Tärinä ja pompotus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mv9-3
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 21:38

Tärinä ja pompotus

Viesti Kirjoittaja mv9-3 »

Osaisiko täällä joku sanoa, missä vika/viat:

9-3SS 2.0T Aut. MY07 vakioalusta, aj. 175tkm.
Talvirenkaat 205/55r16
Kesärenkaat 225/45r17

Autoon vaihdettiin 155tkm kohdalla merkkihuollossa etujouset (orig.) ja yläpään kääntölaakerit oikean etujousen katkettua juuresta (kolisi montuissa). Tämän jälkeen ajettavuus ns. pilalla, pystytärinää ratissa ja penkissä, epämääräinen ajotuntuma on heti liikkeellelähdöstä. Etupää myös nousi ikävän näköisesti 3-4cm, nokka pystyssä. Ratti lyö käsille ja muljahtelee kaivonkansissa, auto heilahtelee kummallisesti melko tasaisellakin asfaltilla. Uraisella ja karkealla tiellä ongelmat pahenee. Jokainen hiekanjyvä renkaan alla käytännössä tuntuu ratissa. Rengasmetelikin on kova.

Hommaa tutkittu useaan otteeseen kahdessa eri merkkihuollossa (+katsastus), mitään vikaa tai väljää ei löydy mistään. Jouset vaihdettiin epätoivoisesti uudelleen orig. sport-jousiin, nokka laskeutui ehkä vähän, ajettavuus ei muuttunut. Huolto ei vaihtanut iskareita vaikka pyysin, koska ei kuulemma ole niistä kiinni. Nelipyöräsuuntaus tehty/tarkistettu useampaan kertaan.

Kesä- ja talvirenkailla sama vika. Kesärenkailla 225/45r17 SportContact ajettavuus tosin muuttui niin, että auto ei meinannut enää tiellä pysyä, muljahteli todella pahasti maantiellä urissa eikä motarilla uskaltanut ajella merkkinopeutta. Renkaat oli tasaisesti kuluneet. Ostin uudet renkaat, eivät vieneet enää metsään, mutta tärinät pysyi. Usein ongelmat on hetken pois ja ajotuntuma hyvä, kun auto ollut tutkittavana ylös nostettuna. Ajotuntuma oli hyvä joskus jopa 1000km, kun käytin vanhoja renkaita tasapainotuksessa, kunnes vika oli taas takaisin yhtenä aamuna.

Viimeksi vaihdettu takajouset ja iskarit (orig.), jonka jälkeen auto tuntui kuin uudelta, karkealla soratielläkin meni kuten pitää ilman mitään tärinöitä. Perä nousi 2-3 cm ja ulkonäkökin siis parani ja ulvova rengasmelukin tuntui olevan pois. Auto oli taas tiessä kiinni kuten kuuluu. Tästä viikon päästä vaihdettiin vielä etuiskarit samalla kun taakse piti käydä vaihdattamassa toisen iskarin puhkiruostunut ylätuki. Ongelmat palasivat taas entiselleen!

Auto pomppii ja heilahtelee/nyökkäilee ja tärisee, ratti muljahtelee ja tärisee sivuttain tai pystyssä riippuen tienpinnasta. Ongelmat alkaa heti 20km/h nopeudessa, taajuus vain lisääntyy nopeuden noustessa. Aivan kuin renkaat jyrsisivät tien pintaa. Mukulakivillä ratti haluaa heilua holtittomasti sivuttain ja renkaat muljahtelevat (tämäkin oire oli hetken pois takaiskareiden vaihdon jälkeen). Suuremmat hidastetöyssyt toisaalta ylitetään pehmeästi ja aivan uudella tasaisella asfaltilla menee tärinöittä.

Miten ajettavuus on jonkin aikaa hyvänä aina huollon/ylösnoston jälkeen ja sitten taas tärisee ja pomppii? Ajattelin ehkä Torekille viedä vielä tutkittavaksi / saattohoitoon, mutta kaikki vinkit otetaan vastaan ennen sitä..
tersa
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 11:19

Re: Tärinä ja pompotus

Viesti Kirjoittaja tersa »

Löytyikö mitään?

Mulla erimerkkisessä autossa samankaltaista mysteeriä käyttäytymisen kanssa, ei ole löytynyt syytä. Ainoa, että jotkut pyöränmutterit löystyvät satunnaisista paikoista hyvin pian 1/4-puol kierrosta vaikka ois kireälle laitettukin. Tai voiko joku väljä pusla/paikka asettua hetkeksi kohdalleen kun auto on ollut ilmassa tai pyörä pois ja takaisin?
PA3
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Tärinä ja pompotus

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Mulla hakkaa ratti kanssa sormille montuissa sekä kääntyilee kuoppien mukaan..
+toi älytön puoltaminen...
tuohon tärinään, onko vanteista (jos alu) poistettu talven jälkeen hapettuma siitä pinnasta joka tulee napaa vasten?
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Vastaa Viestiin