93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Moi.
Nyt tämmöstä kaverin autossa...
Eli ajoittain, muutaman kerran vuoteen tekee ihmeellisen, "ei halua käynnistyä" tempun.
Virrat tulee mittaristoon OK, mutta startti sanoo vaan Nak Nak, eikä lähde pyörittämään.
Samalla myöskään avain ei lukitu paikoilleen.
Akun kengän irroittaminen hetkeksi korjaa ongelman ja taas pyöritetään iloisesti, käydään nätisti, eikä vikakoodeista hajuakaan. Joskus tosin antaa akun irroituksen jälkeen TCS vian näytölle, joka häviää uudelleen käynnistämällä. tämä ilmeisesti on enemmänkin ominaisuus kuin vika??
Akunkengät puhdistin ja navat sekä startin, että sulakeboksin suuntaan.
Akku vaihdettiin jo, eikä muutenkaan oikein tunnu akkuvialta, kun akun irroituksen jälkeen pyörittää nätisti.
Tänään sitten oli sammunut normaalista ajosta ilman mitään sen suurempaa syytä. Sammumisen jälkeen luonnillisesti moottorin vikavalo palaa. Akun napa irti tien poskessa ja uudelleen kiinni, auto käyntiin ja normaalisti jatketaan.
Itsellä loppuu nyt järki, kertokaahan nyt mikä voisi tuollaista aiheuttaa. Huonotkin ideat otetaan vastaan kiitollisuudella.
Kaveri käy huomenna aamulla techillä luetuttamassa vikakoodit, mutta tuskinpa sieltä kummallisia löytyy, kun piti irroittaa akun kenkä, että pääsi kotiin.
Nyt tämmöstä kaverin autossa...
Eli ajoittain, muutaman kerran vuoteen tekee ihmeellisen, "ei halua käynnistyä" tempun.
Virrat tulee mittaristoon OK, mutta startti sanoo vaan Nak Nak, eikä lähde pyörittämään.
Samalla myöskään avain ei lukitu paikoilleen.
Akun kengän irroittaminen hetkeksi korjaa ongelman ja taas pyöritetään iloisesti, käydään nätisti, eikä vikakoodeista hajuakaan. Joskus tosin antaa akun irroituksen jälkeen TCS vian näytölle, joka häviää uudelleen käynnistämällä. tämä ilmeisesti on enemmänkin ominaisuus kuin vika??
Akunkengät puhdistin ja navat sekä startin, että sulakeboksin suuntaan.
Akku vaihdettiin jo, eikä muutenkaan oikein tunnu akkuvialta, kun akun irroituksen jälkeen pyörittää nätisti.
Tänään sitten oli sammunut normaalista ajosta ilman mitään sen suurempaa syytä. Sammumisen jälkeen luonnillisesti moottorin vikavalo palaa. Akun napa irti tien poskessa ja uudelleen kiinni, auto käyntiin ja normaalisti jatketaan.
Itsellä loppuu nyt järki, kertokaahan nyt mikä voisi tuollaista aiheuttaa. Huonotkin ideat otetaan vastaan kiitollisuudella.
Kaveri käy huomenna aamulla techillä luetuttamassa vikakoodit, mutta tuskinpa sieltä kummallisia löytyy, kun piti irroittaa akun kenkä, että pääsi kotiin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
En tiedä onko tästä apua mutta mun NG9-5 teki tuon kanssa muutama kuukausi sitten että ei lähtenyt käyntiin. Ihan samat oireet virrat tuli mittaristoon ok mutta startti sanoi tuon Naks Naks eikä lähtenyt pyörittämään.
Teki sen ensin kerran firman työpaikalla en nyt nyt muista sanoiko silloin naks naks mutta siitä tokeni tuolla akun kengän irroittamisella, kävi sitten huollossa ja akussa kuulema yksi kenno huonona, akku vaihdettiin ja taas toimi normaalisti pari kuukautta, sitten yks pakkasaamu ei taas lähtenyt käyntiin. Ja nyt akun kengän irroittaminen ja muut poppakonstit ei auttanut.
Auto hinurilla huoltoon, vikakoodeja oli vino pino, syy oli sitten "päävirtakaapeli löysällä", se kiristettiin ja nyt toimii auto normaalisti.
Hämäävä vika kun mittaristoon tulee valo mutta kun kaapeli löysällä ei auto kuitenkaan saa "tarpeeksi" virtaa.
Tv: Sininen Paroni
Teki sen ensin kerran firman työpaikalla en nyt nyt muista sanoiko silloin naks naks mutta siitä tokeni tuolla akun kengän irroittamisella, kävi sitten huollossa ja akussa kuulema yksi kenno huonona, akku vaihdettiin ja taas toimi normaalisti pari kuukautta, sitten yks pakkasaamu ei taas lähtenyt käyntiin. Ja nyt akun kengän irroittaminen ja muut poppakonstit ei auttanut.
Auto hinurilla huoltoon, vikakoodeja oli vino pino, syy oli sitten "päävirtakaapeli löysällä", se kiristettiin ja nyt toimii auto normaalisti.
Hämäävä vika kun mittaristoon tulee valo mutta kun kaapeli löysällä ei auto kuitenkaan saa "tarpeeksi" virtaa.
Tv: Sininen Paroni
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
+ kaapelit tarkastettu, akunkengät putsattu. Pyöritelty ja katseltu. Ri näkyvää tai tuntuvaa löysää.
Vikakoodit luettu, mutta ei noi ooppelihuollossa osannu näistä sanoa mitään.
Nämä siis akun irroituksen, parin käynnistyksen ja 50kilometrin jälkeen sammumisesta.
BCM B3938
MIU B3902
TCS U2105
UEC B2585
CIM B2915
CIM B3981
CIM B3978
CIM I1501
Voisko joku katsoa onko noista mitään kuvaavaa..
Kun ei viittis cimmiä ihan vaan varmuuden vuoksi vaihtaa...
Vikakoodit luettu, mutta ei noi ooppelihuollossa osannu näistä sanoa mitään.
Nämä siis akun irroituksen, parin käynnistyksen ja 50kilometrin jälkeen sammumisesta.
BCM B3938
MIU B3902
TCS U2105
UEC B2585
CIM B2915
CIM B3981
CIM B3978
CIM I1501
Voisko joku katsoa onko noista mitään kuvaavaa..
Kun ei viittis cimmiä ihan vaan varmuuden vuoksi vaihtaa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Tuo käynnistys ominaisuus mua eniten häiritsee, kun en oikein pääse ymmärtämään, miten elektroniikka saa sen tuntumaan siltä, kuin startti ei vaan saisi virtaa.
Kun en tiedä miten käynnistyksenesto tuota asiaa hoitaa.
Kun en tiedä miten käynnistyksenesto tuota asiaa hoitaa.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Oliko jo vaihdettu akku uusi?
Ellei ollut, niin akun vaihto aivan tuliterä uuteen.
Ellei ollut, niin akun vaihto aivan tuliterä uuteen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Akku on vaihdettu juuri.
Auto pelaa ja lähtee käyntiin ihan näyisti kun on lähteäkseen.
Olisikohan jollakulla tietoa mistä -03 93ss löytyy akun maadoituspisteet? Taitaa olla seuraavaksi vuorossa niiden kaiveleminen esiin, puhdistus ja varmistus.
Auto pelaa ja lähtee käyntiin ihan näyisti kun on lähteäkseen.
Olisikohan jollakulla tietoa mistä -03 93ss löytyy akun maadoituspisteet? Taitaa olla seuraavaksi vuorossa niiden kaiveleminen esiin, puhdistus ja varmistus.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Sähkönpuutteesta tuo nakutus kertoo. Akku on vaihdettu, mutta millaiseen ? Mikä on akun napajännite esim. yötauon jälkeen?
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Nyt täytyy korjata viankuvausta.
Pääsin itse kokemaan sammumisen. Moottori siis sammuu, eikä edes yritä enää käynnistyä.
Ei siis ole jännitteestä kiinni. Olin siinä käsityksessä, että yrittää pyörittää, mutta asia on kyllä toisin, eli ei tee yhtikäs mitään.
sain äsken luettua moottorin vikakoodit sammumisen jälkeen, ihan "aftermarket kura" obd lukijalla, ja antaa koodin P0601, eli viittaa ecun vikaan. Voikohan todella olla T8 purkissa jotain? onko kellään kokemuksia?
Pääsin itse kokemaan sammumisen. Moottori siis sammuu, eikä edes yritä enää käynnistyä.
Ei siis ole jännitteestä kiinni. Olin siinä käsityksessä, että yrittää pyörittää, mutta asia on kyllä toisin, eli ei tee yhtikäs mitään.
sain äsken luettua moottorin vikakoodit sammumisen jälkeen, ihan "aftermarket kura" obd lukijalla, ja antaa koodin P0601, eli viittaa ecun vikaan. Voikohan todella olla T8 purkissa jotain? onko kellään kokemuksia?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Ja mitä tähän tulee, niin napajännite on kyllä ihan ok. ihan uusi Bosch akku, ihan kunnollinen, ja tuon aikaisemman viankuvauksen perusteelle muutenkin kallistun nyt johonkin muuhun.jhir kirjoitti:Sähkönpuutteesta tuo nakutus kertoo. Akku on vaihdettu, mutta millaiseen ? Mikä on akun napajännite esim. yötauon jälkeen?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Ok, ihan uusi akku siis vaihdettu.
Kuten totesitkin jo, niin kannattaa nyt sitten tutkia akkukaapelit, akun navan liittimet, sekä maadoituskaapelit. Oirehan edelleen viittaa "sähkön puutteeseen" joka jo sinällään voi saada myös tuon löytyneen vikakoodin aikaiseksi. En ihan heti vielä tässä vaiheessa lähtisi kuvattujen ongelmien vuoksi ECU:a vaihtamaan tai sitä uudelleen softaamaan. En muista, että T8 ECU olisi ollut jotenkin ongelmallinen, mutta ainahan sellaistakin voi sattua.
Onhan toki aina mahdollista, että uusi akku on viallinen. Jossakin kennossa häikkää. Toki todella huonoa tuuria, että ensin vanha akku menee ja aiheuttaa ko. ongelman ja sitten myös uusi akku.
Kuten totesitkin jo, niin kannattaa nyt sitten tutkia akkukaapelit, akun navan liittimet, sekä maadoituskaapelit. Oirehan edelleen viittaa "sähkön puutteeseen" joka jo sinällään voi saada myös tuon löytyneen vikakoodin aikaiseksi. En ihan heti vielä tässä vaiheessa lähtisi kuvattujen ongelmien vuoksi ECU:a vaihtamaan tai sitä uudelleen softaamaan. En muista, että T8 ECU olisi ollut jotenkin ongelmallinen, mutta ainahan sellaistakin voi sattua.
Onhan toki aina mahdollista, että uusi akku on viallinen. Jossakin kennossa häikkää. Toki todella huonoa tuuria, että ensin vanha akku menee ja aiheuttaa ko. ongelman ja sitten myös uusi akku.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
lisää todettua.
akkukotelon sulakkeen 2 irroittaminen, eli T8 purkin resetointi nollaa ongelman ja auto lähtee käyntiin normaalisti. luonnollisesti myös resetoi muut T8 vikakoodit.
saan sen tänään nosturille, niiin katson toki nuo maadoitukset. syöttöpuolen katsoin jo.
Vielä kun joku kertoo missä nuo maadoituspisteet on, niin ei tarvis lähteä ihan johtoa seuraamalla purkamaan.
Ajattelin vaihtaa koko kaapelit sekä + että - puolelta. Samassa remontissa pitää vaihtaa etujouset, (ehkä myös taka), eli auto on nosturilla ainakin huomiseen asti.
liikaa kaikkea näissä uudemmissa autoissa, kn vika voi olla käytännössä ihan missä tahansa.
kyllä toi kutvonen on vaan nättiä tekniikkaa, vaikka onki foorttin kone..
akkukotelon sulakkeen 2 irroittaminen, eli T8 purkin resetointi nollaa ongelman ja auto lähtee käyntiin normaalisti. luonnollisesti myös resetoi muut T8 vikakoodit.
saan sen tänään nosturille, niiin katson toki nuo maadoitukset. syöttöpuolen katsoin jo.
Vielä kun joku kertoo missä nuo maadoituspisteet on, niin ei tarvis lähteä ihan johtoa seuraamalla purkamaan.
Ajattelin vaihtaa koko kaapelit sekä + että - puolelta. Samassa remontissa pitää vaihtaa etujouset, (ehkä myös taka), eli auto on nosturilla ainakin huomiseen asti.
liikaa kaikkea näissä uudemmissa autoissa, kn vika voi olla käytännössä ihan missä tahansa.
kyllä toi kutvonen on vaan nättiä tekniikkaa, vaikka onki foorttin kone..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
T8 ecuja on mennyt enemmän rikki kuin T5 ja T7 ecuja, asennuspaikka on aika arka ja ovathan nuo halvemmalla tehtykkin.
Jos sieltä säännöllisesti alkaa tulla P0601 koodia ja ecun resetti auttaa niin vika voi olla sielläkin. Joskus on uudelleenflashaus korjannut (ainakin toistaiseksi) vian, ilmeisesti saattaa korruptoida flashin joskus tuntemattomasta syystä. Samaa vikaa on tavattu myös C-Vectrassa ja Cadillacissa B207 moottorin kanssa, muutaman olen korjannut flashauksella tai ecun vaihdolla.
Jos sieltä säännöllisesti alkaa tulla P0601 koodia ja ecun resetti auttaa niin vika voi olla sielläkin. Joskus on uudelleenflashaus korjannut (ainakin toistaiseksi) vian, ilmeisesti saattaa korruptoida flashin joskus tuntemattomasta syystä. Samaa vikaa on tavattu myös C-Vectrassa ja Cadillacissa B207 moottorin kanssa, muutaman olen korjannut flashauksella tai ecun vaihdolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
moottorin maadoitus oli murtunut, ja luulin jo, että vika löytyi.
Mutta eipäs vaan kuitenkaan. purkki on kuittien mukaan 2010 päivitetty.
Voisín kuvitella saman vian olleen silloinkin syynä.
Eli nyt etsitään sitten uutta T8 boksia.
Tottahan siihen samaan sen pienen virin saa laittaa.
Lisäksi tarvitaan tech2 pappi vihkimään pari.
Aina vaan paranee jos nämä saa samassa paketissa, eli saa tarjota palvelua ja osia.
ps:
ihan vähän jos oon tässä kironnu, että pitikös sen carlssonin sedän lähteä sieltä Vaasasta.
justiin tuon sata kilometriä vois viittiä ajella sulaketta irroitellen.
Mutta eipäs vaan kuitenkaan. purkki on kuittien mukaan 2010 päivitetty.
Voisín kuvitella saman vian olleen silloinkin syynä.
Eli nyt etsitään sitten uutta T8 boksia.
Tottahan siihen samaan sen pienen virin saa laittaa.
Lisäksi tarvitaan tech2 pappi vihkimään pari.
Aina vaan paranee jos nämä saa samassa paketissa, eli saa tarjota palvelua ja osia.
ps:
ihan vähän jos oon tässä kironnu, että pitikös sen carlssonin sedän lähteä sieltä Vaasasta.
justiin tuon sata kilometriä vois viittiä ajella sulaketta irroitellen.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Eikös Vesa hoida JC:n softia Vaasassa, soita VN-dynoon ja kysäise.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: 93ss 2.0T Starttausongelmat ja muut.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower