Eli ohjauspyörässä oleva äänenvoimakkuuden säätönappi ei toimi kunnolla. Rattinapit on kertaalleen jo vaihdettu viime kesänä saman vian takia, ja sen jälkeen toimi, mutta nyt on alkanut taas huonontumaan tuo toimivuus. Eli joskus saattaa hetken toimia, esim sourcea vaihtelemalla, mutta useimmiten ei toimi.
Mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään?
Auto on 9-3 SS Aero 2003.
Ohjauspyörän volume-säädin reistailee
Ohjauspyörän volume-säädin reistailee
9-3 SS Aero -04
Re: Ohjauspyörän volume-säädin reistailee
Rattinapin signaalia vois tutkia esim. Tech2:lla ensi alkuun, että minkä purkin kohdalla se vielä toimii täydellisesti. Vika ei välttämättä ole rattinapissa.
Re: Ohjauspyörän volume-säädin reistailee
Vikahan voi olla ratin "spiraalissa", joka katkoo ajoittain.
Spiraalin nastat 1, 2, 7 ja 8 ovat turvatyynylle, mutta nastat 4 ja 5 ovat rattinapeille. Nasta 3 on maadoitus. Nasta 5 on nappien valaistus ja 4 on signaalitieto mitä nappia painetaan. Tuo signaalitieto on vain resistanssitieto, koska rattinapit ovat pelkkä vastusverkko.
Jos vikaa on spiraalissa, sen täytyy olla tuossa maadoitus- ja/tai signaalinastassa, koska turvatyynyjärjestelmä toimii. Nimittäin tuo turvatyyny ei käytä maadoitusta ollenkaan vaan suoria tuplajohdotuksia räjähdyspanokselle. Jos tuo maadoitus pätkii, täytyy silloin myös taustavalaistuksen olla yhtäaikaa pimeänä, kun napit eivät tottele.
Nämä rattinappit on kytketty spiraalin kautta rattiakselin yksikölle eli CIM:lle. Testerillä kannattaa nyt katsoa näkyykö nappien toiminta siellä asti.
Spiraalin nastat 1, 2, 7 ja 8 ovat turvatyynylle, mutta nastat 4 ja 5 ovat rattinapeille. Nasta 3 on maadoitus. Nasta 5 on nappien valaistus ja 4 on signaalitieto mitä nappia painetaan. Tuo signaalitieto on vain resistanssitieto, koska rattinapit ovat pelkkä vastusverkko.
Jos vikaa on spiraalissa, sen täytyy olla tuossa maadoitus- ja/tai signaalinastassa, koska turvatyynyjärjestelmä toimii. Nimittäin tuo turvatyyny ei käytä maadoitusta ollenkaan vaan suoria tuplajohdotuksia räjähdyspanokselle. Jos tuo maadoitus pätkii, täytyy silloin myös taustavalaistuksen olla yhtäaikaa pimeänä, kun napit eivät tottele.
Nämä rattinappit on kytketty spiraalin kautta rattiakselin yksikölle eli CIM:lle. Testerillä kannattaa nyt katsoa näkyykö nappien toiminta siellä asti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)