
Sen verran vielä kyselisin että osaako joku neuvoa tarkemmin mistä sen jatkuvan virran saan vahvistimelle tuolta peräkontin virta/sulakerasiasta? Entä oliko sieltä mahdollisuus ottaa myös se herätevirta kun en vielä tuota linjamuunninta omaa?
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Yleismittari käteen, kyllä se sieltä löytyy. Itse ryöstin röyhkeästi vain sopivan vahvasta jatkuvasta virrasta, herätteen sitten sellaisesta piuhasta joka reagoi avaimeen. Subbari on siis päällä vaikkei mankka olekaan. En jaksanut ruveta vetämään piuhaa sitä varten.yonas_ kirjoitti:Sen verran vielä kyselisin että osaako joku neuvoa tarkemmin mistä sen jatkuvan virran saan vahvistimelle tuolta peräkontin virta/sulakerasiasta? Entä oliko sieltä mahdollisuus ottaa myös se herätevirta kun en vielä tuota linjamuunninta omaa?
Mun mielestä/käsittääkseni ei aktiivisubbari tarvitse linjamuunninta?!?
^^^^^^^^^^
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
SaaB 9-3SC Linear Business 1.9TiD 08' A
Yamaha FZR 750R 85' ratarojekti
Honda CBR1000F 98'
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Oma kokemukseni aktiivisubbareista on vähäinen ja sekin vähä perustuu asentamaani Pioneerin aktiivisubbariin. Uskallan siis tuon esimerkin valossa olla hyvinkin samaa mieltä Jagggen kanssa.Jaggge kirjoitti:Mun mielestä/käsittääkseni ei aktiivisubbari tarvitse linjamuunninta?!?
Pioneerissa on molemmat vaihtoehdot signaalin sisäänmenolle: kaiutin- ja linjataso. Koska asensin myös vahvistimen, koin hyvin luonnolliseksi viedä signaalin linjatasoisena subbarille eli siis rca-kaapeleilla. Vain hukassa olevat subbarin molex-tyyppiset liittimet ja arvoituksellinen pinnijärjestys estivät minulta tuon toisen vaihtoehtoisen kytkennän
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Onko aktiivisubbareissa yleensä automaattista virran päälle kytkeytymistä, kun kaiutintasoisessa sisääntulossa on signaali?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
Käytämässäni aktiivisubbarissa on erillinen johto herätevirtaa varten. Tätäkö tarkoitit?
Kysymykseen "yleensä" en kykene kokemuksellani vastaamaan.
Kysymykseen "yleensä" en kykene kokemuksellani vastaamaan.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Saab 9-3 "Premium" audio 70 äänentoiston parannus
En sitä. Vaan sellaista ominaisuutta, että herätettä ei tarvitse kytkeä ollenkaan. Aktiivisubbari herää siis valmiustilasta päälle, sisääntulosignaalin ohjaamana.
Itse halusin, bassovahvistimen menevän päälle aina samalla, kun radio/soitin on päällä. Ei siis virtalukon ohjaamana. Radio-soittimesta ei saa sähköistä herätettä, kun ko. on hoidettu valokuitua pitkin alkuperäisvahvistimia varten. Ratkaisuna oli aktiivinen linjamuunnin, joka antaa samalla herätevirran vahvistimelle, kun linjamuunnin havaitsee radio-soittimen olevan päällä.
Itse halusin, bassovahvistimen menevän päälle aina samalla, kun radio/soitin on päällä. Ei siis virtalukon ohjaamana. Radio-soittimesta ei saa sähköistä herätettä, kun ko. on hoidettu valokuitua pitkin alkuperäisvahvistimia varten. Ratkaisuna oli aktiivinen linjamuunnin, joka antaa samalla herätevirran vahvistimelle, kun linjamuunnin havaitsee radio-soittimen olevan päällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)