elikkäs b207 koneinen 9-3SS alkasi yhtäkkiä pitämään hirveää "rohisevaa" ääntä jakopään paikkeilta ja koko auto tärisee koko ajan, tyhjäkäynnillä ja kierroksia nostettaessa jopa ajaessa...
voiko tämä tasapainoakselin kiristimen rikkoutuminen tehdä tämän??
outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 20:08
- Paikkakunta: Koskenkorva
outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
SAAB 9-3SS MY03 stage työn alla
Re: outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
Kyllä se on todennäköisin syy tärinälle ja rahinalle. Ketju hyppii rattailla yli ja tp-akseli on ajoittunut näin väärin josta johtuu moottorin epätasapaino, ja siksi tärisee/värisee.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 20:08
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
ei varmaan ole turvallista ajaa?? pystyykö vaihtamaan moottori paikallaan ketjun?Pakari kirjoitti:Kyllä se on todennäköisin syy tärinälle ja rahinalle. Ketju hyppii rattailla yli ja tp-akseli on ajoittunut näin väärin josta johtuu moottorin epätasapaino, ja siksi tärisee/värisee.
ja jostain saapeista olen kuullut että on otettu pois koko tp hilut??.... ei varmaan järkevää ilman tasapainotettua alakertaa?

SAAB 9-3SS MY03 stage työn alla
Re: outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
En mä ole kuullut että B207x koneista on TP-osia pois otettu.
Tuskin se koneelle hyvää tekee, toki siellä kun on metalli-metalli kosketusta niin öljyn sekaan sekoittuu partikkeleita jotka kuluttavat konetta entisestään. Joo, onhan siellä suodatin mutta ennen suodatinta..
En suosittelisi ajamista ennen remonttia. Mielestäni jakopäätä ei B207:aan saa tehdyksi kone paikallaan.
Tuskin se koneelle hyvää tekee, toki siellä kun on metalli-metalli kosketusta niin öljyn sekaan sekoittuu partikkeleita jotka kuluttavat konetta entisestään. Joo, onhan siellä suodatin mutta ennen suodatinta..
En suosittelisi ajamista ennen remonttia. Mielestäni jakopäätä ei B207:aan saa tehdyksi kone paikallaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=101951
Tuossa linkki aiheeseen ja ohjeisiin.
Tasapainohilut saa tehtyä kone paikallaan, miksi ei jakoketjukin menisi samasta aukosta kun samassa paikkaa on.
Älä aja autolla jos noin pahat oireet on, selviät halvemmalla jos vain kiristin ja laahain menee vaihtoon. Jos paljon ajettu vika päällä, niin menee myös ketju ja rattaat ja pahimmassa tapauksessa myös jakopään koppa jos ketju syönyt sen ohueksi osuessaan siihen.
Edit: Jossain ulkomaisella foorumilla oli B207 virikoneesta poistettu tp akselit ja vesipumpulle oli vain tehty lyhennetty tp-ketju ja laahaimia modattu. Eli onnistuu kyllä jos sellaisen haluaa tehdä.
Tuossa linkki aiheeseen ja ohjeisiin.
Tasapainohilut saa tehtyä kone paikallaan, miksi ei jakoketjukin menisi samasta aukosta kun samassa paikkaa on.
Älä aja autolla jos noin pahat oireet on, selviät halvemmalla jos vain kiristin ja laahain menee vaihtoon. Jos paljon ajettu vika päällä, niin menee myös ketju ja rattaat ja pahimmassa tapauksessa myös jakopään koppa jos ketju syönyt sen ohueksi osuessaan siihen.
Edit: Jossain ulkomaisella foorumilla oli B207 virikoneesta poistettu tp akselit ja vesipumpulle oli vain tehty lyhennetty tp-ketju ja laahaimia modattu. Eli onnistuu kyllä jos sellaisen haluaa tehdä.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 20:08
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
ei ole ajettu kauaa "vika päällä" kun ennen eilistä ei pitänyt mitään meteliä.
sitten kun auto oli vartin sammuksissa ja käynnistin niin hirveä pauke ja tärinä alko...
autolla on ajettu 350tuhatta ja jakoketjun vaihdosta ei ole merkintää niin varmaan järkevin vaihtaa kaikki kerralla ja myös vesipumppu?
ja kiitoksia neuvoista
sitten kun auto oli vartin sammuksissa ja käynnistin niin hirveä pauke ja tärinä alko...
autolla on ajettu 350tuhatta ja jakoketjun vaihdosta ei ole merkintää niin varmaan järkevin vaihtaa kaikki kerralla ja myös vesipumppu?
ja kiitoksia neuvoista
SAAB 9-3SS MY03 stage työn alla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 20:08
- Paikkakunta: Koskenkorva
Re: outo rahina jakopäästä ja moottorin tärinä...
nojoo.
sain jakopään kopan auki niin laahaimesta oli jäljellä 3senttiä pitkä pala...
ketjussa ja rattaissa ei näkynyt jälkiä, mutta kiristimen päähän oli tullut syvät lovet ketjusta.
lisäksi huomasin että moniuraremmin kiristin pyörän laakeri ihan loppu ja klappasi+kiristimen runko halki juuresta...
en löytänyt b207 koneisen tasapaino hiluja motonetistä niin otin opelin Z22xx moottorin hilppeet, alapyörä oli erilainen joten jätin vanhan paikalleen
sain jakopään kopan auki niin laahaimesta oli jäljellä 3senttiä pitkä pala...
ketjussa ja rattaissa ei näkynyt jälkiä, mutta kiristimen päähän oli tullut syvät lovet ketjusta.
lisäksi huomasin että moniuraremmin kiristin pyörän laakeri ihan loppu ja klappasi+kiristimen runko halki juuresta...
en löytänyt b207 koneisen tasapaino hiluja motonetistä niin otin opelin Z22xx moottorin hilppeet, alapyörä oli erilainen joten jätin vanhan paikalleen
SAAB 9-3SS MY03 stage työn alla